Gå til innhold

CPU vil ikke kjøre på std hastighet etter forsøk på overkl.

heffalump

Anbefalte innlegg

Håper noen her kan hjelpe meg...

Kjøpte nytt hovedkort/minne/prosessor for en måned siden fra PS Data.

XP 2600+ og Aopen AK77-8X Max (VIA KT400 chipset) (med siste bios-oppdatering)

Har kun en standardvifte (IGLOO 2450 LIGHT), så jeg klokket kun opp ett hakk eller to. Hovedkortet skal uansett overvåke temperaturen på prosessoren, slik at den ikke blir overopphetet.

Prøvde å øke multiplier forsiktig, men maskinen restarta konsekvent ved alle forsøk, og satte alt tilbake til standard (hovedkortet gjør dette automatisk).

Etter noen forsøk ga jeg opp, og lot alle innstillingene i bios stå på standard. Men etter dette ble maskinen ustabil, og rebootet stadig vekk under oppstart. Nå må jeg faktisk klokke ned prosessoren for å kjøre stabilt.

Så nå står den på FSB133 og 12.0 multiplier, og identifiseres som XP 2400+ 1,99 Ghz i Windows, men kjører helt stabilt...

Endrer jeg til standard FSB133 og 12.5 multiplier, så rebooter maskinen under eller like etter oppstart av Windows.

Håper noen kan hjelpe meg med følgende:

- Hvorfor ville prosessoren ikke overklokkes i utgangspunktet? (Det skulle da vel i det minste gå an å øke multiplier med ett hakk uten å få problemer med oppstart?)

- Hva kan ha skjedd siden prosessoren nå ikke vil kjøre på normal hastighet?

Trenger hjelp, slik at jeg i det minste kan kjøre prosessoren på normal hastighet...

Mvh

Thomas

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...