Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Måleenhet på sprøytespisser

Anbefalte innlegg

Hvis jeg går inn i et norsk apotek og spør etter sprøytespisser, hvilken måleenhet er det jeg skal bruke for å oppgi diameteren på spissen? Og hvilken størrelse brukes for å oppgi lengden? Er det gauge, tommer eller mm? Det første vet jeg ikke en gang hvordan jeg skal uttale. Jeg vil helst virke rutinert når jeg spør om dette, for da slipper jeg spørsmål om hva jeg skal bruke dem til.

Anonymous poster hash: 5b453...5a9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en bremsewire til en sykkel som satt fast, så jeg gikk til apoteket og skulle kjøpe en sprøyte med spiss sånn at jeg kunne få inn mer olje og løsne den. Følte meg instantly stemplet som rusmisbruker etter å ha forklart problemet og dama bak dro opp den elefantsprøyta.

Lenke til kommentar

Hadde en bremsewire til en sykkel som satt fast, så jeg gikk til apoteket og skulle kjøpe en sprøyte med spiss sånn at jeg kunne få inn mer olje og løsne den. Følte meg instantly stemplet som rusmisbruker etter å ha forklart problemet og dama bak dro opp den elefantsprøyta.

Altså, jeg sa ikke det jeg sa fordi jeg mistenker noe, bryr meg ikke så mye, jeg bare syns det var litt merkelig at han/hun ikke visste det om de har noe som man trenger sprøyte/spisser eller kanyler som det heter, til.

Men kanyler er jo gratis, ihvertfall for de av oss som trenger det, sies jo at man skal bytte etter hvert stikk.

Men ihvertfall, mine spisser, kanyler, whatnot, måles bare i millimeter tror jeg, står 0,25x5mm.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Er det ikkje berre millimeter som blir brukt?

Gauge blir vanligvis berre brukt for å effektivisere valget av sprøytespiss og for å spesifisere at ein snakker om den yttre diameteren av sprøytespissen. Eit lavt gauge tall betyr at det blir eit stort stikkhol, medan eit høgt gauge-tall betyr at det blir eit veldig lite hol i huda.

Gauge seier ingenting om kor mykje væske som kan trykkast gjennom nåla då dette vil være avhengig av kor tjukke "veggane" i sprøytespissen er.

Det beste vil uansett være å oppgi kva du skal bruke sprøytespissen til (eller i alle fall oppgi eit formål som er relativt likt) då vil du få hjelp til å velge ei størrelse som passer til ditt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...