Gå til innhold

Oppgradering av deler til DATA - Trenger hjelp -

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg startet med dette

DELTACO SERIAL-ATA 150/300 0.5M

2x CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL9 (2X2GB)
INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155
2x GIGABYTE GEFORCE GTX 560 TI OC 1GB PCI-E DVI/HDMI
ASUS P8P67 DELUXE B3 P67 S-1155 ATX
INTEL 320 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/300 MLC 25NM RESELLER
COOLER MASTER SILENCIO 550 ATX
ARCTIC COOLING FREEZER 13 S-1155/1156/1366/AM3+
CORSAIR TX 750W M MODULAR PSU ATX12V 2.31 / EPS12V
SEAGATE DESKTOP HDD 1TB 7200RPM SATA/600 64MB
SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK BLACK

Jeg har byttet ut grafikk kortene med en GeForce GTX 780
Datamaskinen takler det meste med høy grafikk, men til tider så sliter den. Den klarer ikke Tera Online med høy kvalitet, heller ikke streaming på twitch med bedre kvalitet samtidig som jeg spiller. Har derfor valgt å oppgradere litt mer. Vil ikke bruke masse penger, har brukt mye allerede på grafikk kortet. Det udyret er ikke billig.
Hva er best for meg å oppgradere i forhold til spill og streaming med Xsplit eller andre capture programmer?
Vil det være et godt valg å oppgradere til Intel Core i7-4770K? Mer RAM kanskje?
Takk for all hjelp.
Endret av Oran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville kanskje gått for 2*4 GB, 1866mhz, CL 9. Noe slikt kanskje

http://www.supersmart.no/PartDetail.aspx?q=p:4473595

Spørs om du trenger 16 GB med ram, jeg har iallfall aldri trengt mer enn 8 (Klarte meg fint med 6 GB på x58'n også).

Frekvensen på minne er en het potet, og 1600mhz er vel det gamere trenger. Så lenge man får like tight timing med 1866 mhz til den prisen ville jeg nok kanskje si at det et godt valg.

Frekvensen på minnet har heller ikke noe å si for OC lenger. Det var i gode gamle dager da man tuklet med base clock.

[Edit] Mulig jeg har misforstått førsteposten din. Har du 2 sett 2*2 GB allerede? I så fall kan du jo bare se bort ifra det jeg skriver om minne.

2x CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL9 (2X2GB)

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg glemte å skrive at jeg har 2 av dem, jeg redigerte posten etter at du hadde postet. :)

Ser bort ifra minne da. :)

Er det noe annet du kan rekommandere? CPUen?

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

Da jeg kjøpte den var den allerede OC, var 4,4ghz husker jeg. Men etter at jeg sendte den inn til reparasjon ble den nullstilt. Når jeg nullstiller BIOS ved å ta ut den lille batteri greien så ser jeg at den er rigget til 4,4ghz, men pcen fryser når jeg setter i gang Prime95 etter bare et par sekunder. Fatter ikke mye rundt OC.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

Da jeg kjøpte den var den allerede OC, var 4,4ghz husker jeg. Men etter at jeg sendte den inn til reparasjon ble den nullstilt. Når jeg nullstiller BIOS ved å ta ut den lille batteri greien så ser jeg at den er rigget til 4,4ghz, men pcen fryser når jeg setter i gang Prime95 etter bare et par sekunder. Fatter ikke mye rundt OC.

Du må jo sefølgelig øke Core volt igjen ^^

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Jeg har klart å overklokke den til 4.5ghz. Må si jeg er i sjokk. Pcen fungerer sinnsykt bra. Streaming har aldri vært bedre heller. Takk for all hjelpen!!!

Lenke til kommentar

Pcen har begynt å kresje helt uten videre. Før jeg sendte den inn til rep for litt over et halvt år siden holdt den på å kresje slik som dette, hele tiden. Trengte ikke å være varmt engang for at den skulle slå seg av også komme på igjen. Temperaturen for i7 2600k jeg har er gjennomsnitlig 48C, og høyeste er gjennoksnitlig 60C.

Selve motherboardet, P8P67 DELUXE er varmen gjennomsnittet 34C. CPUTIN er 60C hele tiden da, går ikke opp eller ned.

CPU Vcore er 1.360 V.

Forslag? Er det noen måte å analyse dump files eller noe slikt når pcen slår seg av som dette? Får ikke bluescreen, så vet ikke hvor jeg skal lete.

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar

La meg forstå dette riktig ..

- Maskinen din var overklokket når du kjøpte den.

- Den begynte å kræsje og du sendte den inn til rep

- Du får den tilbake med stock speeds og den fungerer fint

- Du "klager" på dårlig ytelse, får tips om OC, utfører OC og blir fornøyd med ytelsen

- Maskinen begynner å kræsje ...

Det er dette jeg leser ut av tråden din, er det riktig oppfattet?

I så fall er det en enkel løsning på dette: Bad overclock mest sansynlig. Ikke gå fra stock til 4,5ghz i en jafs. Ta det gradvis oppover, og les guides.

-----

Det kan jo nevnes at ingen chip er lik. Dette som kalles silicon lottery ..

Kanskje du har vært uheldig og fått en chip som ikke lar seg klokke like bra/lett.

Og så må jeg jo også nevne at det å kun øke spenning på CPU IKKE er tilstrekkelig for OC. Du må lese, endre i BIOS, benche, endre i BIOS, benche benche lese benche :) Det tar tid å få en stabil god overclock.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det du sier stemmer. Pcen fungerte i over et år med 4,5ghz til den begynte å vise tegn til feil. Jeg sendte den til rep, de sa at begge mine grafikk kort var det feil på, og de ble for varme. Men er tydeligvis OC som er problemet. Var bare redd at det typisk noe annet, som f.eks at psu var dårlig eller noe slikt. Skal prøve det du sier! Takk for hjelpen. :)

Kjørte prime95 i ca 10min til den kresjet igjen, med bluescreen.

Her er screenshot av dumpen.

2hi2zc8.jpg

Lenke til kommentar

Med OC er det som Kyrre skriver. Noen klarer det dønn stabilt på 4.5ghz på første forsøket mens andre får krøll på mindre en det. Du skriver at tempen er 48C etter OC, er ikke det litt lavt under press?

Jeg ville byttet kjølepasta før jeg gikk i gang med bios på nytt.

Lenke til kommentar

Under press ligger den rundt 59C, 4.2ghz -

For andre som har tenkt å overklokke - og har ASUS i7- 2600k eller noe, les http://www.overclock.net/t/1100100/info-intel-2500k-2600k-overclocking-tips . Det er en vanvittig bra guide om hvordan overklokke.

Begynte med vcore 1.2 og prøvde å finne max for det, 3,8ghz var max. Jeg la til vcore samtidig som jeg prøvde 4.0ghz. Prime testa i 40min, fungerte veldig bra. Prøver 4.2ghz nå as we speak, med 1.240 vcore. Ser veldig bra ut så langt. Temp 59C everage. Bruker Realtemp, CPU-z og CPUID HWMonitor for temp and stats, også bruker jeg Prime95.

Skal prøve å nå den til 4.5ghz og se ann.. oppdaterer posten da.

Endret av Oran
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...