Gå til innhold

Trenger hjelp med valg av ny SSD disk.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Nå har jeg kommet til det punktet at min Corsair SSD disk (OS disken min) har tatt kvelden etter omtrent konstant bruk i 3 og et halvt år (garantien gjelder ikke lengere med at den varer i 3 år). Så jeg er ikke missfornøyd med hvor lenge den har holdt for å si det slikt.

Det er slik at min maskin ikke en gang kommer seg forbi vinduet hvor det står 'Press DEL to enter UEFI BIOS setup' under oppstart med SSD disken tilkoblet nå. Nytter ikke hvilken S-ATA port jeg bruker med at maskinen går i fullstendig frysemodus uansett med den tilkoblet. Så regner med at den er helt gåen.

Jeg skal prøve å se om det samme skjer når jeg kobler SSD disken i en annen maskin i morgen eller på Torsdag håper jeg sånn at jeg kanskje kan berge ut programfiler osv som ikke akkurat er super viktig å få tak i, men greit å kunne få det ut av disken uansett om mulig.

Men la oss komme til mitt spørsmål. Hvilken SSD disk skal jeg velge?

Jeg har 4 forskjellige alternativer jeg kan velge mellom, så håper å finne ut på hvilken av dem som er best av dem når det kommer til best ytelse og stabilitet. Og 128 GB vil være det største jeg vil trenge som OS og programmer disk.

Den første SSD disken jeg ser på som jeg vil tro blir den disken jeg skal gå for er denne: https://prisguiden.no/produkt/corsair-force-series-gs-128gb-178522

Den andre disken blir denne: https://prisguiden.no/produkt/corsair-force-series-ls-120gb-194703

Den tredje SSD disken jeg ser på er denne: https://prisguiden.no/produkt/samsung-ssd-840-evo-120gb-180506

Og den siste SSD disken jeg ser på er denne: https://prisguiden.no/produkt/samsung-ssd-840-pro-series-128gb-169005

Dette er de diskene jeg kommer til å velge mellom. Ja, det står mellom Corsair og Samsung SSD disker.

Så hva ville dere ha anbefalt her?

Hilsen Vindicator.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har fortsatt reklamasjonsrett ;)

Ja du har vel kanskje rett i det. Hvordan går jeg frem med å reklamere på dette da?

EDIT: Corsair SSD disken jeg har nå som er gåen var faktisk en SSD disk jeg fikk tilbake på garantien på en OCZ SSD disk jeg hadde før den. OCZ disken varte i ett og et halvt år før den tok kvelden.

Jeg brukte MPX til å handle OCZ SSD disken i fra og fikk så igjen Corsair SSD disken på garantien i fra MPX.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Samsung 840 pro kan man aldri anfre på.

Merk at det ikke heter SSD-disk da det ikke er noen disk inni.

Det er drev nå, men det blir ikke SSD-drev heller for D-en er drev :dremel:

Blir kun SSD

Du må kontakte de du kjøpte den av.

Lenke til kommentar

Samsung 840 pro kan man aldri anfre på.

Merk at det ikke heter SSD-disk da det ikke er noen disk inni.

Det er drev nå, men det blir ikke SSD-drev heller for D-en er drev :dremel:

Blir kun SSD

Du må kontakte de du kjøpte den av.

Ok. SSD står for 'Solid State Drive', så du har rett der :) .

Så jeg skal bare sende MPX en e-post og høre med dem om dette?

Lenke til kommentar

Logg inn på siden, finn orderen og trykk på RMA på det produktet og skriv feilen der og send

Om sidene de har er like som komplett sine, som de burde være når siden er lik med annen CSS.

Ok skal ta å gjøre dette i morgen. Men lurer på hvilken SSD jeg vil få tilbake om reklamasjonen min går igjennom da. Mulig jeg får noe som den første Corsair SSD'en jeg linket til over med at den disken jeg har nå er gått ut av produksjon for lenge siden.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Får vel en tilsvarende størrelse og hastighet.

Du kan skrive at du ønsker en samsung 840 pro og betaler evt mellomlegg, men man pleier å få for beløpet den kostet ved kjøpsdato så det burde ikke bli noe mellomlegg.

Lenke til kommentar

Heisann.

Nå har jeg kommet til det punktet at min Corsair SSD disk (OS disken min) har tatt kvelden etter omtrent konstant bruk i 3 og et halvt år (garantien gjelder ikke lengere med at den varer i 3 år). Så jeg er ikke missfornøyd med hvor lenge den har holdt for å si det slikt.

Ville bare påpeke at dette ikke er så imponerende egentlig, og du trenger ikke "slå deg til ro" med slikt. Mine eldste intel SSD'er har stått i Raid0 siden 2009 :)

Håper du får nytt drev av MPX :)

Lenke til kommentar

Ok, nå er det slikt at jeg kun kan søke om retur på den OCZ SSD'en jeg hadde tidligere og som jeg kjøpte på en vanlig måte tidligere inne på min konto på MPX.no siden den Corsair SSD'en ikke er under varer som er handlet. Jeg kan dog finne min retursak tidligere på den SSD'en inne under 'Alle retursøknader' hvor Status, Returnummer og beskrivelse av problemet med OCZ SSD'en står.

Skal jeg bare søke om retur under OCZ SSD'en og bare gi med PDF filen som har bekreftelsen på at jeg fikk Corsair SSD'en i retur og gi en liten beskrivelse på problemet jeg har med Corsair SSD'en?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Ja, skriv i teksten at dette gjelder den du fikk i erstatning.

Det viktigste inne på siden er bare å få det RMA-nummeret du skal bruke under returen.

Ok, retursøknaden er nå straks ferdigskrevet. Den blir jo litt lang da hehe. Og med at jeg vil tro at jeg vil få en Corsair SSD tilbake (om jeg får retursaken godkjent) med at jeg alltid vil få et tilsvarende produkt tilbake, så tror jeg at jeg vil få denne her i retur: https://www.mpx.no/corsair-ssd-force-series-gs-128gb-25/774425

Men om denne SSD'en her er bedre enn Corsair SSD'en, selv med litt lavere MB/s i lese og skrive hastigheter, så vil jeg kanskje betale et lite mellomlegg for å få den.

EDIT: Retursøknaden er nå sendt inn. Så vil få svar tilbake innen 1-2 dager.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

GT og GS har LSI Sandforce SF-2200-kontroller, mens LS har phison.

Får 6GBs på begge så er neppe noen forskjell i annet en benchmarks.

Lenge siden jeg har hørt om ustabile SSDer i en hel serie i 2014. Har 5 merker selv , men liker samsung 840pro godt.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...