Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mulig barnevernssak (Barne- og ung. arb)

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg jobber som barne- og ungdomsarbeider i en barnehage. I en samtale med et barn jeg er ganske tett på kom det frem at far hjemme var streng. Samtalen forsatte og til slutt kom det frem at far slår.

Jeg måtte vurdere selve situasjonen og følte at jeg selvfølgelig måtte ta dette videre. Har snakket med leder og forklart situasjonen, dette blir nok meldt til barnevernet.

Er veldig frustrert nå. Da leder forklarte at navn (på meg) må oppgis, man kan liksom ikke være anonym. Jeg har et utrolig godt forhold til foreldrene og føler dette kan bli vanskelig.

Hvorvidt barnet snakker sant eller ikke gidder jeg ikke henge meg opp i. Jeg er mer bekymret for å face foreldre etter at mitt navn blir nevnt.

Føler meg også en del egoistisk av å sutre over at navnet mitt være med i saken.

Noen som har noen kloke råd eller har vært utsatt for lignende situasjoner?

Jeg vil selvfølgelig at dette etterforskes mer, men har en storm av tanker når det gjelder det veldig gode forholdet til foreldrene.

Setter selvfølgelig barnet fremover ALT annet men dette er utrolig tøft.

stolthet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Fokuser kun på barnets beste, i alt du har tenkt og vurdert underveis, og vær ærlig med alle involverte. Det kan hende at foreldrene blir litt lei seg, men det går over. Du har kort og godt gjort jobben din.

Fint at du tar tak i ting :)

Lenke til kommentar

Det er vel rimelig at foreldrene bytter barnehage, når (eller hvis) de kommer seg gjennom dette.

Husk de blir kastet inn i en situasjon der bv har rett til å ta barnet eller barna med akuttvedtak.

Nå virker det som dette uansett blir meldt til bv, men generelt kan barnehagebarn si ting om foreldrene som ikke stemmer, eller de kan blande ting. Derfor ser man kanskje oftest etter merker på kroppen. Men det kan jo også slå feil, ettersom det kan være fødselsmerker eller fall som er årsaker til merker.

Etter hva jeg har sett, er offentlig ansatte ikke redde for å melde foreldre til bv. De krever endog ofte at foreldrene skal delta på samarbeidsmøter med dem i etterkant, eller trening på samspill!

Lenke til kommentar

Du har full rett til å levere en anonym bekymringsmelding.

Hun/han kan jo ikke gjøre det nå, etter å ha sagt fra til styreren. Og dersom det står om noe som har skjedd i barnehagen, vil det jo fort peke på de ansatte der.

Det hun kunne gjort var å sende en anonym melding om hva barnet hadde sagt, uten noen referanse til barnehagen i det hele tatt. Dette ville jo ha gjort at foreldrene ville ha mistenkt folk i nabolaget for å ha sendt meldingen.

En ting som også er mulig, er dersom barnet er så stort at det kan fortelle hvilken barnehageansatt som hadde samtalen om den strenge faren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...