Steffen Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Hei jeg lurer på om noen kan gi litt råd og tips anngående interrail.Planen er ikke å ha noen luksustur, men være opplevelsesrik - ca en drøy måned - 1 juli til 29 juli. jeg lurer på følgende: Er det noen steder som er et absolutt "must"?Hva kommer det til å koste?Er det mye stress med biletter osv når jeg skal reise med tog/buss?Er det noen som har hatt samme idè og kunne tenke seg og hive seg på. Jeg er 25år og kommer fra Telemark Eller som vet on noen bra forum der folk kanskje leter etter noen å reise med? Lenke til kommentar
Funkmeister Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Jeg har også planer om å reise på en interrailtur til sommeren (first timer). Noe du kan vurdere f. eks. er å ta med et lett telt, og leve på campingplasser i løpet av turen. Koster gjerne en tredjedel av hostelprisene. Ulempen er at du må drasse rundt på telt/sovepose, samt at campingplassene gjerne er litt utenfor sentrum. Eventuelt er også couchsurfing et alternativ. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Opprettet en lignende tråd for ca. en måned siden hvor jeg lurte på mye av det samme, og fikk mange flotte svar. Du kan jo sjekke her og se om du finner noe nyttig Hva som er et absolutt "must" er helt opp til deg selv. Hva vil du se og gjøre, hva er viktig for deg? Severdigheter, kultur, uteliv, historie, natur, osv osv. Vet du hvor du skal reise fra og hvor du skal ende opp? Ellers kan du sjekke ut Lonely Planet sitt forum for reisekamerater, der finner du nok noen å reise med 1 Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Det finnes noen gode tråder med gode tips om interrail her allerede, jeg har skrevet fra mine erfaringer der og det har andre også gjort, så kan du bare kikke litt her Om det er noe du ikke får svar på så må du bare rope ut https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1574820&page=1&&do=findComment&comment=21555890 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1549301&page=1&&do=findComment&comment=21179290 Lenke til kommentar
Steffen Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 Jeg har også planer om å reise på en interrailtur til sommeren (first timer). Noe du kan vurdere f. eks. er å ta med et lett telt, og leve på campingplasser i løpet av turen. Koster gjerne en tredjedel av hostelprisene. Ulempen er at du må drasse rundt på telt/sovepose, samt at campingplassene gjerne er litt utenfor sentrum. Eventuelt er også couchsurfing et alternativ. Har også vært inne på ideen om telt. Kunne vært kult - Mye av inspirasjonen for turen kommer fra da jeg så filmen "in to the wild" for noen år siden. First timer her også - Skal du også reise alene? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Lurte litt på interrail selv for noen år siden, og fant da en genial "challenge" som er økonomisk i tilegg. Å klare alle byer på én dag, for å så ta tog videre, og har sovekupé. Man betaler noen få euro for sovekupé, eller så sover man i stolen de gangene annet ikke er mulig. Ta inn på billig hotell i ny og ne i byer du virkelig vil se mer av, og for å hente inn søvn. Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Det er nok økonomsik lurt å gjøre det slik, men man reiser ikke på interrail for å spare penger. Når du først er i en by bør man ta seg tid til å se litt mer enn togstasjonen. Jeg hadde også lagt opp litt for stram rute noe som jeg har angret på i ettertid. F.eks kom jeg til Praha på formiddagen, hadde hele dagen der, overnattet og reiste videre neste morgen. Når jeg kommer hjem finner jeg flere ting jeg hadde glemt å se på som gjør at jeg sannsynligvis trenger en ny tur til Praha. Lenke til kommentar
Funkmeister Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Mange bra tips i de andre trådene. Jeg tror det er stor fare for at folk flest har for mye bagasje på sin første interrail. Har også vært inne på ideen om telt. Kunne vært kult - Mye av inspirasjonen for turen kommer fra da jeg så filmen "in to the wild" for noen år siden. First timer her også - Skal du også reise alene? Det var planen. Lenke til kommentar
Steffen Skrevet 8. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2014 Mange bra tips i de andre trådene. Jeg tror det er stor fare for at folk flest har for mye bagasje på sin første interrail. Har også vært inne på ideen om telt. Kunne vært kult - Mye av inspirasjonen for turen kommer fra da jeg så filmen "in to the wild" for noen år siden. First timer her også - Skal du også reise alene? Det var planen. Kunne du tenkt deg å reise med noen? Jeg reiser uansett, men kunne vært kult å kanskje starte med noen fra samme land. Bli litt kjent med hvordan billett fungerer, finne riktig hostell, plasser der flere interrail folk møtes osv. Hvis du vil så kan du skrive en melding på facebook til meg Steffen Ellegård Høiseth Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Interrail er morsomt. For noen år siden tok jeg og et søskenbarn fly fra Norge til Amsterdam, deretter tok vi toget til Berlin, Praha, Budapest og til sist München der vi tok flyet hjem etter fjorten dager. Man treffer nesten alltid nye folk å henge med når man tar inn på hostel, men første gang man drar på en slik tur kan det være en fordel å reise to eller tre. Billetter er ikke noe stress, og uten at jeg har regnet på det mener jeg at min tur kom på under 15K med fly- og togbilletter, opphold, mat, drikke (mye drikke) samt at jeg måtte kjøpe nye sko etter å ha slitt ut det ene paret og så ble jeg frastjålet rundt 400 euro i Praha. Beste ferien ever... Amsterdam er en fantastisk by. Kompakt, gangavstand til alt, veldig mye å se og oppleve. Vakker by og alle snakker engelsk. Berlin er en enorm by. Vi gjorde null research og hadde ikke engang funnet et sted å bo da vi kom dit. Å finne et hostel var enkelt (ved siden av Nord-Koreas ambassade) men bare det å finne en øl var vanskelig siden byen er så enormt stor. Praha har fantastisk uteliv. Pengeboka forsvant ut av lomma etter endt pub crawl. I hovedgata kryr det av nordmenn... Budapest er en gammel og vakker by, og god mat finner man over alt. Husk kamera. München er München. Ølhager over alt! Føltes også som en mer kompakt og "gå-vennlig" by enn Berlin, litt som Amsterdam. Utenom Interrail har jeg også vært i Beograd som er en fantastisk spennende by med godt uteliv og hyggelige folk. Roma må selvsagt oppleves, det også... For en drøy måned kan det være greit å holde seg unna de dyreste landene, som Nederland, Italia, Sveits, Østerrike og kanskje Frankrike, men om man ønsker å oppleve hele Europa er det vel ingen vei utenom? Jeg anbefaler å bo på hostel, det er billig og bare det å treffe andre reisende gjør at det er verdt de få kronene man betaler. Bor du i sørpå kan du jo vurdere å ta tog hele veien, jeg valgte å fly siden jeg bor i nord... Jeg ville startet nord i Europa, som for eksempel Amsterdam, og så tatt toget til Paris, sør gjennom Frankrike kanskje, muligens en tur innom Barcelona og deretter inn i Nord-Italia, Milano - Roma - Venezia, deretter kanskje en tur til andre siden av Adriaterhavet, Dubrovnik kanskje? Hele dette området er vakkert (har vært i Herceg Novi). Tog gjennom Bosnia har jeg blitt fortalt av de lokale er noe som kan ta lang tid på grunn av grensekontroll, men om du kommer deg til Beograd vil du neppe angre. Serbias nest største by er også grei å dra innom om man har en dag til overs. Herifra er turen kort til for eksempel Budapest, og så kan man vel velge om man vil dra til Praha eller Wien... Besøk i alle fall èn tysk by før du reiser hjem igjen. Med forbehold om at jeg husker Europakartet riktig. Datoen passer og det er nesten fristende å bli med, men jeg synes en måned er lenge, i alle fall med en fremmed... Noen praktiske tips, selv om det sikkert er postet i de andre trådene: -En middels stor ryggsekk med bagasje (størrelse håndbagasje på fly) er mer enn nok. Klær får man vasket! Ei finskjorte, et par jeans, en lettere bukse/shorts, fire-sju par sokker og boxere (små plagg, vaskes for hånd i vasken om man må), to-tre t-skjorter, en lett jakke kanskje. Kanskje to par sko og en sånn spray som fjerner lukt. -Kortstokk! Togreisene tar tid. Ikke ta med bøker. -PPP -Dusjsåpe/sjampo + håndkle -Gjør litt research på forhånd for hver by, spesielt de store byene som Berlin, Paris, Roma. -De fleste andre på Interrail/backpacking er hyggelige og normale folk. Jeg er temmelig innadvendt og har likevel skaffet meg massevis av vennskap på ferie. -Ikke beregn å reise og leve på sparebluss, men heller ikke som en konge. -Ikke planlegg for mye. Det tar bort mye av moroa. Mesteparten tas på sparket, da jeg dro på Interrail var det helt spontant. Det er alt. 2 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Lurte litt på interrail selv for noen år siden, og fant da en genial "challenge" som er økonomisk i tilegg. Å klare alle byer på én dag, for å så ta tog videre, og har sovekupé. Man betaler noen få euro for sovekupé, eller så sover man i stolen de gangene annet ikke er mulig. Ta inn på billig hotell i ny og ne i byer du virkelig vil se mer av, og for å hente inn søvn. Nå får alle dra på de turene de selv ønsker, men dette høres ikke ut som en drømmemodell i min bok: om det finnes noen feil alt for mange gjør på slike turer er det å ha en plan om å skulle rekke over for mye på for lite tid – å sjelden være et sted mer enn 1-2 dager høres drepende kjedelig ut. 1 Lenke til kommentar
Funkmeister Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Kunne du tenkt deg å reise med noen? Jeg reiser uansett, men kunne vært kult å kanskje starte med noen fra samme land. Bli litt kjent med hvordan billett fungerer, finne riktig hostell, plasser der flere interrail folk møtes osv.Hvis du vil så kan du skrive en melding på facebook til meg Steffen Ellegård Høiseth Hadde sikkert vært fett det, men om jeg reiser vil det nok være litt senere. Midt i Juli kanskje Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå