lillelarve Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Jeg tar bilder i RAW-format og filene er ganske store. De tar svær plass på disken min, og jeg vil gjerne forandre på størrelsene. Men... Jeg har over 8000 bilder i mappa mi (familiebilder, fotoprosjekter, skoleoppgaver, osv.) og jeg orker ikke sitte og redigere ett og ett bilde... Finnes det en enklere måte? Lenke til kommentar
se# Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 (endret) Jeg tar bilder i RAW-format og filene er ganske store. De tar svær plass på disken min, og jeg vil gjerne forandre på størrelsene. Men... Jeg har over 8000 bilder i mappa mi (familiebilder, fotoprosjekter, skoleoppgaver, osv.) og jeg orker ikke sitte og redigere ett og ett bilde... Finnes det en enklere måte? Lightroom endrer ikke størrelse på filene dine når du editerer dem. I utgangspunktet får du ikke redusert størrelsen på disse. Men du kan eksportere alle (eller de du er interessert i) med Lightroom til JPG. RAW-filene forsvinner ikke for det, og så du sitter da med to sett bilder som tar ennå mer diskplass. Du kan imidlertid fjerne RAW-filene fra disken (ta backup til et annet sted, eller slette dem). Da vil du sitte igjen med bare JPG-bildene på disken. Hvis du gjør noe slikt jobber du imidlertid helt motsatt av hvordan Lightroom er tenkt brukt. Poenget med dette programmet er nettopp at det aldri rører originalfilene dine og de bør ligge der til evig tid. Når du editerer et bilde i Lightroom endrer du aldri filen, men lagrer et sett instruksjoner om hvordan filen skal behandles. Disse instruksjonene brukes når du gjør en eksport. Løsningen på problemet ditt er i utgangspunktet mer diskplass, og det er også viktig å bruke litt tid på å forstå bruksmåten, ellers skaper du bare masse problemer for deg selv. Passer ikke Lightrooms strategi for deg er det muligens bedre å velge et annet program. Endret 6. mai 2014 av se# 1 Lenke til kommentar
lillelarve Skrevet 6. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2014 Jeg tar bilder i RAW-format og filene er ganske store. De tar svær plass på disken min, og jeg vil gjerne forandre på størrelsene. Men... Jeg har over 8000 bilder i mappa mi (familiebilder, fotoprosjekter, skoleoppgaver, osv.) og jeg orker ikke sitte og redigere ett og ett bilde... Finnes det en enklere måte? Lightroom endrer ikke størrelse på filene dine når du editerer dem. I utgangspunktet får du ikke redusert størrelsen på disse. Men du kan eksportere alle (eller de du er interessert i) med Lightroom til JPG. RAW-filene forsvinner ikke for det, og så du sitter da med to sett bilder som tar ennå mer diskplass. Du kan imidlertid fjerne RAW-filene fra disken (ta backup til et annet sted, eller slette dem). Da vil du sitte igjen med bare JPG-bildene på disken. Hvis du gjør noe slikt jobber du imidlertid helt motsatt av hvordan Lightroom er tenkt brukt. Poenget med dette programmet er nettopp at det aldri rører originalfilene dine og de bør ligge der til evig tid. Når du editerer et bilde i Lightroom endrer du aldri filen, men lagrer et sett instruksjoner om hvordan filen skal behandles. Disse instruksjonene brukes når du gjør en eksport. Løsningen på problemet ditt er i utgangspunktet mer diskplass, og det er også viktig å bruke litt tid på å forstå bruksmåten, ellers skaper du bare masse problemer for deg selv. Passer ikke Lightrooms strategi for deg er det muligens bedre å velge et annet program. Takk for svar! Jeg har brukt Lightroom en stund nå og jeg elsker det. Det er så enkelt og jeg liker måten programmet er. Jeg vet at man kan endre på størrelsen når man eksporterer. Nå først av fant jeg ut at jeg kan gjøre det med flere filer... Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Du kan ikke endre størrelsen på en RAW fil, den er unik og alternativet er å eksportere til feks jpg i mindre størrelse og slette RAW fila. Noe som er en høyst dårlig ide. Nå koster ikke akkurat en harddisk med stor kapasitet så veldig mye og jeg har rundt 80000 RAW filer uten at det lager det helt store problemet her. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Jeg tar bilder i RAW-format og filene er ganske store. De tar svær plass på disken min, og jeg vil gjerne forandre på størrelsene. Men... Jeg har over 8000 bilder i mappa mi (familiebilder, fotoprosjekter, skoleoppgaver, osv.) og jeg orker ikke sitte og redigere ett og ett bilde... Finnes det en enklere måte? 8000*(f.eks)20MB = 160GB. En ekstern disk på 500GB koster 499,- på komplett. Ellers anbefaler jeg å rate bildene. Da passer det samtidig å slette bilder som du er sikker på at du ikke vil ha (ute av fokus o.l.) (velg alle bildene som har f.eks 0 stjerner, og slett dem) -k Lenke til kommentar
kornelen Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 I lightroom har du jo mulighet til å importere bildene som dng filer, istedet for de "vanlige" raw filene fra kamerafabrikantene som cr2, nef osv. Her kan du sette kompabilitet for camera raw versjonene, samt kvalitet.(kompresjon, og kompresjonen på thumbnail bildet). Som default står den på lossless, så da blir ikke bildene komprimert, slik som jpeg, men de tar likevel mindre plass. Nesten det samme som når du zipper et tekstdokument, det blir en del mindre, uten at tegnene mangler. (les mer om denne tapsfrie enkodingen, kalt run length encoding, hos wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Run-length_encoding ) Jeg mener også at det skal være mulig å konvertere bildene i etterkant i Lightroom (litt som image processor i Photoshop, bare raskere, da den ikke åpner hvert bilde) Hvis du ikke finner denne muligheten, er det gratis å hente ned noe som heter Adobe DNG converter. Dette programmet kan gjøre konverteringen på mapper o.l. Men ja, det vil nok ta litt tid med 8000 bilder, kommer ikke utenom dette. Dng har også fordelen at det er et mer universelt format (eller hvertfall det Adobe ønsker seg), noe som skal gjøre det enklere å lese. En annen fordel er at data som normalt sett ville lagt seg som en .xmp ved siden av den justerte råfilen, vil en i dng legge dette i selve filen. (dette kan velges i Lightroom) Ganske greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå