Gå til innhold

Noen som kan se over budsjettet mitt?


Anbefalte innlegg

Situasjonen: Begynner å studere i Oslo til høsten, mest sannsynlig på BI. Etter tre år der er planen å studere rettsvitenskap. Blir altså 8 år med studielån! Jeg planlegger å jobbe som mye som mulig ved siden av studiene så lenge karakterene ikke går så alt for langt ned. Jeg kjøper en leilighet verdt litt over 2 mill for 1 mill nå i sommer (arv). Her skal jeg bo med dama og regner med å betale 3-4 tusen i mnd pga avdragsfrihet.

 

Har satt opp ett budsjett med alt av lån sparing osv. Noen som kunne tatt en titt? Greit å vite om jeg er helt på jordet, noe jeg tror jeg er..

 

 

Budsjett.xlsx

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke det ser så ille ut. Nøyaktig hva ønsker du innspill på? Om utgiftene dine er reelle og/eller om du har regna/tenkt feil? Det eneste jeg stussa litt på er at du sier at du kommer til å betale 3-4000 i måneden på leiligheten, men det står bare 1600 i budsjettet.

 

Jeg vet ikke om det er bevisst eller ei (jeg forstår jo at det ikke er så lett å spare maks i BSU som student), men du kan spare 25000 i BSU per år.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. LTD, tenkte jo at dama skulle hjelpe til med boligutgiftene også. Savesen, hvorfor er det i underkant? Wampster, det stemmer har glemt det så det skal legges inn. Er ellers alt realistisk?

 

Nå vet jeg ikke hvor dere skal bo, men 1600,- pr måned er jo ganske lav leie. Ville lagt meg på det nivået det koster for et rom i kollektiv i den byen dere skal bo i. kanskje litt under for å være grei :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig med Salvesen. At du skal subsidiere dama på den måten er bare tull. Trenger ikke legge deg på "markedspris" for tilsvarende rom i kollektiv, men 1600 er alt for lite. Før jeg kjøpte meg inn betalte jeg 4000 i måneden til samboeren min, inkludert alle boutgifter. (internett, strøm etc.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig med Salvesen. At du skal subsidiere dama på den måten er bare tull. Trenger ikke legge deg på "markedspris" for tilsvarende rom i kollektiv, men 1600 er alt for lite. Før jeg kjøpte meg inn betalte jeg 4000 i måneden til samboeren min, inkludert alle boutgifter. (internett, strøm etc.)

 

Ja jeg er enig, det blir kanskje litt å ta i(spesielt om du bor i storby da dette fort kan bli kostbart). Selv betalte min samboer meg 2500,- i måneden før hun kjøpte seg inn. Det var inkludert alt, og jeg synes egentlig det var grise billig. Men hva gjør man ikke for våre kjære :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Er student med bolig selv, og det jeg synes har fungert veldig bra er å ha helt splittet økonomi på boligen og mitt privateforbruk. Bor også med dama, og hun betaler 3000 i husleie (noe som er halvparten av normal leie i Bergen), og betaler selv 3500). Får inn andre leieinntekter i tillegg, men med det har jeg fått en konto med litt størelse. Veldig greit å ha en buffer, og å ikke svi av det man skulle brukt til bolig på byen i fadderuken f.eks :p
Regn ut totale kostnadder ved å ha leiligheten, også tar du og dama og betaler inn i den brøken du synes er fornuftig, med en liten margin (man veit aldri hva som skjer!).

Felleskort med dama når det kommer til mat og husholdningsartikkler er også veldig greit! Vi er veldig glad i å lage mat, og lager mye fra bunn av (prøver å styre unna halvfabrikat), og vi spiser for mellom 400 og 1000 kr i uken.

Lenke til kommentar

Så lenge man har grei nok økonomi ser jeg ingen grunn til å velge avdragsfrihet. Dette er kanskje noe man ikke kan få så mange ganger så da er det jo litt kjipt å "bruke opp" muligheten nå som du klarer deg uten. En dag sitter fruen med en unge på armen, dere har kjøpt ny villa med lån over pipa og renta stiger til 10%. Da er det nok kjekt å kunne velge avdragsfrihet et år.

 

Noe jeg ikke tenkte over i går er at du tjener for lite til at det er lurt å spare i BSU. Om du regner med å tjene 4000 netto per måned tjener du vel knapt over 50.000 brutto og betaler knapt skatt (for å gå i 0 må du betale 2600 i skatt ved en bruttoinntekt på 50.000). Har du da spart 20.000 i BSU har du krav på et fradrag på 4000. Nå er jeg ikke 100% sikker på dette, men om du kun har betalt 2600 i skatt tviler jeg på at du får trukket fra mer enn 2600 av de 4000 du har rett på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Det som kan sies om BSU er at hvis du har startet å spare i en BSU (gjelder også BSU2.0) FØR du kjøper bolig, så kan man senere, f.eks når BSU er full, eller du paserer 33. Bruke pengene på å nedbetale lånet på boligen du bor i.
Begynner du å spare i BSU ETTER du har kjøpt bolig, så kan ikke BSU pengene blir brukt på boligen du da eier, og du må flytte før du kan få tilgang til pengene. Både BSU og BSU2.0 kan man bare ha 1 gang, dvs at om du sparer i BSU og bruker pengene på bolig, så kan man ikke opprette en ny BSUkonto. Dvs ha pengene der så lenge som mulig. Fyll den så fort du har nok inntekt til å få skattefradrag, og ha den helt til du er 33. Det er mitt tips.

Når det kommer til avdragsfrihet så er det nok ikke vanlig å gi mer enn 5 års avdragsfrihet fra bankensside. Og det er ikke så ofte man får det uten et godt argument eller to.

Lenke til kommentar

Det som kan sies om BSU er at hvis du har startet å spare i en BSU (gjelder også BSU2.0) FØR du kjøper bolig, så kan man senere, f.eks når BSU er full, eller du paserer 33. Bruke pengene på å nedbetale lånet på boligen du bor i.

Begynner du å spare i BSU ETTER du har kjøpt bolig, så kan ikke BSU pengene blir brukt på boligen du da eier, og du må flytte før du kan få tilgang til pengene. Både BSU og BSU2.0 kan man bare ha 1 gang, dvs at om du sparer i BSU og bruker pengene på bolig, så kan man ikke opprette en ny BSUkonto. Dvs ha pengene der så lenge som mulig. Fyll den så fort du har nok inntekt til å få skattefradrag, og ha den helt til du er 33. Det er mitt tips.

 

Når det kommer til avdragsfrihet så er det nok ikke vanlig å gi mer enn 5 års avdragsfrihet fra bankensside. Og det er ikke så ofte man får det uten et godt argument eller to.

Er du sikker på dette med å starte BSU etter et boligkjøp, mr.os? Kriteriet for bruk av BSU er vel bare at det må brukes på bolig (enten kjøp eller nedbetaling av lån) ikke hvilken bolig det er snakk om?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Jo da! Har du startet å spare i BSU ETTER du kjøpe bolig kan ikke det brukes på lånet på den boligen, men det kan brukes på neste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...