Gå til innhold

Innspill på i7-4770K-basert "workstation"

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenker å bygge meg en stasjonær datamaskin som i hovedsak skal brukes sammen med ingeniørprogramvare for tyngre strømningsberegninger (CFD). Jeg skulle gjerne hatt et 24-kjerners Xeon-beist eller noe lignende, men såpass strekker ikke økonomien til, så det blir derfor en mellomting.

Jeg vil gjerne ha en kompakt maskin, så ser for meg å basere meg på et microATX-hovedkort i et kabinett jeg foreløpig tror skal få plass til alle komponentene. Dette er oppsettet mitt, som jeg med glede tar imot noen kommentarer på:

• Kabinett: Corsair Obsidian 350D micro tower
  • Hovedkort: Asus Gryphon Z87
  • Prosessor: i7-4770K (for mulighet til overklokking)
  • RAM: 4x8GB Crucial BallistixSport 1600 MHz
  • Strømforsyning: Corsair RM750, 750W
  • Kjøling: Corsair Hydro H100i
  • Skjermkort: Gigabyte GeForce GTX780 3GB rev 2
  • SSD: Samsung 840 EVO Basic 250GB

Det jeg er mest usikker på er om strømforsyninga bør være større, og hvilken RAM jeg bør velge. Jeg må ha 32GB, men jeg er langt fra oppdatert på hva som er best å gå for av frekvenser og latency osv. til mitt bruk. Oppgavene jeg skal gjøre er ganske avhengige av god minneflyt, så det er derfor godt mulig det er verdt å legge i mer penger her. Grunnen til et GTX780 er dels for å dra nytte av GPU-assisterte beregninger og den massive parallelliseringen en her kan oppnå, og dels at jeg vil bruke den til noe spilling (ikke mye). Jeg hører forresten også rykter om en ny GTX-serie som er på vei, og lurer på om jeg skal vente med innkjøp av skjermkort til den dukker opp.

Er det noe åpenbart som skurrer med oppsettet mitt, noe jeg bør styre unna eller heller bør gå for, er jeg åpen og takknemlig for alle innspill! Jeg har ikke bygd mange datamaskiner før, og kan helt sikkert overse viktige detaljer dere legger merke til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom virtualisering er noe du vil drive med så er det lurere å gå for en modell som ikke har åpen multiplier, eller en K-modell. Intel er kjipe og lar deg ikke få alle virtualiserings mulighetene de tilbyr på en K-modell.

Videre så er ikke Corsair sin RM serie noe å samle på. Ta deg en titt her for å finne deg en god PSU som passer ditt prisnivå.

edit: Du sier god minneflyt er viktig, da burde du gjerne vurdere socket 2011 da han har fire minnekanaler istedenfor to som socket 1150 har. Det er også verdt å merke at AMD sine skjermkort knuser Nvidia sine når det kommer til GPGPU med OpenCL.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Det var jeg ikke klar over faktisk. Virtualisering, hva vil det si i denne sammenhengen? Vet ærlig talt ikke om jeg har bruk for det, siden jeg ikke vet hva det dreier seg om… :)

Takk for tips om strømforsyning!

Jeg har tenkt på LGA2011 også, spesielt som du nevner pga. stor minnebåndbredde og mulighet for ECC (hvertfall med Xeon). Jeg slo det litt fra meg pga. høy pris, og vil nok heller senere bygge meg en skikkelig sak med doble Xeon, åtte minnekanaler osv. i7-4820K koster jo faktisk mindre enn 4770K ser jeg, men hovedkortet blir dyrere og X79-brikkesettet pensjoneres vel hvert øyeblikk. Det frister ikke å legge mye penger i noe slikt nå - da vil jeg heller eventuelt vente til X99 og Haswell-E dukker opp, og investere i det om en stund. Tror likevel det ligger noen år fram, og at det kan være fint med et steg før det.

Interessant med det du sier om AMD sine skjermkort. Det skal jeg undersøke nærmere.

Er det slik at Z97-hovedkort og noen nye Haswell-prosessorer snart dukker opp? Er det lurt å vente på? Vil Broadwell, når den tid kommer, ikke fungere med Z87? Hvis det blir sånn kan jeg gjerne vente en liten stund til..

Lenke til kommentar

Det jeg er mest usikker på er om strømforsyninga bør være større, og hvilken RAM jeg bør velge. Jeg må ha 32GB, men jeg er langt fra oppdatert på hva som er best å gå for av frekvenser og latency osv. til mitt bruk

Hvis du skal overklokke må du ha RAM som takler overklokking. Altså mer enn 1600mhz.
Lenke til kommentar

Det jeg er mest usikker på er om strømforsyninga bør være større, og hvilken RAM jeg bør velge. Jeg må ha 32GB, men jeg er langt fra oppdatert på hva som er best å gå for av frekvenser og latency osv. til mitt bruk

Hvis du skal overklokke må du ha RAM som takler overklokking. Altså mer enn 1600mhz.

Gjelder dette lenger? Så lenge man bare tikker seg opp på Core Ratio og Core Voltage trenger man ikke tenke på minnefrekvensen. Det var i "gode gamle dager" når man klokket vba Base Clock at minnefrekvens var et hett tema.

Lenke til kommentar

Det var jeg ikke klar over faktisk. Virtualisering, hva vil det si i denne sammenhengen? Vet ærlig talt ikke om jeg har bruk for det, siden jeg ikke vet hva det dreier seg om… :)

Hvis du ikke vet hva det dreier seg om har du nok ikke bruk for det, men siden du beskrev det som en workstation ville jeg bare nevne det. Det er det å kunne simulere et operativsystem inne i et annet, kort fortalt.

Lenke til kommentar

Gjelder dette lenger? Så lenge man bare tikker seg opp på Core Ratio og Core Voltage trenger man ikke tenke på minnefrekvensen. Det var i "gode gamle dager" når man klokket vba Base Clock at minnefrekvens var et hett tema.

Ok, da er det ikke sikkert det gjelder lenger. Men da skjønner jeg ikke poenget med at de selger raskere ram.
Lenke til kommentar

Ok, da er det ikke sikkert det gjelder lenger. Men da skjønner jeg ikke poenget med at de selger raskere ram.

Raskere RAM trengs til enkelte arbeidsoppgaver.

Til gaming vil 1600/1866mhz CL8 eller CL9 RAM være veien å gå.

Edit: Kan jo legges til at for folk som skal skryte med høyt tall i en eller anna benchmark, så vil høy frekvens på minnebrikkene være å foretrekke.

Må selvsagt også nevnes at hvis man bruker onboard grafikk så har frekvensen noe å si! Som vi har lest i artikkelen til HW.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Takker for mange fine oppklarende innspill.

Etter å ha grublet litt og funnet ut av hvor minneavhengig beregningene faktisk er, lurer jeg på om jeg bør gå for 4 kanaler altså. Det kunne halvere kjøretiden på utregningene - og når de i utgangspunktet kan ta flere døgn er det et enormt pluss. Var ikke klar over at forskjellen var så enorm. Jeg kommer til å vente litt til, muligens til Haswell-E dukker opp, for å se om prisene på Ivy Bridge-E synker, og jeg kanskje kan få en i7-4930K til en billigere penge. Ser forresten at 3930K bare koster to hundrelapper mindre enn fireren på netonnet.no. Synker faktisk ikke prisen mer fra en modell til en annen? Da er det i tilfelle bare dumt å kjøpe noe inntil Haswell-E kommer. Hvem i all verden som ville gått for en 3930K lurer jeg på..

Hvis du ikke vet hva det dreier seg om har du nok ikke bruk for det, men siden du beskrev det som en workstation ville jeg bare nevne det. Det er det å kunne simulere et operativsystem inne i et annet, kort fortalt.

Da henger jeg med! Har ikke særlig bruk for det. Kommer til å kjøre både Windows og Linux, men ikke samtidig. Bare for nysgjerrigheten sin del, vil ikke Virtualbox eller lignende programmer fungere på en K-modell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...