Gå til innhold

AD: Flytte PCr / brukere fra sbs 2003 til std 2008r2

Anbefalte innlegg

Et selskap med 2008r2 domenekontroller har kjøpt opp et selskap med sbs2003 server. Hva er beste metoden for å flytte pc'r og brukere fra sbs domenet til 2008r2 domenet?

På sbs'n er det både brukere med lokale profiler og roaming profiler.

Endel googling gir mange svar på migrering mellom standard servere, men lite når sbs er involvert. Nesten alle metodene jeg finner ser ut til å kreve trust mellom domenen, og dermed er metoden utelukket når sbs er involvert.

Det eneste jeg har funnet som ser gjennomførbart ut er User Profile Wizard

http://www.forensit.com/domain-migration.html

Fremgangsmåten der ser ut til å være:

- opprett alle brukere på ny AD

- kjør programmet på hver enkelt pc

Jeg vil tro den takler lokale profiler (en profil per pc). Mens roaming ikke blir med. Noen som har erfaring med dette programmet?

Noen som har erfaring med andre måter å gjøre dette på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, har gjort det flere ganger. Det finnes mange guidelines på dette. Første spørsmål: Hvor mange brukere er det snakk om? Ville faktisk vurdert å slå av roaming profile, deretter kan man jo gjøre det du sa og bare melde ut brukere, for deretter melde dem inn igjen. (Vær obs på epost her, de fleste vil gjerne ha med eposten de fikk fra SBS serveren) Ellers, så er det jo gjerne snakk om å sette opp en til "vanlig" 2008 server, flytte AD over til den (SBS vil gå i vranglås hvis den står i trust over 30 dager, den krever å være master) men du trenger ikke se på SBS serveren som "noe annet" enn en standard 2003 server. Migrerer du AD/Exchange over på en temporær løsning, som du så setter opp trust til. Så vil det gjøre det enklere for deg, men det er snakk om ett par dagers arbeide (minimum) Du kan også se hvordan de gjør det for å migrere fra SBS2003 til SBS2008 (Dette fins det mange guidelines på) Bare hopp bukk over de vanlige SBS migreringene og migrer fra SBS2003 til Standard 2008 med exchange.

Du kan jo f.eks se her: http://social.technet.microsoft.com/Forums/exchange/en-US/28a3ff78-4495-4bbf-a943-3c7ee855bb10/sbs-2003-migration-to-server-2008-r2-exchange-2010?forum=exchange2010

Det er ikke så veldig vanskelig, bare du ikke forsøker å "inkorperere" SBS domenet med det andre domenet, for det kommer neppe til å gå veldig bra, som sagt. Det jeg ville gjort, satt opp en temporær server med standard 2008R2 og Exchange, for deretter å satt denne opp i trust med det "nye domenet" flytt brukere over via trust og flytt epostboksene over, når det er ferdig. Så skal du i teorien (Hvis mapping etc er satt riktig opp) kunne slå av den midlertidige serveren.

Lenke til kommentar

God ide å gå via en midlertidig 2008 server. Det tar imidlertid endel tid å sette opp.

Exchangedata tar jeg direkte med export > pst > import. (Det tar jo evigheter å flytte exchangedata direkte mellom servere.) Så blir det bare å legge i loginscript for sbsbrukerene i nytt domene at outlook skal opprette ny profil, hvor jo alle instillinger for nytt domene kommer automatisk. Sharepoint brukes ikke. DHCP/DNS trenger ikke flyttes.

Brukerene i seg selv kan også eksporteres / importeres. Det eneste jeg ikke har kontroll på er brukerprofilene. Kan roaming profiler flyttes ved bare å kopiere profilmappa til ny server og sette eierskap til ny bruker?

Så blir spørsmålet om man skal ta jobben med å sette opp midlertidig server, eller finne annen måte å få med brukerprofilene på.

Lenke til kommentar

Det ble til at jeg brukte User Profile Wizard som linket til i første post, etter først å ha migrert noen testbrukere.

For roaming profile var trikset å:

1) Gjøre migreringen av brukeren på pc'n han sist var innlogget på

2) Etter migrering logge brukeren inn på den samme pc'n og slette outlookprofilen

3) Logge samme bruker inn på en annen pc

4) Lage ny outlook profil

5) Slette brukerens lokale profil på den pc'n hvor migreringen ble utført

Lokale profiler gikk tålelig rett frem, dog med et merkelig problem på de to brukerene som har vært med lengst. (Mulig at det har en sammenheng med at det er de eneste profilene som noen gang har vært brukt på XP.) Problemet var at outlook insisterte på å åpne mappen \\gammelserver\users\%username%\documents\outlookfiles. Og følgelig, om ikke den mappen var tilgjengelig var det ikke mulig å legge til noen nye/eksisterende outlook data filer. Jeg har ingen anelse om hvordan jeg til slutt løste det, fordi jeg egentlig ga opp å løse det, og tenkte å bare sette opp en virtuell pc med samme hostname som gammel server og opprette share med samme navn som gammel server. Men plutselig var problemet borte uten at jeg hadde gjort noe som helst siden sist jeg testet og snublet i problemet.

Det eneste som ikke har gått bra er at det har blitt hengende igjen en offline files sync for \\gammelserver. Det ser ikke ut til å påvirke noe, bortsett fra at det kommer en advarsel i loggen på gammel server at NyttDomene\brukerNavn ikke har tilgang til sharet, og hvis brukere går til \\gammelserver listes kun deres offline mapper med et kryss over.

Lenke til kommentar

Det skal kunne løses ved å sjekke lokale sync config'er. Har vært borti det før, da var det noen lokale config'er som hang igjen. Sjekk pc'ene. Som regel har ikke alt vært 100% på track etter slike migreringer før etter en stund med feilsøking/småfix når jeg har gjort det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...