Countryman Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Hei! Dere har sikkert diskutert lignende mange ganger, men jeg har allerede satt meg litt inn i "kosthold", hvordan proteiner/karbo fungerer men klarer ikke helt å sette det inn i system. så kort som mulig fortalt: Jeg har trenet vektløfting i 15år og stort sett spist all dritt man kommer over. Spesielt potetgull om kveldene, er såpass avhengig av dette at "kvelden ikke blir helt som den skal" om jeg ikke har noe i skapet. Har klart å holde en fin figur likevel. Nå har jeg runda 30 og dette fungerer ikke lenger... Nå har jeg 5kg for mye fett på kroppen i forhold til hva jeg trives med og prøver å deffe. Jeg har totalt kutta ut potetgullet, drikker aldri brus...og ble veldig skuffet da jeg etter 2 uker med knekkebrød istedet for brød (for å unngå karbo) at karboinnholdet her er høyere enn world trade center.. Jeg leser alt i fra "spis bare karbo" til "spis bare proteiner" om du skal deffe på internett og blir helt svimmel her. Jeg leter etter nøtter og lignende som kan erstatte saltbehovet på kvelden, men finner at det er fullt av karbo og fett uansett hvor jeg leter.. Hvordan ville du gjort det om du skulle gå ned 5kg i fett, men samtidig beholde så mye muskler som mulig? Pr idag, min deffing består av 1 time tung gåing på 3D-mølle etterfulgt av et relativt hard men effektiv runde med vekter minst 5 ganger i uka. spiser en boks med tunfisk i vann rett etter trening. Til middag spiser jeg "litt kjøtt" og mye div. salat uten dressing. Til kvelds kan jeg spise et par knekkebrød med cottage cheese, egg eller med tunfisk. er ingen tilhenger av diverse pulverbokser. Har du noen tips og synspunkter til meg, setter stor pris på det....og beklager at jeg ikke klarte å holde dette "kort"...det går bare ikke.. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Årsaken til feithet, og at folk legger på seg er at de får i seg for mye calorier en hva de faktisk forbrenner. Enkelt og greit. Du må kalkulere ut hvor mye calorier du behøver. Det fins flere slike kalkulatorer. F.eks: http://www.freedieting.com/tools/calorie_calculator.htm Men vær obs at de er bare sånn ca hva du behøver. Du må selv finne ut hva som passer deg. Men uansett så innholder den siden mye nyttig. Og en grei start plass. Ang det å beholder muskler så vil du uansett tape litt muskler. Sånn er det bare. Men muskler er fort å bygge opp. Jeg personlig ville satset å få ned fettet, så bygg opp musklene til nivået du ønsker. Men du kan minimere hvor mye du mister å få i deg protein og trening. Endret 7. mai 2014 av AvidGamer 3 Lenke til kommentar
Bruker-343442 Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Jeg sverger til lavkarbo. Lite karbs og mye proteiner. Du trenger ikke å tape muskelmasse så lenge du får i deg nok proteiner. Er du aktiv så er det ca 2-2,5 g pr kg kroppsvekt.Eventuelt at du har høye dager og lave dager. Lite karbs når du har treninngsfri og mer karbs når du trener. 1 Lenke til kommentar
nosync Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Enig med Avid her, Kalorier er det du må fokusere på. Lav karbo dietten fungerer også pga du faktisk drive rå redusere Karbo inntaket. Du vil få mye bedre resultater med kalori diet. Dette er også bevist i flere diet forskninger. Fordelen også er at med lav karbo får du forsatt i deg bra med proteiner og fett i dietten pga letter/bedre mat du kan spise. Men bare sørg for at du ikke får i deg for lite fiber, forstoppelse kan oppstå i verste tilfeller. Men uansett hva du velger, begger fungerer jo. Litt lestestoff: http://www.sheknows.com/health-and-wellness/articles/815494/is-low-carb-better-than-low-calorie-dieting-1 Endret 7. mai 2014 av nosync 2 Lenke til kommentar
Bruker-343442 Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Men det beste er å finne ett kosthold du trives med. Dietter funker jo bare der og da. En diett er ikke noe du skal leve med. Så er å faktisk bare prøve og så ser du hva som funker for deg. 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Takk for gode svar! Veldig sant missgamer. Jeg er ute etter å legge om livsstilen. På samme måte som noen slutter å røyke ønsker jeg å slutte å være Maaruds beste kunde. Det er en livsstil jeg er ute etter, ikke en ekstrem en men en hvor jeg ikke trenger å føle meg 3gram feitere hver eneste morgen jeg våkner. Jeg ønsker først og fremst å kutte ut kveldsmøkka med noe som er sunt eller mer naturlig / riktig for skrotten, f.eks å spise noe som er proteinrikt før jeg skal sove. En matvei som matcher yndlingshobbitten min de siste 15 åra. Når det er sagt så er det i dette øyeblikk deffing som gjelder, for å få av det overflødige. Deretter kan jeg moderere det og spise en mellomting av nå og før. Jeg har svidf fast i hodet at karbo er det værste man spiser og at karbo har en mer direkte tilknytning til KALORIER enn det proteiner har. Men så vet jeg også at proteinene er verdiløse uten karbo.....da ser jeg for meg at jeg egentlig ikke skal bry meg så mye om hva jeg spiser føre trening og på dagen generelt, og heller konsentrerer meg om å holde meg unna karbo på kvelden - heller avslutte med proteiner..? Eller er jeg helt på jordet? Er det visse "normale" matvarer jeg bør holde meg helt unna? Poteter osv? En kollega er på lavkarbo deff....han kan kun spise rød paprika osv...ikke grønn, eller om det var omvendt...jeg er ikke helt der merker jeg...(: Skal sette meg inn i lesestoffet snarest mulig (: Endret 7. mai 2014 av Countryman Lenke til kommentar
Bruker-343442 Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Kan starte med å si at om han kun spiser rød for han ikke kan spise grønn så er det feil. Grønn mat har mist karbs og du skal helst ikke spise det som vokser under jorden. Lavkarbo har 3 grader. Streng (20-40g karb), moderat (40-60) og liberal (60-100)Det med at man ikke bygger muskler uten så og så mye karbs vet jeg ikke stort om. Jeg har en bror som har slanket seg på shakes og han gikk på målinger på treningssenteret og han økte i muskelmasse selv om det var både lavkalori og lavkarbo. Men hva som er rett lar jeg noen andre svare på. Jeg liker noe som heter periodisk faste som blant annet 5:2 dietten er. Men jeg som er kvinne har ett spise vindu på 10 timer og faster i 14 mens menn har ett spisevindu på 8 timer og faster 16. Dette er noe jeg tror vil hjelpe deg til å droppe maarud-posen(noe jeg ikke forstår er ett problem da Kims er best) for om du begynner spisevinduet ditt kl 12 så får du ikke spise etter kl 20 for da bryter du fasten. Så det kan jo være en motivasjon. Jeg vet ikke helt om dette ga deg svarene du var ute etter men noe ny info er det sikkert 1 Lenke til kommentar
Bruker-343442 Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/Kan forresten linke til periodisk faste så du kan lese mer om det vekket din nysgjerrighet. 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/ Kan forresten linke til periodisk faste så du kan lese mer om det vekket din nysgjerrighet. Det gjorde det gitt...takk takk (: 1 Lenke til kommentar
nosync Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Bare for å legge til noe... Jeg har begynt å bruke app som heter myfitnesspal, fungerer kanon bra. Den kan til og med hente inn norske varer/produkter. Du kan skanne inn varer/mat som du spiser osv. Utrolig hjelpsomt for å holde oversikt over kalori og nærings inntaket. http://www.myfitnesspal.com/nb Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 Bare for å legge til noe... Jeg har begynt å bruke app som heter myfitnesspal, fungerer kanon bra. Den kan til og med hente inn norske varer/produkter. Du kan skanne inn varer/mat som du spiser osv. Utrolig hjelpsomt for å holde oversikt over kalori og nærings inntaket. http://www.myfitnesspal.com/nb Appen fungerer veldig lite tilfredstillende til WP Har lest en del av linkene som er blitt lagt ut her og det er veldig fint lærestoff. Jeg er nå skapt slik at jeg som regel går min egen vei uansett hva ekspertene sier, og det er vel kanskje slik det det bør være når det kommer til kroppen sin - finne ut noe som passer som meg. Derfor blir det en liten blanding av forskjellige dietter og faste-vinduer en stund nå. Den siste uka har jeg egentlig ikke følt at jeg har vært på en diett, bare spist normalt og naturligvis kuttet ut fy-fy "mat" som potetgull og øl (det er kun ølen jeg savner... ) og ikke spist noenting etter klokken 20 på kvelden. Frokost med en del karbo/fett, vanlig middag med en kjøttbete eller to med relativt mye og godt blandet salat til, en boks tunfisk etter trening og et eller annet kveldsmåltid bestående av lite eller ingenting karbo, heller proteiner. Har gått ned en kilo siden sist jeg skrev her og føler at kroppen er blitt "fastere" allerede. En meget behagelig følelse. Nå er dette blitt så gøy at jeg ikke savner potetgullet på kvelden lenger, snarere motsatt - en befrielse å våkne opp om morgenen og føle seg bra! Lenke til kommentar
Bruker-343442 Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Bare for å legge til noe... Jeg har begynt å bruke app som heter myfitnesspal, fungerer kanon bra. Den kan til og med hente inn norske varer/produkter. Du kan skanne inn varer/mat som du spiser osv. Utrolig hjelpsomt for å holde oversikt over kalori og nærings inntaket. http://www.myfitnesspal.com/nb Appen fungerer veldig lite tilfredstillende til WP Har lest en del av linkene som er blitt lagt ut her og det er veldig fint lærestoff. Jeg er nå skapt slik at jeg som regel går min egen vei uansett hva ekspertene sier, og det er vel kanskje slik det det bør være når det kommer til kroppen sin - finne ut noe som passer som meg. Derfor blir det en liten blanding av forskjellige dietter og faste-vinduer en stund nå. Den siste uka har jeg egentlig ikke følt at jeg har vært på en diett, bare spist normalt og naturligvis kuttet ut fy-fy "mat" som potetgull og øl (det er kun ølen jeg savner... ) og ikke spist noenting etter klokken 20 på kvelden. Frokost med en del karbo/fett, vanlig middag med en kjøttbete eller to med relativt mye og godt blandet salat til, en boks tunfisk etter trening og et eller annet kveldsmåltid bestående av lite eller ingenting karbo, heller proteiner. Har gått ned en kilo siden sist jeg skrev her og føler at kroppen er blitt "fastere" allerede. En meget behagelig følelse. Nå er dette blitt så gøy at jeg ikke savner potetgullet på kvelden lenger, snarere motsatt - en befrielse å våkne opp om morgenen og føle seg bra! Så bra at du merker fremgang allerede! Tipper kroppen din er fornøyd med sunnere og skikkelig mat! Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 (endret) Ta en titt på hva War skriver, enkelt og greit. Står litt nedpå sida. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=335171&&page=3203 Endret 13. mai 2014 av SKAÐI Lenke til kommentar
Zakke Skrevet 18. mai 2014 Del Skrevet 18. mai 2014 (endret) Hvis du har problemer med å avstå fra potetgullet og trenger noe salt snacks å putte i munnen, så kan du jo vurdere baconsvor istedenfor potetgull. Baconsvoret er jo sprøstekt svor, og inneholder bare proteiner og fett (og noen beskjedne karbs i krydderet). Det har omtrent samme kaloriinnhold som potetgullet, bare at det faktisk *metter* i motsetning til de tomme raske karbohydratene i potetene, slik at det tar lengre tid før du føler for å finne noe annet å snope på. Edit: Og ja, pass på at du velger ekte baconsvor hvis du skal kjøpe det, og ikke sånn liksombacon som det first price baconsnackset, det er egentlig laget på potet, og tilsatt røykaroma for å smake som bacon. Man kan telle kalorier hvis man vil, men etter min mening er at det å gå rundt og være sulten ikke er noe bra diett, man vil ikke klare det i lengden. Det er derfor viktig at man heller velger mat som metter slik at kroppen justerer apetitten selv, og man likevel ikke får i seg for mye kalorier. Tell kaloriene, men bruk det heller som en referanse på hvor mye du har spist fremfor å sulte deg selv for å ikke overskride kaloriinntaket. Det var en periode der jeg måtte ta av noen kilo, og det eneste jeg gjorde var å bli mer bevisst på hva jeg stappet i kjeften, og da gjorde jeg blant annet mange små justeringer der det var mulig. Dette var små justeringer som å velge lettmargarin fremfor smør, grovere brød, magrere produkter, sukkerfri variant av brus og saft osv. Jeg gikk aldri rundt og var sulten, og det ble dessuten litt rom for unødvendig snacks ved å spare inn noen kalorier i de andre måltidene. Jeg ble også mye mer bevisst på hva jeg spiste til middag. Før i tiden var det litt sånn at jeg kjøpte et eller annet kjøttstykke som skulle stekes, og gjorde det enkelt og slengte på noe pomfri, poteter eller ris, som jeg hadde noe saus over som tilbehør. Etter jeg ble mer bevisst, valgte jeg heller magrere typer kjøtt, og begynte mer med sunne grønnsaker som brokkoli, blomkål, løk, sjampinjong, asparges, rosenkål, agurk osv istedenfor det andre. Sausen trengte heller ikke å ha en like stor dæsj med smør, eller å være laget på ren fløte. Det blir likevel mye mat på tallerkenen, men færre og bedre kalorier enn det jeg spiste før. Endret 18. mai 2014 av Zakke 1 Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Proteinkvaliteten i baconsnacks er lav og ikke en fullverdig kilde i det hele tatt. Dette skyldes det høye innholdet av kollagenprotein. 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 19. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2014 (endret) Takk Zakke, bra innlegg! Jeg vil likevel si meg enig i det Dukien vil frem til over her, at man bør holde seg borte fra baconsvor om man er på deffærn eller lignende som i mitt tilfelle. Baconsvor er muliens "bedre" enn potetgull, men likevel på ingenmåte noe særlig å stappe i seg. På den andre siden, om jeg bestemmer meg for å ryke på en smell en eller annen lørdag skal jeg ta imot dette tipset og kjøpe dette fremfor potetgull Alt det andre du skriver her er nøyaktig slik jeg tenker. Jeg spiser normalt, og fremfor å gå sulten har jeg i stedet byttet ut en del matvarer med sunnere varianter og spiser når jeg har lyst til det. I stedet for ris/pasta/poteter ved siden av kjøttbetæn hakker jeg opp en nydelig salat, med 7-8 forskjellige grønnsaker som jeg blander. Brød er byttet ut med knekkebrød. Det jeg føler som viktigst, og som jeg føler fungerer veldig bra er å ha satt en stopp på all spising etter klokken 20 på kvelden. Dette gjør at jeg kke føler meg så "oppblåst" på morgenen, som igjen ha psykiske ringvirkninger - Jeg føler meg helt knall på morgenen, og dett gir meg motivasjon til å fortsette å være flink Det faktum at jeg har kuttet ut potetgul totalt er egentlig en enorm forandring for min del. Gjennomsnitelig 200g potegull hver kveld gjør noe med deg for å si det sånn. Det er merkelig at jeg ikke er mer enn 5kg overvektig. ØL ER BYTTET UT MED LIGHT-ØL!! Jeg trode adri jeg skulle komme dit... Jeg har alltid vært en øl-hund og er tørrere i nebbet enn de fleste....har ikke drukket en eneste øl på ovr 3 uker, men nå måtte jeg, og kjøpte lett-øl....70% færre karbs står det...sikkert fremdeles usunt, men et sted går grensa. Det smaker overaskende "ok", men er veldig tynt og pjuskete...lol... Status nå er 2,5kg redusert og jeg har klart å beholde muskelmassen, kanskje t.o.m. øket den Livet leker! Endret 19. mai 2014 av Countryman Lenke til kommentar
Zakke Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 200g potetgull hver kveld er jo over ca 1000 kcal bare i seg selv, som er nesten halvparten av det du trenger på en dag. Man kan jo få i seg to hele middager istedenfor potetgullet, så det er nok lurt å begynne der ja. Om du ikke kutter det helt ut, så kan du jo se om du klarer deg med en tredjedel av det, bare det vil jo spare deg nesten 700 kcal per dag. Baconsvor er nok på ingen måte noe kvalitetsmat nei, men jeg synes ihvertfall det er en del mektigere enn potetgullet. Man klarer ikke å proppe i seg like mye, og jeg har ihvertfall inntrykk av at det metter lengre. Jeg har forresten masse spekemat etter 17. mai som jeg småspiser på, det er også god snacks, og ernæringsmessig sikkert bedre enn baconsvoret igjen. Skaff deg noe mørpølse kanskje? Et lite tips til, hvis du er en av de som er glad i taco, så drit i selve tortillaen. Taco blir sikkert ansett som grisemat, men kan potensielt være noe av det mest fornuftige å spise hvis man dropper tortillalefsen, bruker magrere rømme eller kesam, karbonadedeig, og lar være å ta mais på. Bare miks det sammen på tallerkenen og spis med kniv og gaffel. Det er minst like godt slik, og man unngår 150 unødvendige kcal bare i tortillaen. Det er jo ikke tortillaen som er god. Man kan jo faktisk hive på 100 gram ekstra karbonadedeig på tallerkenen istedenfor tortillaen om man vil Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 19. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2014 Lol Zakke...til konfirmasjon min, som snart er 20 år siden, fikk jeg en svart søppelsekk med potetgull (40 poser) av et par kamerater...for å si det slik...det er den gaven jeg var mest fornøyd med og egentlig den eneste jeg husker...(((: Som du skjønner og også poengterer er det et vanvittig sprang for meg å kutte ut dette - men nå er ikke det et problem lenger, bare deilig (: Jeg må kutte det helt ut, ikke bare nesten. Med meg er det enten eller. Jeg er veldig glad jeg har vært flink til å trene, stort sett hele livet, men man bør vel også begynne å tenke på hvordan man ser ut innvendig også, etter man runder 30(: Ang. baconsvor og mettingsforhold - spiser du like kjapt som meg rekker du ikke å "føle på't" før påsan er tom... Jeg hater taco. Spekemat er jo smart, skal svippe innom Meny imorra jeg (: Har du eller noen andre tanker om øl kontra lettøl som har begynt å komme i forskjellige varianter? Er lettøl greit?..og da snakker jeg ikke om smaken...den er vel alle enige om at er som baken..bokstavelig talt.. Jeg har smekka i meg et par nå, det er jo tross alt mandag...jeg får ikke den samme oppblåste følelsen som ved normal øl..? Lenke til kommentar
Zakke Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Det er ikke helt unormalt. Har en kompis som også spiser en pose med chips for dagen. Hvordan hjertet hannes fortsatt går er et mysterium. Når du sier lettøl, tenker du da på sånn 2.25% lettøl, eller på "lavkarboøl"? Om du sparer noe kommer vel uansett an på hva du er ute etter. Hvis det er smaken så kan du jo se om du finner noe lettøl som smaker godt, men ofte er disse ølene litt søtere for å kompensere for det lavere alkoholinnholdet, så det er ikke sikkert du sparer så veldig mye. Hvis du tenker å bli brisen så tror jeg ikke du har så veldig mye å spare. De lavkarboølene har vel noe sånt som 30% færre kalorier, men de er også litt svakere enn vanlig øl (4.2%), slik at du må drikke mer av det. Du sparer jo litt, men ikke så veldig mye. Jeg pleide bare å kjøpe vanlig øl. Husk at mye av kaloriene ligger i alkoholen i seg selv, og det kan du ikke gjøre noe med. 100g med "100% sprit" inneholder 700kcal, og da vil en halvliter med 4.7% øl inneholde 164kcal bare i alkoholen. 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Ja jeg tenker på lav-karbo ølen, ikke lav-alko ølen Det står 28kcal pr 100ml og nærmest 0 karbo. minnes at det kan være 1 eller 2 karbo`s i den jeg. Da stemmer nok regnestykket ditt med kcal rimelig bra. Men for å være helt ærlig - første svelgen var "OK", men det smakte mer og mer piss jo lenger jeg kom ned i boksen, så jeg tror jeg klarer å avstå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå