-JDRCPV43 Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Hei, Jeg sitter å vurderer å kjøpe meg en ny i5 2500k til 1260,- inkl frakt. Er det verdt å oppgradere fra en 2500? Grunnen til at jeg ønsker det er pga mulighetene for overklokking. Jeg var så dum tidligere i høst at jeg kjøpte et nytt HK kun for muligheten til å overklokke. Jeg var rimelig sikker på at jeg hadde en 2500k, men viste seg å være en 2500. Så det var 1300 bortkasta på et nytt mini-itx HK. Så da spør jeg dere, er det verdt å bruke ekstra 1300 for å ha denne muligetene? Jeg har en Samuel 17 ribbe pluss en 120mm vifte som jeg kjøpte for akkurat dette. Om jeg velger å kjøp, og vis jeg overklokker til feks 4,5-4,7 ghz, vil det være merkbar fps forskjell i spill i 1080p? Har et 280x. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 vil selvfølgelig merke forskjell ja, kjører min på 4,8Ghz. Lenke til kommentar
-JDRCPV43 Skrevet 6. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2014 Skitt au, jeg kjøper den. Har jeg noe å knote litt med i ukene fremover. Halve gleden med å kjøpe noe nytt er jo knoting og fikling! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Man merker jo ytelse forskjell ja, men vil si egentlig det er litt bortkastet med penger spessielt ved kjøp av ny prosessor, spessielt om du ikke vil selge den gamle prosessoren du har, om du får solgt den. Siden du taper jo ikke så mye penger da. Kjøp heller brukt og selg den du har brukt, det er lurest. Lenke til kommentar
-JDRCPV43 Skrevet 6. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2014 (endret) En ny koster det samme som en brukt her til lands. Jeg har sjekket ebay og amazon, de går for 1200-1500kr stk. Jeg kjøper splitter ny rett fra Kina til 1260 ,-. Jeg skal forsøke å selge min gamle, hva kan jeg forvente å få for den?Jeg kan nevne at en oppgradering av HK vil uansett ikke skje på minst 2 år Endret 6. mai 2014 av -JDRCPV43 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Du kunne jo sett på feks 3570k også? Lenke til kommentar
-JDRCPV43 Skrevet 6. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2014 (endret) Ivy genererer vell mer varme, noe som er ugunstig mtp at jeg har et mini itx system. Jeg har et silverstone sg07 kabinett. Min 2500 ligger på 50-60c under full load, så det er ikke ekstremt store marginer å gå på. Så jeg fikk i hvertfall anbefalt en 2500k fremfor 3570k tidligere. Endret 6. mai 2014 av -JDRCPV43 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Virker ikke som om du kan få presset CPUen veldig mye høyere, så hørtes vannvittig dyrt ut å kjøpe lik CPU bare for å kunne overklokke 10-20%. Lenke til kommentar
-JDRCPV43 Skrevet 6. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2014 Akkurat det som er dilemmaet. Men jeg har jo allerede kjøpt utstyr for nesten 2000, som jeg ikke får brukt til det jeg skulle med mindre jeg kjøper en cpu jeg kan overklokke. Vis jeg får solgt min 2500, så blir jo tapet betydelig mindre. Er det noen som kan si ca hva jeg kan forvente å få for den? Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Tapet blir ikke mindre ved at du bruker mer på den. Nå har du brukt 2k for 0%, er det bedre å bruke 3.2k for 10, maks 20%? Eller blir det neste å kjøpe bedre kjøler å kabinett slik at du faktisk kan benytte deg av en overklokkbar CPU? 1 Lenke til kommentar
-JDRCPV43 Skrevet 6. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2014 Godt poeng. Helvete at du måtte komme med den posten der da. For jeg bestilte den 15 min tidligere. Det er ikke bare bare å få pengene tilbake fra kina menn Nå føler jeg at skjegget mitt sitter i postkassa. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Ja særlig når moms og tollavgifter kommer i tillegg til den prisen. Så å bestille fra kina (Med mindre du avtaler med kina folket å sette varen som gave (Gift) eller lavere pris en 30$ selv om det kanskje ikke er helt lov, så ender du garantert med skjegget i postkassen.) siden vi snakker om 25 % mva i tillegg til fortollings avgifter og lagerkostnader. Lenke til kommentar
-JDRCPV43 Skrevet 6. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2014 Hvem bryter egentlig loven om "kineseren" deklarerer varen som 30$? Det er selvfølgelig gjort, og den åpenlyse kjeltringen er selvfølgelig meg. Men bryter jeg loven? Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Godt poeng. Helvete at du måtte komme med den posten der da. For jeg bestilte den 15 min tidligere. Det er ikke bare bare å få pengene tilbake fra kina menn Nå føler jeg at skjegget mitt sitter i postkassa. Vel, gjort er gjort, da får du gjøre det beste ut av det. Nå lærte du i alle fall at det å bortgradere fra 2500 til 2500k aldri er verdt det (i alle fall for folk flest, og for de det er verdt det for, de kjøper ting som kan overklokkes fra dag en) og hvordan man lett finner unnskyldinger for hvordan det "lønner seg". Hvordan kabinett har du? Er du begrenset til ett trangt eller kan du ha ett skikkelig ett hvor du kan få en skikkelig kjøler i? Aner ikke hvor stor interessen din for PC er, men ett kabinett er som regel en investering du kan ha i lang tid. Samme med kjøler, spesielt luftkjøler da de ikke dør (noe lukkede vannkjølere vil gjøre før eller siden). 1 Lenke til kommentar
-JDRCPV43 Skrevet 6. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2014 (endret) Jeg har et silverstone sg07 (http://www.hardware.no/artikler/silverstone_sugo_sg07/77800 )Kjøleribben er Samuel 17, som også har en 120mm vifte. Husker ikke navnet på viften i farten, men skulle være en kvalitetsvifte. (http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/34657-prolimatech-samuel-17-small-form-factor-cpu-cooler-review.html)Samuel 17 er den beste/største kjøleribben jeg kan få plass til. Jeg har lest om flere som har gjort vellykede overklokkinger med 2500k og samuel som har lavere temperatuerer enn meg i dette kabinettet. (uklokket) Hvorfor mine er høyere vet jeg ikke, men det kan ha noe med mengden kjølepasta/ledninger. Jeg kan nevne at jeg hadde samme temperaturer med stock vifta som jeg har med kjøleløsningen jeg har nå. Endret 6. mai 2014 av -JDRCPV43 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 (endret) Det er nok fordi du ikke får luften ut av kabinettet ditt. Er ikke mye overklokking du kan gjøre med det kabinettet. Eneste måtte være å skaffe deg en vannkjøler av lukket type, for å flytte den varme luften ut. Edit: Hvor mye kjølepasta har du hatt på? Det skal være ett tynt tynt lag, ikke masse. Endret 6. mai 2014 av Taake89 1 Lenke til kommentar
-JDRCPV43 Skrevet 8. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Jeg har klart å fått stoppet pakken. Sa at jeg bestilte feil CPU, og lovte "kina mannen" å bestille en ny så fort ordren var slettet. En hvit løgn reddet dagen. Endret 8. mai 2014 av -JDRCPV43 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå