ilpostino Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Jeg har fått et spørsmål fra to stykker på jobben som vil dele en maskin via en KVM-switch. Jeg har selv en KVM-switch hjemme som gjør at jeg kan aksessere 4 maskiner fra samme skjerm, mus og tastatur men denne problemstillingen er snudd litt på hodet. Her er det altså to sett med skjerm/mus/tastatur som skal ha tilgang til en maskin. Noen som vet om det er mulig? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Kan du ikke bare plugge inn 2 sett med mus og tastatur og klone skjermen? Om det er behov så kan det gjøres via ekstendere om de er langt unna... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 bruker man USB-hub er vel denne knyttet opp til en maskin og da må man vel putte USB-kontakten inn i den maskinen man skal kontrollere. En 4P KVM-switch har nok porter til å koble til alle tre maskinene men det er vel bare den som er koblet til Consol-utgangen som har mulighet til å gå inn på de to andre. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Men du sier jo at det er to sett med mus, tastatur og skjerm, på en maskin. Det er ikke noe problem, stort sett. Kobler du to-tre mus/tastatur til samme maskin så vil alle tre fungere samtidig. Håpløst om to personer styrer musa samtidig, men litt selvdisiplin seg imellom må de få på plass. På skjermsiden kan du enten benytte begge skjermutgangene(de fleste skjermkort har to utganger på stasjonære maskiner), eller så må du splitte signalet. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 Jeg mistenker at jeg er dårlig på å forklare så prøver meg på nytt: Jeg har en resepsjon hvor to stykker sitter å jobber på hver sin maskin/skjerm/tastatur/whatnot. I resepsjonen står en tredje maskin som brukes til besøksregistrering. Denne maskinen har kun touchskjerm koblet til. Den har mulighet for trådløs mus/tastatur som står i et skap og tas frem en sjelden gang ved behov. Det er ønske fra resepsjonen av de skal kunne bytte på å koble seg på maskinen for besøksregistrering fra sine arbeidsstasjoner, for eksempel ved forhåndsregistrering av flere besøkende når disse kommer i store grupper. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Da benytter du to stk KVM switcher. Når da bruker 1 bytter fra sin lokale maskin til felles maskin, så er det den brukeren som styrer felles maskin. Og motsatt når bruker 2 bytter fra sin lokale maskin til felles maskin. Om begge to bytter til felles maskin, så styrer begge maskinen samtidig. Men det kan de nok bli enige om seg imellom og unngå på den måten. Løsningen da blir altså at utgang 2 fra begge KVM switchene kobles til på felles pc. Utgang 1 på KVM switchene kobles da til de respektive brukermaskinene. Dette er den billigste løsningen. Det finnes løsninger slik du ønsker og, men prisen er fort noen lapper og sannsynligvis koster det mer en nytten. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Det med to separate KVM-switcher tenkte jeg ikke på Det fordrer vel at skjermkortet på maskinen for besøksregistrering har støtte for tre skjermer. (en for skjermen den er koblet til fast og en til hver KVM switch). Det er pt en Dell Optiplex 360 som brukes til besøksregistrering så jeg tror jeg kommer til å anskaffe ASUS GeForce GT 610 1GB Silent PhysX samtidig. Det har støtte for to skjermer via en DVI-I dobbeltlenke og en D-Sub 15. Dette gjør at skjermbildet kan klones på alle skjermene samtidig. Det er nok USB-kontakter på maskinen til å ha begge KVM switchene samtidig. edit: oppdatert infor om skjermkortet. Det er vel en fordel å ha et skjermkort med støtte for tre skjermer som kan ta begge KVM-switchene og touch-skjermen samtidig. Endret 7. mai 2014 av ilpostino Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Hva med en form for remote control SW? Da slipper du å forholde deg til HW ( -switch.) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 De er på forskjellige nettverk så det blir litt vanskelig å gjennomføre. Et alternativ til de kunne vært bruk av Remote desktop i Windows. Lenke til kommentar
Charlie Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Windows Remote Desktop "låser" skjermen på verten når en gjest kobler seg til.. Når du kobler ifra så vil skjermen fortsatt stå i låst. Om begge har tilgang til internet så kan du bruke Teamviewer, for da spiller det ingen rolle om de er på forskjellige nettverk.. Er de ikke på internett må du i det minste ha en forbindelse mellom de, og benytte VNC (tightvnc, realvnc etc). EDIT: Du kan evnt sjekke om hovedkortet har AMT vist du kjører intel chipset. (http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Active_Management_Technology#VNC-based_KVM_remote_control) Endret 7. mai 2014 av Charlie Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Hva med en KVM-switch som du kan nå via nettverket? Husker kke noen modeller akkurat nå men vet at det skal finnes. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Ja, KVM-løsninger via nettverk finnes, og distribusjon av skjermbilde styring via nettverk. Men slike løsninger koster ofte mye, og spørsmålet da blir om det er verdt prisen. Her er det mye (dyrt) snadder: https://www.blackboxas.no/no-no/1447/IP-Enabled-KVM-Svitsjer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå