Benbjo Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Visste ikke helt hvor dette spørsmålet skulle passe, men prøver her. Dette er scenarioet: Jeg skal snart gifte meg og i den forbindelse hadde jeg tenkt til å gjøre noe morsomt. Jeg setter opp en "server" som står og looper gjennom bilder i en mappe. Disse bildene vises på et lerret eller lignende. Det som hadde vært kult var om folk med kamera på mobilene sine (altså de fleste) kunne lett ta bilder og sende de over til denne serveren. Hvordan kan jeg få til dette enklest mulig? Det første jeg tenkte var selvsagt en USB-kabel. Det er jo det enkleste, men rimelig klønete. Et annet alternativ er bluetooth. Dette bør jo være rimelig enkelt å få til? Kjøpe en dongle og dele mappen? Noen som har prøvd dette? 3G-dekningen på stedet er OK, men det beste er å unngå internett i det hele tatt. Likevel, om noen har et forslag som innvolverer internett så kan jeg se på det Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 hva med å sette opp en delt mappe i Dropbox eller lignende og prøve å få satt opp en bildevisning fra denne? Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 6. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2014 hva med å sette opp en delt mappe i Dropbox eller lignende og prøve å få satt opp en bildevisning fra denne? Absolutt mulig! men da må folk styre med å laste ned Dropbox, ha konto osv. Dog en enkelt alternativ å få satt opp tenker jeg. Kan jo ha det i tillegg til andre ting Lenke til kommentar
007CD Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Vell problemet er at det er ikke noen nettverks protokoller for filer som er felles mellom alle plattformene (Android, EpleOS, Windows telefoner) så de må i så fall ha en eller annen app om du vil bruke WiFi. Blåtanna er jeg usikker på, min er ikke særlig ivrig på å dele filer via Blåtann uansett så du har ett lite dilemma der. Men hadde brukerne hatt FTP programvare eller mulighet for å være NFS / CIFS klient (Linux og Windows fildeling) så er det null niks nada problemer å få det opp på skjermen, men dette krever en eller annen app på telefonen. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Eller kanskje TFTP men det krever vel også et program på telefonene/nettbrettene. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Alternativt er WiFi og en OwnCloud server, da kan du i allefall få til en felles opplastingsmulighet via web grensesnittet, men ikke helt optimalt da knappene fort blir små og litt tungvindt å benytte seg av på små smart telefoner. USB kabel vil uansett være en felles og rask, men som sagt klønete måte å gjøre det på. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 Takk for forslagene gutter, men samtlig er nok hakket for avansert for den jevne bruker. Wifi utgår. Lokalet har ikke noe slikt. Må som sagt bli 3g, men stoler ikke helt på det i grunn. Har forsøkt i lokalet og dekningen er heller dårlig. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Både iOS og Android har mulighet for å fungere som hotspot så du kan vel sette opp mobil/nettbrett for deling av midlertidig, trådløst nettverk. Det virker som dette blogginnlegget kan gi deg en mulig løsning. Lenke til kommentar
Djn Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Alternativt går det kanskje an å sette opp en server som tar i mot email med bilder? De fleste mobiler har mulighet for å sende bilder som vedlegg (det er direkte enkelt på android, i det minste), så det gjør mobil-siden enkel. Serversiden bør heller ikke være uoverkommelig - et eller annet som jevnlig laster ned ny epost, plukker ut vedleggene, og legger de i en mappe på serveren. Jeg ser for meg det kan gjøres i ikke alt for mange linjer python. Et spørsmål er hvor man skal ha eposten for dette, men det går vel an å sette opp en gmail-konto for anledningen; de har i det minste veldig greie regler for størrelse på vedlegg. Ulempen er at det går over internett. Endret 7. mai 2014 av Djn Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 Ja det er også et alternativ. Er ikke videre begavet i python, men php har jeg kjennskap til. Skal undersøke mulighetene å hente epost fra Gmail. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Tenkte på epost løsningen men dette krever igjen internett for å være enkelt å bruke, men med en Linux server så er all epost selv om du bruker Gmail inkommende som filer, dette gjør det litt enklere å scripte en løsning for å nappe ut bilder og flytte til en framvisningsmappe for eksempel. Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Hva med instagram feed ? Det er ganske populært å bruke på events. Kan dog bli litt for lite privat for et bryllup men det er en enkel mulighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå