Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det tillatt å servere rom og cola i colaflaske?

Pnilsen

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette spørsmålet retter seg til de som har peiling på sjenkeregler og evt. alkoholloven.

Var i en bar for å bestille en cola med rom. Hjemme i min egen stue, tar jeg bare en glassflaske med cola, drikker litt, og så etterfyller jeg med en shot rom. Da har jeg en drink på colaflaska - enkelt og greit. I baren sa derimot bartenderen at dette ikke var lov i Norge.

Spørsmålet blir som følger: Hvilken lov/regel er dette? Og kan den omgåes ved f.eks å klistre på et klistermerke med evt. innholdsfortegnelse eller advarsel om at drikken inneholder alkohol?

10 poeng til den som vet svaret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber selv i bar. Tror dette er lov, med forbehold om at det var en glassflaske uten skrukork, men i mylderet av norske sjenkeregler og de ekstreme konsekvensene ved brudd, er det vanlig at barpersonale tar omfattende forholdsregler. Er man usikker på noe, er det i denne bransjen tryggest å anta at det er forbudt, og å vise til loven er en hvit løgn som ofte sparer en for mye unødvendig diskusjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Gammel regel innenfor skjenkereglene, var det ikke er lovt å sprite opp en drikk. Ikke lovt å ha rom i cola, mens det er lovt å ha cola i rommen mao.

Jada jeg vet det høres sykt ut, men sånn var nå engang reglene.

Til TS. Det må da bli en forferdelig ublandet versjon av rom og cola?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Gammel regel innenfor skjenkereglene, var det ikke er lovt å sprite opp en drikk. Ikke lovt å ha rom i cola, mens det er lovt å ha cola i rommen mao.

Er ikke 100% sikker, men mener den regelen gjaldt å sprite opp annen alkoholholdig drikke.

Lenke til kommentar

Men hvor finner jeg denne regelen - finnes den?

Neida, du setter tommelen over åpningen og vender opp-ned!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Sorry. Skrive feil. Utblandet versjon.... skal jo være 6 deler rom og 10 deler cola....

Lenke til kommentar

Sorry. Skrive feil. Utblandet versjon.... skal jo være 6 deler rom og 10 deler cola....

Smak og behag ;)

Finner uansett ikke noe som ligner denne "regelen" noe plass. Hvem skal man spørre?

Lenke til kommentar

Jobber selv i bar. Tror dette er lov, med forbehold om at det var en glassflaske uten skrukork, men i mylderet av norske sjenkeregler og de ekstreme konsekvensene ved brudd, er det vanlig at barpersonale tar omfattende forholdsregler. Er man usikker på noe, er det i denne bransjen tryggest å anta at det er forbudt, og å vise til loven er en hvit løgn som ofte sparer en for mye unødvendig diskusjon.

100% dette. Selv jobbet i bar tidligere.

Lenke til kommentar

Hva mener du med "100% dette."? Kan det henvises til et lovverk, forarbeidene eller rettspraksis? Hvor har dette "ryktet" sitt utspring?

Lenke til kommentar

Som nevnt er det mye bartendere ikke kan gjøre, men som likevel egentlig er "tullete" - en bartender kan ikke gi deg en dobbel shot - men han kan gi deg to shotter som du selv kan slå sammen..!

Du kan ikke få en rom og cola med dobbel rom, men du kan bestille en rom og cola + en shot rom og helle den oppi selv.

Lenke til kommentar

Hva mener du med "100% dette."? Kan det henvises til et lovverk, forarbeidene eller rettspraksis? Hvor har dette "ryktet" sitt utspring?

Han mener at han er enig med meg.

Ryktet har nok sitt utspring i at leverandører foretrekker at deres produkter serveres i beholdere med deres logo på og at ingen andre produkter serveres i disse beholderne. Personalet får beskjed om å etterkomme disse ønskene, og etter hvert oppstår det en misforståelse om at det er forankret i loven.

Lenke til kommentar

Som nevnt er det mye bartendere ikke kan gjøre, men som likevel egentlig er "tullete" - en bartender kan ikke gi deg en dobbel shot - men han kan gi deg to shotter som du selv kan slå sammen..!

Du kan ikke få en rom og cola med dobbel rom, men du kan bestille en rom og cola + en shot rom og helle den oppi selv.

Feil og feil. En bartender har ikke lov å selge to shots til en person, og heller ikke lov til å selge en drink + en shot til en person.

Endret av Llandari
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir skjønnsmessig. Det er forbudt å skjenke alkohol på en slik måte at det må antas å føre til at gjesten blir åpenbart påvirket.

Om det kommer en fyr ned fra et bord med fem gjester og bestiller fem shots, er det helt greit å selge ham dem. Om han derimot sitter alene, er det mer tvilsomt.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er helt enig i det Isbilen sier. Bartendere lyver og bruker loven som grunn.

Jeg kan ikke vise til noen lov som sier at det er ulovlig, men hadde jeg stått bak baren hadde jeg nok også sagt at det er ulovlig, fordi jeg ikke vet. Da er det ikke rom (heh) for diskusjon, og man vil unngå diskusjon med fulle mennesker. Spesielt hvis man er edru, på jobb, ikke kan forlate situasjonen, støynivået er høyt og andre folk maser på deg til enhver tid.

Det kan godt ha vært en rolig formiddag når du forsøkte å bestille din cola med rom i, du kan ha vært klinkende edru, men bartenderen har lært seg at loven funker, så dette er hans go-to unnskyldning.

Begynte du å diskutere med bartenderen i situasjonen i åpningsinnlegget?

;)

Lenke til kommentar

Ja, jeg er helt enig i det Isbilen sier. Bartendere lyver og bruker loven som grunn.

Jeg kan ikke vise til noen lov som sier at det er ulovlig, men hadde jeg stått bak baren hadde jeg nok også sagt at det er ulovlig, fordi jeg ikke vet. Da er det ikke rom (heh) for diskusjon, og man vil unngå diskusjon med fulle mennesker. Spesielt hvis man er edru, på jobb, ikke kan forlate situasjonen, støynivået er høyt og andre folk maser på deg til enhver tid.

Det kan godt ha vært en rolig formiddag når du forsøkte å bestille din cola med rom i, du kan ha vært klinkende edru, men bartenderen har lært seg at loven funker, så dette er hans go-to unnskyldning.

Begynte du å diskutere med bartenderen i situasjonen i åpningsinnlegget?

;)

Nei, ingen diskusjon der og da - synes bare det var merkelig, så skummet gjennom Alkoholloven, men fant ingenting som passet. Lurte derfor på om dette var en lov, eller ikke. Sånn som det ser ut nå, er ikke dette lovstridig å gjøre, noe jeg tar med meg til neste bar ;)

Lenke til kommentar

Men hvilket cola-selskap vil tillate at sin merkevare skal kunne blandes med alkohol ved salg?

Jeg har ikke oversikt over alle som selger leskedrikk med cola-smak. Jeg vet heller ikke hvilke krav et selskap kan sette til sine distributører, videre til utsalgssted, eller evt. privatperson. Det jeg ser for meg er at med mindre de har klare krav om det, er de glade for å få solgt sin vare. Det er uansett ikke spørsmålet her.

Lenke til kommentar

Klart de er glade for å få solgt sin vare. Men ikke på bekostning av sitt omdømme. Jeg tror ikke Coca-Cola for eksempel ville likt å bli forbundet med alkohol og fyll selv om de ikke har noe imot å selge si drikk for å bli blandet til dette formål.

Dersom cola-selskapet sier at dette ikke er lov så er det direkte svar på spørsmålet her.

Hvis jeg solgte cola ville jeg satt klare regler for eksempel ved at en flaske med mitt design og logo ikke skulle brukes som container for salg av sigaretter, alkohol eller noe annet enn hva jeg selv la i den.

For eksempel et cola-produkt skal alltid kunne drikkes av barn, gravide, sjofører etc. Men så har du plutselig en bar som endrer på produktet slik at det slettes ikke oppfyller kravet. Og da har man plutselig to fullstendig ulike drikker under samme logo og design. Også har du skaden som kan skje ved forvirring og bytte. Også får man navnet og logoen sin inndratt i en tragedie.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Ikke krev å få det slik du vil, eller start en diskusjon. Det kan være internt regelement eller andre avtaler som hindrer han også, men dette tar mye lengre tid å forklare enn 'Sorry, norsk lov! Værsego'neste!'.

Det enkleste for deg blir å kjøpe en shot rom og en flaske med cola. Bland selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...