Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Og har man økonomi til det så spiller det jo liten rolle om noe utstyr støver mer ned enn annet.

Men ofte følte jeg som om det var det dyreste utstyret som ble liggende i den perioden jeg hadde flere kamera. Dette kom igjen utfra størrelse, det dyreste utstyret var også det som var størst og tyngst.

Jeg tror ikke det finnes noen fasit på hva som er best fordi vi er forskjellige i nettopp den oppfattelsen. Dessuten forandrer vi ofte syn gjennom et liv, og ny teknologi kommer stadig vekk. Noen vil prøve det og andre synes det er tryggest med det gamle og kjente.

Når jeg att på til har funnet ut at jeg ikke har råd til et teleobjektiv på 400mm+ og med blender på f4 eller større, så har jeg gitt opp planer om fuglefotografering på et ikke-frustrerende nivå.

(jeg får ikke lenger til å dele opp enkeltsitater så jeg har samlet et knippe)

For egen del er kamerautstyret samlet litt og litt over flere år - i tillegg har jeg ingen direkte rådyre objektiver, det dyreste koster vel 6-7000,- og jeg har heller aldri samlet på objektiver jeg nesten aldri bruker. Både 7D og 5DII er langt fra ferskvare lenger, f.eks 7D'n kjøpte jeg i 2009. Slik sett har mine kamera normalt lang levetid før de blir fornyet.

Personlig føler jeg og at det egentlig har skjedd lite siden 2009 så det er bare småtterier i forskjell mot nye kamera og lite/ingenting å hente ved å bytte pr i dag.

Hos meg er det motsatt: De tyngste kameraene blir desidert mest brukt, det letteste (kompakten) minst, så støver noe ned her er det kameraet med minst vekt.

Egentlig tenker jeg ikke på "best" men hva som er best for meg, hva som totalt sett passer best mine behov. Altså totalen et kamera representerer. Jeg antar at de fleste vurder på lignende måte og da etter deres behov, men derfor er det og litt vanskelig å anbefale noe konkret til andre når deres behov kanskje er annerledes enn ens eget.

Det er forsåvidt et viktig moment du nevner angående ny teknologi og at endel ønsker å prøve dette - viktig fordi det er et moment når noen spør om råd, dvs dette at flere her liker å prøve ut nye kamera ofte, kanskje oftere enn noen skifter skjorte for å si det flåsete. Men jeg har inntrykk av at da kan det skje at entusiasmen slår ut for det siste nye og anbefalingene blir varme og sterke - men spør man igjen om et halvt år er det noe annet som er the shit nå og som man absolutt bør kjøpe.

Vel, råd til teleobjektiv - det kommer jo an på hvor du legger lista, selv har jeg et rimelig og såkalt "godt nok" objektiv passende til min bankkonto - for hvem av oss hobbyfotografer har råd til objektiver som koster 40-100.000,-? Jeg er heller ikke så sikker på at bildene/resultatene ville alltid blitt såpass mye bedre med rådyrt objektiv.

For min del handler det om å finne en fornuftig balanse når det gjelder fotoutstyr - en balanse som og gjør at jeg ikke går rundt med en vond mage fordi jeg har kjøpt for dyrt utstyr eller kjøpt noe jeg strengt tatt ikke kommer til å bruke særlig mye mer enn første måneden.

Det var litt enklere før for de som skulle starte med systemkamera, for 2-3 år siden var det og enklere å gi råd. Utvalget av speilløse systemkamera er enormt og for min del nesten totalt uoversiktelig, det spys ut nye utgaver året rundt fra ørten produsenter. Det virker av og til som om noe av målet er å få ut flere utgaver (med stort sett samme innhold) enn konkurrentene pr år.

Men, jeg mener fremdeles at å starte med et entrylevel speilrefleks er ikke ufornuftig, tvert om ganske så safe. Et sted må man starte, og holder interessen seg så vet man neste gang noe mer spesifikt om ens behov og ønsker for neste kamera.

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og har man økonomi til det så spiller det jo liten rolle om noe utstyr støver mer ned enn annet.

Men ofte følte jeg som om det var det dyreste utstyret som ble liggende i den perioden jeg hadde flere kamera. Dette kom igjen utfra størrelse, det dyreste utstyret var også det som var størst og tyngst.

Jeg tror ikke det finnes noen fasit på hva som er best fordi vi er forskjellige i nettopp den oppfattelsen. Dessuten forandrer vi ofte syn gjennom et liv, og ny teknologi kommer stadig vekk. Noen vil prøve det og andre synes det er tryggest med det gamle og kjente.

Når jeg att på til har funnet ut at jeg ikke har råd til et teleobjektiv på 400mm+ og med blender på f4 eller større, så har jeg gitt opp planer om fuglefotografering på et ikke-frustrerende nivå.

(jeg får ikke lenger til å dele opp enkeltsitater så jeg har samlet et knippe)

For egen del er kamerautstyret samlet litt og litt over flere år - i tillegg har jeg ingen direkte rådyre objektiver, det dyreste koster vel 6-7000,- og jeg har heller aldri samlet på objektiver jeg nesten aldri bruker. Både 7D og 5DII er langt fra ferskvare lenger, f.eks 7D'n kjøpte jeg i 2009. Slik sett har mine kamera normalt lang levetid før de blir fornyet.

Personlig føler jeg og at det egentlig har skjedd lite siden 2009 så det er bare småtterier i forskjell mot nye kamera og lite/ingenting å hente ved å bytte pr i dag.

Hos meg er det motsatt: De tyngste kameraene blir desidert mest brukt, det letteste (kompakten) minst, så støver noe ned her er det kameraet med minst vekt.

Egentlig tenker jeg ikke på "best" men hva som er best for meg, hva som totalt sett passer best mine behov. Altså totalen et kamera representerer. Jeg antar at de fleste vurder på lignende måte og da etter deres behov, men derfor er det og litt vanskelig å anbefale noe konkret til andre når deres behov kanskje er annerledes enn ens eget.

Det er forsåvidt et viktig moment du nevner angående ny teknologi og at endel ønsker å prøve dette - viktig fordi det er et moment når noen spør om råd, dvs dette at flere her liker å prøve ut nye kamera ofte, kanskje oftere enn noen skifter skjorte for å si det flåsete. Men jeg har inntrykk av at da kan det skje at entusiasmen slår ut for det siste nye og anbefalingene blir varme og sterke - men spør man igjen om et halvt år er det noe annet som er the shit nå og som man absolutt bør kjøpe.

Vel, råd til teleobjektiv - det kommer jo an på hvor du legger lista, selv har jeg et rimelig og såkalt "godt nok" objektiv passende til min bankkonto - for hvem av oss hobbyfotografer har råd til objektiver som koster 40-100.000,-? Jeg er heller ikke så sikker på at bildene/resultatene ville alltid blitt såpass mye bedre med rådyrt objektiv.

For min del handler det om å finne en fornuftig balanse når det gjelder fotoutstyr - en balanse som og gjør at jeg ikke går rundt med en vond mage fordi jeg har kjøpt for dyrt utstyr eller kjøpt noe jeg strengt tatt ikke kommer til å bruke særlig mye mer enn første måneden.

Det var litt enklere før for de som skulle starte med systemkamera, for 2-3 år siden var det og enklere å gi råd. Utvalget av speilløse systemkamera er enormt og for min del nesten totalt uoversiktelig, det spys ut nye utgaver året rundt fra ørten produsenter. Det virker av og til som om noe av målet er å få ut flere utgaver (med stort sett samme innhold) enn konkurrentene pr år.

Men, jeg mener fremdeles at å starte med et entrylevel speilrefleks er ikke ufornuftig, tvert om ganske så safe. Et sted må man starte, og holder interessen seg så vet man neste gang noe mer spesifikt om ens behov og ønsker for neste kamera.

Tor

Jeg er jo egentlig ganske enig med deg selv om vi bare er litt uenig om hva som passer best :-) Og det er jo ofte det som er kjernen.

Det er svært vanskelig å anbefale et system i dag fordi kvalitetene er så bra på så mye. Derfor er det som du sier viktig å finne noe som passer sin egen bruk og kvaliteter enten det er stort eller lite. Hva er vitsen med mye utstyr om det ikke blir brukt.

Spesielt er jeg enig i at det ikke har skjedd så mye på kamerafronten om man interesserer seg mest vedrørende tradisjonell speilrefleks. Ekstreme små skritt de siste årene.

Jeg synes derimot at det skjer mye på den speilløse fronten, og som du sier så skjer det så mye at det er vanskelig å følge med.

Lenke til kommentar

Men dere som kjøpte dyrt utstyr som støvet ned fordi det ble liggende hjemme: Hvorfor kjøpte dere utstyret? Det kommer vel knapt som noen overraskelse på noen at en 70-200 f/2.8 veier halvannen kg mens en 24-70 f/2.8 veier omtrent kiloen - altså at vi er oppe i 3-4 kg bare med dette + FF-hus.

Jeg kan ikke begripe at dere (som hobbyfotografer, proffer har vel ofte ikke noe valg) ikke er bevisst sånt før dere handler. Hvis dere vet dere ofte drar på ukesturer i skogen der vekten veies ned til den minste tannbørse, så må det vel være lov til å si at dette ikke virker som et forbanna glupt valg av utstyr i utgangspunktet.

Men dette kom altså som en overraskelse etter at dere hadde kjøpt utstyret?

Jeg drar ikke på ukeslange skogsturer, men hadde jeg gjort det, og foto var viktig for meg i disse situasjonene, hadde heller ikke jeg valgt fullformat og en skokk med objektiver. I hvert fall ikke til denne typen turer.

Jeg fatter bare ikke hvorfor dere kjøpte utstyret i utgangspunktet. Hvis det var fordi dere trodde bildekvaliteten ville bli utrolig mye bedre enn med vesentlig rimeligere og mindre utstyr, må dere ha gjort relativt dårlig research før dere svidde av titusenvis av kroner på dyrt kamerautstyr.

Jeg tenker jo at de fleste bruker hodet i hvert fall ørlite før de kjøper et 5D til 20-25000 kroner og en skokk objektiver til ytterligere titusenvis av kroner, og da burde vel ikke dette komme som noen voldsom bombe.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg drar ikke på ukeslange skogsturer, men hadde jeg gjort det, og foto var viktig for meg i disse situasjonene, hadde heller ikke jeg valgt fullformat og en skokk med objektiver. I hvert fall ikke til denne typen turer.

Hvorfor ikke? ;)

Jeg er ikke akkurat noen villmarkens sønn, men jeg innbiller meg at man må ha med telt, hauger av klær, mat for flere dager (eller børse for å skyte maten), kokekar, osv. Da begynner det rett og slett å bli praktiske bæreproblemer.

Jeg for min del kan godt tenke meg å dra på noen korte turer av denne typen etter hvert, men da med foto som årsak til turen - og da kommer jeg selvsagt til å ta med både det jeg trenger av utstyr, inkludert stativ, og så får heller kokekarene ligge hjemme. Men det blir ikke en uke.

Ellers liker jeg å sykle i skogen (halvveis som trening), og da slenger jeg kamera og et par objektiver i sekken før jeg fester stativet utenpå, og sykler av sted - så jeg har ikke sett noen begrensninger med stort utstyr i forhold til den typen turer.

Hadde jeg gjort det hadde jeg uansett ikke handlet stort utstyr. Jeg synes bare det er litt rart at dette med at utstyret ikke kan puttes i skjortelomma ser ut til å overraske de som kjøper det.

Endret av Keyzer28
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kamera jeg vurderer er nå: x-e1, g1x, xm-1,e-m5, em10, nikon d5300, nikon d3300, Eos 700d, sony a6000

Selv om jeg sikkert kunne lagt budsjettet høyere så er noe med å bruke så mye penger på noe jeg vet lite om. Det som hadde vært mest safe hadde nok vært å gå for ett speilreflekskamera. Men søken etter ett kamera med lite volum og som er greit å ta me seg overalt styrer meg litt bort fra det.

Jeg er selvfølgelig klar over at bildekvaliteten er avhengig av hvem som tar bildet, men hvor stor forskjell er det egentlig på ett kamera til 5k i forhold til 10?

Kamera burde ha god nok oppløsning (?) til å kunne printe ut bilder for å hente i stua, men sikkert ikke så mye større enn størrelse A4. Som sakt i 1 post vil jeg ta familiebilder, hverdagsbilder, landskapsbilder, nattbilder og nordlysbilder - ett skikkelig potetkamera! Finnes det ett slikt kamera til budsjettpris? #dreamer

Lenke til kommentar

Utstyrslisten nederst forteller vel om 3 kamerasystemer som begynner med lommerusk og ender opp med en tung veske.

Jeg tar i hovedsak bilder av mennesker enten i studio eller utendørs og da er ikke en D700 med grep og 70-200mm noe jeg legger merke til. Låter sikkert rart men det kjennes blytungt ut skal jeg på tur med...

Lenke til kommentar

Men dere som kjøpte dyrt utstyr som støvet ned fordi det ble liggende hjemme: Hvorfor kjøpte dere utstyret?

Tidligere var det ingen alternativer som var i nærheten av DSLR i billedkvalitet, derfor kjøpte vi DSLR.

Nå kjøper mange av oss speilløse kamera istedenfor å oppgradere vårt gamle DSLR-utstyr, eller for å supplere det.

6 MP gir helt greie bilder i A4-størrelse, men man må ofte studere det nøye for å avsløre det hvis man kun har brukt 3 MP. Derfor skal man ikke bry seg med antall MP et moderne kamera har. Høy oppløsning hjelper lite hvis optikken ikke er skarp nok, eller hvis sensor er så liten at støyreduksjonen gjør pikslene grøtete.

Lenke til kommentar

Tenker vel kanskje at det dreier seg litt om hvor fotograferingen ligger på prioriteringslista når man tar med seg kameraet ut. For meg er det ofte førsteprioritet. Er jeg på ferie stiller jeg klokka på tidlig - for å kunne fotografere. Jeg ser meg ut steder i byene jeg skal besøke, bruker tid på andres bilder, sjekker hvordan jeg skal komme meg fra A til B - og jeg kan finne på å velge hotell i nærheten av stedet jeg vil fotografere fordi det er for kronglete å komme seg dit tidlig en morgen. Jeg vet stort sett alltid hvor jeg skal være rundt solnedgang hvis jeg har planlagt sånn noenlunde - pga fotograferingen.

Når fotograferingen er hovedprioriteten er det ikke noe problem å drasse på verken kamera eller stativ. Tvert imot er det utrolig givende. Og som nevnt: jeg liker størrelse og vekt når jeg håndterer utstyret og ser ingen forskjell på 1 kg over skulderen i en veske og 2-3 kilo over skulderen i en veske. Ei heller bryr jeg meg om stativet som ofte henger bak på ryggen, men det er en annen sak.

Men jeg får inntrykk av at mange synes det er tiltak og ta med seg fotoutstyr, og da synes jeg jo det er litt rart at de kjøper det største og dyreste- For dette vet man vel litt om før man handler? I hvert fall før man går bort og handler det dyreste.

For hvis skogsturen eller festen er det viktigste - og kameraet kun er noe som er med for å forevige eventuelle minner, tenker jeg at det kanskje blir annerledes. At det blir litt mer tiltak å drasse på noe som helst ekstra.

Ikke vet jeg hvordan andre tenker, men jeg synes i hvert fall det er litt rart å svi av titalls med tusenlapper på det beste kamerautstyret bare for å finne ut at det er for stort og tungt til å bli med rundt.

For egen del kjøpte jeg bevisst et travel-stativ av karbon da jeg handla stativ - nettopp fordi jeg aldri i verden ville drasset på de store alternativene. Såpass godt kjenner jeg tross alt meg selv. De må vel til og med sendes i spesialbagasje når man skal fly fordi det ikke får plass i kofferten, så selv på reiser hadde det sannsynligvis blitt liggende hjemme.

Men det klarte jeg å tenke helt selv - ergo brukte jeg tid på å finne et godt og portabelt alternativ.

Det fine er at vi har alle disse alternativene, nærmest uansett hva vi måtte foretrekke.

Lenke til kommentar

Kamera jeg vurderer er nå: x-e1, g1x, xm-1,e-m5, em10, nikon d5300, nikon d3300, Eos 700d, sony a6000

Men søken etter ett kamera med lite volum og som er greit å ta me seg overalt styrer meg litt bort fra det.

Føler du deg sikrere med et speilrefleks og samtidig ønsker et lite kamera burde du også se på Canon 100D på størrelse med de største speilløse kameraene, samme sensor som 700D, samme type objektiver og samme menyer, litt mindre med knapper men den trykkfølsomme skjermen er veldig fin til og bruke til å justere enkelte av parameteren.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Men dere som kjøpte dyrt utstyr som støvet ned fordi det ble liggende hjemme: Hvorfor kjøpte dere utstyret? Det kommer vel knapt som noen overraskelse på noen at en 70-200 f/2.8 veier halvannen kg mens en 24-70 f/2.8 veier omtrent kiloen - altså at vi er oppe i 3-4 kg bare med dette + FF-hus.

Jeg kan ikke begripe at dere (som hobbyfotografer, proffer har vel ofte ikke noe valg) ikke er bevisst sånt før dere handler. Hvis dere vet dere ofte drar på ukesturer i skogen der vekten veies ned til den minste tannbørse, så må det vel være lov til å si at dette ikke virker som et forbanna glupt valg av utstyr i utgangspunktet.

Men dette kom altså som en overraskelse etter at dere hadde kjøpt utstyret?

Jeg fatter bare ikke hvorfor dere kjøpte utstyret i utgangspunktet. Hvis det var fordi dere trodde bildekvaliteten ville bli utrolig mye bedre enn med vesentlig rimeligere og mindre utstyr, må dere ha gjort relativt dårlig research før dere svidde av titusenvis av kroner på dyrt kamerautstyr.

Jeg tenker jo at de fleste bruker hodet i hvert fall ørlite før de kjøper et 5D til 20-25000 kroner og en skokk objektiver til ytterligere titusenvis av kroner, og da burde vel ikke dette komme som noen voldsom bombe.

Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg er svært glup og jeg kan bare svare for meg selv.

Men jeg har alltid trodd at det ikke gikk an å få like gode bilder med noe annet enn speilrefleks, og for ikke mange årene siden var det vel ikke så mange andre valg.

Jeg begynte med AE-1 og gikk videre gjennom rekken EOS 620, 10D, 30D, 50D, 7D og tilslutt 5D MkIII. Og jeg skal innrømme at jeg trodde jeg tok et kvantesprang i bildekvaliteten hver gang jeg oppgraderte. Det var kanskje ikke like glupt....gang på gang.

Men moro var det, med nytt utstyr.

Tanken var der, som jeg skrev tidligere, at det hadde vært kjekt med noe lettere de gangene jeg gikk lange turer eller pakket opp motorsykkelen.

Og gudene skal vite at jeg forsøkte, har hatt både Powershot G-modeller og små S-modeller. Prøvde også et PEN E-PL3 kamera. Men hver gang følte jeg meg hemmet på en eller annen måte.......bortsett fra vekten og volumet.

Jeg ønsket best mulig bildekvalitet sammen med betjeningsvennligheten og en søker jeg kunne legge øye til. Derfor endte det med en ny speilrefleks hver gang, og de ble dyrere og dyrere. Jeg hadde jo pengene så det bekymret meg ikke, jeg tok jo fotoutstyret med meg fordi jeg hadde fotograferingen som en av høyest prioritet.

På en måte kan jeg si, heldigvis. Heldigvis ble jeg "tvunget" til å selge unna 5D'en og objektivparken for å få de ekstra kronene til en drømmesykkel (MC) som jeg har hatt lyst på lenge.

Av de små rimelige kameraene jeg har hatt, så var det Olympusen som gav meg mest, derfor falt valget på en ny PEN. Denne gangen E-PL5.

Jeg synes bildekvaliteten var bra på E-PL3 også, men med den nye sensoren synes jeg E-PL5 gav en meget bra bildekvalitet. Kjøpte derfor en elektronisk søker og kameraet var ganske nært slik jeg ønsket.

Likevel manglet det en del på betjening og var ikke helt fornøyd.

Nå har jeg spart meg opp litt igjen og ville derfor gi OMD modellene et forsøk. Kjøpte derfor det nye lille OM-D EM-10 og ble straks ganske forelsket. Her har man et svært lite "speilrefleks" kamera med alle dets fordeler, men man får mer. Man får også vekt og volumbesparelsen både i hus og de gode lille objektivene.

Jeg føler jeg har fått en liten aha opplevelse og skal ikke stikke under en stol at det kan bli et OM-D EM-1 selv om bildekvaliteten ikke blir noe bedre. Men "vanntettheten" frister litt.

Foreløpig er jeg veldig fornøyd og det lille kameraet er så pass morsomt og bruke, at det blir brukt selv om jeg egentlig ikke skal fotografere :hmm: Dessuten ser jo OMD kameraene fantastisk flott ut.

Du kan gjerne kalle meg lite glup, eller at jeg ikke har gjort god nok Research tidligere. Men selv tror jeg heller at det har vært gamle myter og at teknologien ikke har vært tilstede før nå som har skylden. Mulig jeg er naiv, men jeg er i alle fall lykkelig nå.

Og i dag kan jeg ikke forstå hvorfor jeg skal dra med meg 5 kg for mye på tur når jeg kommer hjem igjen med de samme resultatene.

