Gå til innhold

stasjonær gamer-pc til rundt 10k

Anbefalte innlegg

Nybegynner på stasjonærpc her. Sist jeg kjøpte stasjonær pc var i 2002, så jeg er litt ute av "gamet" og kunne trengt litt hjelp! Jeg er klar over at jeg ikke vet nok om disse tingene, og tar gjerne imot pekepinner.

Jeg skal kjøpe meg en ny stasjonær pc til gaming, surfing og film. Jeg er ikke en fulltids-gamer, og spiller stort sett aldri fps. Skulle gjerne kunne kjørt f.eks. SimCity eller Diablo 3 på maks grafikk-settings samtidig som jeg har musikk og kan alt+tab ut og browse internett uten å miste flyten i spillet.

Budsjettet ligger på +- 10 000 kr, men jeg vet veldig lite om datamaskiner og hvordan komponenter som gir mest for pengene.

Det som er et must for meg er vannkjøling (dagens pc har snitt-temp på 60, og er rimelig ofte opp i 90. Det blir for mye) og SSD til systemet og helst også plass til et par av spillene.

Et par spørsmål:

Jeg leste at LGA2011 socket til cpu har 4 bånd til RAM, i motsetning til de "gamle" 1050 sockets, og tenkte som så at det må jeg ha, men er dette en nødvendighet? De datamaskinene jeg så på komplett.no hadde alle 1050 socket før man kom opp i 11 000 i basepris.

Hvor sannsylig er det at en pc med mitt bruk trenger 750W strømforsyning? holder det med 500W?

Trenger man 16 gb med ram, eller holder det lenge med 8?

Er noen av gamer-pcene fra komplett.no gode alternativ, eller tjener man sykt mye på å kjøpe komponent for komponent og sette sammen selv?

Takk for all eventuell hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver ingenting om du skal overklokke, eller om du trenger komplett maskin (inkl. skjerm, tastatur, mus, headset osv). Kom med en tilbakemelding på dette.

Uansett så kan du MED EN GANG slå fra deg socket 2011 + vannkjøling for 10.000 uansett om du bare skal ha kabinett + innmat. Og når du skriver "vannkjøling" mener du da en custom loop (som det populært kalles) eller en slik lukket CPU kjøler (typisk Corsair H100i)?

Det som vil være veien å gå for deg for 10.000 (eksl. skjerm osv) er en socket 1150. Da får du en god plattform, en god PSU, et bra skjermkort og en fin SSD for prisen du nevner.

Det finnes masse tråder på dette på forumet allerede. Søk litt rundt. :)

Her er et nylig eksempel:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1580444

Lykke til!

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Kyrre S. socket 2011 er ikke veien å gå med det som du skal bruke maskinen til. Og hvorfor er vannkjøling et must? til de oppgavene som du skal sette bygget på så vil du neppe presse CPU over så lang tid at det er noe overhengende fare for å smelte CPUen. Selv uten vannkjøling. Og med en god tredjeparts luft kjøler så vil du få stort sett den samme effekten, om du ikke skal overklokke mye da.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg trenger kun kabinett m\ innhold ettersom jeg allerede har både mus\tastatur, høytalere og skjerm.

Trodde jeg trengte vannkjøling (tenkte på closed loop) for å holde temperaturen nede. etter å ha lest litt på div. forum hørtes det ut som det klart beste alternativet, men dette er ting jeg ikke kan noe om, så setter stor pris på disse innspillene!

Om jeg kan slå fra meg socket 2011 og vannkjøling kommer jo prisen straks ned på et overkommelig nivå. Planlegger ikke å overklokke, så da burde det vel holde med et kabinett med vifter i.

Takk igjen for svar =)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noe som helst planer om å overklokke kan du spare penger på prosessor og hovedkort.

Du trenger ikke Z87 chipset og K-serie lenger da. Du kan f.eks gå for H81 serie chipset og en i5 4670.

Lukkede vannkjølere er bedre ved OC/høy last enn store luftkjølere. Men igjen siden du ikke skal klokke er det absolutt ingen vits. Da kan du heller se deg om etter en kjøler som er støysvak.

Her er et konkret eksempel hentet fra Komplett.

Liste

Jeg har ikke sjekket QVL til hovedkortet ifm minnebrikkene, men dette burde ikke by på problemer (QVL er uansett mangelfull/ikke komplett). Kan vel legges til at jeg valgte de brikkene etter pris og ytelse (CL8/1600mhz) og IKKE led lysene LOL... Jeg har ikke sjekket fysisk mål (lengde) på skjermkort ift kabinett, men dette burde heller ikke by på problemer. Ting har blitt relativt kompatible med årene :)

Har valgt den kjøleren pga akustikken, den skal gi fra seg lite lyd. Kabinettet er også valgt mtp lyd.

Trenger du OS i tillegg må vi justere noe på komponentene/pris.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kyrre S. er gutten som finner ut av ting fort og godt. Men siden TS ikke skal kjøre noen tunge grafikk spill, ville jeg heller gått for et R9 280X skjermkort. Jeg ville videre brukt de sparte pengene på et dyrere kabinett. Tør jeg foreslå er Corsair R4? Jeg ville også tatt et ATX hovedkort av den enkle grunn at det er større og dermed er lettere å holde på med for en nybegynner. Man trenger heller ikke finmåle mtp. kjøler, ram og skjermkort.

Lenke til kommentar

Forslag er forslag :) Mindre bygg er jo så i vinden nå, og det virker som om færre trenger 8-10 SATA porter og 3-4 PCIE x16/x8 spor...R4 er jeg så lei av nå, alle har jo det! Hehe ..

Og finmåling har vel ikke noe med formfaktoren å gjøre, men med kabinettet.

Men forslaget ditt vil selsagt også fungere fint ;)

Lenke til kommentar

Hei! viss du går på Komplett.no kan du se på ulike pcer du kan kjøpe, eventuelt redigere hvordan pc utstyr du skal ha til, og hvilket operativ system du vil ha. hvilke spill spiller du, og hvilke spill tror du at du kommer til å spille, som du vet kommer ut, fordi viss det er grafikk spill du spiller, anbefaler jeg deg å kjøpe god kvalitets pc.
MVH Adrian

Lenke til kommentar

Nybegynner på stasjonærpc her. Sist jeg kjøpte stasjonær pc var i 2002, så jeg er litt ute av "gamet" og kunne trengt litt hjelp! Jeg er klar over at jeg ikke vet nok om disse tingene, og tar gjerne imot pekepinner.

Jeg skal kjøpe meg en ny stasjonær pc til gaming, surfing og film. Jeg er ikke en fulltids-gamer, og spiller stort sett aldri fps. Skulle gjerne kunne kjørt f.eks. SimCity eller Diablo 3 på maks grafikk-settings samtidig som jeg har musikk og kan alt+tab ut og browse internett uten å miste flyten i spillet.

Budsjettet ligger på +- 10 000 kr, men jeg vet veldig lite om datamaskiner og hvordan komponenter som gir mest for pengene.

Det som er et must for meg er vannkjøling (dagens pc har snitt-temp på 60, og er rimelig ofte opp i 90. Det blir for mye) og SSD til systemet og helst også plass til et par av spillene.

Et par spørsmål:

Jeg leste at LGA2011 socket til cpu har 4 bånd til RAM, i motsetning til de "gamle" 1050 sockets, og tenkte som så at det må jeg ha, men er dette en nødvendighet? De datamaskinene jeg så på komplett.no hadde alle 1050 socket før man kom opp i 11 000 i basepris.

Hvor sannsylig er det at en pc med mitt bruk trenger 750W strømforsyning? holder det med 500W?

Trenger man 16 gb med ram, eller holder det lenge med 8?

Er noen av gamer-pcene fra komplett.no gode alternativ, eller tjener man sykt mye på å kjøpe komponent for komponent og sette sammen selv?

Takk for all eventuell hjelp!

Komplett tar gjerne 10000 for en maskin som koster 8000 i deler. Gøyere å bygge selv også ;)

Lenke til kommentar

Jeg tok utgangspunkt i listen du ga meg Kyrre S, men tok rådet til bytrollet og byttet grafikkort. I tillegg ville jeg ha et miditower heller enn et lite tower (så jeg senere kan øke lagringskapasitet). Jeg kom frem til dette:

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1387702&su=55449C13-766C-487D-A4DC-7B37D166F559

Er dette et oppsett som passer sammen? Når jeg byttet skjermkort sto det at det trengte 750W strømforsyning, så byttet også strømforsyningen.

Så forresten også at cpu-kjøleren bare hadde 3\5 stjerner, er den god nok uansett?

Lenke til kommentar

Tror ikke du skal lese for mye på watten ... 50W forskjell er lite, og sertifiseringen på CM'n er bedre.

Spørs hvem som vinner den konkurransen ... Vil tippe at CM'n er mer effektiv, bråker mindre og har mindre ripple.

Den ram brikken du har funnet er crap.

1 stykk 8 GB CL11 1600mhz brikke til 700. Nei takk, ligg unna den. Du ser etter 2*4 GB, 1600mhz, CL8 eller CL9.

Du kan spare litt penger ved å gå for Evo 212 cpu kjøler. Den er bedre kjølemessig, men vil nok støye litt mer.

Ang kabinettbytte ... R4 er bra den altså, ikke misforstå, men du sier fordi du skal ha mer lagring. Hvor mange disker/drev trenger du egentlig? 10 stykk?

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kabinettbyttet har også litt å gjøre med at jeg gjerne vil ha flere usb porter, men jeg kan jo bruke resten av innmaten du har funnet frem men bare bytte kabinett.

Det virker faktisk ut som om det oppsettet du laget er det som funker best for meg. Tusen takk for hjelpen, det blir bestilling i morgen =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...