Gå til innhold

Mest stabile trådløse senderen

Anbefalte innlegg

Hallo

Kjører i dag ASUS RT-AC66U 11AC AC1750 Router.

Routeren i seg selv er god, men jeg er ikke 100% fornøyd med det trådløse nettverket.

Må litt for ofte restarte routeren for å få den stabil. Etter en stund (tid ukjent) sliter jeg med å koblet opp mobiler (Samsung Galaxy S III) og PCer på det trådløse nettet. Da må en restart til og så fungerer det igjen.

Kjører nok mye trafikk igjennom routeren.

Men nå er jeg lei. Jeg vil ha stabilt trådløs nett i huset.

Noen som kan anbefale en STABIL trådløs sender?

Trenger nødvendigvis ikke støtte IEEE 802.11AC, men det er en fordel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk andre vegen, var ikke fornøyd med samme problemer du hadde, satte på annen router og lar den kjøre som AP og da fungerer alt.

Kanskje det blir formye for den med 2014-forbruk :dribble:

Hvordan skal man finne noe mer stabilt? Folk vil jo kunne si at din dlink 615 er bunnsolid avhengig av deres bruk ol.

Netgear er iallefall ikke stabil her, prøvd 4 forskjellige og de er værre en asusen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

pfSense (på en pc) + ubiquiti unifi (4 stk AP). Blir kun restarta etter strømbrudd & firmware upgrades.

Nettet er også passelig avansert med OpenVPN, IPSec (alltid oppe), failover WAN (flere internett oppkoblinger), Schedules (for unga), Traffic shaping, DNS forwarding +++

Greit trøkk hvor flere som stremer samtidig, nedlastinger, backup plans, etc.

... men det koster å være kar da.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

pfSense (på en pc) + ubiquiti unifi (4 stk AP). Blir kun restarta etter strømbrudd & firmware upgrades.

En stk Unifi er alt du trenger. Plasseres nesten hvor som helst, strøm får den via nettverkskabelen og medfølgende PoIP-adapter. Veldig enkel å administrere og koster ikke allverdens.

Jeg dreit i min egen gamle router og kjører nå Unifi rett i Telenor sin og har ikke hatt problemer siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ubiquiti unifi virker spennende. Hvorfor 4? Rekker de kortere enn normalt? (mulig jeg spør dumt...)

Edit: Leste nå at Svantesvoken i innlegget under her mener én holder.

Kan man gå fra et antennepunkt til neste og enheten bytter automatisk med disse?

(kan man det på alle? Evt. hva heter den teknologien som støtter det)

Jeg kjører siste (original) firmware på min RT-AC66 i dag. Kanskje teste Merlin firmware i nærmeste framtid...

Endret av TBJ
Lenke til kommentar

En stk Unifi er alt du trenger. Plasseres nesten hvor som helst, strøm får den via nettverkskabelen og medfølgende PoIP-adapter. Veldig enkel å administrere og koster ikke allverdens.

Jeg dreit i min egen gamle router og kjører nå Unifi rett i Telenor sin og har ikke hatt problemer siden.

Grunn for at du streket over pfSense?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

En stk Unifi er alt du trenger.

Meh.. spørs hva du vil. Prøv f.eks. å ha to ISP'er.

Dessuten liker jeg ikke, som prinsipp, å benytte router fra ISP. Vil bare at de leverer et dumt modem ellers kommer de med så mye drit.

Hvorfor 4

Noen har vel større hus enn andre. Jeg må jo dekke kjeller, hage, garasje etc.

Kan man gå fra et antennepunkt til neste og enheten bytter automatisk med disse?

Yep, WiFi Mesh. AP'ene samarbeider. Du får google litt.

Grunn for at du streket over pfSense?

Tipper han mener den ikke trengs, han bruker router fra ISP. Husk at Unifi ikke er router, kun AP.
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha noe enkelt så er vel ikke egen brannmur med oppsett av pfsense helt veien å gå. Det holder lenge for en normal privatbruker å sette opp en enkelt UniFi, (evt to hvis huset er stort). Som regel har man allerede en router/brannmur som UniFi vil bli stående bak uansett.

Uansett ikke noe problem å bygge ut med pfsense eller allverden nettverksadministrasjon etterhvert, men det er ikke noe krav for å få godt utbytte av UniFi. Den står godt på egne bein også :)

Endret av Svantesvoken
Lenke til kommentar

Takk for svarene så langt. UBIQUITI UNIFI 802.11N POE AP virket ikke så dum.

Men jeg finner ingenting om WiFi Mesh når jeg leser om den....

En ting...: Ser at man kan legge inn tegninger av eget hus og den viser signal-radius. Blir det målt eller bare noe den gjetter? Tar den hensyn til vegger og innholdet til veggene i de signal-radius tegningene?

Er også åpne for andre forslag.

Jeg beholder Asus RT-AC66U som router. Det er bare den trådløse delen jeg ikke er fornøyd med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

"Mesh" er en generell beskrivelse. Ubiquiti har "Uplink" og "Zero handoff roaming" som tilsammen gir deg "mesh" funksjonalitet. Enkelt sagt;

Enhetene/Klientene vil ikke koble seg av nettet selv om de bytter AP. AP'ene vil selv koble over enheter mellom hverandre ved behov (lav signalstyrke og/eller kapasitet).

og

AP'ene kan stå fritt. dvs, uten kabel. De vil funke, men spiser noe fælt av kapasiteten til det kablede AP'et de kobler seg opp mot. Anbefaler kabel til hvert AP om du kan. (Dersom du i det hele tatt trenger flere enn et, da.)

Tegningene i kontroller programvaren er bare bakgrunn/bilde. Ser jo fancy ut i markedsføringa. Du trenger forøvrig kun progravaren for å sette opp, den må ikke kjøre seinere.

Lenke til kommentar

Det "morsomme" her er at det er "opplest og vedtatt" at ac66-u er det beste som finnes av hjemmeroutere, og man derfor begynner å se etter andre løsninger/små bedriftsløsninger. Bruket trådstarter beskriver ser ikke jeg på som spesielt heavy; jeg har selv brukt flere "hjemmeroutere" opp igjennom, med heftig bruk, og ikke opplevd noe som trådstarter opplever. Det skal jo ikke være slik at en hjemmerouter plutselig nekter å koble til mobiltelefoner, f.eks. Da vil jeg si noe er feil.

Lenke til kommentar

Det er jeg helt enig i. Jeg har selv kjøpt routere som er "best i test" og annet vissvass, men alltid har det dukket opp et eller annet. Antar for min del at mye skyldes plassering, men i et trehus i alminnelig størrelse burde jeg ikke opplevd så mye surr. Oppkobling av mobiltelefon har vært et problem også hos meg, men det kan like gjerne være telefonen som kødder. "Samrttelefoner" skal jo på død og liv koble seg opp og ned i eniga for å spare strøm, ikke nødvendigvis at det alltid funker like sømløst.

Jeg har i alle fall hatt vesentlig mindre problemer etter jeg kutta ut egen router og kjører nå kun Telenor sin med avskrudd wifi og et unifi AP-punkt i taket. Men det hører med at ting ikke funka før jeg fikk "toppmodellen" ZyXEL P8702N på plass.

Endret av Svantesvoken
Lenke til kommentar

Det går nok en del trafikk på det trådløse.

Har Plex på tre forskjellige enheter som brukes mye (ikke sjeldent går samtidig), WimP-streaming så og si kontinuerlig, 2 ipad'er, 2 ipod'er, 4 telefoner, 4 bærbare ++, 2 x squeezebox, nettbrett på kjøleskapet +++ (+ unga er mer enn gjennomsnittlige gamere.., på tråd selvsagt).

Ser jeg har litt over 30 IP'er koblet opp for øyeblikket og kun 10 av de går på tråd.

I tillegg kjøres det mye trafikk på tråd (ftp, web-server ++)

Som nevnt fungerer Asus'en en stund, men så plutselig inne mellom oppfører den seg rart (og da ikke kun mot telefonene). Kjørte tidligere WRT54G (eller var det GL...) med både Tomato og DD-WRT, og opplevde ustabilitet der også. Kanskje ikke så mye.

Derfor tenkte jeg at en reint sender (AP) er best, og la routeren gjøre alt annet,

Endret av TBJ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...