Gå til innhold

Hjelp! Nettverksproblem

Anbefalte innlegg

Som siste utvei spør jeg om hjelp her. Vi har problemer med nettverket, hvor vi ikke får koblet opp mer enn 3 enheter. Noe som vet hva som kan være årsaken til dette?

Nettet blir levert av Get. Har allerede snakket med kundeservice, og de mener problemet ikke ligger hos de, noe jeg ikke klarer å forstå.

Problemet oppsto for 2 uker siden, vi trodde da det var routeren sin feil, så jeg gikk derfor å byttet til en annen router, men dette hjalp heller ingenting.

utstyr:
Get box HD PVR
Jensen Air:Link 59300 (router)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Get har rett i at det ikke er hos Get det er feil.

2. Du gir lite info om hva som er feil, hvordan får du ikke koblet til, får du IP, ev hvilken? Finner du nettverket, LAN/WLAN?

En klassisk feil er at du har koblet ruteren din feil, hvilket av hullene på baksiden av ruteren går videre mot internett?

Heter den "LAN" har du koblet feil, heter den "WAN" eller "INTERNETT" elns har du koblet rett.

Endret av Evelen!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Get har rett i at det ikke er hos Get det er feil.

2. Du gir lite info om hva som er feil, hvordan får du ikke koblet til, får du IP, ev hvilken? Finner du nettverket, LAN/WLAN?

En klassisk feil er at du har koblet ruteren din feil, hvilket av hullene på baksiden av ruteren går videre mot internett?

Heter den "LAN" har du koblet feil, heter den "WAN" eller "INTERNETT" elns har du koblet rett.

De pcene/mobilene/ipad etc. vi ikke får koblet opp mot internett går direkte inn på routerens konfigurasjons side når en prøver å koble seg til nettverket. Jeg får IP adresse (192.168.38.1).

på siden står det:

connection: DHCP

Internett status: No connection

Routeren er riktig koblet opp.

Lenke til kommentar

prøv å ping noe

ping vg.no

om ikke det virker prøv å ping 195.88.54.16 (som er ipadressen til vg)

Gjelder det altid samme enheter eller varierer det hvilke enheter det gjelder, gjelder det kun wlan?

Lenke til kommentar

prøv å ping noe

ping vg.no

om ikke det virker prøv å ping 195.88.54.16 (som er ipadressen til vg)

Gjelder det altid samme enheter eller varierer det hvilke enheter det gjelder, gjelder det kun wlan?

det varierer på hvilke enheter problemet gjelder, og kun wlan.

Lenke til kommentar

Jeg får IP adresse (192.168.38.1).

Da er det noe feil. Den skal vel være 192.168.0.1...

Routeren er riktig koblet opp.

Men er den satt opp riktig? Er den ny, og i såfall har du kjørt "Quick setup"? Eller er den brukt et annet sted før og kanskje satt opp som tilgangspunkt? Tipper det siste siden du bare får koblet opp 3 enheter...
Lenke til kommentar

Får du logget inn på Airlinken ( med ip 192.168.1.1 ) å sjekket DHCP rangen ( normalt så er den 192.168.0.100-199) bør gjøres med kabel: LAN-port på Router til NIC på PC ( nei skal ikke putte kabel i WAN porten da ) da kan du i såfall se om det er noe statiske IP adresser eller tilsvarende der inne.

...å IP i fra DHCP, eller en staisk IP, vil enhetene dine få ifra router uansett, såsant det er strøm på den, å Wlan er configurert å er slått på ( antar at det er dette du sliter med atm )

Endret av pinkdots
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...