Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Venter fremdeles på at Nikon skal komme med speilløst som bruker F-fatning.

Poengløst. Skal det være F-fatning må de ha like lang registeravstand, og så sparer de ikke noe plassmessig.

Skal Nikon komme med et fullframe eller 1,5x crop speilløst kamera blir det ny fatning med kort registeravstand og adapter til F-fatning.

 

Hvis ikke kan du like gjerne bruke et hus med speil i liveview-modus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poengløst.

 

Ikke helt enig i. Man blir kvitt speilmekanisme og optisk søker og kan bruke objektiv uten å ha adapter som må tas av og på når man bytter mellom F-linser og linser for en eventuell ny fatning. Se hvor kompakt de har fått D5500. Ikke som et av de minste speilløse, men fortsatt ganske kompakt og med rimelig bra ergonomi. Uten speil/mattskive/søker kan de redusere ennå litt og jeg tror det kan være et fornuftig alternativ for folk som allerede har noen linser for F-fatning. Men først må de få fart på autofokusen uten egen AF-sensor.

 

Men skal de konkurere med f.eks A6000 og lignende modeller er jeg enig i at ny fatning må til. Det ene ekskluderer forsåvidt ikke det andre. Hovedproblemet er som nevnt autofokusen og løser Nikon det kan de godt ha en serie med ny fatning og adapter og noen modeller med mer tradisjonell dsign og F-fatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med se#. Noen foretrekker EVF fremfor OVF. Det kan også være situasjonsbetinget sånn at en og samme fotograf kan ønske å bytte mellom de to. Kameraet behøver ikke bli større enn for eksempel Sony A5000 + en mellomring.

 

Personlig hadde jeg foretrukket en avtakbar adapter, men en fast en er ikke noen dårlig idé det heller. Det gir litt mer mekanisk stødighet og lettere å værtette enn adapterløsningen. Adapterløsningen blir sikkert en del tyngre også. Har man fast "mellomring" så kan man benytte den til knapper og kanskje et funksjonshjul. En overliggende blits kan bygges lengre og dermed stikke lengre opp når den tas i bruk. Begge løsningene kan brukes til slot-in filtre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

De som er stuck med en telezoom i hekkaggregatet er nok typen som enten foretrekker EVF eller OVF eller NSB, mens noe jeg oppdaget etterhvert er at har man mer fokus på hva man tar bilder av faktisk, så driter man mer og mer i hva slags utstyr man bruker.

Jeg tar fortsatt og putter Panasonic Lumix GM1 mot øyet og en søker som ikke er der sporadisk, men fungerer med skjerm på ett knøttlite kamera akkurat som søkeren fungerte på Nikon D700.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...