Gå til innhold

Tips til liten/lett laptop

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger noen tips til kjøp av laptop til min søster. Hun trenger ikke noe massive greier, men en maskin som kan kjøre office o.l på jobb og spille film/serier på fritid.

Det hun er optatt av er at den er maks 14" og lett med 6+ timer batteri. Hun ønsker at den har touch men det er ikke noe krav.

Jeg har sett litt rundt og sliter med å anbefale noe da man får bedre 15.6" til lavere pris enn de fleste 13". Noen som har noen tips om alternativer som er gode nok og ikke alt for dyre?

Budsjett ca 5000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok du skal slite litt med å finne noe som treffer alle kravene dine. Da må du iallfall over på bruktmarkedet.

Hvis du kan klare deg uten touch så kan du se i retning Lenovo, Asus eller Samsung sine 13,3". Du må nok desverre strekke deg mot 6K, og heller ikke da er batteriet det ypperste desverre. Du vil også ende opp med litt lav oppløsning (mener noen, jeg er ikke en av dem da jeg syntes 1366*768 er helt OK på en så liten skjerm i dette prisregisteret).

For 3-4 år siden er det vel nå, kjøpte jeg en Asus UL30A til dama. Kosta 6K kanskje den gang, og den maskinen har vært helt fantastisk! Byttet ut harddisken med en SSD litt senere som bare gjorde den enda bedre. Du kan fint gå for noe i den sjangeren.

Du kan f.eks se mot noe slikt

Hvis du kan gå ned på 10-11 tommere er det en del å velge i.

Her er et enkelt søk

Men nå blir det jo mer som en pad enn en laptop.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Batteriet til 900X3F er helt kurant. Det matcher kravene til trådstarter i det minste. MacBook Air er alltids bedre, og det samme gjelder for 900X3G som har Haswell-oppdateringen. Imidlertid koster X3G dobbelt så mye, og MacBook Air er ikke i nærheten av å gi samme skjermkvalitet som denne modellen. Generelt er 900X3F bedre enn MacBook Air foruten batteritid.

Lenke til kommentar

Takk for tipset! Vet du i tillegg om et program som kan forstørre vindu til maks størrelse i stedet for "optimal" størrelse, slik som i Windows? Og et som gjør at vinduer som ikke ligger under blir inaktive slik at du må klikke på dem to ganger?

Lenke til kommentar

Med cinch drar du bare hele vinduet mot toppen. Da skal det maksimere seg. Drar du det til høyre eller venstre så dekker den halve skjermen :) Dra 3 fingre oppover (mot skjermen) for å se alle aktive vinduer (gruppert etter program). Kan også bruke cmd+tab (samme som alt+tab for windows), men da bytter du bare til det aktive programmet. Du kan evt. tilegne hvert vindu til et eget skrivebord sånn at du kan sveipe fram og tilbake i mellom.

Vet ikke helt om det besvarte ditt aktuelle problem, men det er i hvertfall slik jeg gjør det på mac.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...