Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vite at man jobber en time før vakta starter, lov?

Anbefalte innlegg

Hei, vi har en midlertidig sjef på jobb nå siden han forrige sluttet. Vanligvis har vi fått timelister på mail ca 3mnd om gangen. Nå har vi ikke engang fått timelister. Jeg har alltid gjennom hele året hatt sånn at jeg jobber en uke fredag og lørdag, neste uke lørdag. Annenhver. I det siste har det vært litt surr der og jeg har jobbet to fredager/lørdager på rad osv noe som er helt greit.

Idag tidlig sendte jeg mld til sjefen der jeg lurte på når jeg jobbet denne uken (Ville sjekke for å være sikker) 1520 fikk jeg mld ''Du jobber fra 1600 idag''. Er dette litt urimelig? Jeg ringte og sa at jeg ikke kunne det fordi jeg skulle være barnevakt fra 1800. Da fikk jeg bare ''Vel, da har du 30 min på å finne en nye en og komme meg ned på jobb''. Forklarte at dette ikke var aktuelt, og han sa at han skulle ringe en av de andre, men hvis de ikke kunne MÅTTE JEG.

Vel, han ringte tilbake og sa at jeg hadde flaks, fordi en annen kunne ta den. Men fra nå av måtte jeg begynne å si ifra når jeg ikke kunne lengre før osv... Er det virkelig meningen at jeg skal fortelle sjefen alt jeg planlegger å gjøre fremover? Kjenner jeg blir provosert.

Noe ved dette som ikke er helt etter boka?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo er veldig urimelig, men vi har gått fra en butikksjef, en assisterende og 3 deltider til en midlertidig sjef uten erfaring og tre deltider. Rutinene er jo at sjefen har et timebudsjett og forholde seg til og setter opp planer for 3 mnd av gangen. Når sjefen slutta ble jo den planen ødelagt med tanke på at det er en mindre ansatt. Og få beskjed et par dager før er helt ok, men å kreve at jeg skal komme på jobb når jeg får beskjed en time før synes jeg er helt blåst.

Lenke til kommentar

Han skjønner vel at han må sette opp vaktlister, problemet her er jo at han ikke gir beskjed tidsnok. Tillitsvalgt? Haha, vi er tre andre ansatte. Hvis det fortsetter, er det mulig at jeg tar det opp med områdesjefen vår, men vil slippe det da sjefen faktisk er en god kompis av meg.

Lenke til kommentar

Fra arbeidsmiljøloven.

§ 10-3.Arbeidsplan

Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

Lenke til kommentar

Ja, dette er direkte lovstridig, og hvis sjefen din er en venn av deg, ville jeg i hvert fall tatt det opp, for sjansen er stor for at han får beskjed fra dette ovenfra heller enn nedenfra, og de pleier å gi beskjed på andre måter...

Lenke til kommentar

Alså, det er en dårlig måte av han å gjør det på. Men det har seg sånn at dersom dere har en vaktliste så må man nesten forholde seg til den også, det gjelder begge to.

Det å sende en 'melding' for å spørr om du skal jobbe er ikke verdens beste måte å gjør det på heller, det er bedre å ringe til noen som har direkte tilgang til vaktlisten og få svaret med engang. Så slipper du slike situasjoner og du får gitt beskjed i god tid. For dersom du var satt opp så er det litt dårlig å kartlegge det samme dag og fremprovosere en vikar 20 minutter før når du ikke vet om du skal jobbe. Så at din sjef fant dette litt provoserende kan jeg jo forsåvidt forstå, men å si at du er heldig fordi han fant en vikar blir vell muligens og overdramatisere det hele en del.

Men lov eller ikke lov? Det er stort sett slik det blir praktisert de fleste arbeidsplasser der folk jobber på tilkalling og timesatsarbeid. Fullstendig kaos.

Lenke til kommentar

Det å sende en 'melding' for å spørr om du skal jobbe er ikke verdens beste måte å gjør det på heller

Det er da ingenting galt i å sende melding i god tid før man skal jobbe og spørre om når man skulle møte på jobb igjen og spørre når man skal møte på jobb. Faktisk vil jeg si at dette er en mer fornuftig ting å gjøre fremfor ringe siden man da får svaret per SMS og har dette skriftlig der.

Hvorfor han kontaktet sjefen for å spørre kan jo være det at han ikke var i nærheten av sin egen vaktliste, om han i det heletatt har fått noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...