Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Solfilm godkjent for bruk foran B-stolpen


Anbefalte innlegg

Alle rutene på bilen min, med unntak av frontruten, har solfilm, noe som tydeligvis er en toer-feil på EU-kontrollen. Jeg er fullt klar over at det ikke er tillatt, men har aldri fått ikke-godkjent på tidligere kontroller.

 

Dog, det jeg ikke helt forstår er følgende: De på verkstedet sa at det har kommet en ny/finnes en type solfilm som er godkjent for bruk på rutene foran B-stolpen (med unntak av frontruten). De hadde fått vite dette på et kurs/foredrag med Statens vegvesen. Solfilmen som er tillatt skal være merket, men ingen vet helt hvordan dette merket ser ut, selv ikke de som holdt kurset. Men, ettersom solfilmen min ikke har noen merker, kunne de ikke godkjenne den.

 

Vi kom frem til at hvis jeg får tak i riktig type solfilm kan jeg vise bilen hos Statens vegvesen, og de vil gi meg en fin liten kode i vognkortet som sier at de mørke rutene mine er lovlige.

 

Er det noen som vet hva det er snakk om? Jeg finner ingenting på nettet, og de på verkstedet visste heller ikke mer enn det jeg har skrevet her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ha solfim på alt bortsett fra frontrute så lenge de oppfyller kravene solfimen skal ha i USA.

 

Nå husker jeg ikke kilden min, men jeg mener jeg leste dette iforbindelse med statensvegvesen og solfimen måtte ha en viss klassifikasjon, hadde noe med gjennomsiktsevnen å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ha solfim på alt bortsett fra frontrute så lenge de oppfyller kravene solfimen skal ha i USA.

 

Nå husker jeg ikke kilden min, men jeg mener jeg leste dette iforbindelse med statensvegvesen og solfimen måtte ha en viss klassifikasjon, hadde noe med gjennomsiktsevnen å gjøre.

 

kilder på dette? Har film helt frem(Ikke frontrute) og angrer nå litt ift EU kontroll..

Lenke til kommentar

Du kan ha solfim på alt bortsett fra frontrute så lenge de oppfyller kravene solfimen skal ha i USA.

 

Nå husker jeg ikke kilden min, men jeg mener jeg leste dette iforbindelse med statensvegvesen og solfimen måtte ha en viss klassifikasjon, hadde noe med gjennomsiktsevnen å gjøre.

 

Takk for svar, dog en kilde hadde vært supert.

 

Vet du noe om hvor lenge det skal ha vært lov? Det har jo «alltid» vært forbudt med mørke ruter foran, uansett hvor mørke.

Lenke til kommentar

Gjeldende bestemmelse i kjøretøyforskriften:

 

Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

 

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Solfilm på siderutene foran er ikke tillatt ihht forskriften.

 

Kilden er kjøretøyforskriften pgf 31-1 3.ledd.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Kan se om jeg finner det, tviler litt. Men det sto ihvertfall at hvis solfilmen ikke blokkerte mer enn så så mye ihenhold til slik reglene i USA er (også sto det noen tall også en paragraf)

 

EDIT: Ja det som han over meg skrev, fant det samme akkuratt nå.

 

§ 31-1. Generelt om vindu

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Endret av R3pulsive
Lenke til kommentar

Kan se om jeg finner det, tviler litt. Men det sto ihvertfall at hvis solfilmen ikke blokkerte mer enn så så mye ihenhold til slik reglene i USA er (også sto det noen tall også en paragraf)

 

EDIT: Ja det som han over meg skrev, fant det samme akkuratt nå.

 

§ 31-1. Generelt om vindu

 

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

 

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

 

"""f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom"""

Lenke til kommentar

Jeg er redd løsningen blir å sette inn backup-rutene uten solfilm, la verkstedet godkjenne bilen, for så å sette de mørke rutene tilbake.

 

Dog, jeg er fortsatt ikke helt overbevist. Som jeg nevnte snakket de om at man med riktig solfilm kunne vise bilen og få den godkjent og vognkortet oppdatert. Hvis det er snakk om fabrikktonede ruter forsvinner jo hele meningen med å vise den på nytt, gjør det ikke?

Lenke til kommentar

Etter det jeg har blitt fortalt eksisterer denne filmen ikke enda. Jeg TROR 3M har planer om å forsøke å produsere en film som skal kunne godkjennes, men samtidig tror jeg at den i såfall må innføres i vognkortet. Dette fordi rutene gjerne allerede har farge og at det generelle kravet er minimum 70% lysgjennomslipp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vel hvis du vil igjennom EU kontroll!

 

Ta ned vinduene som fører må se igjennom, ta ut sikringen til vinduene, du får 1'er feil for at vinduene ikke funker.

 

Ikke kødd... Er det virkelig noen som har gjort dette? :rofl:

 

 

Selvsagt, har man rett bil, så får man vinduene for 500-1000 på en bilopphugger og selve byttet tar ikke mer enn 15 min.

Lenke til kommentar

Selvsagt, har man rett bil, så får man vinduene for 500-1000 på en bilopphugger og selve byttet tar ikke mer enn 15 min.

Innlegget du svarer på nevner ikke å bytte tilbake til utonede ruter med et ord, bare "sveive" (har du faktisk sveiv funker nok metoden dårlig...) de ned så de er skjult inne i døra. Og at noen solfilmfantaster faktisk har benyttet seg av metoden tviler jeg ikke et sekund på. Om de lyktes er et annet spørsmål...

Lenke til kommentar

 

Vel hvis du vil igjennom EU kontroll!

 

Ta ned vinduene som fører må se igjennom, ta ut sikringen til vinduene, du får 1'er feil for at vinduene ikke funker.

 

Ikke kødd... Er det virkelig noen som har gjort dette? :rofl:

 

 

 

 

Vel hvis du vil igjennom EU kontroll!

 

Ta ned vinduene som fører må se igjennom, ta ut sikringen til vinduene, du får 1'er feil for at vinduene ikke funker.

 

Dette er for åpenbart og flaut. Satser heller på å finne meg ett verksted som ikke "bryr" seg om det :-)

 

Kjenner endel kompiser i råne miljøet som har gjort dette ja.

 

Flaut? Samme faen, skal ganske mye til for å finne noen som overser dette om du ikke kjenner dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...