Gå til innhold

Lydkort med switch høyttaler/headset


Anbefalte innlegg

Jeg trenger nytt lydkort.

 

Kravene er ikke så store, men følgende ting er ufravikelige:

Utgang til headset og høyttalere, samt mulighet til å switche uten å gå via software.

 

Utover det brukes PC'n i all hovedsak til spilling, så alt mulig annet fjas er ikke nødvendig. På den annen side så vil jeg ha skikkelig lyd, så noe billig ræl er uaktuelt. ;)

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foruten å bruke en double-jack ala det Clayman linker, er det eneste jeg kommer på i farten en mulighet som Creative har. Der kan du sende analog lyd (minijack-hodetelefoner) via optisk utgang samtidig. Så om høyttalerene er koblet til en reciever kan recieveren få signal samtidig som hodetelefonene.

Lenke til kommentar

Jeg har idag Creative Xtreme Music, første X-fi kortet som kom. Kanskje jeg allerede har funksjonaliteten jeg etterspør uten egentlig å være klar over det?

Får lese litt på nett. Selvfølgelig bra å evt slippe å kjøpe nytt kort, men nå var jeg litt klar for å handle noe ;)

 

edit: Det var ikke den muligheten på mitt kort.

----------

En splitter deler uanset bare signalet i to, så da kan man kjøpe en billig Dealextreme-variant for 10 spenn. Har volumkontrol på headset og evt høyttaleroppsettet, så dette er selvfølgelig en mulighet.

Skal man være litt pirkete, så vil slike oppsett sett lydkortet litt i skygge da det ikke vet om det er høyttalere eller headset som er tilkoblet. Dette har litt å si for hvordan lydbildet i spill blir generert og blir sånn sett ikke optimalt. En splitter er grisebillig, så da kan man selvsagt inngå noen kompromisser, men det var ikke planen denne gang.

 

Om det ikke er fysisk switch mellom høyttaler/headset, hvilke lydkort har utgang til begge deler og i alle fall skiller i software på disse to alternativene?

Endret av Svantesvoken
Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan tenke på ellers er å plugge headsettet ut og inn av høytallerene.

Og ellers så er Xtreme music til de grader utdatert, har samme kortet selv og er ikke imponert kontra onboard.

Rent generelt så skrur bare det ekstra lydkortet opp volumet og ikke noe mer.

Surround er også bare tull for headset, dette klarer du selv å oppfatte uten noe fancy 7.1 lydkort/headset. Google virtualbarbershop for å se hva jeg mener.

Skal du ha skikkelig lyd dropper du lydkort og investerer i en dac istedenfor.

Lenke til kommentar

Onboard-kortet imponerer heller ikke, men det er vel sikkert mangel på skikkelig forsterkerledd til headset?

 

En DAC med headset-utgang kunne kanskje vært moro å teste. Nå kjører vel uansett mange spill generering av lydbilde direkte i motoren, altså SW-basert og ikke HW-basert som Creative forsøkte seg på med EAX osv i sin tid.

DAC endrer i så fall utgangspunktet for denne tråden ganske kraftig ;) Noen forslag fra sidelinja?

-----

Funker noe sånt som dette ved spilling?

http://www.soundgarden.no/audioquest-dragonfly-usb-dac-sort.html

I øvre pris-sjikt for min del, men prinsippet er jo greit nok.

Begge mangler dog mic-inngang, så jeg må aktivere onboard-kortet for den biten i så fall, samt for å kunne ha høyttalere i tillegg. Plutselig har man to "lydkort" man må veksle mellom f.eks i spill og da faller litt av poenget med fleksibiliteten bort...
Endret av Svantesvoken
Lenke til kommentar

Vel det er mange forslag til DAC, men den som imponerer mest er Mayflower Objective 2. Der har du mic utgang.

Koble den til usb og få lydkilden digital samt bort fra all mulig støy som er et er hovedproblemene til dagens lydkort.

Dette fungerer så absolutt til spilling, film og musikk.

 

Se heller på dette her som et eksternt lydkort som egentlig blåser alt annet av integrerte lydkort innen samme prisklasse ut av vannet.

Denne her sammen med evt en splitter så har du en vinner.

 

Har vurdert denne selv da jeg synes integrert lyd og xtreme music er noe reelt dritt.

Lenke til kommentar

Regner med jeg ender opp med en FIIO , DAC og forsterker i en enhet, samt overkommelig pris.

Kan visstnok også dra med evt features fra X-FI via handover til DAC'en hvis det bidrar på spillfronten. Er jo verdt et forsøk http://www.head-fi.org/t/593050/the-nameless-guide-to-pc-gaming-audio-with-binaural-headphone-surround-sound/45#post_8109195

Mic kan også løses ved å bruke web-kameraet (USB), men det er litt synd når micen på headsettet funker uendelig mye bedre per idag.

 

Fant for øvrig et norsk alternativ. Snakket så vidt med konstruktør/innehaver av Henry Audio og han er servicevennlig som få. Prisen er for så vidt grei og det er i følge tester veldig høy "value for money".

men her må man legge på et forsterkerledd i tillegg og da tipper prisen ut av mitt område.

http://www.henryaudio.com/

Review: http://www.klikk.no/teknologi/lydogbilde/article882728.ece

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...