Saffen Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Sjefen ønsker og innføre timebank, som kan brukes i vinter månedene når og om det blir lite arbeid . Jobber hos en anleggs gartner. Og da må vi jobbe inn 75 timer fra april til desember, greit nok det.og om disse timene ikke blir tatt ut i fri blir alle 75 timene utbetalt i april. Så er det og spare opp nye 75 timer. Så langt greit nok. Men om man da må ta ut fri av div årsaker så blir ikke overtids tillegget utbetalt kun at man da får fri en dag (eller så lenge man ønsker) kan arbeidsgiver si at man skal jobbe overtid time for time uten og få utbetalt overtidstillegget. Finnes det en lov som sier at arbeidsgiver kan gjøre det? Eller en lov som sier at overtidstillegget skal utbetales ved avspasering ? Noen som vet? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Man skal vell ha overtidstillegg så lenge en jobber > 9 timer pr dag eller > 40t? uken? tror §10-5 og §10-6 fra AML er aktuelt for deg Endret 7. mai 2014 av Salvesen. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Jeg har litt problemer med å tolke siste del av spørsmålet ditt. Er det slik at arbeidsgiver ønsker å ta timer fra timebanken de dagene du eventuelt har fri, slik at du får vanlig lønn - men ikke overtidsbetalingen? Altså hvis du tar 10 timer fri, så tar arbeidsgiver 10 timer fra timebanken din. Hvis dette er tilfelle så siterer jeg fra arbeidstilsynet sin hjemmeside Selv om du avspaserer, skal du ha overtidstillegget på minimum 40 prosent utbetalt. Endret 8. mai 2014 av Salt_Skin Lenke til kommentar
Saffen Skrevet 8. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2014 Ja det er riktig tolket. Ov vi får lite arbeid i vinterhalvåret så har vi da mulighet til og kunne ta fri med betaling med timer fra timebanken, enten om man selv vil eller da at arbeider og arbeidsgiver blir enig om at vi evt tar fri 1-2 dager i uken eller en uke. Pga lite arbeid isteden for og bli permittert. Og at man da får utbetalt lønn men ikke overtids tillegget. Så er det jo også noe gjennomsnitts greier i paragraf 10-5 og 10-6 som har noe innvirkning. Er ikke i tariff. Jeg har litt problemer med å tolke siste del av spørsmålet ditt. Er det slik at arbeidsgiver ønsker å ta timer fra timebanken de dagene du eventuelt har fri, slik at du får vanlig lønn - men ikke overtidsbetalingen? Altså hvis du tar 10 timer fri, så tar arbeidsgiver 10 timer fra timebanken din. Hvis dette er tilfelle så siterer jeg fra arbeidstilsynet sin hjemmeside Selv om du avspaserer, skal du ha overtidstillegget på minimum 40 prosent utbetalt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Ja det er riktig tolket. Ov vi får lite arbeid i vinterhalvåret så har vi da mulighet til og kunne ta fri med betaling med timer fra timebanken, enten om man selv vil eller da at arbeider og arbeidsgiver blir enig om at vi evt tar fri 1-2 dager i uken eller en uke. Pga lite arbeid isteden for og bli permittert. Og at man da får utbetalt lønn men ikke overtids tillegget. Så er det jo også noe gjennomsnitts greier i paragraf 10-5 og 10-6 som har noe innvirkning. Er ikke i tariff. Jeg har litt problemer med å tolke siste del av spørsmålet ditt. Er det slik at arbeidsgiver ønsker å ta timer fra timebanken de dagene du eventuelt har fri, slik at du får vanlig lønn - men ikke overtidsbetalingen? Altså hvis du tar 10 timer fri, så tar arbeidsgiver 10 timer fra timebanken din. Hvis dette er tilfelle så siterer jeg fra arbeidstilsynet sin hjemmeside Selv om du avspaserer, skal du ha overtidstillegget på minimum 40 prosent utbetalt. Arbeidsmiljøloven gjelder med eller uten tariffavtale. Og der står det litt om uvanlige arbeidstider og lignende som kan gjelde i dette tilfellet. Men all "logikk" tilsier jo at en skal få overtidstillegget. Men om permitering er alternativet så må en vell finne ut hva som er best for deg? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Jeg jobber med et tilsvarende system, likner veldig faktisk. Her fungerer det slik at for all overtid i perioden mai-november (høysesong) så blir timene "spart" i timebanken, og overtidstillegget utbetalt fortløpende (månedsvis). Deretter, om det er lite å gjøre i lavsesongen (desember-april) så kan vi ta fri med lønn tilsvarende de oppsparte timene, og arbeidsgiver slipper å permittere folk. Selve tillegget (50-100%) for overtiden er da allerede utbetalt i høysesongen. Om det er mye å gjøre også i lavsesongen og man ikke tar ut fri, blir alle oppsparte timer utbetalt i mai (inntil 150 timer) med en liten bonus i tillegg. Jeg tror dette er ei god ordning, både for arbeidsgiver og ansatte. Er du sikker på at det ikke er meninga dere skal få utbetalt overtidstillegget som vanlig, og at kun "flate timer" blir spart i timebanken til senere? Det er kjipern å jobbe masse overtid uten å tjene ei krone ekstra, det er en innmari dårlig deal for deg. Endret 8. mai 2014 av jonlem Lenke til kommentar
Saffen Skrevet 8. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_10#shareModal Og 10-4 og 10-5 i aml Som da også er noe om gjennomsnittsberegninger som jeg ikke helt skjønner Endret 8. mai 2014 av Saffen Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Slik jeg tolker de bestemmelsene du sikter til der, er det noe som nok kan brukes ifm fastsettelse av skift-/turnusarbeid typ offshore eller liknende der man er på en fast rotasjon med feks 12-timers skift 7 dager på/7 dager av eller liknende. Slik jeg ser det er dette noe man kan bruke om det er snakk om en fast, avtalt turnus, ikke i forbindelse med den typen timebank-ordninger for å justere for høy- og lavsesong slik jeg har forstått at den ordninga er ment for. Men nå er jeg absolutt ingen ekspert på dette, så du får ta meg med en klype salt her.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå