Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det tillatt å servere rom og cola i colaflaske?

Pnilsen

Anbefalte innlegg

Coca Cola tillater ikke at du har noe annet enn "mineralvann" på flaskene deres i hvertfall. Usikker på hvor juridisk hardtslående dette er, men det står i hvertfall på flaska.

"Flaske kun for mineralvann" betyr bare at flasken ikke er designet for å tåle stoffer som bensin, whitesprit og andre kjemikalier.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Coca Cola tillater ikke at du har noe annet enn "mineralvann" på flaskene deres i hvertfall. Usikker på hvor juridisk hardtslående dette er, men det står i hvertfall på flaska.

"Flaske kun for mineralvann" betyr bare at flasken ikke er designet for å tåle stoffer som bensin, whitesprit og andre kjemikalier.

Inkludert etanol.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klart de er glade for å få solgt sin vare. Men ikke på bekostning av sitt omdømme. Jeg tror ikke Coca-Cola for eksempel ville likt å bli forbundet med alkohol og fyll selv om de ikke har noe imot å selge si drikk for å bli blandet til dette formål.

Dersom cola-selskapet sier at dette ikke er lov så er det direkte svar på spørsmålet her.

Hvis jeg solgte cola ville jeg satt klare regler for eksempel ved at en flaske med mitt design og logo ikke skulle brukes som container for salg av sigaretter, alkohol eller noe annet enn hva jeg selv la i den.

For eksempel et cola-produkt skal alltid kunne drikkes av barn, gravide, sjofører etc. Men så har du plutselig en bar som endrer på produktet slik at det slettes ikke oppfyller kravet. Og da har man plutselig to fullstendig ulike drikker under samme logo og design. Også har du skaden som kan skje ved forvirring og bytte. Også får man navnet og logoen sin inndratt i en tragedie.

Det argumentet kjøper jeg, det er derfor jeg i åpninginnlegget foreslår å feste på et klistermerke/etikett for å opplyse om at det er alkohol i drikken. Det er ikke direkte svar på noe som helst, bortsett fra det fiktive cola-selskapet du har konstruert. Jeg er ute etter en generell regel.

Jeg er ikke ute etter personlige meninger, men fakta. Så langt oppsummerer jeg at det ikke er ulovlig av norsk lov.

Lenke til kommentar

Som nevnt er det mye bartendere ikke kan gjøre, men som likevel egentlig er "tullete" - en bartender kan ikke gi deg en dobbel shot - men han kan gi deg to shotter som du selv kan slå sammen..!

Du kan ikke få en rom og cola med dobbel rom, men du kan bestille en rom og cola + en shot rom og helle den oppi selv.

Feil og feil. En bartender har ikke lov å selge to shots til en person, og heller ikke lov til å selge en drink + en shot til en person.

Er du seriøs?

Har han lov å selge 2 øl da? Vi snakker jo fortsatt 2 enheter til 1 person. 2 daquiris?

Det er vel mer vanlig enn ikke å bestille mer enn en enhet av gangen på byen, enten til seg selv eller til flere, uten at bartenderen vet noe om det - har ikke tall på hvor mange ganger jeg har gått alene til baren og handlet til hele bordet, typ 6 assorterte drinker, 2 øl og litt shotter - aldri fått problemer.

Lenke til kommentar

Ikke krev å få det slik du vil, eller start en diskusjon. Det kan være internt regelement eller andre avtaler som hindrer han også, men dette tar mye lengre tid å forklare enn 'Sorry, norsk lov! Værsego'neste!'.

Det enkleste for deg blir å kjøpe en shot rom og en flaske med cola. Bland selv.

Takker for svar, men hvis du ikke har tenkt å bidra med kunnskap og informasjon, ser jeg helst at du lar være å kommentere. Jeg er ikke en av de som finner meg i alt jeg får servert.

Lenke til kommentar

Det er vel ulovlig så fremt cola-selskapet ikke ønsker sin logo og design på endret innhold.

Kan jeg for eksempel selge min juice av appelsin og eple av Tine sin appelsinjuicekartonger så lenge jeg klistrer på en lapp bak med innholdsfortegnelse?

Jeg kan ikke se noen grunn til at dette skulle være tillatt.

Lenke til kommentar

Godt poeng Abigor. Jeg tror patentloven/markedsføringsloven setter ganske heftige kjepper i hjulene for å selge rom og cola på colaflasker over disk.

Så det er ved patent/markedsføringsloven skoen trykker?

Lenke til kommentar

Ikke krev å få det slik du vil, eller start en diskusjon. Det kan være internt regelement eller andre avtaler som hindrer han også, men dette tar mye lengre tid å forklare enn 'Sorry, norsk lov! Værsego'neste!'.

Det enkleste for deg blir å kjøpe en shot rom og en flaske med cola. Bland selv.

Takker for svar, men hvis du ikke har tenkt å bidra med kunnskap og informasjon, ser jeg helst at du lar være å kommentere. Jeg er ikke en av de som finner meg i alt jeg får servert.

Jeg bidro med kunnskap fra bartenderens ståsted, og informasjon som kan hjelpe deg i praksis, ettersom du hintet til at du skulle ta med deg dette til neste bar.

Poenget mitt var at det ikke gangner hverken deg selv eller bartenderen på jobb at du forsøker å få han til å gjøre noe han ikke vil, ettersom du ikke har krav på å få servert rom i colaflaska di, uansett om det er lovlig eller ikke.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Som nevnt er det mye bartendere ikke kan gjøre, men som likevel egentlig er "tullete" - en bartender kan ikke gi deg en dobbel shot - men han kan gi deg to shotter som du selv kan slå sammen..!

Du kan ikke få en rom og cola med dobbel rom, men du kan bestille en rom og cola + en shot rom og helle den oppi selv.

Feil og feil. En bartender har ikke lov å selge to shots til en person, og heller ikke lov til å selge en drink + en shot til en person.

Er du seriøs?

Har han lov å selge 2 øl da? Vi snakker jo fortsatt 2 enheter til 1 person. 2 daquiris?

Det er vel mer vanlig enn ikke å bestille mer enn en enhet av gangen på byen, enten til seg selv eller til flere, uten at bartenderen vet noe om det - har ikke tall på hvor mange ganger jeg har gått alene til baren og handlet til hele bordet, typ 6 assorterte drinker, 2 øl og litt shotter - aldri fått problemer.

Det som står om dette i forskrift om omstettning av alkoholholdig drikk er:

§ 4-2. Det må ikke skjenkes alkoholholdig drikk til person som er åpenbart påvirket av rusmidler, eller skjenkes på en slik måte at vedkommende må antas å bli åpenbart påvirket.

Sitter flere personer sammen og en eller flere av dem er åpenbart påvirket av rusmidler, må det ikke serveres alkoholholdig drikk til noen av dem før den eller de påvirkede er fjernet.

I seg sjølv er det ikkje ulovlig å servere fleire enheiter med alkohol samtidig, men problemet oppstår med tanke på at 99% (omtrentlig tall) av kundane er åpenbart påvirka i utganspunktet og skal dermed eigentleg ikkje ha servering i det heile tatt.

Men her blir det sjølvsagt brukt skjønn under skjenkekontrollane slik at ein tolker "åpenbart påvirka" som "overstadig berusa" sjølv om det ikkje eigentleg er det som står i lova.

Og her har vi problem nummer to. Det er kommunen som har ansvaret for skjenkekontrollen, dette betyr at forskjellige kommuner kan tolke reglane svært ulikt.

Sidan tvangsmiddelet som kommunen bruker er inntrekking av skjenkeløyvet for ei periode så er det svært kostbart for eit skjenested å bli tatt for brudd på skjenkereglane. Dette fører til at alle som driv eit skjenested passer særlig godt på å ikkje komme på kant med sine lokale skjenkemyndigheiter.

Når det gjeld trådens tema om å blande sprit i mineralvannflasker så er nok dette ikkje i seg sjølv ulovlig.

Men det gjer det vanskeligare å for uteplassen å holde oversikt over kven av kundane som drikk alkohol og kven som drikk brus.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja. Med litt velvilje kan man si at å skjenke alkohol i Colaflasker gjør det vanskeligere for serveringsstedet å overholde alkoholforskriften § 4-4, som etablerer en påseplikt for stedet å sørge for at gjestene ikke tar med seg alkohol når de forlater stedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

bestilte en dobbel whiskey, og fikk beskjed om de ikke hadde lov å selge doble. Kjøpte 2 enkle å slo sammen, og da ble jeg nesten kastet ut...Så det er IKKE lov. En gang jeg var i Danmark ville jeg se hvor mangdoble jeg kunne kjøpe. Fikk den servert i et halvliterglass... Deili å være norsk i Danmark. :) Endret av DippyDawg
Lenke til kommentar

Hei!

Dette spørsmålet retter seg til de som har peiling på sjenkeregler og evt. alkoholloven.

Var i en bar for å bestille en cola med rom. Hjemme i min egen stue, tar jeg bare en glassflaske med cola, drikker litt, og så etterfyller jeg med en shot rom. Da har jeg en drink på colaflaska - enkelt og greit. I baren sa derimot bartenderen at dette ikke var lov i Norge.

Spørsmålet blir som følger: Hvilken lov/regel er dette? Og kan den omgåes ved f.eks å klistre på et klistermerke med evt. innholdsfortegnelse eller advarsel om at drikken inneholder alkohol?

10 poeng til den som vet svaret.

Svaret er Nei. Det er ikke lov.

Når du som bartender serverer en flaske med ett gitt innhold kan ikke innholdet ha annet enn det innholdsfortegnelsen tilsier eller som var i flasken før den ble åpnet. Hvordan fjerner du problemet? Gir kunden ett stort glass, en shot med rom, en flaske mineralvann og ber han blande det selv. Gir du han da 2 shotter og han blander selv mens skjenkekontrollen er tilstede kan du bare låse døren med engang.

Du har heller ikke lov ved en bestilling av en drink som har ett navn som 'rom cola' og tilsette noe annet enn rom og cola, da 4cl med Morgan og resterende med den valgte 'cola-brusen' Dersom dem spørr etter en Cuba Libre kan du tilsette lime juice (som er i oppskriften) Garnityr kommer utenom dette. Ved en Cuba Libre kan du også servere 5 cl rom, pågrunn av at det er en internasjonal drink.

Samme viss du bestiller en Gin Tonic - 4 cl. Bestiller du en GT - kan du servere 6 cl.

Så skjenkeloven er abstrakt og utrolig dårlig laget.

Nå jobber jeg ikke selv i bar men som eier av 2 kjenner jeg til regelverket og tidligere sto jeg gjerne en kveld i ny og ne når det var vanskelig å få kompetente mennesker.

Det meste er lov, fordi det er vanskelig å kontrolere. Så lenge du ikkje har 'overpour' eller gjør ting som i grunn virker fullstendig meningsløst er det stort sett 'greit' kunden i fokus og service skal alltid være proriteten, gi kunden det han ønsker. Men dersom noen spørr om en flaske med cola og en shot med rom så er det mulig å spørr om dem ikke heller vil ha det i ett større glass der dem får plass til mer Cola. For å blande innhold i flaske skal man være litt forsiktig med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

v.

Feil, dersom noen blander 2 shotter i ett glass skal dette bli inndratt. Dette er grunn til å minste skjenkebevilgningen.

Jeg mente ikke å si at han har lov å selge deg to shotter han vet du skal slå sammen - det jeg sier er at du får fint kjøpt to shotter.

Om du tar dem med til bordet ditt og slår dem sammen, eller shotter begge på rappen, er det ingen som arresterer deg for det.

Lenke til kommentar

v.

Feil, dersom noen blander 2 shotter i ett glass skal dette bli inndratt. Dette er grunn til å minste skjenkebevilgningen.

Jeg mente ikke å si at han har lov å selge deg to shotter han vet du skal slå sammen - det jeg sier er at du får fint kjøpt to shotter.

Om du tar dem med til bordet ditt og slår dem sammen, eller shotter begge på rappen, er det ingen som arresterer deg for det.

Dersom du kjøper 2 shotter og 'slår dem sammen' der du under noen omstendigheter har begge i samme glass på samme tid skal den bli inndratt. Tro meg, folk gjør det her i stor grad og det er vanskelig å kontrolere det, en bartender har ikke muligheten til å fotfølge hver eneste shot og drink som blir solgt, det lar seg rett og slett ikke gjøre. Men gjester utsetter serveringsstedet for en enorm risiko ved å gjøre dette. Dersom skjenkekontrollen ser at du slår 2x4cl enheter med alkohol opp i en drink så er det nok til å kunne stenge serveringsstedet for opptil en periode som kan tilsvare resten av skjenkebevillingen, som om jeg ikke husker feil kan være på en periode som er opptil 4 år. Som er så lenge en bevilling blir utstedt. Så dersom du gjør dette er det noe jeg sterkt vil fraråde deg. Dersom du ønsker at stedet skal kunne bli ivaretatt og holde åpent.

Det er korrekt at du ikke blir arrestert, hadde jeg sett du hadde gjort det på ett av mine serveringssteder hadde du aldri vært velkommen tilbake.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...