Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsendelse skadet med Bring (Servicepakke). 1/20 erstatning


wampster

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Sendte en pakke (Bedrift - Privat) med MyBring (servicepakke). Denne ble skadet selv om den var pakket og merket forsvarlig. Nå har jeg fått en kreditnota på 1/20 av beløpet. Ringte og spurte hva/hvorfor ikke hele? Da fikk jeg bare til svar at slik var vegtrafikkloven og at de KUN tar utgangspunkt i vekt når de har erstatningsansvar. Selv om den ble merket godt med verdi ved forsendelse (6.000 NOK). Er dette riktig? At de kun trenger å erstatte i forhold til vekt og ikke i forhold til verdien på det man sendte?

Håper på svar.

Mvh

wampster

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså. Det er jeg som er Bedriften som har sendt. Ikke privatpersonen.

Så det er jeg som Bedrift som lurer på om jeg har noe å klage på/mulighet

å få tilbake mer enn det latterlig lille beløpet jeg har blitt tildelt når det er pakket

merket og sendt akkurat som posten/bring vil?

Lenke til kommentar

Det her er vell en litt diskutert sak tror jeg, for når du kjøper av en privatperson så er du beskyttet av kjøpsloven mens dersom du kjøper hos ett firma har du forbrukerkjøpsloven.

Say what? Dette er snakk om speditørs ansvar overfor avsender, og det har ingenting med kjøpsrett å gjøre.

 

TS: Ja, de har nok rett. Postloven gir rett til full ersatning for registrert pakke, men den gjelder bare norgespakke og smartpakke (forbrukerprodukter), "servicepakke kontant" og bedriftspakke ekspress over natten. Alle andre produkter reguleres av vegfraktavtaleloven som ikke gir erstatning ut over 17SDR (ca. 150 kr) per kg, og posten gir klar beskjed om at du må tegne egen postforsikring enten gjennom dem eller gjennom andre dersom du trenger det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det her er vell en litt diskutert sak tror jeg, for når du kjøper av en privatperson så er du beskyttet av kjøpsloven mens dersom du kjøper hos ett firma har du forbrukerkjøpsloven.

Say what? Dette er snakk om speditørs ansvar overfor avsender, og det har ingenting med kjøpsrett å gjøre.

 

TS: Ja, de har nok rett. Postloven gir rett til full ersatning for registrert pakke, men den gjelder bare norgespakke og smartpakke (forbrukerprodukter), "servicepakke kontant" og bedriftspakke ekspress over natten. Alle andre produkter reguleres av vegfraktavtaleloven som ikke gir erstatning ut over 17SDR (ca. 150 kr) per kg, og posten gir klar beskjed om at du må tegne egen postforsikring enten gjennom dem eller gjennom andre dersom du trenger det.

 

 

Jeg misset ut at det var sendt via Bedrift - Privatperson og trodde det var generelt mot forsendelse med posten. Siden de fleste er mottakere rettes kravet mot firmaet.

Lenke til kommentar

 

Det her er vell en litt diskutert sak tror jeg, for når du kjøper av en privatperson så er du beskyttet av kjøpsloven mens dersom du kjøper hos ett firma har du forbrukerkjøpsloven.

Say what? Dette er snakk om speditørs ansvar overfor avsender, og det har ingenting med kjøpsrett å gjøre.

 

TS: Ja, de har nok rett. Postloven gir rett til full ersatning for registrert pakke, men den gjelder bare norgespakke og smartpakke (forbrukerprodukter), "servicepakke kontant" og bedriftspakke ekspress over natten. Alle andre produkter reguleres av vegfraktavtaleloven som ikke gir erstatning ut over 17SDR (ca. 150 kr) per kg, og posten gir klar beskjed om at du må tegne egen postforsikring enten gjennom dem eller gjennom andre dersom du trenger det.

 

Ok. Takk for svar.

Håpløst.. Da får jeg begynne å tegne forsikring da.

Er det noen vedsiden av posten som kan konkurrere på pris (servicepakke)?

99% av pakkene jeg skal sende/sender er 20x20x120 og koster ~110kr.

Lenke til kommentar

I bedriftsmarkedet er det jo bare en fordel at begge tilbudene eksisterer, og aktørene forutsetter å være såpass oppegående at de sjekker vilkårene før de bruker en tjeneste. Synes dagens løsning er god - du kan få sendt billig om det ikke er så veldig farlig ("litt svinn må man regne med"), eller betale mer for forsikring. Om forsikring var obligatorisk ville du jo likevel måtte betale for den - men nå er det både konkurranse og frivillig.

 

Med andre ord: Her er det ikke reglene som er håpløse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eneste andre aktøren hvor du kommer deg helt unna Posten er vel Tollpost Globe/Post Nord. Har bestilt en del ting med de, og det er både billig og raskt! De leverer til de aller fleste stedene i Norge, etter hva jeg har erfart og funnet ut.

 

Dog vet jeg ingen ting om vilkårene og reglene deres, så der må du nesten lese litt selv!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...