Gå til innhold

Rimelig ruter som gjør jobben bedre enn Netgear WNDR3700?

Anbefalte innlegg

Rekkevidden på ruteren jeg har nå, Netgear WNDR3700 er altfor dårlig. Den når kun til ett av tre soverom i huset, og det er langt i fra godt nok. Jeg har testet med en gammel ruter jeg har stående, og den klarte fint å gi gode signaler til alle rommene.

Så da er jeg ute etter en ruter som yter bedre enn den jeg har i dag på hastighet, samt at den har bedre rekkevidde enn den jeg har i dag.

Jeg er ikke interessert i å blakke meg på dette, og vil under 1000 lappen.

Så da står jeg mellom følgende, og lurer på hvilken jeg bør velge. Er det noen grunn til å ikke velge den billigste?

Asus RT-AC52U - Kroner 650,-

Asus RT-AC56U - Kroner 900,-

D-Link DIR-810L - Kroner 400,-

Linksys EA6300 - Kroner 650,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ops! Sorry! Leste litt for kjapt! :p Gå for AC66 i stedet.. Knallgod router! Litt dyrere enn du ønsker, men du får igjen for det... De andre du har linket til, er svakere og på lik linje med andre middelmodige routere.. Legg inn litt mer og gå for AC66 istedet....

Hvis du ikke vil det, så skal AC56'n fungere helt greit....;)

Endret av ChrisCo
Lenke til kommentar

Hmm. Den koster jo det dobbelte av hva de andre jeg vurderer koster.

Jeg har jo ikke behov for den beste ruteren som er. Jeg har klart meg med den jeg har helt strålende frem til nå, og så lenge den er like stabil, like rask eller raskere OG den har bedre rekkevidde så er mine behov dekket.

Vil tro at teknologien er kommet lengre siden jeg kjøpte min ruter for 4? år siden uten at jeg må betale mer enn hva jeg betalte da.

Lenke til kommentar

D-Link = :nei:

Linksys = :glare:

Asus = :woot:

You do the math.... Tommelfingerregelen ligger ofte i høyere pris = bedre kvalitet... Er bare å søke opp AC66 så ser du selv... Den er rå, stabil og leverer! Men ditt valg... De andre vil garantert komme til skuffe deg... Asusen vil ikke....

Lenke til kommentar

Svakt nettverkskort? I iPhone, Nokia Lumia, Sony Xperia Z2 tablet, iPad og et par Thinkpad bærbare? Tror ikke det...

Sjekket kanaler mot andre trådløse i nabolaget ... ingen konflikt her.

Prøvd forskjellig sendestyrke - uten synlig effekt.

Annen elektronikk, ja. Routeren står sammen med et par NAS, en PC, en annen router (ikke trådløs), switch, modem, ... dessuten er det flere PCer i rommet. Men dette er da helt vanlig.

ASUS RT-AC68U funker bra, men signalene er svake.

Lenke til kommentar

Hehe, ingen av de enhetene har spesielt kraftige nettverkskort...:p Selv når jeg ligger rett over routeren min (AC66), altså i etasjen over, så har jeg så vidt signaler på min Note 2.. Mens laptopen min har fullt signal (Intel 6235 kort)...

Men selvfølgelig, det kan være noe feil med routeren, omgivelsene dens kan blokkere, de andre enhetene kan forstyrre signalet... Kan være mye rart som gjør at du får svakt signal... Et tips: plasser høyre og venstre i 45-60 graders vinkel og la midtantenna står rett opp... Prøv og så og flytt routeren til en mer sentral og åpen plass, og se om det gir noe utslag.. Oppdater også FW på routeren og drivere på enhetene dine...

Lenke til kommentar

Har lekt meg med antennene - sånn som du foreslår. Ingen forskjell.

All firmware er oppdatert på all min hardware :p

Trodde signalene fra ASUS ville være merkbart bedre enn WNDR3700 siden den har flere eksterne antenner.

Men nix - ikke her i huset, ihvertfall.

(Men med range extender kan jeg surfe på dass - no worries :tease: )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Her er mine erfaringer med det rimeligste alternativet ditt: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1548331

Har hatt denne i over 1/2 år nå, dønn stabil, aldri nede eller behov for restart, og har god nok dekning i mitt hus (stort hus, 2-mannsbolig med 2 fulle etasjer). Hadde RT-N56U tidligere, den var ikke så pålitelig, og hadde heller ikke så god dekning. Mulig modellene med eksterne antenner er bedre, har ikke prøvd de.

Lenke til kommentar

Har lest tråden din. Må si den frister grunnet pris, men så er det tidligere erfaring med Dlink som trekker ned. Nå er dette mange år siden, og det var vel Dir-655 jeg hadde sist.

Ruteren jeg har nå fra Netgear byr aldri på problemer og er meget stabil. det eneste ankepunkter jeg har på den er rekkevidden som er for dårlig.

Vedrørende ting som blir nevnt lengre opp så kjører jeg på både 2,4 og 5 uten å være forstyrret av andre nettverk i nærheten. Jeg har prøvd ulike nettverkskort i fra Asus som har en egen "high power" mode for å best mulig signal uten at dette hjelper på.

Jeg får se om jeg finner noen tester av de aktuelle ruterene eller andre i lav prisklasse og se om de nevner noe om rekkevidde på signalene.

Lenke til kommentar

Smallnetbuilder.com har fine tester av routere, med rekkevidde og hastighet mot 5-6 faste lokasjoner.

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Når det gjelder signaler i mikrobølgeområdet, så er det ikke alltid man får god dekning. Da kan det være greit å trekke nettverkskabel et stykke, og sette opp et ekstra aksesspunkt/router. Da får man som regel bedre hastighet, enn fra kun en dårlig plassert router med topp ytelse.

Som ChrisCo sier, så er det vanskelig å få en svak klient til å fungere optimalt med litt svakt signal.
Da er det kanskje best å gi de et kraftig signal i nærområdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...