BareGjest Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Hei, Vurderer innkjøp av NAS i løpet av en måned eller to, og synes det er utrolig vanskelig å velge. Har pr. idag behov for 8-12Tb, og ønsker å kjøre et oppsett som tillater meg at en av diskene ryker. Med andre ord RAID-5 eller lignende og minimum 4-bays boks. Boksen blir stående i stuen, så ser gjerne at den er så stille som mulig og at det er mulig å slå av eventuelle lys på den (synology har mulighet til dette). Kun to brukere, i verste fall vil toppen 4 enheter forsøke å aksessere boksen samtidig. Har sett meg ut følgende kandidater så langt: ASUSTOR AS-204TE 4-bay NAS Ser ut som et veldig rimelig og greit alternativ. Asustor er vel relativt fersk som leverandør av NAS men det virker som om de jevnt over får ganske grei tilbakemelding. Det eneste som trekker ned her er egentlig at det ikke er mange hundrelapper opp til neste NAS på listen med litt sterkere cpu. ASUSTOR AS-304T 4-bay NAS For det meste samme som over, men litt sterkere cpu? Synology Disk Station DS414 4-bay NAS Prismessig ligger denne mellom Asustor alternativene men tilbyr SHR i tillegg RAID-5/Raid-6, som jeg egentlig synes er et stort pluss. Har 2 stk. 2Tb disker liggende, og kunne da ha klart meg med to nye 4Tb disker istedenfor 3. Go Large alternativene: (lyst på men usikker på om jeg trenger) ASUSTOR AS-606T 6-bay NAS Gode muligheter for enten større lagringsplass eller bedre sikkerhet gjennom RAID-1 - litt mer fremtidsrettet? Men her betaler jeg kanskje mer enn jeg egentlig har behov for. Synology DiskStation DS1513+ NAS server Raid-5 med 4Tb disker gir meg her 20Tb tilgjengelig, fremtidsrettet! Må også innrømme at jeg ble overrasket over hvor liten denne boksen er da jeg så den på youtube. Men blir såpass dyr at jeg må nøye meg med 4Tb til å begynne med pga total pris på oppsett. Noen som har noen tanker eller erfaringer rundt disse? Andre alternativer? Lurer også litt på hvordan man bør vurdere behov for antall bays vs. det at det over tid kommer større og større disker? Skal jeg satse på stort NAS, eller satse på at jeg over tid bare bytter ut gamle disker med større nye disker? Endret 7. mai 2014 av BareGjest Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Synology har iallfall nydelig software. Er storfornøyd med min 410 som surrer og går på fjerde året nå - fortsatt med oppdateringer og nye funksjoner hvert halvår. 1 Lenke til kommentar
Djn Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Jeg endte opp med å bestille en synology-boks på jobben, som jeg satte opp for et år siden og siden ikke har tenkt noe på. Anbefales, med det forbeholdet at det godt kan hende konkurrentene også er bra. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 Ja, i utgangspunktet ble jeg veldig betatt av Asustor men må innrømme at akkurat nå er det Synology 414 som kanskje er mest aktuell. Veldig god pris, riktig utseende til stua, og det virker som om de får veldig gode tilbakemeldinger både på program- og maskinvare. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Vet ikke om det er interresant for din del, men jeg kjøpte en WD sentinel 12TB ifjor og angrer ikke. Den kjører Win storage server 2008r2. Lett å vedlikeholde å oppdatere. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 Spiller det forresten noen rolle hvilken 4Tb disk man putter inn? Har en Seagate 4Tb disk liggende, men ser at WD sin koster litt mindre? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 WD har jo egne disker som er laget for raid (red serien). Men igrunnen så har det ingenting å si. Du kan lett putte forskjellige 4tb disker av forskjellige merker uten at det har noe å si. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 Kan jeg anta at uansett hva jeg kjøper så vil boksen støtte større disker over tid? Før eller siden vil jo 6tb disker synke i pris, og da behøver jeg kanskje ikke å kjøpe noe større enn 4-bay? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Ja, støtte for større disker ligger der nok allerede med de nyeste nasene. Eventuell informasjon ligger jo i spesifikasjonen, men ser ingen grunn til at disse her ikke skal støtte 6TB Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Tror jeg vil si at Seagate Barracuda disker bør man styre unna i RAID, 2 stk 1TB disker feilet i RAID6 arrayet mitt, har byttet dem ut med WD Red. Eventuelt sats på Hitachi Deskstar, gode HDD'er det også. Har også opplevd at Seagate Barracuda disker har feilet i NAS'en vi har på arbeid, så .... Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Er litt i samme båt som deg trådstarter, men min skal stå i en bod da. Men tror min blir en Drobo 5N: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1653944 Dette fordi man kan kombinere disker av ulik størrelse. Også er det 5-bays. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Synology har en propretiær RAID løsning som de kaller SHR, tror også den kan ta disker av ulik størrelse. Men ser interessant ut med en ekstra bay for en 1000 lapp ja. Sett litt på tilbakemeldingene Drobo 5N får, og det virker ikke som om alle er like fornøyde med den. Sliter litt med stabilitet. Endret 8. mai 2014 av BareGjest Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 9. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2014 Vet jeg spør om noe tabu når det gjelder NAS nå, men det har slik at trådløs tilkobling hadde vært et stort pluss for meg. Det å ha en slik blinkende greie stående under tv benken er det ikke full enighet om hjemme hos meg Vet at de fleste bokser idag støtter USB dongle, N standard. Men vet noen om disse fungerer med AC USB dongle? Eksempelvis denne - https://www.komplett.no/asus-usb-ac53-dual-band-ac1200-adapter/803517 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Om du skal ha trådløs tilkobling er det iallfall ikke noe vits å se på ytelsen til NAS. Google modellnavn på NAS og dongle, så ser du om det funker. I og med at alle disse kjører Linux i bunn pleier det å gå bra. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 9. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2014 (endret) Jeg har googlet litt rundt dette, og det ser ut som om de fleste støtter dongler som kjører N, men jeg finner ingen som støtter dongler som kjører AC. Det eneste produktet som tar AC jeg har funnet så langt er Synlology sin 213Air. Dersom jeg leser riktig så må man koble på en ekstra AC dongel til denne, og det er også grunnen til at den heter AIR. http://www.expertreviews.co.uk/network-storage/1298491/synology-ds213air edit: om det ikke kommer klart frem så er det altså AC standard jeg egentlig skulle hatt tilgjengelig på en eventuell NAS. Endret 9. mai 2014 av BareGjest Lenke til kommentar
papusan Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 Denne QNAP TS-469 Pro 4-bay Turbo NAS VMware, 2.2 GHz Dual Core,2x GbE, iSCSI Oslo 0 Trondheim 0 Varenr:121320 Lev.Produktnr.:TS-469 Pro Netto: 6 495,- ink. mva. Netto: 5 196,- eks. mva. Kjøp Lenker: Produkt | Produsent | Support Skriv ut... | Tips en venn... Produktinfo Tilbehør (0) Alternativer (0) High-performance 4-bay NAS server for SMBsCentralized Storage and File SharingBackup Center for BusinessNAS, iSCSI/ IP-SAN Storage Combo Solution for Server VirtualizationiSCSI and Virtualization DeploymentFeature-rich All-in-one NAS Applications Private Cloud Storage for Ease of DeploymentExceptional Performance: 221.8 MB/sec Reading, 220.8 MB/sec WritingSuperSpeed USB3.0, SATA 6Gb/s SupportedEnergy-efficient & Eco-friendly eller synology 412+ UTEN TVIL. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 11. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2014 Nei, Qnap er er knall navn innenfor nas men det å gi 6500,- for en fire-bays løsning er ikke aktuelt. Husker ikke helt hvor testene lå men Synology 414 lå faktisk ikke så langt bak hva overføring angår. Skulle jeg først ha brukt 6000,- så hadde jeg heller gått for Synology sin 5-bays løsning som koster rundt 6000,- For min del koker det egentlig ned til hvor mange disker jeg skal ha, dersom det er fire så ser jeg at 414 virker som det beste alternativet hva pris og funksjonalitet angår - iallefall for meg. Lenke til kommentar
papusan Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 (endret) Nei, Qnap er er knall navn innenfor nas men det å gi 6500,- for en fire-bays løsning er ikke aktuelt. Husker ikke helt hvor testene lå men Synology 414 lå faktisk ikke så langt bak hva overføring angår. Skulle jeg først ha brukt 6000,- så hadde jeg heller gått for Synology sin 5-bays løsning som koster rundt 6000,- For min del koker det egentlig ned til hvor mange disker jeg skal ha, dersom det er fire så ser jeg at 414 virker som det beste alternativet hva pris og funksjonalitet angår - iallefall for meg. Er ikke 412+ raskere da? Endret 17. mai 2014 av papusan Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 23. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2014 Jo, 412+ har vel kjappere cpu men så lenge det er et lite antall brukere tilkoblet så vet jeg ikke om den faktiske overføringshastigheten blir kjappere av det. 414 er uansett billigere, og til den prisen så er den "god nok". Lenke til kommentar
NULL Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Asustor har en del entry-modeller med Atom som har god pris. Mitt inntrykk generelt blir imidlertid at Synology og Qnap har bedre programvare og er per i dag noe flinkere med oppdateringer. Et eksempel her er jo bare å se på hvor lang tid de forskjellige brukte på Heartbleed-fiksing... Men generelt er det mye funksjonalitet på disse NAS-ene jeg ville vært særdeles forsiktig med å bruke, blant annet fordi det for en del ting kan være litt lang tid fra sikkerhetshull er kjent til de kommer med fiks. Man skal også holde tunga litt rett i munnen på en del områder. Det er skremmende å se hvor mange NAS-er som står "vidåpne" mot nettet - både når det gjelder Samba, filtilgang via web, ftp, bruken av standardpassord osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå