Fratell Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Jeg har hele livet hatt litt lyst å bli låsesmed rett og slett fordi jeg synes sikkerhet og lås høres spennende ut. Gikk bygg og anlegg på vgs. Det går mye på elektronikk i dagens låsesmed-yrke og der stiller jeg svakt.. Lurer på hvordan jeg kan lære mest mulig om låsesystemer, adgangskontroll osv. Vil sende ut søknader men kan svært lite om yrket. Ser at flere låsesmeder ønsker folk med erfaring innen et håndtverker-yrke istedet for folk med formell utdannelse så vet ikke om det er noe vits i å prøve å sette meg på skolebenken igjen hvis jeg har tilnærmet like store sjanser for jobb. Er 22 år. Tips til bøker og/eller informasjon på nettet hvor jeg kan lese meg opp om yrket? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Etter som eg forstår så er det kun mulig å opplæring som låsesmed gjennom internopplæring hos ein låsesmed. Så eg ville ha søkt på ledige stillinger. Eg ser på utdanning.no at du eigentleg burde ha gått elektro eller teknikk og industriell produksjon på VG1 fyrst, med den bakgrunnen så kunne du ha tatt svennebrevet etter 3 år med opplæring. Så parallellt med at du søker jobb så ville eg tatt kontakt med fylkeskommunen for å finne ut om du kan få godkjent din bakgrunn med bygg og anlegg som fullverdig teoretisk opplæring for lærlingtida. Alternativet er at du skaffer deg ein jobb som låsesmed og tar svennebrevet etter at du har tatt 5 år med relevant praksis. Sidan minimumskravet for å ta svennebrev utan vgs utdanning er 5 år, og det vanlige utdanningsløpet er 2+3 år så er det i alle fall ingen grunn til å starte på nytt med vgs. Men har du flaks så får du godkjent ditt GK og VG1 slik at du kan gå rett inn som låsesmedlærling. Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 Hei Det å jobbe med sikkerhet og lås er etter min erfaring to fagfelt med et felles grensesnitt, dørmiljø. Låsesmed monterer ofte beslag på dører og har kunnskaper om sikkerhet og brannfunksjoner i forhold til klassifisering av utstyr og valgte løsninger. Det andre fagfeltet er tekniker som igjen monterer adgangskontroll styring av sluttstykker og programmerer funksjoner osv. Det siste fagfeltet er gjerne tidligere elektrikere eller telemontører som har valgt et retning innenfor sikkerhetssystemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå