Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Legge ny kabel selv eller ringe Get?

Anbefalte innlegg

Har en 7mm kabel inn i leiligheten som går til data og tv. Har ved ett uhell kappet denne tidligere, men satte bare på en kobling og det hele har funket fint siden. Men skal nå sette kontakten ett annet sted lenger unna og kabelen blir for kort. Materialstrekker har jeg ikke så må handle inn ny kabel. Er dette noe jeg finner på Clas Ohlson (i tilfelle hva heter kabelen) eller er det noe Get må ordne? Og vil de da klikke på at kabelen nå skjøtes slik at ny må trekkes nede fra kjelleren 5etg under og opp i min leilighet?

Er det noen firmaer i Oslo som driver med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man kjøper kabel av grei kvalitet og god skjøt, så er det greit å gjøre selv (hvis man vet hva man gjør). Men hvis du melder feil på nettet og din jobb er problemet, så får du regninga...

Om det er borettslagets eller Gets ansvarsområde varierer med avtalene.

Lenke til kommentar

Om kontaktene ligner noe av dette så er det Coax ja.

Standard 75ohm Coax er det TV'er har pleid å bruke som også går til Get. Der vi bodde før så var det Coax til en Get box.

Kabel fåes sikkert på Clas, Jula, Biltema etc etc.

coaxial11x.jpg

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

Coax er det ja. Jeg aner ikke hva jeg driver med så får forhøre meg litt med en som kanskje kan og ev ringe Get.

Har tuklet med denne boksen en gang når vi flyttet inn og da ville de pushe en regning på meg. Slapp heldigvis etter blånekt, men er nok ikke så heldig denne gangen.

Lenke til kommentar

Coax er ikke vanskelig. Borre store nok hull til å trekke standard coax 75ohm kabel igjennom, så boret bør være langt nok til å gå helt igjennom veggen. Pass på at det ikke går strømkabler eller vannrør inne i veggen der du skal bore!

Bruk gjerne en lang strikkepinne som er tynn nok, eller boret i seg selv sammen med litt teip til å lirke kabelen igjennom om det trengs. Dytt pinnen igjennom slik at den stikker ut på begge sider, sett kabelen inntil enden av pinnen og bruk tynn elektriker teip til å teipe dem sammen, ende mot ende. Så kan du dra pinnen ut og kabelen vil følge etter.

Bruk egnede festeklammer og en lett hammer til å spikre kabelen fast i veggen slik at det blir pent. Gjør dette etter at du har strukket nok kabel og sjekket at det fungerer.

Du får også løse kontakter som skal settes på, en hann og en hunn i hver ende. Pass på at du setter riktig ende på riktig side av kabelen. Bruk en god avbiter til å lage ett pent rett kapp i kabelen, tvers av. Så bruker du en fin lett skarp kniv til å kappe av passe lengde av isolasjonen på kablene etc. Se bilde til LMH1 ovenfor for å se hvordan kabelen ser ut. Den tynne kobberpinnen i midten skal passe inn i ett hull i midten inne i kontakten. Den stålnettingen og aluminiumsfolien skal få god kontakt med yttersiden av pluggen, dette er jording og fungerer som ett beskyttende skjold for elektromagnetisk stråling, slik at signalet i midtlederen blir ren og ikke forurenset.

Men om du må strekke kabel helt ned til koblingsbokser til blokken du bor i så må nok Get eller annen autorisert montør gjøre jobben for deg. Evt om du er veldig usikkert selv etter disse råd så bruk fagmann og ta kosten på det, så får du det gjort skikkelig og du slipper å bruke masse egentid og feiling. :)

BTW, du ser basic hvordan coax plugger skal monteres her :

Endret av Zimon
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...