Gå til innhold

"Overleve" russetiden - tips?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er Russ i år, og har store problemer med å komme meg opp om morningen etter en kveld ute. Jeg tar og utdanningen min veldig seriøst.

 

Noen som har vert russ som kanskje har tips til hvordan å drikke i ukedager uten at det går så alt for mye utover skole? Jeg har ikke lyst å bare drikke i helgene den ene sjangsen jeg har til å være russ.

 

Jeg vet at det hjelper å ikke drikke så veeeldig mye, og være i seng rundt midnatt, men kanskje noen har en oppskrift på null fyllesyke? :)

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold deg unna brun sprit (Cognac, whiskey, brun rom etc.),
ikke bland alt for sterke drinker og ikke drikk mye på en gang,
drikk heller jevnt fordelt utover dagen,
helst ikke mer enn 1 - 1,5 enhet / time,
da reduserer du fyllesyken.

Pass også på å spise litt mat med jevne mellomrom,
drikk også ett glass med vann etter 1-2 drikker.

Ps. 1 enhet tilsvarer 0,33 pils 4,5%, 15 cl vin 12%, 7,5 cl 20% eller 4 cl sprit 40%

Lenke til kommentar

Drikk mye vann mens og etter festen. Er urinen din gul må du drikke mer vann!

Spis regelmessig, og næringsrik mat. Fett er bra.

Hold deg unna smertestillende for å døyve hodepinen dagen etter. Det er hardt for leveren.

 

 

Pro tip: Dersom du drikker KUN Tequila vil du nesten ikke merke noe til fyllesyke.

Lenke til kommentar

Man kan finne på mange triks, men til syvende og sist er det som regel kun to ting som avgjør formen din dagen etter: Hva promillen din var da du la deg, og om den var på vei opp eller ned. Det er en direkte sammenheng mellom promille og søvnkvalitet (altså den forringes jo høyere promille du har). Hvis du vet sånn noenlunde når det er senga, slutt å drikk minimum 1 time før så vil du føle deg mye mer opplagt dagen etter.

 

Spis rikelig før du begynner å drikke og pass på å få deg en burger eller no i løpet av kvelden. Ha også rikelig med brus tilgjengelig dagen etter for å få opp blodsukkeret og hydrert kroppen så slipper du hodepine utover dagen.

 

Skal du drikke flere dager i strekk vil jeg også anbefale å kjøpe en pakke ranitidine, zantac eller pepcid på apoteket så slipper du halsbrann samt at det nøytraliserer magen så du føler deg mindre kvalm dagen etter. Jeg har prøvd mange "vidundermidler" mot fyllesyke opp gjennom årene, men ingenting har vært så effektivt som dette. Ta en pille en eller annen gang i løpet av kvelden så varer den helt til dagen etter. Noen mener også at zyrtec hjelper, men det virker veldig individuelt hvor bra det hjelper (og mye av det er nok placebo-effekten).

 

En siste ting: I militæret lærte vi at "en god soldat sover når han kan". Dette gjaldt for min del i aller høyeste grad under russetiden også. Må du ikke være våken? Sov. Får ikke sove? Vel, å hvile med øynene lukket hjelper det og.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...