Endret av Helge Bringeland
Lenke til kommentar

Selv om jeg sikkert kunne lagt budsjettet høyere så er noe med å bruke så mye penger på noe jeg vet lite om. Det som hadde vært mest safe hadde nok vært å gå for ett speilreflekskamera. Men søken etter ett kamera med lite volum og som er greit å ta me seg overalt styrer meg litt bort fra det.

Jeg er selvfølgelig klar over at bildekvaliteten er avhengig av hvem som tar bildet, men hvor stor forskjell er det egentlig på ett kamera til 5k i forhold til 10?

Kamera burde ha god nok oppløsning (?) til å kunne printe ut bilder for å hente i stua, men sikkert ikke så mye større enn størrelse A4. Som sakt i 1 post vil jeg ta familiebilder, hverdagsbilder, landskapsbilder, nattbilder og nordlysbilder - ett skikkelig potetkamera! Finnes det ett slikt kamera til budsjettpris? #dreamer

Du får ikke bedre bildekvalitet slik du beskriver det med et kamera til 10000,- i forhold til et til 5000,- det er helt sikkert.

Det jeg vil råde deg til i din situasjon, er å kjøpe et system der du har godt utvalg i objektiver slik at du kan skifte huset sener og ta med deg objektivene.

Dessuten ville jeg sett på kameraene live, holdt i dem og la hjertet bestemme.

Siden du også tenker vekt og volum ville jeg helt klart gått for et av Olympusene eller Fujiene blant de du nevner.

Utskrifter i de størrelsene som du nevner går fint med de fleste kamera, og ikke tenk på megapixler.

Hvordan tror du de kunne drive med fotografering for få år siden da selv de mest profesjonelle kameraene hadde 8-10 megapixler.

Se bare på Nikon sitt nye flaggskip til 55000,-, hvor mange megapixler tror du det har ?

Jo....16 !!! Blir det ubrukelig tror du ?

Lenke til kommentar

Hehe, det var ikke meningen å antyde at akkurat du er lite glup, Helge B., bare så det er sagt. :)

Men du skriver egentlig noe jeg tenker at gjelder mange: Det å få noe nytt er kanskje det viktigste for mange. Duppeditter er jo litt gøy. Ergo oppdaterer vi ofte av andre årsaker enn kvalitet.

Selv kom jeg inn i det da Canon lanserte 550D, så i min tid har ikke bildekvalitet betydd stort. Det har knapt vært mulig å handle et systemkamera som ikke har svært god bildekvalitet etter at jeg startet. Derfor sliter jeg litt med å forstå alt fokuset på ren bildekvalitet på pixelpeepingnivå.

Men jeg vil ha mulighetene FF og lyssterk fastopptikk gir, selv om de færreste av bildene mine tas på full åpning. Jeg vil uansett ikke gi avkall på muligheten dersom jeg skulle trenge den.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at jeg ikke skal kjøpe kamera etter pixler, men siden jeg ønsker å ta bilder etter det er mørkt stilles det kanskje andre krav? noe jeg også må ta med i betrakning er feks ekstrautstyr. Er det mulighet for fjernkontroll/fjernutløser? kan jeg feks. med å kjøpe kamera med wifi benytte telefonen (s4) som fjernkontroll? Vil det derfor minske forskjellen i pris f.eks mellom d5300 og d3300 (siden sistnevnte trenger adapter for wifi).

Jeg vet vel at jeg må fysisk kjenne på kameraet før jeg kjøper. Bare synd Molde ikke er fotografernes Mekka.

Lenke til kommentar

Hehe, det var ikke meningen å antyde at akkurat du er lite glup, Helge B., bare så det er sagt. :)

Men du skriver egentlig noe jeg tenker at gjelder mange: Det å få noe nytt er kanskje det viktigste for mange. Duppeditter er jo litt gøy. Ergo oppdaterer vi ofte av andre årsaker enn kvalitet.

Selv kom jeg inn i det da Canon lanserte 550D, så i min tid har ikke bildekvalitet betydd stort. Det har knapt vært mulig å handle et systemkamera som ikke har svært god bildekvalitet etter at jeg startet. Derfor sliter jeg litt med å forstå alt fokuset på ren bildekvalitet på pixelpeepingnivå.

Men jeg vil ha mulighetene FF og lyssterk fastopptikk gir, selv om de færreste av bildene mine tas på full åpning. Jeg vil uansett ikke gi avkall på muligheten dersom jeg skulle trenge den.

Jeg skjønte egentlig det, prøvde bare å tulle litt :-)

Er enig i det meste av det du sier her, jeg har vært en av dem som har kjøpt nytt utstyr på grunn av litt nye dupeditter. Jeg var vel egentlig helt greit fornøyd med 30D'en og kunne vel klart meg med den bildekvaliteten også i dag, selv om det er relativt stort og tungt det også.

Det er vel derfor jeg synes OMD kameraene gir meg mer enn god nok bildekvalitet selv i sammenligning med 5D'en jeg hadde. Det er derfor størrelse kombinert med brukervennlighet som vekter mest her.

Klart jeg gir avkall på den tynne DOF'en jeg hadde med FF kameraet. Jeg hadde også Sigma 35mm f1.4 som nesten var for mye av det gode :-) Var ofte vanskelig å benytte så mye større enn blender 2.8 synes jeg.

Derfor synes jeg at jeg greier meg relativt godt med 17mm f1.8 og 45mm f1.8 på OMD kameraet. Men jeg forstår hva du mener med vanskeligheten ved å gi avkall på muligheten for syltynn DOF. Likevel er det for min del er det enda viktigere med lite volum og vekt. Mulig et Sony A7 eller en Leica kunne vært en fullgod erstatning, men Sony liker jeg av en eller annen grunn ikke og Leica blir for dyrt :-)

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at jeg ikke skal kjøpe kamera etter pixler, men siden jeg ønsker å ta bilder etter det er mørkt stilles det kanskje andre krav? noe jeg også må ta med i betrakning er feks ekstrautstyr. Er det mulighet for fjernkontroll/fjernutløser? kan jeg feks. med å kjøpe kamera med wifi benytte telefonen (s4) som fjernkontroll? Vil det derfor minske forskjellen i pris f.eks mellom d5300 og d3300 (siden sistnevnte trenger adapter for wifi).

Jeg vet vel at jeg må fysisk kjenne på kameraet før jeg kjøper. Bare synd Molde ikke er fotografernes Mekka.

Ja et godt stativ er en god ting, og med et lett kamera slipper du litt billigere unna. Med speilløst kamera slipper du i tillegg å tenke på speil lås ved lange lukkertider.

Ellers er en god bildestabilisering værdt å tenke på, her er det en grei fordel med at dette er innebygget i huset. Det gir rimeligere objektiver.

Lysterke objektiv er også viktig for fotografering i mørke, men jo større sensoren er jo "tynnere" dybdeskarphet får du med store blendere. (Dette kan dog diskuteres om er en fordel eller ulempe)

Jeg synes også at det er greit med en søker som jeg kan legge øyet inntil istedet for skjermen når det er mørkt.

Alt dette føler jeg styrker fordelene Micro Four Tirds kameraene gir. I f.eks OMD kameraene du hadde med i tankene får du et lett kamera uten speil som kan bruke et relativt rimelig stativ. De har meget god bildestabilisator innebygget i kamerahuset og ikke i objektivene. Der finnes relativt rimelige objektiver med stor blender som f1.8. Dessuten får du mer dybdeskarphet i bildet på blender f1.8 her enn med et kamera som har større bildebrikke.

På mitt OM-D EM-10 kan jeg bruke telefonen eller nettbrettet som fjernstyring. Jeg ser det samme på telefonskjermen som i søkeren til kamera. Jeg kan stille alle parametre på telefonen og trykke på skjermen der jeg vil ha fokus og kameraet skyter bildet. Dessuten kan bildene lett overføres når jeg er på farten.

Lenke til kommentar

Som jeg forstår det så spiller objektivene en svært viktig rolle. Hvordan er prisene på objektiver til speilrefleks kontra for eksempel mft ? Hva gir mest for penga? Så litt på ett nikon 1 v3, men det var noen fryktelige priser for objektivene. Det blir kanskje mer naturlig for meg å legge større summer i optikk senere men nå er det ønskelig å få ei "grunnpakke" til en fornuftig pris.

Jeg ser absolutt fordelen med å kunne bruke telefon/nettbrett som fjernkontroll selv om dette ikke er ett must. Er dette noe man kan gjøre med alle kamera som har wifi? Finnes det en lett måte å få denne funksjonen på kamera som 100d,700d,d5300,d3300 ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...