HåkonHøyberg Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Trenger en ruter/switch med 9 lan-utganger for å koble innkommende internettlinje til alle vegguttak i huset. Noen som kjenner til noen brukbare rutere/switcher til dette formålet? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Du trenger først og fremst et/en modem/router for å ta seg av routinga... Så kan du koble til en switch til routeren igjen, som du kan koble alle veggboksene til... En Cisco SG300-10 burde fungere fint til ditt formål... Hva slags type nettverk er du ute etter egentlig? Lenke til kommentar
HåkonHøyberg Skrevet 8. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Takk for svar! Okei, så det er en router jeg trenger. Jeg har et slags sikringsskap hvor internettlinjen kommer inn, og hvor det også er viderekobling til 9 forskjellige vegguttak. Så jeg trenger bare noe til å route og dele opp linjen videre til disse vegguttakene. (ellers har jeg trådløst nettverk et annet sted i huset) Takk for forslag, ChrisCo, men trenger jeg å gå så høyt i pris? Hva tror du om en billigere switch/router? Endret 8. mai 2014 av HåkonHøyberg Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Så du har allerede et opplegg i huset ditt? Ok.. Da må du fortelle litt mere om det.. Hva har du av utstyr i dag eventuelt? Er det fiber? Coax? Vanlig xDSL? Bilde av skapet hadde vært fint.... Lenke til kommentar
HåkonHøyberg Skrevet 8. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Jeg har fiber. Den grønne kabelen er fiber som går inn til en boks og deretter til en slags router/switch, begge som internett og tv-selskapet har satt opp. Derifra får jeg én internettkabel som jeg nå har koblet til en Cisco trådløs ruter (med bare 4 lan). Planen er imidlertid å sette den trådløse ruteren et annet sted i huset, og erstatte den med en router/switch som fordeler og router linjen til de ulike uttakene som man kan se på bildet (som går videre til vegguttak i forskjellige rom). For å legge til: den øverste hvite boksen på bildet er nettselskapets egen router, men den fungerer så dårlig at den takler kun to viderekoblinger til vegguttak; kobler jeg til flere, fungerer plutselig ingen av dem. Endret 8. mai 2014 av HåkonHøyberg Lenke til kommentar
HåkonHøyberg Skrevet 8. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2014 Spørsmålet er vel i grunn hvor kraftig router/switch jeg trenger for et hjem med 5 personer og en 70mb linje? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Aha ok... Da har du jo allerede en router... Ser ut som en EA6500? Litt vanskelig å se hva den boksen som er før routeren er.. Er det en mediekonverter eller en "hjemmesentral"? Du har 2 muligheter: Behold og la den routeren stå der den står og skaff deg et AP eller en annen router du kan sette i AP modus Eller bytte om på den du har nå og den du eventuelt skaffer deg, hvis den er bedre.. Sørg for å en god router i bunn som tåler påkjenningene den blir utsatt for.. Anbefaler selv Asus RT/AC66 og oppover.... Spørsmålet er vel i grunn hvor kraftig router/switch jeg trenger for et hjem med 5 personer og en 70mb linje? Svaret står på siste linje over Endret 8. mai 2014 av ChrisCo Lenke til kommentar
HåkonHøyberg Skrevet 8. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Takk for svar Det er en Cisco Linksys 4200 jeg har der. Problemet er imidlertid at den har kun 4 lanutganger, og jeg trenger som sagt 9, hvis jeg skal dekke alle rom. Jeg trenger i grunn kun en router/switch i dette skapet (altså ingen wifi, ettersom jeg flytter den trådløse ruteren til en bedre plassering med uttak fra et annet rom), så jeg synes forslaget om Cisco SG300-10 høres bra ut. Spørsmålet er bare om jeg kan gå for en billigere, eller om jeg trenger en såpass dyr router/switch? Endret 8. mai 2014 av HåkonHøyberg Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Det eneste du trenger er en helt vanlig gigabit-switch som du kobler til en av portene på routeren i skapet og alle de andre som går ut til de forskjellige rommene. Jeg har samme oppsett som deg og endte opp med en helt streit Cisco gigabit-switch til rundt 800 kroner for 16 porter (du klarer deg med 8, kan bruke resten av de på routeren også). Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Det er en 4200 ja... Dårlig erfaring med den men... Utifra det, så vill jeg ha brukt den som AP og kjøpt en en Asus RT-N/AC66 eller lignende og brukt som router... Eller, du kan og har peil nok, satt en maskin med PfSense f.eks... Siden du ikke skal bruke WiFi fra routeren, bare fra AP'et.... Den switchen er ikke spesielt dyr(!) og i seg selv et veldig bra kjøp... Siden du trenger trenger mer enn 8 porter, så er strengt tatt neste steg 16 porter og da stiger også prisen mer... 300'n ligger midt i mellom med 10 porter og det blir ikke lett å finne tilsvarende til lik pris... Du kan jo søke selv, men tviler på at du finner noe betydelig bedre i forhold.... Alternativt, så kan du, som de andre sier her, skaffe deg en billigere switch, men som da er "dummere" og "dårligere", men det betyr ikke nødvendigvis dårlige til ditt bruk(!) Bare sørg for at det er gigabit switch og ikke bare 100Mbit... Endret 8. mai 2014 av ChrisCo Lenke til kommentar
MSbone Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Her trur jeg du bare trenger en dum switch. Eks: https://www.komplett.no/zyxel-gs1100-16-16-port-gbe-switch/802855 eller om du ikke trenger gigabit er 100mbit billigere Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Vil nok abslolutt påstå at du ikke trenger en switch til snart 1400. Flytt på den trådløse switchen din og sett inn en 10 porters istedenfor. Deretter kobler du den trådløse til via en av utgangene etter preferanse. Men gå for Gigabit switch når du først setter opp for filkopiering osv. Endret 8. mai 2014 av xClaymanx Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Kjøp Gigabit, men som det sies trenger du ikke noe fancy. Ingen vits å bruke dobbelt så mye penger på den som anbefales (selv om den sikkert er fin den) om ikke du vet du har behov for de ekstrafunksjonene du får (tips: det har du neppe). Jeg hadde mye heller puttet pengene i en bedre router, som f.eks N66U (drit i AC om du ikke skal bruke den til Wifi uansett). Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Vil nok abslolutt påstå at du ikke trenger en switch til snart 1400. Flytt på den trådløse switchen din og sett inn en 10 porters istedenfor. Deretter kobler du den trådløse til via en av utgangene etter preferanse. Feil! Det er ikke en switch, det er en router! Og den må stå først! 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Vil nok abslolutt påstå at du ikke trenger en switch til snart 1400. Flytt på den trådløse switchen din og sett inn en 10 porters istedenfor. Deretter kobler du den trådløse til via en av utgangene etter preferanse. Nope, går nok ikke. I og med at det som regel ikke er skikkelig DHCP osv. i fibertermineringsboksene trenger han nok en router i skapet sammen med switchen også. Det holder ikke at kablene passer, nettverket må virke også Endret 8. mai 2014 av kvasbo Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Vil nok abslolutt påstå at du ikke trenger en switch til snart 1400. Flytt på den trådløse switchen din og sett inn en 10 porters istedenfor. Deretter kobler du den trådløse til via en av utgangene etter preferanse. Feil! Det er ikke en switch, det er en router! Og den må stå først! Greit greit. Uansett om han vil ha en trådløs kobling som skal stå et annet sted så kjøper han bare en dum gigabit switch som han selv fordeler internet utover leiligheten/huset og kjøper da igjen en annen trådløs router. Endret 8. mai 2014 av xClaymanx Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Finnes ikke trådløs switch! Og koblingsoppsetter er Router -> Switch -> AP Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Trenger du virkelig mer enn 8 porter? Kan bare se 6 "patchepunkt" i det skapet ditt. Er dette et alternativ (krever at du har 2 patchepunkt i rommet hvor du egentlig vil plassere wifi punktet) [FiberConverter] <annet rom via patchepanel> (WAN)[E4200](LAN0) <tilbake til patcheskap> [8-port switch] Med løsningen skisser over, får du 3 ledige porter der hvor du egentlig har lyst til å plassere wifi routeren, samt 7 ledige portet i skapet (om du kjøper en 8-porters switch). Er det også en hjemmesentral gjemt bak E4200'ern?Hvilken leverandør har du, hvor mange porter på fiberkonverter/hjemmesentral. Er det TV levert via samme løsning? Edit: For neste hopp etter 8 porter, er 16 og 24. Om man ser på følgende kritererier i prioritet rekkefølge: gigabitporter, pris. Eks: ZYXEL GS1100-16 Endret 8. mai 2014 av Hareide Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Tror jeg og flere her inne har blitt litt lurt av hvordan oppsettet ditt er, selv om man egentlig finner detaljene ovenfor. Router: E4200 - den svarte som henger uforsvarlig i lufta Modem: Øverte hvitboks - ser ut som en fiberkonverter, men er egentlig et modem, som tar "gul" optisk inn. Fiberconverter: Nederste hvite boks - tar grønn optisk kabel inn, og gul optisk ut! Er det slik å forstå? grønn optisk kabel(IKKE gul)> [fiberconverter] <gul optisk kabel> ["modem"] <==> [WAN]<E4200> Spørsmålet er vel om den øverste hvite boksen, er en router eller et modem. Det må du nesten fortelle oss. Ser ut som om det går 2x "RJ45" ut fra denne, er den ene TV? Er det kun en LAN port for internett på denne boksen? For å svare på det egentlige spørsmålet ditt:Jeg klarer ikke å finne en router med 9+ lan porter, tviler på at det finns. (her snakker vi da om routere for hjemmemarkedet, klart det finns løsninger om man virkelig drar fram lommeboka, men tviler på at det er aktuelt her) Edit: Googla meg fram til at "modemet" er en L2 switch av type packetfront DRG 230, kan dette stemme?: Litt mer info her I såfall er "fiberkonverteren" en router. Da burde det holde med en enkel 8-porters switch. Denne kobles i en av de 4 "internettportene", i DRG 230 boksen (den øverste, merket med packetfront). Da vil du ha 10 switcheporter til dispossisjon (4+8-2=10) Endret 8. mai 2014 av Hareide Lenke til kommentar
HåkonHøyberg Skrevet 13. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2014 (endret) Takk for svar alle sammen. Den nederste hvite boksen er en fiberconverter, som deretter går inn i et slags modem/router (øverste gule boksen) som tv og internettselskapet har satt opp, ut fra den går det som Hareide sier, to RJ45-kabler. Dette modemet har totalt 4 slike RJ45-utganger (så kanskje en dårligere utgave av DRG 230), men det er så dårlig modem, at dersom jeg bruker alle 4 utgangene, svikter modemet helt, og klarer ikke videreføre trafikk til noen av utgangene. Dette i tillegg til at jeg trenger 9 RJ45-utganger, gjør at jeg trenger en router/switch som kan gjøre jobben. Planen er å sette E4200 i et annet rom, med uttak fra et vegguttak. Oppsettet blir da: fiberconverter -> nettselskapets "modem" -> "router eller "dum" switch som skal kjøpes inn" -> E4200 Om jeg forstår dere riktig, kan jeg imidlertid ikke kun sette inn switch i dette skapet, ettersom jeg trenger en router først? Kan noen avkrefte/bekrefte dette? Hovedspørsmålet er i grunn hva for en boks jeg trenger for å fordele trafikk til 9 forskjellige "vegguttak" (bare se bort ifra de boksene som allerede er der). Endret 13. mai 2014 av HåkonHøyberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå