Gå til innhold

Kina stiller nye Nobelpriskrav til Norge. Hvor er ytringsfrihetstilhengerne?


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

 

 

 

 

 

 

Ikke når de bryter fundamentale menneskerettigheter nei.

 

Det gjør vi her i Norge også. Så derfor bør vi rett og slett holde kjeft. Rydd opp her før vi kan kritisere andre.

 

 

Det vi vel først og fremst diskuterer, er vel retten til å si sin mening - og siden du neppe er arrestert for noen av dine meninger, og det i likhet med de fleste her til lands, må man vel kunne si at at akkurat den rettigheten har vi oppfylt. Så, argumentet ditt er ikke holdbart, tror jeg

 

Og hva angår det å rydde opp, så er det en kontinuerlig prosess, for alt støver til, det være seg på det interne og det eksterne planet.

 

Få har blitt straffet for og ytre sine meninger i Norge. Vi må vel tilbake til Hvit valgallianse for å finne noen som har blitt det.

Men uansett så mener jeg vi her i Norge bør være litt varsomme, siden vi selv bryter menneskerettighetene. Jeg ser og forstår at de fleste ikke forstår hvor alvorlig våre brudd er. Fordi de ikke har kunnskap og det foregår i en verden få har innsikt til. Derfor turer de frem som om Norge skulle være perfekt.

Ja det tar tid og få ryddet opp. Norge har frem til 2018 og få ryddet opp i lov om psykisk helsevern som åpner opp for brudd på menneskerettighetene. Det er FN torturkomite klare på.

 

 

Men kan vi være enige om at den viktigste rettigheten, og den som naturlig kommer før de andre, er å kunne få si sin mening uten å bli straffet? For hvis man er tvunget til å holde kjeft, så får man jo ikke sagt noe om alle de andre rettighets overtrampene, og da er man helt fastlåst

 

Ytringsfriheten er blant de viktigste rettigheter.

 

Kan du si meg hvilken rettighet som bør komme naturlig foran retten til å si sin mening?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

Kan du si meg hvilken rettighet som bør komme naturlig foran retten til å si sin mening?

 

Retten til å være seg selv som individ. Retten til å ha sin «avvik» uten at staten skal gå inn med tvang for og endre deg. Jeg vil si at disse rettigheter henger sammen med ytringsfriheten.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

 

 

 

Kan du si meg hvilken rettighet som bør komme naturlig foran retten til å si sin mening?

 

Retten til å være seg selv som individ. Retten til å ha sin «avvik» uten at staten skal gå inn med tvang for og endre deg. Jeg vil si at disse rettigheter henger sammen med ytringsfriheten.

 

 

Er du enig i at for å nå retten til å være seg selv, retten til å være annerledes, avhenger av at retten til å si i fra er på plass i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Spytter regjeringen på flagget? Hvor har du slikt tøv i fra?

 

Regjeringen spytter teknisksett på flagget vårt som representerer et land som kjemper for menneskerettigheter. Ved å ikke møte Dalai Lama, representerer ikke regjeringen vårt folk, og ved det spytter de på flagget etter min mening.

 

Hvor har de mandatet til ikke å være representanter for det norske folk ved å ikke møte en fredsprisvinner, som kjemper for et uavhengig Tibet? Dem møter ikke Lama grunnet det vil ha utenriksfølger, men så godtar vi på mange måter da at Kina har et jerngrep om Tibet.

Lenke til kommentar

Norge er med i den eksklusive gutteklubben-grei, hvis land over tid sjøl har bestemt og definert, hva som er "menneskerettigheter" og "frihet" etc. for hele den øvrige verden og alle dens innbyggere. Egentlig er det utslag av utrolig arroganse, selvgodhet og en moderne form for kolonialisme som bedrives.

 

 

 

Er det kolonialisme å spre holdninger om at Kina ikke skal fengsle mennesker for å si det de mener?

 

Jøss...

 

Er kineserne enige med deg i at dette er kolonialisme?

 

Er de som blir slått, kidnappet og henrettet enig i at frihet er "arroganse, selvgodhet og kolonialisme" bare fordi det kommer fra et sted og ikke et annet?

 

Du som vanligvis er voldsomt imot at religion skal fortelle oss hva som er riktig og galt her i verden, er åpenbart blind for den, til alle tider, største form for misjonering som har forekommet, dvs. hva (landene) i gutteklubben-grei til enhver tid bestemmer hva som er "riktige verdier", for hele menneskeheten på denne kloden. Ser du paradokset? Eller har du endelig funnet en "menighet" du trives godt i?

 

Så, hvordan oppstår disse "verdiene" egentlig? Hva gjør "oss" så fromme? Er det kanskje litt hykleri i bildet? Eller for å si det sånn, i det øyeblikk vi lager et nytt "verdi-standpunkt", så er plutselig alle andre samfunn & land utenfor klubben, "brutale og umenneskelige" regimer. Jo, er uten tvil mye selvgodhet og ignoranse i denne misjoneringens fotspor.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Kan du si meg hvilken rettighet som bør komme naturlig foran retten til å si sin mening?

 

Retten til å være seg selv som individ. Retten til å ha sin «avvik» uten at staten skal gå inn med tvang for og endre deg. Jeg vil si at disse rettigheter henger sammen med ytringsfriheten.

 

 

Er du enig i at for å nå retten til å være seg selv, retten til å være annerledes, avhenger av at retten til å si i fra er på plass i utgangspunktet?

 

Som jeg skrev i mitt innlegg, det ligger innenfor ytringsfriheten og kunne være seg selv.

Lenke til kommentar

 

Spytter regjeringen på flagget? Hvor har du slikt tøv i fra?

 

Regjeringen spytter teknisksett på flagget vårt som representerer et land som kjemper for menneskerettigheter. Ved å ikke møte Dalai Lama, representerer ikke regjeringen vårt folk, og ved det spytter de på flagget etter min mening.

 

Hvor har de mandatet til ikke å være representanter for det norske folk ved å ikke møte en fredsprisvinner, som kjemper for et uavhengig Tibet? Dem møter ikke Lama grunnet det vil ha utenriksfølger, men så godtar vi på mange måter da at Kina har et jerngrep om Tibet.

 

Norge forsøker å representere et land som kjemper for menneskerettigheter. Mens vi i virkeligheten bryter dem daglig. Jeg finner det noe patetisk at vi har tatt på oss den rollen. Før vi hyler og kritiserer andre, så for vi være voksne nok til og rydde opp her hjemme. Derfor spytter vi ikke på noe flagg.

Regjeringen gjør hva de mener er det beste for Norge. Dette har de støtte av fra Norges største part, AP. Sett slik, har de bred støtte fra Stortinget. Så for hver enkelt gjerne være uenig i den beslutning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Regjeringen gjør hva de mener er det beste for Norge. Dette har de støtte av fra Norges største part, AP. Sett slik, har de bred støtte fra Stortinget. Så for hver enkelt gjerne være uenig i den beslutning.

 

Hva de mener er best for Norge er ikke best. De ødelegger Norges rykte internasjonalt.

Lenke til kommentar

flagget vårt som representerer et land som kjemper for menneskerettigheter.

 

Det blir først "menneskerettigheter" og "verdi" når vi selv bestemmer det, og da skal det plutselig gjelde alle andre (også utenfor Norge). Hvis de ikke bøyer seg for den nye guden, er de "regimer" "umenneskelige" osv.

 

Dette er generelt sagt (slik som forrige innlegg), ikke spesielt med tanke på Kina.

 

F.eks et populært tema som homofil praksis eller bestemmelser om utukt mellom ugifte, som var forbudt i Norge frem til 1972

 

Noen ganger møter den nye guden (gutteklubben-grei) seg sjøl i døra, eller det er iallefall et slags paradoks hvis vi f.eks. tenker på England i nevnte tema. Når England kolonialiserte India i 1858 så eksisterte ikke noen lover mot homofili. Ikke så overraskende kanskje, hvis man kjenner til utsmykning på noen Hindu templer

 

Erotic%20Art%20carvings%20at%20Khajuraho

 

Dog, engelskmennene innførte straks britisk lov, og deriblandt straff for homofili.

 

Drøye hundre år senere, omtrent samtidig med Norge, blir homofili lovlig i UK, og da er plutselig land som India (som i mellomtiden er blitt selvstendig) stemplet av gutteklubben-grei som "umenneskelig" og "diskriminerende" mot slike mennesker.

 

Altså, det er åpenbart hele tiden "vi" som skal definere hva som er "riktige verdier" for alle andre. Akkurat på tidspunktet når "vi" finner det riktig bestemmer det. Dette gjør seg gjeldene på nesten alle sosiale forhold. Den nye Guden har bestemt det.

Lenke til kommentar

 

Regjeringen gjør hva de mener er det beste for Norge. Dette har de støtte av fra Norges største part, AP. Sett slik, har de bred støtte fra Stortinget. Så for hver enkelt gjerne være uenig i den beslutning.

 

Hva de mener er best for Norge er ikke best. De ødelegger Norges rykte internasjonalt.

 

Nå er nok ikke du i en slik posisjon der du vet hva som er til det beste for Norge. Regjeringen har nok noe bedre innsikt i dette en både du og jeg. Det som er viktig og som jeg vet er regjeringens mål, er å forbedre vårt forhold til Kina. Det gjør vi ikke ved å ta i mot Dalai Lama. Alle representanter på Stortinget og andre offentlige organer, bortsett fra regjeringen står fritt til og møte han. Så noe dårlig bilde til resten av verden, det er sterkt overdrevet.

Lenke til kommentar

 

Regimekritiske bloggere blir henrettet.

 

 

og du nevner i fleng følgende personer?

 

Hvis "sannhetsgehalten" i slike påstander om Kina er på linje med påstander om at i Iran blir du henrettet utelukkende for å være homofil eller kristen, så er jeg ikke imponert.

 

 

 

Kina henretter flere mennesker enn resten av verden tilsammen, men:

 

Executions for political crimes are extremely rare and confined to persons involved in violence or the threat of violence.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment_in_China

 

Geir :)

 

Så hvorfor forsøkes det fremstilt motsatt?

Lenke til kommentar

Du som vanligvis er voldsomt imot at religion skal fortelle oss hva som er riktig og galt her i verden, er åpenbart blind for den, til alle tider, største form for misjonering som har forekommet, dvs. hva (landene) i gutteklubben-grei til enhver tid bestemmer hva som er "riktige verdier", for hele menneskeheten på denne kloden. Ser du paradokset? Eller har du endelig funnet en "menighet" du trives godt i?

 

Så, hvordan oppstår disse "verdiene" egentlig? Hva gjør "oss" så fromme? Er det kanskje litt hykleri i bildet? Eller for å si det sånn, i det øyeblikk vi lager et nytt "verdi-standpunkt", så er plutselig alle andre samfunn & land utenfor klubben, "brutale og umenneskelige" regimer. Jo, er uten tvil mye selvgodhet og ignoranse i denne misjoneringens fotspor.

Lurer på hvem kinesiske bloggere som blir sparket og slått er enige med, deg eller meg? Tror ikke de bryr seg like mye "hvor" frihet ble funnet opp som det du gjør.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

 

Lurer på hvem kinesiske bloggere som blir sparket og slått er enige med, deg eller meg? Tror ikke de bryr seg like mye "hvor" frihet ble funnet opp som det du gjør.

 

Eller de kunne jo sagt, dere kan ta å ryke & reise med hykleriet deres.

Lenke til kommentar

 

Kina henretter flere mennesker enn resten av verden tilsammen, men:

 

Executions for political crimes are extremely rare and confined to persons involved in violence or the threat of violence.

http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment_in_China

 

Geir :)

Hmm, ettersom politikk omhandler hvordan best bruke vold og voldstrusler kan jeg altså dra konklusjonen at KUN politikere blir avrettet for "political crimes".

 

Det var en lettelse å finne at man ikke avretter vanlige folk for politisk kriminalitet i Kina.

 

 

smiley-dance009.gif

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

 

Lurer på hvem kinesiske bloggere som blir sparket og slått er enige med, deg eller meg? Tror ikke de bryr seg like mye "hvor" frihet ble funnet opp som det du gjør.

 

Eller de kunne jo sagt, dere kan ta å ryke & reise med hykleriet deres.

 

Hvem kan si hva?

 

Bloggerne kan si ryk og reis til kinesiske myndigheter hvis de har valgt å godta å støtte menneskerettighetene på utsiden for å se bra ut, mens de selvsagt kjører på med jævelskapen i det skjulte. Men det hjelper ikke når kommunikasjonen tilbake består av vold.

 

Kinesiske myndigheter sier ikke ryk og reis, de sier fengsel og tortur.

Lenke til kommentar

Kina henretter flere mennesker enn resten av verden tilsammen, men:

 

Executions for political crimes are extremely rare and confined to persons involved in violence or the threat of violence.

http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment_in_China

 

Geir :)

 

Dette vet egentlig ingen, bortsett fra regimet selv. Det nøyaktige tallet for antall henrettede virker å være en statshemmelighet. Og om noen skal ryddes av veien, så er det nok ikke spesielt vanskelig å anklage dem for noe annet enn oppvigleri - rettsvesenet i kina setter partiet over loven.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Så hvorfor forsøkes det fremstilt motsatt?

 

Det er vel strengt tatt bare feil anvendt matematikk: Kina er verdensledende på dødsstraff, og de forfølger regimekritikere hardt. Det er naturlig å tro at henrettelser ville være en metode. Men altså øyensynlig ikke riktig.

 

 

Dette vet egentlig ingen, bortsett fra regimet selv.

 

Kjøper den. Men hvis bare regimet vet, hva baserte du din påstand på?

 

Det nøyaktige tallet for antall henrettede virker å være en statshemmelighet. Og om noen skal ryddes av veien, så er det nok ikke spesielt vanskelig å anklage dem for noe annet enn oppvigleri - rettsvesenet i kina setter partiet over loven.

 

Offisielt ville det vært en løsning. Det er dog sannsynlig at de opposisjonelle ville vite hva den egentlige grunnen var, og at det ville lekke ut.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nå er nok ikke du i en slik posisjon der du vet hva som er til det beste for Norge. Regjeringen har nok noe bedre innsikt i dette en både du og jeg.

 

Så hvorfor har vi valg, hvis regjeringen vet bedre enn folket som skal velge dem? Er det ikke meningen at politikerne skal håndheve folkets mandat?

 

Det som er viktig og som jeg vet er regjeringens mål, er å forbedre vårt forhold til Kina. Det gjør vi ikke ved å ta i mot Dalai Lama.

 

Hvem har bestemt at det er det viktige her? Hva med oss som er uenige?

 

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...