Gå til innhold

Er man psykisk syk fordi man avviker litt i fra standaren?

Anbefalte innlegg

Litt forenkla så er vell kontrollspørsmålet om ein normal person hadde vært tilbøyelig til å gjere den same ugjerninga dersom dei var i samme situasjon som drapsmannen.

Hva er en normal person? Deg selv? :)

Ein normal person er ein person som oppfører seg slik som normalen tilseier, med andre ord nokon som oppfører seg slik som ein gjennomsnittlig borger ville ha gjort.

Jammen bra at DU som leser dette er selveste definisjonen av normalen, mens alle oss andre har varierende avvik fra normalen. ;)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Litt forenkla så er vell kontrollspørsmålet om ein normal person hadde vært tilbøyelig til å gjere den same ugjerninga dersom dei var i samme situasjon som drapsmannen.

Hva er en normal person? Deg selv? :)

Ein normal person er ein person som oppfører seg slik som normalen tilseier, med andre ord nokon som oppfører seg slik som ein gjennomsnittlig borger ville ha gjort.

Hva er gjennomsnittet mellom å ta veien til høyre eller venstre?

Lenke til kommentar

Hvorfor drepte han? Han er gal. Hvordan vet du at han er gal? Han drepte noen.

Hvorfor tok han selvmord? Han var deprimert. Hvordan vet du at han var deprimert? Han tok selvmord.

Han trengte ikke å ta selvmord fordi han var deprimert. Kunne være en annen grunn...

Lenke til kommentar

Jeg mente jo å vise hvor tåpelig den resonneringa er, som faktisk kryper inn i vitenskapelige undersøkelser og folks tenkesett genrelt. "Det må være noe galt med sånn folk, det kan ikke ramme normale folk som meg, derfor trenger vi ikke å gjøre noe med det." Men det er litt feil, tragiske ting kan ramme alle.

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg at "gal" kan brukes om personer som ikke tenker rasjonelt og langsiktig, og dermed ender opp med beslutninger som "normale" mennesker aldri ville ha tatt.

ABB er etter min mening slettes ikke gal, ettersom han, som Priim sa, har vist at han er veldig rasjonell. Han har hatt en oppfatning av at det eksisterer et problem, og han har tatt en grundig vurdering over hvordan han kunne løse dette problemet. I likhet med de fleste andre ønsket han ikke å ta liv, men han annså det som nødvendig for å oppnå målet sitt.

Ettersom jeg er fra Ålesund har jeg en del felles venner (eller bekjente fra hans side) med Steven Danielsen, og han passer bedre inn i min definisjon av "gal". Han har hatt en kjønnsdrift, som han har bestemt seg for å tilfredstille uten å tenke over hvilken nytte dette faktisk gir ham. Han har vært oppegående nok til å planlegge og gjennomføre dette, men han har ikke tenkt over konsekvenser for verken seg selv eller offeret. Han innså nok etterpå hvor lite denne handlingen faktisk gav ham i forhold til kostnadden, men jeg tviler på at det gjør ham klokere...

Endret av Spitfire396
Lenke til kommentar

ABB er etter min mening slettes ikke gal, ettersom han, som Priim sa, har vist at han er veldig rasjonell. Han har hatt en oppfatning av at det eksisterer et problem, og han har tatt en grundig vurdering over hvordan han kunne løse dette problemet. I likhet med de fleste andre ønsket han ikke å ta liv, men han annså det som nødvendig for å oppnå målet sitt.

Jeg oppfatter heller at ABB rasjonaliserer enn at han er rasjonell. Det er ikke noe rasjonelt i det ABB gjorde. Du må nesten være litt skrudd selv for å mene det, synes jeg. ABB ønsker å fremstå som rasjonell, det er en forsvarsmekanisme. Det irrasjonelle drapsønsket var der først, så fant han på tilsynelatende rasjonelle begrunnelser for å gjennomføre drapene.

Lenke til kommentar

Generelt virker det som om betingelsene for å regnes som psykisk oppegående i Norge blir strengere og strengere, og at det er nærmest umulig å bli regnet som fullstendig mentalt frisk. Jeg er overbevist om at hvis alle nordmenn gikk til psykolog ville et flertall endt opp med en eller annen sykeliggjørende diagnose, rett og slett fordi alle har hatt dårlige opplevelser i livet som former oss som personer. Det harmoniske livet man må leve for ikke å pådra seg noen som helst psykisk lidelse tror jeg knapt eksisterer for noen. Det er jo greit nok, men problemet oppstår når dette blir en legitim grunn til å melde seg ut av samfunnet og bli unntatt for spillereglene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt virker det som om betingelsene for å regnes som psykisk oppegående i Norge blir strengere og strengere, og at det er nærmest umulig å bli regnet som fullstendig mentalt frisk. Jeg er overbevist om at hvis alle nordmenn gikk til psykolog ville et flertall endt opp med en eller annen sykeliggjørende diagnose, rett og slett fordi alle har hatt dårlige opplevelser i livet som former oss som personer. Det harmoniske livet man må leve for ikke å pådra seg noen som helst psykisk lidelse tror jeg knapt eksisterer for noen. Det er jo greit nok, men problemet oppstår når dette blir en legitim grunn til å melde seg ut av samfunnet og bli unntatt for spillereglene.

Jeg er helt enig. Her tror jeg psykiatrien og legemiddelindustrien må ta mye av ansvaret. Der det finnes penger å tjene på det, blir det for enkelt å klassifisere folk som syke. For eksempel så regnes sorg etter et år (om jeg husker rett) dersom man har mistet noen av sine nærmeste, som sykelig og behandlingsverdig med medisiner. Jeg har opplevd dette selv (sorg, ikke tilbud om behandling) og har snakket med flere andre med mye erfaring med mennesker i sorg, som synes det er bare sprøtt.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Standarden er vel ennå ikke dèt å drepe en ungjente.

Jeg vil heller ikke karakterisere drap og voldtekt - som litt unna standard i dagen samfunn.

De to nevnte kan etter egne utsagn og oppførsel karakteriseres som psykisk syke vil jeg tro - er ikke ekspert.

ABB vil jeg si er gal - ikke psykisk syk.

Gal som jeg vil kalle fallskjermhoppere for gale, også de som reiser ofte med fly.

Lenke til kommentar

Nå er det såpass med ventetid i psykiatrien at de har ingen grunn til å overbehandle folk eller ta inn folk som ikke trenger hjelp.

Ja, det er jammen mange misforståelser ute og går. De er ganske interesserte i å skrive ut folk...

At sorg kan være behandlingskrevende betyr vel bare at det finnes behandling for det, om man ønsker det. Er ikke det kjekt da, så man har et alternativ hvis man ikke har noen nære å støtte seg til?

Lenke til kommentar

At sorg kan være behandlingskrevende betyr vel bare at det finnes behandling for det, om man ønsker det. Er ikke det kjekt da, så man har et alternativ hvis man ikke har noen nære å støtte seg til?

Å sykeliggjøre sorg etter såpass firkantede kriterer er jeg veldig skeptisk til. Jeg mener det er noe galt med et samfunn som skal behandle og medisinere alle «uønskede» følelser. Hadde enda medisinene skapt lykkelige mennesker på sikt, men det tror ikke jeg.

Lenke til kommentar

Å sykeliggjøre sorg etter såpass firkantede kriterer er jeg veldig skeptisk til. Jeg mener det er noe galt med et samfunn som skal behandle og medisinere alle «uønskede» følelser. Hadde enda medisinene skapt lykkelige mennesker på sikt, men det tror ikke jeg.

Jeg er enig i at det skjer en overbehandling, men det er noe annet enn intensjonen bak, mener jeg. Jeg ser på det som kun en mulighet for å gi hjelp til de som trenger det i denne gruppen. For det er jo noen; så kategorisk kan man ikke være.

Det er jo ikke som det tvinges på noen, og behandlingen kan man bare melde seg ut av på ethvert tidspunkt...

Fastleger burde vite mer om når SSRI virker og bivirkninger, dog. Det er helt klart.

(Men om du ser på det med at mange ganske funksjonsfriske får hjelp, det henger jo egentlig bare sammen med samfunnsøkonomiske perspektiver. Hadde det ikke vært for at noen mener det lønner seg å forebygge blant de "mildt rammede", så hadde det nok gått betydelig mer ressurser til de alvorligst syke.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...