Maniac0 Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Hei!Lillesøster skal konfirmeres nå på søndag og vi skal gi en macbook pro i gave tenkte vi. Pris på pluss minus 10 000. Kan nok gå litt høyere (har studentrabatt) men ikke så mye. Det blir garantert en 13", men jeg er usikker på hva vi bør gå for av retina vs. ikke-retina, eller bør vi gi et "gavekort" og vente? (Var inne på http://buyersguide.macrumors.com/ som anbefaler å ikke kjøpe nå) Stemmer det at macbook pro som er ute til salgs nå er nesten 2 år gammel? Vil retina ha noe særlig for seg på en 13"? Hva mener dere er minstespesifikasjonene for å kjøpe en macbook pro retina mtp at minne+hdd ikke kan oppgraderes seinere? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Nei, Macbook pro som er nå blei lansert i fjor sommer. Denne har Haswell som gir 9 timers batteri levetid. Å kjøpe nå går heilt fint. Retina er ein av hovudargumentene mine for å anbefale MacBook, ikkje gå for noko dårlegare, for det gjer så vanvittig forskjell! Det er langt meir behageleg å lese tekst på ein Retina skjerm enn ein "vanleg". Gå i butikken og prøv, finn ein webside med masse tekst og les. Du går ikkje for ein lavoppløst skjerm igjen, det skal eg love deg. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 tja, kjøp retina hvis du har råd. billigste MBP 13" holder i massevis, men en ny MBP er rett rundt hjørnet så det ville vært litt dumt å kjøpe nå, hvis det betyr noe å ha det beste, den som er nå er langt ifra dårlig. eller så har du MB Air den er nylig oppdatert Lenke til kommentar
Bestwon99 Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 (endret) Det kan nok være lurt å vente til neste modell lanseres før du kjøper, men hvis du vil/må kjøpe nå anbefaler jeg Retina-modellen. Selv har jeg en 17" uten retina, men broren min har en 15" med retina. Man tenker kanskje at det er veldig "waste" å kaste på enda flere tusenlapper bare for litt bedre oppløsning, men når du ser med egene øyne hvor skarp skjermen er, er det ingen tvil om hva man bør velge. Jeg må innrømme at jeg ble veldig overrasket over den stor forskjellen mellom retina og ikke-retina. På en retina er det så å si umulig å se pikslene, noe som er fullt mulig på en ikke-retina. Dette betyr bedre opplevelse ved f. eks. lesing, bilderedigering, visning av film og video, osv. Dessuten får du jo også en litt tynnere laptop som er lettere å bære med seg, og den er lettere å få solgt hvis det skulle være nødvendig. Selv ville jeg kanskje heller gitt et gavekort og ventet med å kjøpe etter at neste modell lanseres, men kjøp garantert retina! Endret 6. mai 2014 av Bestwon99 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Kva i all verden får dykk til å tru at ny MacBook Pro er på veg? Det er ingenting av ny teknologi ute som tilseier at denne MacBook Pro modellen skal byttast ut. Sjå på Mac Mini, den har ikkje eingong Haswell... Lenke til kommentar
Bestwon99 Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Kva i all verden får dykk til å tru at ny MacBook Pro er på veg? Det er ingenting av ny teknologi ute som tilseier at denne MacBook Pro modellen skal byttast ut. Sjå på Mac Mini, den har ikkje eingong Haswell... Jeg har ikke lest meg opp på om det er nye MacBook Pro modeller på vei, me poenget mit var å kjøpe retina fremfor ikke-retina ;-) Lenke til kommentar
Maniac0 Skrevet 6. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2014 (...) billigste MBP 13" holder i massevis, men en ny MBP er rett rundt hjørnet så det ville vært litt dumt å kjøpe nå, hvis det betyr noe å ha det beste, den som er nå er langt ifra dårlig. (...) (...)Det kan nok være lurt å vente til neste modell lanseres før du kjøper, men hvis du vil/må kjøpe nå anbefaler jeg Retina-modellen. (...) Selv ville jeg kanskje heller gitt et gavekort og ventet med å kjøpe etter at neste modell lanseres, men kjøp garantert retina! (...) Takk for svar! Da blir det retina. Det er retina-versjonen som kommer? Vet dere noe om når ca.? Vil den komme før høsten? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Retina har vore ute i snart to år på MacBook Pro. Ny MacBook Pro trur eg ikkje kjem før sommeren 2015, når Intel har fått lansert ein ny prosessorarkitektur. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Ikke glem RAM. Anbefaler minst 8GB. Helst 256GB SSD også, men da begynner vi å snakke godt over de 10.000,- det var budsjettert med. Det blir da denne - http://store.apple.com/no/buy-mac/macbook-pro?product=ME865H/A&step=config Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 OSX har RAM compression, så ein kjem langt med 4GB. Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 For meg er det ein "no-brainer", det er ein liten forskjel i pris mtp forskjellen du får. Ja, skjermen er mykje betre men også harddisken, lysstyrken, batteriet, vekten og prosessoren. Lenke til kommentar
Hvaheterdu Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Stiller et spm her jeg ettersom jeg også vurderer Pro med Retina. Kommer jeg til å merke stor forskjell på i5 2.4 GHz og i5 2.6 GHz? Er det verdt 1000 kr å kjøpe den sistenevnte? Skal drive med programmering, vanlig bruk/skolearbeid og bilderedigering i5 2.4 https://www.komplett.no/apple-macbook-pro-13-retina-display/800766 i5 2.6 https://www.komplett.no/apple-macbook-pro-13-retina-display/805617 Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) . Endret 7. mai 2014 av Tkse Lenke til kommentar
quantum Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Jeg har ikke lest meg opp på om det er nye MacBook Pro modeller på vei, me poenget mit var å kjøpe retina fremfor ikke-retina ;-) Smart, for det vil alltid komme en ny versjon man kan vente på ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå