Gå til innhold

Hjelp meg og få søvnen tilbake- veien til bolig.

Anbefalte innlegg

Hei,

Kanskje en litt vel dramatisk tittel,men det er dessverre slik jeg har det.

Har nå flyttet hjem etter endt forhold og bor i en kjellerleilighet. Prøver og gjør dette litt kort da jeg skriver på mobil;

28år

Inntekt; 500.000

Gjeld; 122.000 (DNB Billån)

Formue; BSU: 55.000 Fond: 44.000

Jeg ligger rett og slett våken til langt på natt og grubler på hvordan jeg skal gjør det.

Grunnen til lav formue er at jeg først de to siste år har hatt en halv mill i lønn, jobben jeg hadde før den igjen var svært lavtlønnet- og jeg jobbet der i vel 4år.

Bor som sagt nå i en leilighet hjemme, der er heller ikke noen fast sum jeg betaler hver måned, men- jeg bidrar sterkt økonomisk siden min kjære, elskede mor er uføre og får minstepensjon. Hun betyr virkelig alt for meg.

Bør jeg prøve prøve kvitte meg raskest mulig med billånet? Er da redd for det kan gå utover sparingen, og at egenkapitalen vil stå på stedet hvil. 122tusen igjen på bilen, noen som kan regne ut hva det vil koste meg pr. mnd over to år? DnB Finans.Prosent er ikke min greie. Kan selvfølgelig ringe Finans i morgen,men vegrer meg litt-enn så lenge.

Hva med fondet? Bør det fortsatt stå der, eller bør jeg hive dem inn på BSU2?

Jeg får igjen 23.000 på skatten, har tenkt og spare dem til januar for så og slenge dem inn på BSU, da mangler jeg kun 5tusen for det året, og kan dermed konsentrere meg om og fylle opp BSU2 mer. BSU1 blir forøvrig fylt opp hvert år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper på leilighet innen 2år, MAKS 3år.

Litt rotete post, men jeg sitter inne med så mange tanker at jeg ikke engang klarer formulere meg godt.

Noen vil kanskje si jeg har det godt, men misforstå meg rett. Jeg klager ikke, jeg vil bare etablere meg "raskest mulig" og søker derfor råd for og nå det. Håper ingen blir provosert av innlegget.

Edit ; Ser for meg ei leilighet på ca.2mill, noe som betyr jeg må ha 300tusen på bok. Jeg er ikke noe luxus-dyr, men har følgt med på boligmarkedet her en god god stund, ser også for meg at denne vil bli en bolig jeg skal ha i mange år.

Endret av Karma86
Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke feil å spørre. Den som blir provosert av dette, må være veldig bitter fra før av.

Du har en fin inntekt. Kan jeg spørre, hva slags utdannelse har du, og hva jobber du som?

Billånet ditt på 122.000,- med en nedbetalingstid på to år, vil komme på mellom 5000,- og 6000,- per måned, avhengig av hvilken rente du har på lånet.

Du burde i hvert fall sørge for å fylle BSU 1 helt opp (25.000,-), da det ikke bare innerbærer en fin rente på 4,65 %, men også gir deg et skattefradrag på vel 4000 kroner.

Edit: ser nå du har riktig tankegang på BSU! Meget bra.

Dersom du lever nøkternt og er flink til å spare pengene dine, vil jeg tro boligkjøp vil være innen rekkevidde og realistisk i løpet av 2-3 år. Du må som kjent ha 15 % i egenkapital ved boligkjøp, vise til at du er i fast jobb og inntekten din, og at du har vist at du har vært fornuftig med pengebruken og unngått betalingsanmerkninger.

Du burde sette opp et budsjett. Finn ut av dine månedlige utgifter. Bil og mat er som regel de største utgiftspostene. Mat må man naturligvis ha, men her er det ofte mulig å kutte drastisk hvis man lager en plan over innkjøp. Er det nødvendig med bil?

Fond kan være fint å investere i. Hvilken årlig avkastning på pengene du har i fondet, forventer du?

Endret av SilvioBerlusconi
Lenke til kommentar

Når man sparer til bolig, og med din inntekt, er det egentlig like greit å drite i renteinntekten. Den er nær fraværende på så kort sikt.

Skattefordelen på BSU er som nevnt, veldig praktisk. Det er lurt å prioritere å fylle BSU 1 og 2 før du gjør noe annet. Potensiell avkastning på fond ville jeg egentlig sett bort fra. Jeg hadde 23% en gang, i et bankfond over 5 år. Det skjer garantert ikke igjen. Derimot er banken veldig optimistisk til å gi deg lån om du kan vise til fulle BSU kontoer, eller kontoer.

Kommunen din kan tilby startlån, hvor du man låner 60-70% i banken, og det resterende, opp til 90-100% av kommunen.

Du har per i dag, som du vet, negativ formue, altså gjeld totalt sett. Det er ikke nødvendigvis noen problem, dersom du har eiendeler med stor verdi. Du har ikke det heller, bilen er ikke noe du kan belåne mer. En bolig i prisklassen 2.000.000 er langt frem i tid for deg, er jeg redd. Du må først betale ned bilen, og så skaffe til veie EK opp til 300.000. Det er mer enn din nettolønn per år. Det er mulig innenfor to år, som du skisserer, men jeg vil fraråde deg å bli boende hjemme dersom du ikke trivdes. Det er svært lenge å bo i en situasjon du ikke trivdes i. Dersom jeg feiltolker dette, er det selvsagt ingen problem.

Du sier at din mor er uføre og minstepensjonist, som ikke klarer å dekke sine egne utgifter, og du bor i en leilighet hjemme. Hva er bosituasjonen her? Dersom din mor er avhengig av økonomisk støtte for å ha det greit, er det kanskje lurt å vurdere hvorvidt det er fornuftig at hun blir boende der hun bor i dag? Her kan dere da kanskje vurdere om hun skal flytte til noen mindre, og rimeligere, selge huset og forskuttere deg arv. På den måten vil du få tilgang til EK, som du kan bruke til å kjøpe en leilighet. Med din høye inntekt, har du ingen problemer med å tilbakebetale din mor dette beløpet over tid om hun er økonomisk avhengig av dette, samtidig som du betjener lånet ditt.

Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke feil å spørre. Den som blir provosert av dette, må være veldig bitter fra før av.

Du har en fin inntekt. Kan jeg spørre, hva slags utdannelse har du, og hva jobber du som?

Billånet ditt på 122.000,- med en nedbetalingstid på to år, vil komme på mellom 5000,- og 6000,- per måned, avhengig av hvilken rente du har på lånet.

Du burde i hvert fall sørge for å fylle BSU 1 helt opp (25.000,-), da det ikke bare innerbærer en fin rente på 4,65 %, men også gir deg et skattefradrag på vel 4000 kroner.

Edit: ser nå du har riktig tankegang på BSU! Meget bra.

Dersom du lever nøkternt og er flink til å spare pengene dine, vil jeg tro boligkjøp vil være innen rekkevidde og realistisk i løpet av 2-3 år. Du må som kjent ha 15 % i egenkapital ved boligkjøp, vise til at du er i fast jobb og inntekten din, og at du har vist at du har vært fornuftig med pengebruken og unngått betalingsanmerkninger.

Du burde sette opp et budsjett. Finn ut av dine månedlige utgifter. Bil og mat er som regel de største utgiftspostene. Mat må man naturligvis ha, men her er det ofte mulig å kutte drastisk hvis man lager en plan over innkjøp. Er det nødvendig med bil?

Fond kan være fint å investere i. Hvilken årlig avkastning på pengene du har i fondet, forventer du?

Takk for svar, Berlusconi! Når det gjelder billånet er det den summen jeg og har kommet frem til. Jeg har nok ingen utdannelse, men har jobbet meg opp i Norges største logistikkselskap, der jeg har ansvaret for 3PL-delen (lagertjenester). Nøyaktighet og ansvarsbevisst kan ta man langt, og er egentlig stolt av det jeg har fått til.

Det med budsjett har jeg faktisk tenkt og sette meg ned med i helga,wihuu :) Svært nøktern når det gjelder penger, kjøper sjeldent klær-kjøper dog kanskje litt dyrere når jeg først kjøper. Var 17dager i USA i fjor, første reise på 8år. Brukte oppsparte midler, men kom og hjem med mer penger enn planlagt :)) Blir nok en stund til neste ferie..

Lenke til kommentar

Når man sparer til bolig, og med din inntekt, er det egentlig like greit å drite i renteinntekten. Den er nær fraværende på så kort sikt.

Skattefordelen på BSU er som nevnt, veldig praktisk. Det er lurt å prioritere å fylle BSU 1 og 2 før du gjør noe annet. Potensiell avkastning på fond ville jeg egentlig sett bort fra. Jeg hadde 23% en gang, i et bankfond over 5 år. Det skjer garantert ikke igjen. Derimot er banken veldig optimistisk til å gi deg lån om du kan vise til fulle BSU kontoer, eller kontoer.

Kommunen din kan tilby startlån, hvor du man låner 60-70% i banken, og det resterende, opp til 90-100% av kommunen.

Du har per i dag, som du vet, negativ formue, altså gjeld totalt sett. Det er ikke nødvendigvis noen problem, dersom du har eiendeler med stor verdi. Du har ikke det heller, bilen er ikke noe du kan belåne mer. En bolig i prisklassen 2.000.000 er langt frem i tid for deg, er jeg redd. Du må først betale ned bilen, og så skaffe til veie EK opp til 300.000. Det er mer enn din nettolønn per år. Det er mulig innenfor to år, som du skisserer, men jeg vil fraråde deg å bli boende hjemme dersom du ikke trivdes. Det er svært lenge å bo i en situasjon du ikke trivdes i. Dersom jeg feiltolker dette, er det selvsagt ingen problem.

Du sier at din mor er uføre og minstepensjonist, som ikke klarer å dekke sine egne utgifter, og du bor i en leilighet hjemme. Hva er bosituasjonen her? Dersom din mor er avhengig av økonomisk støtte for å ha det greit, er det kanskje lurt å vurdere hvorvidt det er fornuftig at hun blir boende der hun bor i dag? Her kan dere da kanskje vurdere om hun skal flytte til noen mindre, og rimeligere, selge huset og forskuttere deg arv. På den måten vil du få tilgang til EK, som du kan bruke til å kjøpe en leilighet. Med din høye inntekt, har du ingen problemer med å tilbakebetale din mor dette beløpet over tid om hun er økonomisk avhengig av dette, samtidig som du betjener lånet ditt.

Takk for svar OJ Doe.

BSU1 ble helt klart førsteprioritet etter jeg fikk denne lønnen. Det plager meg at jeg ikke startet før, men tjente som sagt uhorvelig mye mindre da. Gjort er gjort. Jeg kan ikke se for meg og vente til BSU1 er fylt opp, da dette i mine øyne vil ta for mange år. Jeg skal selvfølgelig fylle den i år,neste år og nok året etter. Planen er og sette inn skattepengene jeg får i år,inn på BSU1 i januar- da kan jeg konsentrere meg og "peise opp" BSU2.

Fond: Jeg har tilsammen 3 fond i DnB, deriblant Nordic Technology som gjor det svært bra i 2013. Men, siden aksjefond er langsiktig og jeg vil ha bolig "raskest mulig" er det kanskje tryggest for meg og få disse over i BSU2? Det skal vel da og skattes 28% av avkastningen?

Når det gjelder min mors økonomi er dette et sårt tema, et tema jeg faktisk ikke har orket tatt opp enda , men som jeg tenker daglig på. Jeg er bekymret. Jeg føler et ENORMT ansvar, og det har jeg gjort siden mine foreldre skilte seg for vel 10år siden(?). Min far hadde en meget høytlønnet jobb, og de to tilsammen hadde det svært godt økonomisk - helt til de skilte lag. Jeg vet og med sikkerhet at mors eiendom har steget meget mye. Jeg vet dog ikke hva hun har i lån.Jeg tror hun har fryktelig dårlig samvittighet for meg pga dette. Vi vet nok både jeg og hun at og selge er det riktige, men det er ikke lett, om du/dere forstår. Det er ikke bare bare for hun og flytte føler jeg..sukk, dette ble vel privat og komplisert for utenforstående. Må få poengtere at hun på ingen måte er egoistisk,hun unner seg ingenting, men jeg tror hun syns det er vanskelig, og det skjønner jeg. Tror nok vi må ta en prat innen kort tid. Bah, nok om akkurat det nå. Dere merker nok jeg er en grubler,med mange tanker:)

Startlån har jeg hatt i tankene lenge, men tror dere virkelig en i min posisjon har rett/krav til noe der? Jeg mener; det er jo så mange som har det MYE vanskeligere enn meg.

Sparer jeg 5000kr/mnd*24mnd blir dette 120.000kr, plusser jeg da på 40.000kr (skattepenger for 2015 og 16) er vi da oppe i 160.000+90.000 (nåværende EK) = 250.000kr. Så kan vi igjen plusse på litt ekstra mtp feriepenger og renter.

Kort og greit;

1: Bør jeg ta pengene ut av fond og sette de på BSU2?

2: Er det kanskje like "greit" og beholde dagens nedbetalingsplan på bilen for så heller og kunne spare opp mer EK?

Berlusconi ; Glemte en ting: Bil er jeg dessverre fullstendig avhengig av. Men, hadde jeg kunna gjort det opp igjen så hadde jeg IKKE kjøpt en såpass dyr bil. Litt av unnskyldningen min var vel for og slippe besøk på verksted i "hytt og pine" med en eldre bil. Skal og sies jeg har lært mye mer om økonomi enn hva jeg kunne den gang. Planen var,og er fortsatt at jeg skal ha bilen i en good del år.

Lenke til kommentar

Blir ikke lange svar fra min side her, da jeg sitter å jobber mot eksamen i statistikk, men hyggelig å koble av litt på forumet her!

En ting kan vi si med sikkerhet, og det er at inntekten din er for høy til å få startlån.

Personlig ville jeg sørget for å spare mest mulig på BSU-kontoene, og nedbetale billånet fortest mulig. Jo fortere du betaler ned på billånet, desto billigere vil lånet bli. Har du en ekstra slant en måned eller to, kan det fort være mer enn lønnsomt nok å betale ned litt ekstra på avdragene.

Og yes, du gjør lurt i å sette opp budsjett, og da ha som mål å ikke utnytte budsjettet fullt ut hver måned, i tillegg. Sett av så mye som mulig til sparing og nedbetaling av billån.

Tingenes tilstand ser da forsåvidt svært lovende ut for din del, og det er bare et tidsspørsmål før du har egen bolig, så lenge du tar de nødvendige grep du ser ut til å gjøre. :)

Lenke til kommentar

Startlån er nok ikke mulig med en slik lønn.

Jeg ville iallefall ikke fokusert på å betale ned billånet. Klart det er "smartest" men det vill bare forsinke tiden du må bo hjemme. Spar alt du klarer til du har nok EK til å komme deg ut av huset. hør også med forskjellige banker, det er ikke alltid du må ut med 15% EK(Vistnok, jeg har ikke opplevd det selv)

Lenke til kommentar

Jeg ville iallefall ikke fokusert på å betale ned billånet. Klart det er "smartest" men det vill bare forsinke tiden du må bo hjemme. Spar alt du klarer til du har nok EK til å komme deg ut av huset. hør også med forskjellige banker, det er ikke alltid du må ut med 15% EK(Vistnok, jeg har ikke opplevd det selv)

Det er definitivt smarteste å spare mest mulig årlig på BSU, kombinert med å betale ned mest mulig på billånet. Det er verdt et par sparsommelige år i foreldres hus, når man med relativt kort tid (1-2 år) sitter igjen med en større økonomisk frihet.

Det stemmer at egenkapitalkravet har fått en oppmykning etter at Siv Jensen og finanstilsynet så nærmere på saken. Dersom en har vist god betjeningsvilje, har god betjeningsevne og har minst 10 % i egenkapital, har bankene mulighet til å utvise skjønn i forhold til å gi boliglån.

Selv mistenker jeg at bankene har litt vanskeligheter med å praktisere dette, da jeg tror de ser mer firkantet på saken enn som så. En skal jo i utgangspunktet egentlig ha 15 % i EK. Skal dog sies at jeg nok kan ha feil på min lille teori om akkurat dette, og at bankene i de fleste tilfeller faktisk deler ut lån til folk med 10 % i EK og inntekt nok til å betjent lånet, også ved økt rentesettelse. Banken sitter med fasiten i forhold til hver enkelt kunde.

Lenke til kommentar

Når man tenker på å invester i bolig, så er det, idiotisk nok, ikke å anbefale ekstra rask nedbetaling av billån. (isolert sett, derimot, så burde man jo redusere renteutgiftene mest mulig fortest mulig..) Banken ser nemlig ikke på en bil uten lån på som egenkapital i forbindelse med boligkjøpet, men om man i stedet har satt av like mye som man ville betalt ned ekstra på billånet på en sparekonto/BSU/BSU2/fond, så teller det som egenkapital.

Lenke til kommentar

Det er definitivt smarteste å spare mest mulig årlig på BSU, kombinert med å betale ned mest mulig på billånet. Det er verdt et par sparsommelige år i foreldres hus, når man med relativt kort tid (1-2 år) sitter igjen med en større økonomisk frihet.

Det stemmer at egenkapitalkravet har fått en oppmykning etter at Siv Jensen og finanstilsynet så nærmere på saken. Dersom en har vist god betjeningsvilje, har god betjeningsevne og har minst 10 % i egenkapital, har bankene mulighet til å utvise skjønn i forhold til å gi boliglån.

Selv mistenker jeg at bankene har litt vanskeligheter med å praktisere dette, da jeg tror de ser mer firkantet på saken enn som så. En skal jo i utgangspunktet egentlig ha 15 % i EK. Skal dog sies at jeg nok kan ha feil på min lille teori om akkurat dette, og at bankene i de fleste tilfeller faktisk deler ut lån til folk med 10 % i EK og inntekt nok til å betjent lånet, også ved økt rentesettelse. Banken sitter med fasiten i forhold til hver enkelt kunde.

ett billån på 100 + frigjør ikke mange tusenlappene i måneden, avhengig av nedbetalingsplan såklart. Så den store økonomiske friheten gir den ikke akkuratt. Men klart, orker man å bo hjemme for å betale ned alt og spare så er det helt klart det beste valget! Har man hastverk med å komme seg ut så ville iallefall jeg hatt full fokus på sparing.

Etter å ha lest litt rundt på forumet virker det som om noen banker til og med gir ut lån med < 10% EK. Om det er sant eller ikke vet jeg ikke. Jeg har ikke opplevd det selv :)

Lenke til kommentar

Når man tenker på å invester i bolig, så er det, idiotisk nok, ikke å anbefale ekstra rask nedbetaling av billån. (isolert sett, derimot, så burde man jo redusere renteutgiftene mest mulig fortest mulig..) Banken ser nemlig ikke på en bil uten lån på som egenkapital i forbindelse med boligkjøpet, men om man i stedet har satt av like mye som man ville betalt ned ekstra på billånet på en sparekonto/BSU/BSU2/fond, så teller det som egenkapital.

Joda, det er sant det, men hadde jeg hatt en ekstra slant med penger i dette tilfellet, som ikke kunne gått til en allerede oppfylt BSU, ville jeg heller betalt ned ekstra på billånet, enn å satse på fond. Jo mindre gjeld fra før av ved søk om boliglån, desto høyere lånegrad. Dessuten innebærer sparing i fond en viss risiko, og som den forsiktige typen jeg er, styrer jeg unna selv om tanken har vært fristende.

Men, som sagt, spar mest mulig i BSU-kontoene. Å fylle begge opp årlig, burde vel utvilsomt være førsteprioritet.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt rundt på forumet virker det som om noen banker til og med gir ut lån med < 10% EK. Om det er sant eller ikke vet jeg ikke. Jeg har ikke opplevd det selv :)

Som jeg sa, så har bankene mulighet til å gi lån til en hvis man har minst 10 % i EK og har god nok betjeningsevne. Så ja, det hender. Dette er noe jeg tror vi vil se mer og mer av fremover. :)

Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk alle! Det var jaggu godt og lufte tanker og problemstillinger litt..

Det jeg tenkte på med billånet var om at jeg da muligens om 2år kunna solgt bilen,og dermed fått litt egenkapital. Jeg må da selvfølgelig regne og forutse hva jeg faktisk kan få. Noe som er usikkert.

Etter svar fra dere så tror jeg nok at jeg lander på og beholde den nedbetalingstiden jeg har nå, eventuelt og sjekke opp tilbud med andre banker.

Når det gjelder BSU så vil den såklart bli fylt opp. Yikes, trodde man kunne spare mer enn 25tusen i BSU2 - jaja, blir hvertfall 50.000 i året der,så får jeg finne en en bank med allright sparerente- selvom det ikke utgir så mye.

Noen som har en mening om fonda mine? Mtp at begge BSU-kontoene mine vil bli fylt opp i året, bør jeg gamble på og fortsette med fond i 6-12-18mnd til? Vel egentlig umulig og si, men hva hadde dere gjort der

?

Jeg tror nok og at der vil bli myknet litt opp i 15% regelen etterhvert, men.EK er godt og ha:)

Endret av Karma86
Lenke til kommentar

Noen som har en mening om fonda mine? Mtp at begge BSU-kontoene mine vil bli fylt opp i året, bør jeg gamble på og fortsette med fond i 6-12-18mnd til? Vel egentlig umulig og si, men hva hadde dere gjort der

?

Tror meningene kan være litt delte på dette punktet. Jeg vil si har et lite "luksusproblem" i forhold til dette.

Du har noen alternativer:

1. Holde på fondene dine. Satse på en fin avkastning og at du unngår kjipe økonomiske tap. Fond skal vel sies å være ganske safe, såvidt jeg har skjønt. Mest lønnsomt, men innebærer en viss risiko.

2. Flytte verdien (pengene) over til en sparekonto i banken, men da vil du få en betydelig mindre avkastning. Definivt minst lønnsomt, men er sikkert som banken. Bokstavelig talt. Dette er det alternativet jeg ville unngått.

3. Få penger igjen fra fondet, som du kan betale ned på billånet med. Dette vil gjøre billånet billigere, da du vil få en kortere nedbetalingstid og lavere renteutgifter. Jo mindre lån en har, desto mer lån vil man også kunne få.

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig mener at du vil etablere deg selv raskest mulig og at dette faktisk holder deg våken om nettene så ville jeg definitivt startet med å selge bilen og kjøpe en bil du faktisk har råd til! Kvitt deg med billånet. Så får du mer penger til sparing til noe viktigere, bolig f,eks? Kan du klare deg helt uten bil? Det hadde vært det beste, ellers får du bare spare opp en 10-20.000 og kjøpe deg noe som går fra A-B. Det er en start. Fondene kan du vel la stå inntil videre, du bør kunne spare veldig mye hver måned uavhengig av fondene. Det vil vel ta noen år å spare opp EK til bolig uansett, så kan du da vurdere om fondene dine er nødvendige å bruke til boligkjøp når tiden kommer.

Lenke til kommentar

Rent økonomisk, vil du være best tjent med å bli kvitt alle lån. Det er nesten umulig å ha større kapitalinntekt enn låneutgift. Dette støttes ytterligere ved at du har penger i fond. Dersom du kan realisere disse midlene uten negative konsekvenser, ville jeg gjort dette, og betalt ned på billånet. Som andre nevner er det mulig å velge en rimeligere bil. Det vi dog ikke vet, er hva slags bil du har, og hvor mye belånt den er. Om du klører G-klasse AMG, støtter jeg idéen om å selge. Å kjøpe en billig bil i prisklassen 10-20.000 er noe jeg fraråder. Det er såvidt lite penger, at du ikke vil få den driftsikkerheten du behøver. Dersom du dobler budsjettet, finnes det greie alternativer om bilen bare er et transportmiddel. Renault Kangoo(postbilen) går kjempebillig, og har vist seg pålitelige. På grunn av lav kjøpspris, trenger du ikke annet enn ansvarsforsikring, som sparer deg for noen kroner i året.

Jeg vil uavhengig av dette råde deg til å diskutere den økonomiske situasjonen med din mor. Dersom hun ikke har økonomi til å opprettholde sin nåværende levestandard, må dere håndtere det. Dette kan også, som jeg har nevnt gi deg den EK-innsprøytningen du behøver.

Lenke til kommentar

Hei,

Er på jobb så dette blir litt kort. Bilen jeg har er en Golf, jeg ser at lignende ligger på Finn til 150.000. Jeg er fullstendig avhengig av bil grunnet jobb. Jeg vurderte en god stund hvilken bil jeg skulle kjøpe,og endte tilslutt opp med og ta en dyrere en kontra noe til 10-30.000- mtp på mulige reparasjoner osv osv.. Skal ærlig innrømme at jeg ikke tenkte voldsomt mye over bolig,EK osv den tiden kontra nå. Jeg var og i et forhold,der vi leide. Kanskje dumt av meg, men sånn er situasjonen min nå. Jeg har etter det lest meg opp mye innen økonomi og det "faget ". Kunna jeg gjort det på nytt hadde vel valget blitt noe annet.

Må få legge til at jeg har 50% på alt av deler og arbeid på Møller...:) Bilen bruker svært lite på mila.

Men, si at jeg beholdt dagens nedbetalingsplan på bilen, og fikk boostet egenkapitalen , billånet vil jo da uansett ha krympet "betraktelig". Hvordan tror du/dere bankene hadde sett på det? 0 i lån, men dog mindre EK pga nedbetalt billån (?).

Det er ikke nødvendigvis slik at jeg MÅ kjøpe om 2år, men jeg vil gjerne gjør en innsats for det.

Lenke til kommentar

Og igjen; det høres kanskje dramatisk at dette holder meg våken - men jeg vil gjerne starte på "rett" måte raskest mulig. Og tanker/grubling ned til de minste detaljer ligger nok i slekta, men det hjalp og få luftet seg her på forumet.

Lenke til kommentar

Men, si at jeg beholdt dagens nedbetalingsplan på bilen, og fikk boostet egenkapitalen , billånet vil jo da uansett ha krympet "betraktelig". Hvordan tror du/dere bankene hadde sett på det? 0 i lån, men dog mindre EK pga nedbetalt billån (?).

Det er ikke nødvendigvis slik at jeg MÅ kjøpe om 2år, men jeg vil gjerne gjør en innsats for det.

Jo mindre lån du har før du går til banken og spør om hvor mye du kan få i boliglån, desto mer boliglån vil du få. Har du 100.000,- i gjeld på bilen din når du spør banken, vil du få tilbud om et boliglån på 100.000,- mindre, enn hva du ville fått hvis du ikke hadde hatt gjeld.

La oss si du har en nedbetalingstid på billånet på to år. Når de to årene er gått, vil du da vite hvor mye du kan få i boliglån med null i gjeld, den egenkapitalen du har klart å spare opp til da og inntekten din.

Det meste vil stå og falle på hvor mye du har klart å spare opp i EK i løpet av de neste to årene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...