innimellom Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 God dag! Etter noen år med min nåværende maskin har jeg endelig bestemt meg for å satse på å bygge en ny. Da jeg ikke er helt oppdatert på hva som er bra og billig i disse dager, lurte jeg på om noen her har oversikt? Tenker altså å bygge en splitter ny stasjonær, 100% for gaming, til en totalpris på rundt 10.000kr +/- (eksluderende mus/tastaur/monitor/høyttalere). Hva er viktig å tenke på ang. valg av hovedkort med tanke på kombinasjon med skjermkort/strømforsyning f.eks? Hvilke produsenter er sterkest på de forskjellige komponentene? Her er altså nøkkelordet det for det billigste. Setter pris på utdypende svar og gode forslag Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Forslag fra Dustin home (uten OS): Lenke til kommentar
innimellom Skrevet 5. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2014 Takk for raskt svar! Hva er fordeler/ulemper ved i5 kontra i7? Jeg ser du har valgt ut et ASUS RADEON skjermkort, men er ikke Nvidia GeForce GTX-serien et bedre alternativ? Evt. hvilken modell? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Stiller meg bak forslaget til Omnithunder. To av de mest kjøpte prosessorene i dag er i5 4670K og i7 4770K (Faktisk nr 1 og 2 på Prisguiden). Den største forskjellen mellom disse to er at i7'n har Hyper-Threading teknologi som gjør at den "lager" 4 ekstra virtuelle kjerner og får da totalt 8 tråder. i5'n har ikke dette. Noen få spill drar nytte av dette, som f.eks BF 3/4. Man vil oppnå litt bedre ytelse med i7'n kontra i5'n i applikasjoner som kan dra nytte av HT. Om det er verd de 5-600 kronene ekstra får bli en annen sak. Den aller mest kjøpe prosessoren i dag for gaming er i5 4670K. Her er en god artikkel som omtaler CPU valg. Merk at denne omtaler singleplayer spill. I Multiplayer BF er det en litt annen sak. Men for 10K er forslaget som er nevnt veldig bra. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 (endret) For gaming har i7 ingen vesentlige fordeler over i5 i dagens spill. R9 290 fordi det er et prisgunstig kort som passer budsjettet. Det er kraftigerer enn GTX 770, og hvis du overklokker litt er det nærmere GTX 780. Her er test av skjermkortet http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2014/03/03/asus-radeon-r9-290-directcu-ii-oc-review/1 Edit: Har du råd til det så er i7 grei å kjøpe, men du får mer igjen for pengene ved å legge de i skjermkortet. Endret 5. mai 2014 av Omnithunder Lenke til kommentar
innimellom Skrevet 5. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2014 (endret) Ok, takk takk. Vet du hvordan denne builden er med tanke på støynivå? Slet fryktelig mye med voldsom støy på min forrige stasjonære. Edit: Hva er Seagate HDD'n for? 64mb? Tenker evt. at det ikke gjør så mye om jeg kjører SSD for både OS og data? Eller? Endret 5. mai 2014 av Etheriol Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 (endret) Det er et støysvakt oppsett med støydempet kabinett og en støysvak CPU-kjøler. Edit: HDD'en er kun for mer lagringsplass. Klarer du deg uten, er det bare å droppe den. Endret 5. mai 2014 av Omnithunder Lenke til kommentar
innimellom Skrevet 5. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2014 (endret) Ok, skjønner. Hvordan er det å evt kjøre en liten SSD for OS, og en annen større for alt annet av data? Edit: Ser ikke noe CD-ROM av noe slag her, mulig du har oversett det, eller? Trenger for avspilling av spill, DVD og til å brenne begge deler. Endret 5. mai 2014 av Etheriol Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Det gir ingen mening for meg. Da kan du like godt kjøpe en stor SSD. Alternativet er å kjøre 2 like SSD'er i RAID 0. Lenke til kommentar
innimellom Skrevet 5. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2014 Ok, så det er ikke slik at systemet kjører raskere om det har en egen SSD for det? Da har jeg nok misforstått Takker så meget for raske og godt forklarende svar - har fått godt med insight her. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 (endret) Du får ikke flere FPS i spill med SSD, kun kortere loading tid. Edit: DVD http://www.dustinhome.no/product/5010748255/asus-drw-24f1st-dvdr-rw-ram-dl-24x-sata-black-bulk/ Ekstra SATA-kabel (følger kun 2 stk med HK) http://www.dustinhome.no/product/5010594378/deltaco-kabel-sata-intern-6gb-0-3m-svart/ Endret 5. mai 2014 av Omnithunder Lenke til kommentar
innimellom Skrevet 5. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2014 (endret) Ok, tusen takk. Forresten, har glemt å nevne en kanskje kritisk del.. Som sagt bygges den 100% for gaming, men jeg har også planer om å kunne streame via OBS til Twitch.tv med bra kvalitet uten at det går utover ytelse. Er dette oppsettet kraftig nok for det, eller må enkelte komponenter byttes ut med andre som har fordeler for streaming? Edit: Hva med å bytte ut SSD'en og HDD'en for denne ene her? Er den like bra, men større? http://www.hardware.no/artikler/test-samsung-840-evo-ssd-500-gb/136024 500gb holder i massevis for meg. Endret 5. mai 2014 av Etheriol Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 (endret) Det må andre svare på, men ettersom jeg forstår vil Core i7 gi en fordel her. Edit: I følge denne tråden https://obsproject.com/forum/threads/worth-buying-i7-for-streaming.5760/ You don't NEED an i7 for streaming, but if you can afford one, it's highly recommended. Endret 5. mai 2014 av Omnithunder Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Hva med å bytte ut SSD'en og HDD'en for denne ene her? Er den like bra, men større? http://www.hardware.no/artikler/test-samsung-840-evo-ssd-500-gb/136024 500gb holder i massevis for meg. Hvis 500GB er nok, så kjøper du den. Eventuelt 2 stk 250GB i RAID 0. Det blir bare en 100-lapp ekstra. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Alternativt oppsett med Core i7, R9 280X og 2x250GB SSD i RAID 0: Lenke til kommentar
innimellom Skrevet 5. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2014 Ser fantastisk ut. Prøvde meg litt frem selv: Men det er vel mulig å nedgradere til 280X som du gjorde og spare penger der. Kan jeg spørre hva som avgjorde valget av HK forresten? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 (endret) HK er valgt fordi det har god pris i forhold til funksjoner og ytelse. Edit: Du får rimeligere HK med tilsvarende ytelse, men du mister eksempelvis egen digital lydutgang og mulighet for SLI (noe du ikke trenger med AMD GPU) http://www.dustinhome.no/product/5010743672/gigabyte-ga-z87p-d3-z87-s-1150-atx/ Endret 5. mai 2014 av Omnithunder Lenke til kommentar
innimellom Skrevet 5. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2014 Tror jeg har kommet fram til en beslutning om at jeg går for det siste oppsettet som er linket her. Det eneste jeg er veldig usikker på er om det er nødvendig å ha 290'n over 280X'n, eller om det faktisk går an å spare pengene uten at det har noe å si? Dette blir en investering jeg gjør nå, og planen er å ikke måtte oppgradere på minst et par år. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 (endret) Så lenge du skal game på en skjerm i 1920x1080 vil jeg si at 280X holder fint. Om du må justere litt ned på settinger i nye titler som kommer, vil det neppe ødelegge særlig for opplevelsen. Du kan alltids oppgradere med et 280X til for å kjøre Crossfire. PSU'en er kraftig nok til det. Hvis det er uaktuelt å kjøre Crossfire, kan du spare inn noen kroner på PSU'en http://www.dustinhome.no/product/5010759631/corsair-cs-series-550w-gold-modular-psu-cs550m/ Du kan også velge det rimeligere HK'et som jeg linket til tidligere. Edit: Du kan kutte den ekstra SATA-kabelen hvis du går for en stor SSD. Det følger 2 stk med HK, en til DVD og en til SSD. Endret 5. mai 2014 av Omnithunder Lenke til kommentar
innimellom Skrevet 5. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2014 Da går jeg for den billigere PSU'n med tanke på at jeg ikke kommer til å kjøre Crossfire, så lenge det ikke går utover noe annet. Jeg har vel bruk for lydutgangene på det første HK dersom jeg skal plugge i høyttalere osv.? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå