Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Northug-saken: Juridiske konsekvenser av lovbruddet

Anbefalte innlegg

Det er forskjell på å diskutere mellommenneskelige relasjoner, ikke minst gjennom jobb, kontra sladder om navngitte mennesker gjennom media og sosiale nettverk.

Nå er det jo ideen og konseptet fyllekjøring og dens konsekvenser som diskuteres her, og i svært liten grad personen Petter Northug.

AtW

Akkurat her ser det ut til at vi er enige! I denne tråden, i motsetning til den andre, (svarer deg senere der :)) er det straffen ved ideen og konseptet fyllekjøring, som du sier, som er sakens tema. Og ikke minst hvilke juridiske følger det vil kunne få for Northug. Ikke personlige meninger hvorvidt det er synd på personen eller ikke. Det moralske, etiske og de personlige meningene hører hjemme i den andre tråden, mens jussen er ment å ligge her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.

Det ser tilsynelatende ut, etter å ha lest svarene dine i en god del andre tråder, samt denne, at du har god peiling på juridiske perspektiver og mulige straffer.

Hva vil du anta at straffen kan bli, utifra opplysningene som er kommet fram i media?

Lenke til kommentar

Jeg jobber hverken med straffesaker eller rus, så jeg vil ikke spekulere i konkret straffutmåling. Venner av meg som jobber innen det feltet har anslått 40 dagers ubetinget og halvannen måneds lønn i bot, men om de har rett vet jeg ikke.

Har det vanligvis noen strafferettslig relevans hvor nødvendig kjøringen er? Kan man straffes hardere for å kjøre en tur i byen der taxier er lett tilgjengelig, og man har god råd, kontra en som er langt ute på bygda og er fattig, eller er slike ting vanligvis ikke hensyntatt?

Jeg har ikke sett det bli tatt hensyn til (ut over i noen få tingrettssaker der tiltalte påberoper seg nødrett eller lignende situasjon og får en viss gehør for det).

Lenke til kommentar

Bestemmelsen innebærer at retten skal ta tilståelsen "i betraktning" - men pålegger ikke retten å gi noen form for belønning. Hvorvidt tilståelse skal medføre strafferabatt og hvor mye hører under straffutmålingsskjønnet.

Har tilståelsen forenklet saken for myndighetene i noen særlig grad tro? Jeg har litt vanskelig for å se det.

Lenke til kommentar

Bestemmelsen innebærer at retten skal ta tilståelsen "i betraktning" - men pålegger ikke retten å gi noen form for belønning. Hvorvidt tilståelse skal medføre strafferabatt og hvor mye hører under straffutmålingsskjønnet.

Har tilståelsen forenklet saken for myndighetene i noen særlig grad tro? Jeg har litt vanskelig for å se det.

I denne saken har det kanskje ikke det. Det har jeg heller ikke sett noen hevde tror jeg. Likevel, hvis man tenker seg at alternativet er at gjerningsmannen blånekter og ikke innrømmer noe, så vil vel sannsynligvis både etterforskning og rettsforhandling være mer tidkrevende og kostbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...