Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elmotor som har suget vann (ikke bil) hvordan testkjøre?

Anbefalte innlegg

Klarte å suge vann på terrassen med min miele støvsuger. Spruten stod ut av luft-utblåsingen før den tilslutt kortsluttet.

Siden denne ikke er av de billigste typene har jeg forsøkt å reparer.

Satt på byggtørker mot alle delene etter jeg har skrudd alt fra hverandre.

Plug and play så veldig enkelt..

Så ut til at det bare var gått en lodding på det ene printkortet, så jeg loddet sammen igjen, men da smalt en kondensator el lignende.

Bestilt nytt elsett til den på ebay. Da blir den god som ny, forutsatt at motor virker. Siden jeg har tørket motor i så lang tid kan jeg ikke skjønne at den har tatt skade?

Det jeg lurer på er, hvordan testkjører jeg motor uten å koble til printkort?

Kan jeg koble på en sikring på en ledning jeg kobler til slik at jeg unngår at sikring går i sikringsskapet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er er 2-delt.

Motoren kunne ha overlevd dette men ettersom den fikk kjøre til det smalt er det en eller flere ting som er brent og gjerne motorviklingene når det først smalt.

Det andre er lagrene.

De kan fort ta skade av vann og rue smårustne kuler og baner i kulelagrene gjør at motoren ikke varer særlig lenge uansett.

Når det kommer til testkjøring om du velger dette skulle jeg tro at det er så enkelt som å spenningssette den der den er tilkoblet.

Er ikke sikkert det er slik men stor sansynlighet for det.

Men og det er et stort men her og det er om det er overslag mellom viklinger og gods i den, er det det er den tapt om du ikke vikler den om selv da.

Mest sansynlig er dette et tapsprosjekt om det ikke er en pelementmaker eller person med elektrobakgrunn som poster.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...