wampster Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Hei. Sendte en pakke (Bedrift - Privat) med MyBring (servicepakke). Denne ble skadet selv om den var pakket og merket forsvarlig. Nå har jeg fått en kreditnota på 1/20 av beløpet. Ringte og spurte hva/hvorfor ikke hele? Da fikk jeg bare til svar at slik var vegtrafikkloven og at de KUN tar utgangspunkt i vekt når de har erstatningsansvar. Selv om den ble merket godt med verdi ved forsendelse (6.000 NOK). Er dette riktig? At de kun trenger å erstatte i forhold til vekt og ikke i forhold til verdien på det man sendte? Håper på svar. Mvh wampster Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Det her er vell en litt diskutert sak tror jeg, for når du kjøper av en privatperson så er du beskyttet av kjøpsloven mens dersom du kjøper hos ett firma har du forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
War Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Pakket SR2 inn i 2 esker med bobbleplast inni og mellom eskene. De klarte å bøye døra og erstatning var en 25del av verdien.. Noe med 25kg kg Lenke til kommentar
wampster Skrevet 6. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2014 Altså. Det er jeg som er Bedriften som har sendt. Ikke privatpersonen. Så det er jeg som Bedrift som lurer på om jeg har noe å klage på/mulighet å få tilbake mer enn det latterlig lille beløpet jeg har blitt tildelt når det er pakket merket og sendt akkurat som posten/bring vil? Lenke til kommentar
War Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Jeg sendte også fra bedrift, derfor var jeg heldig og fikk 25kr kg. Jeg gadd ikke gå lenger med saken. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Nå sender jeg nesten konsekvent ALT med Schenker. Så posten sine vilkår skal jeg ikke si jeg kjenner så nøye. Men det høres ut som noe som kan finne på å stå i vilkårene deres. Lenke til kommentar
War Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 En ting er garantert, postens rutiner er å tippe conteinere opp ned så sortere. Det er sånn maskinene er satt opp. Uansett hva man merker pakken med må den tåle å falle 3 meter. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Det her er vell en litt diskutert sak tror jeg, for når du kjøper av en privatperson så er du beskyttet av kjøpsloven mens dersom du kjøper hos ett firma har du forbrukerkjøpsloven.Say what? Dette er snakk om speditørs ansvar overfor avsender, og det har ingenting med kjøpsrett å gjøre. TS: Ja, de har nok rett. Postloven gir rett til full ersatning for registrert pakke, men den gjelder bare norgespakke og smartpakke (forbrukerprodukter), "servicepakke kontant" og bedriftspakke ekspress over natten. Alle andre produkter reguleres av vegfraktavtaleloven som ikke gir erstatning ut over 17SDR (ca. 150 kr) per kg, og posten gir klar beskjed om at du må tegne egen postforsikring enten gjennom dem eller gjennom andre dersom du trenger det. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Det her er vell en litt diskutert sak tror jeg, for når du kjøper av en privatperson så er du beskyttet av kjøpsloven mens dersom du kjøper hos ett firma har du forbrukerkjøpsloven.Say what? Dette er snakk om speditørs ansvar overfor avsender, og det har ingenting med kjøpsrett å gjøre. TS: Ja, de har nok rett. Postloven gir rett til full ersatning for registrert pakke, men den gjelder bare norgespakke og smartpakke (forbrukerprodukter), "servicepakke kontant" og bedriftspakke ekspress over natten. Alle andre produkter reguleres av vegfraktavtaleloven som ikke gir erstatning ut over 17SDR (ca. 150 kr) per kg, og posten gir klar beskjed om at du må tegne egen postforsikring enten gjennom dem eller gjennom andre dersom du trenger det. Jeg misset ut at det var sendt via Bedrift - Privatperson og trodde det var generelt mot forsendelse med posten. Siden de fleste er mottakere rettes kravet mot firmaet. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 6. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2014 Det her er vell en litt diskutert sak tror jeg, for når du kjøper av en privatperson så er du beskyttet av kjøpsloven mens dersom du kjøper hos ett firma har du forbrukerkjøpsloven.Say what? Dette er snakk om speditørs ansvar overfor avsender, og det har ingenting med kjøpsrett å gjøre. TS: Ja, de har nok rett. Postloven gir rett til full ersatning for registrert pakke, men den gjelder bare norgespakke og smartpakke (forbrukerprodukter), "servicepakke kontant" og bedriftspakke ekspress over natten. Alle andre produkter reguleres av vegfraktavtaleloven som ikke gir erstatning ut over 17SDR (ca. 150 kr) per kg, og posten gir klar beskjed om at du må tegne egen postforsikring enten gjennom dem eller gjennom andre dersom du trenger det. Ok. Takk for svar. Håpløst.. Da får jeg begynne å tegne forsikring da. Er det noen vedsiden av posten som kan konkurrere på pris (servicepakke)? 99% av pakkene jeg skal sende/sender er 20x20x120 og koster ~110kr. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 I bedriftsmarkedet er det jo bare en fordel at begge tilbudene eksisterer, og aktørene forutsetter å være såpass oppegående at de sjekker vilkårene før de bruker en tjeneste. Synes dagens løsning er god - du kan få sendt billig om det ikke er så veldig farlig ("litt svinn må man regne med"), eller betale mer for forsikring. Om forsikring var obligatorisk ville du jo likevel måtte betale for den - men nå er det både konkurranse og frivillig. Med andre ord: Her er det ikke reglene som er håpløse. 2 Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Eneste andre aktøren hvor du kommer deg helt unna Posten er vel Tollpost Globe/Post Nord. Har bestilt en del ting med de, og det er både billig og raskt! De leverer til de aller fleste stedene i Norge, etter hva jeg har erfart og funnet ut. Dog vet jeg ingen ting om vilkårene og reglene deres, så der må du nesten lese litt selv! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå