Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det tillatt å servere rom og cola i colaflaske?

Pnilsen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som nevnt er det mye bartendere ikke kan gjøre, men som likevel egentlig er "tullete" - en bartender kan ikke gi deg en dobbel shot - men han kan gi deg to shotter som du selv kan slå sammen..!

v.

Feil, dersom noen blander 2 shotter i ett glass skal dette bli inndratt. Dette er grunn til å minste skjenkebevilgningen.

Jeg mente ikke å si at han har lov å selge deg to shotter han vet du skal slå sammen - det jeg sier er at du får fint kjøpt to shotter.

Om du tar dem med til bordet ditt og slår dem sammen, eller shotter begge på rappen, er det ingen som arresterer deg for det.

Dersom du kjøper 2 shotter og 'slår dem sammen' der du under noen omstendigheter har begge i samme glass på samme tid skal den bli inndratt. Tro meg, folk gjør det her i stor grad og det er vanskelig å kontrolere det, en bartender har ikke muligheten til å fotfølge hver eneste shot og drink som blir solgt, det lar seg rett og slett ikke gjøre. Men gjester utsetter serveringsstedet for en enorm risiko ved å gjøre dette. Dersom skjenkekontrollen ser at du slår 2x4cl enheter med alkohol opp i en drink så er det nok til å kunne stenge serveringsstedet for opptil en periode som kan tilsvare resten av skjenkebevillingen, som om jeg ikke husker feil kan være på en periode som er opptil 4 år. Som er så lenge en bevilling blir utstedt. Så dersom du gjør dette er det noe jeg sterkt vil fraråde deg. Dersom du ønsker at stedet skal kunne bli ivaretatt og holde åpent.

Det er korrekt at du ikke blir arrestert, hadde jeg sett du hadde gjort det på ett av mine serveringssteder hadde du aldri vært velkommen tilbake.

Dersom jeg gjør dette? Jeg er da alt for gammal til slikt :laugh:

Det høres dog fryktelig urimelig ut at dersom jeg (ekstremeksempel følger) kjøper 2 shotter i baren (bartenderen har lov å selge meg dem), tar dem med på do, slår dem sammen i et highball-glass og styrter dem, mens tilfeldigvis skjenkekontrolløren ser meg - så skal serveringsstedet straffes? Det har jeg ingen tro på uten reelle eksempler.

Dessuten er det i promillesammenheng null forskjell på to sammenslåtte shotter og to på rappen. Det er lov å kjøpe en flaske med vin eller sjampis i én stor enhet, eller en mugge med øl som jo gjerne er hele 6 enheter i én beholder.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt er det mye bartendere ikke kan gjøre, men som likevel egentlig er "tullete" - en bartender kan ikke gi deg en dobbel shot - men han kan gi deg to shotter som du selv kan slå sammen..!

v.

Feil, dersom noen blander 2 shotter i ett glass skal dette bli inndratt. Dette er grunn til å minste skjenkebevilgningen.

Jeg mente ikke å si at han har lov å selge deg to shotter han vet du skal slå sammen - det jeg sier er at du får fint kjøpt to shotter.

Om du tar dem med til bordet ditt og slår dem sammen, eller shotter begge på rappen, er det ingen som arresterer deg for det.

Dersom du kjøper 2 shotter og 'slår dem sammen' der du under noen omstendigheter har begge i samme glass på samme tid skal den bli inndratt. Tro meg, folk gjør det her i stor grad og det er vanskelig å kontrolere det, en bartender har ikke muligheten til å fotfølge hver eneste shot og drink som blir solgt, det lar seg rett og slett ikke gjøre. Men gjester utsetter serveringsstedet for en enorm risiko ved å gjøre dette. Dersom skjenkekontrollen ser at du slår 2x4cl enheter med alkohol opp i en drink så er det nok til å kunne stenge serveringsstedet for opptil en periode som kan tilsvare resten av skjenkebevillingen, som om jeg ikke husker feil kan være på en periode som er opptil 4 år. Som er så lenge en bevilling blir utstedt. Så dersom du gjør dette er det noe jeg sterkt vil fraråde deg. Dersom du ønsker at stedet skal kunne bli ivaretatt og holde åpent.

Det er korrekt at du ikke blir arrestert, hadde jeg sett du hadde gjort det på ett av mine serveringssteder hadde du aldri vært velkommen tilbake.

"Dersom jeg gjør dette"? Jeg er da alt for gammal til slikt :D

Det høres dog fryktelig urimelig ut at dersom jeg (ekstremeksempel følger) kjøper 2 shotter i baren (bartenderen har lov å selge meg dem), tar dem med på do, slår dem sammen i et highball-glass og styrter dem, mens tilfeldigvis skjenkekontrolløren ser meg - så skal serveringsstedet straffes? Det har jeg ingen tro på uten reelle eksempler.

Dessuten er det i promillesammenheng null forskjell på to sammenslåtte shotter og to på rappen. Det er lov å kjøpe en flaske med vin eller sjampis i én stor enhet, eller en mugge med øl som jo gjerne er hele 6 enheter i én beholder.

Det er det samme som viss noen sniker seg inn med falsk legitimasjon. Det skal ikke skje og derfor kan baren straffes for å ikke følge rutiner godt nok. Jeg sier 'dersom du gjør det' siden det var du som frontet eksempelet bare for å videre bygge det, om du gjør det eller ikke vet jo naturligvis ikke jeg.

Men problemet er at det ikke er lov å nyte alkoholklasse 3 over 4 cl med mindre det er en internasjonal oppskrift. Da er det opptil 6. Det er severingsstedet sitt ansvar at dette ikke forekommer, jeg kan ta ett eksempel som ikke skjedde for så mange uker siden.

Jeg skulle hente timelister i sammenheng med en lønnsutbetaling siden DL var syk. Jeg stoppet opp i baren og snakket med personalet som var på jobb og kikket litt på fotballkampen som gikk på tv. Det kom da en kar bort i baren og bestilte 2 shotter med 'jæger' og en redbull. Han ville gjerne ha med ett glass med is til redbullen. Bartenderen serverte dette uten noe særlig videre ettertanke, personen var ikke beruset. Men det lukta jo litt svidd av bestillinga. Så jeg fulgte han bak i lokalet og i det han slo begge shottene i glasset var jeg ikke værre på at jeg ventet til han var ferdig å fylle i redbull før jeg tok drinken og kastet den i vasken. Jeg tviler på at han kaster bort 200 kroner på noe lignende igjen. Jeg forklarte vedkommende loven noe han ikke mente var realiteten men aksepterte, videre bestilte han drinker på vanligvis. Noe som i og for seg er helt greit.

Dersom du gjør ett nummer av å skjule det og låser deg inne på toalettet så tror jeg ikke at skjenkekontrollen gjør ett stort nummer av det, men det er nok til at dem kan stenge sjappa dersom dem ønsker det.

Du kan servere alkoholgruppe 1 og 2 i andre enhetesformer enn 4 cl. Hadde jo vært kjedelig og fått en øl på 4 cl. Så du får kjøpt mugger med øl, flasker med vin og til og med flasker med eksempelvis fisherman som er under 21.9% alkohol. Men med engang du går over på brennevin blir regelverket ganske strengt.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Du ville jo ikke fått 4cl øl, da det er definert i lov hva som er "én enhet alkohol" - en shot sprit, et glass vin eller en halvliter(/0,4) pils.

Om det du sier stemmer, er det jo fullstendig urimelig - det fordrer jo at kundene vet dette, men baren forplikter ikke å opplyse dette. Det er lov å være dum og ignorant i norge, det kreves ikke sertifikat for å nyte alkohol - så ingen utesteder kan garantere for at en gjest faktisk vet at sammenslåing av shotter er ulovlig og går utover serveringsstedet.

Og nøyaktig HVA er hjemmelen? HVA er lovbruddet som begås? Er det sammenslåingen så er det jo kundens lovbrudd. Er det salget av 2 shotter i en transaksjon så er lovbruddet allerede begått.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Det er såpass enkelt som at alkohol i gruppe 1 og 2 (vin og øl under 22%) kan du servere i så store kvantum du vil så lenge kunden ikkje blir synlig påvirka av alkoholen.

Men alkohol i gruppe 3 som er alt som inneheld 22% eller meir (opp til maks 60%) kan aldri skjenkast i større volum enn 4 cl (med nokre få unntak for internasjonale drinker).

Det speler ingen rolle kor mykje eller lite blandevatn som drinken inneheld, men alkoholmengden for heile drinken skal være konstant.

Dette er bestemt av alkoholpolitiske årsaker.

Og sjølv om det er kunden som gjer noke gale så er det uteplassen som blir holdt ansvarlig.

På same måte som at det er arbeidsgiver som er ansvarlig dersom du nekter å bruke verneutstyr på jobb, eller at det er huseiger som er ansvarlig for at bygget er i forsvarlig stand sjølv om det er nokon andre som bur der.

På grunn av dette så skal bartendere og vakter være særlig oppmerksome når dei selg alkohol. Dei skal f.eks informere kunden om kva som er lov og ikkje lov, eller rett og slett nekte å selge nokon fleire enheiter som kan slåast saman.

Lenke til kommentar

Du ville jo ikke fått 4cl øl, da det er definert i lov hva som er "én enhet alkohol" - en shot sprit, et glass vin eller en halvliter(/0,4) pils.

Om det du sier stemmer, er det jo fullstendig urimelig - det fordrer jo at kundene vet dette, men baren forplikter ikke å opplyse dette. Det er lov å være dum og ignorant i norge, det kreves ikke sertifikat for å nyte alkohol - så ingen utesteder kan garantere for at en gjest faktisk vet at sammenslåing av shotter er ulovlig og går utover serveringsstedet.

Og nøyaktig HVA er hjemmelen? HVA er lovbruddet som begås? Er det sammenslåingen så er det jo kundens lovbrudd. Er det salget av 2 shotter i en transaksjon så er lovbruddet allerede begått.

Alkohol er oppdelt i 3 grupper. 1, 2 og 3. Du kan servere gruppe 1 og 2 i ønskede kvantum så lenge du ikkje selge det med hensikt at kunden skal bli overstadig beruset. Gruppe 3 som er i fra 21,9%- 60,1% kan ikkje selges i meir enn 4 cl i en og samme enhet IBA oppskrifter er unntaket, samt en del andre internasjonale drinker med riktig uttale måte. Men du kan kjøpe flere enheter. Det er bartenderen sin oppgave å opplyse om dette, dersom han ikke gjør dette er han fortsatt ansvarlig for at drinken fremstår i sin opprinnelse som den ble servert med alkoholinnholdet i klasse 3. Det vil si at du kan slå en shot i ett glass og slå opp i Cola uten at det blir bruduljer, men har du kjøpt en shot så har du kjøpt en shot. I praksis kan faktisk bartenderen ta i fra deg drinken da også. Det kan han faktisk gjøre uansett, det trenger han ikke noe god grunn til, så her har han sitt på det reine.

Det er serveringsstedet sitt ansvar å overse at disse reglene blir ivaretatt. Akkurat som at det ikke er lov å drikke alkohol eller urinere på offentligsted så er det ikke en nødvendighet at du vet om loven for å kunne bli straffet for den. Men på ett serveringssted er det engang slik at det er serveringsstedet som er ansvarlig for at skjenking skjer på en kontrolert måte og under de forbehold som finnes i alkohol -og skjenkeloven. Det finnes tonnevis av lover og regler innunder her som kan virke meningsløse men som engang er vedtatt.

Lenke til kommentar

Gruppe 3 som er i fra 21,9%- 60,1% kan ikkje selges i meir enn 4 cl i en og samme enhet IBA oppskrifter er unntaket, samt en del andre internasjonale drinker med riktig uttale måte.

Er det ikke mer korrekt å si at du maks kan ha 4 cl av en enkelt sprittype i en drink, men om det er en "kjent" coctail så kan man ha opp til 4 cl av hver enkelt sprittype?

Jeg fant ikke noe bra i alkoholloven, men jeg fant dette fra helsedirektoratet:

Brennevin kan kun skjenkes i mengder à 2 og 4 cl. For cocktails
som inneholder flere typer brennevin, kan mengden brennevin
overstige 4 cl for en drink. Alkoholloven med forskrifter inneholder
ingen definisjon av cocktail. For å finne en klargjøring av begrepet
må man derfor se på standardene i bransjen, både nasjonalt og
internasjonalt. Det innebærer at et skjenkested ikke kan
komponere sin egen drink og kalle den en cocktail før den har
blitt godkjent internasjonalt. Eksempelvis vil en Long Island Ice
Tea med 6 cl brennevin

http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/veileder-i-salgs-og-skjenkekontroll/Publikasjoner/IS-2038%20Veilder%20i%20salgs-%20og%20skjenkekontroll%20-%20Webversjon.pdf

Lenke til kommentar

Gruppe 3 som er i fra 21,9%- 60,1% kan ikkje selges i meir enn 4 cl i en og samme enhet IBA oppskrifter er unntaket, samt en del andre internasjonale drinker med riktig uttale måte.

Er det ikke mer korrekt å si at du maks kan ha 4 cl av en enkelt sprittype i en drink, men om det er en "kjent" coctail så kan man ha opp til 4 cl av hver enkelt sprittype?

Jeg fant ikke noe bra i alkoholloven, men jeg fant dette fra helsedirektoratet:

Brennevin kan kun skjenkes i mengder à 2 og 4 cl. For cocktails
som inneholder flere typer brennevin, kan mengden brennevin
overstige 4 cl for en drink. Alkoholloven med forskrifter inneholder
ingen definisjon av cocktail. For å finne en klargjøring av begrepet
må man derfor se på standardene i bransjen, både nasjonalt og
internasjonalt. Det innebærer at et skjenkested ikke kan
komponere sin egen drink og kalle den en cocktail før den har
blitt godkjent internasjonalt. Eksempelvis vil en Long Island Ice
Tea med 6 cl brennevin

http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/veileder-i-salgs-og-skjenkekontroll/Publikasjoner/IS-2038%20Veilder%20i%20salgs-%20og%20skjenkekontroll%20-%20Webversjon.pdf

Ja,, nei.. hva skal man si?

Jeg hadde engang en diskusjon med en skjenkekontrolør der jeg spurte 'hva er en cocktail' og fikk ikke ett svar. Til slutt spurte han meg hva en cocktail er. Selv klarer jeg ikke å svare, for hva er en cocktail? Du har selvfølgelig cocktail-oppskrifter der i følge oppskriften for å få den laget i sin retteforstand skal ha ett gitt blandingsforhold. I Norge blir det redusert ned til 4cl med blandet alkoholmasse, enten det er over eller under 22% blir det som regel ikke servert mer enn 4 cl. Hvorfor ikke? De fleste er ikke villig til å betale den faktiske prisen, en long island ice tea kan fort koste oppimot 200 kroner dersom den skal lages med den 'orgnianle oppskriften' Det er derfor enklere å bare lage den med 4cl ta ett sted i mellom 115 - 140 kroner for den og servere neste kunde.

Det sikreste er å holde seg innenfor 4cl regelen, for du risikerer dermed ingenting. Jeg har blitt fortalt men har aldri lest dette. Men maksvolumet skal være 6 cl brennevin (klasse 3 alkohol) men jeg vet om barer som serverer long island med de gitte 10 cl'ene og tar nærmere 500 kroner for en drink. Hvor mange kjøper den? Få..

Skjenkelovene er dårlige, dem er fryktelig dårlige. Dem er også veldig lette å krangle på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det er jo en regel ( som jeg ikke finner nå...) om at alkoholholdig drikke på bar skal serveres på en måte der man ikke blir lurt til å tro at det er uten alkohol. Et drinkglass eller highball-glass er i seg selv god nok indikasjon på at innholdet kan inneholde alkohol. En vanlig colaflaske servert over disk skal inneholde kun cola og det er ikke lov å ha en shot oppi da det er kamuflering av alkohol over disk og garantert forbudt kommersielt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...