Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Vitne til "nesten-ran"

Anbefalte innlegg

I dag (søndag) ble jeg vitne til det som vel kan sies å være noe som nesten utviklet seg til å bli et ran.

Situasjonen fant sted på en av Oslos t-baner på dagtid. Tre unge gutter, åpenbart av afrikansk opprinnelse, kranglet høylytt seg i mellom. En nordmann, som satt et par-tre meter ved siden av, tok bilde av situasjonen (snapchat etter hva jeg forstod). Afrikanerne oppdaget dette og krevde at han slettet bildet av dem, noe han sa var gjort.

Afrikanerne ga seg likevel ikke, og stilte seg omkring rundt ham. De mente han burde gi dem ti kroner for å ha tatt bilde av dem, men ettersom han visstnok hadde slettet bildet og ikke hadde kontanter på seg, avviste han dette. De nektet å tro han hadde slettet bilde og ville ha ti kroner for det.

Han stod på sitt og nektet. T-banen stoppet på stasjonen nordmannen skulle av, men de lot han nesten ikke gå av banen, idet de holdt han igjen fysisk, både ved å dra i jakken hans og til dels armen. Tilslutt rev han seg løs fra pøbelungene og fikk kommet seg av t-banen.

Det satt opptil flere andre rundt oss, av både kvinner og menn, i ulike aldre. En kvinne henvendte seg til meg, for å uttrykke sin irritasjon. Jeg sa meg enig.

Jeg anså ikke situasjonen dramatisk nok til å gripe inn, selv om jeg var på nippe til å konfrontere de tre afrikanerne. Det er ikke lenge siden jeg stoppet et par narkoselgere på Karl Johan om natten, fra å være altfor pågående mot en kvinne, som ble veldig takknemlig for at jeg "tok hånd om henne og situasjonen".

Men fy, flate, så provoserende det er å oppleve slikt! Oslo er blitt et mer utrygt sted å ferdes, de siste årene. Jeg er bekymret for utviklingen.

Ville du "grepet inn" i dette tilfellet? Mener du det er feigt eller lurt å unngå noen form for konfrontasjon mot den type mennesker, under slike situasjoner? Enkelte kan være i psykisk ubalanse, ustabile, utilregnelige og direkte farlige.

Har du opplevd lignende situasjoner?

Anonymous poster hash: 90b20...8e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge situasjonen, som du sier, "ikke var alvorlig nok til at du følte du måte gripe inn", så får det være en lærepenge at det ikke er så lurt å ta bilder av folk som i utgangspunktet er sinte. Meget dårlig oppførsel på afrikanerne men det er jo en del kulturforskjell her også, i Norge så vet vi at så lenge du oppholder deg i offentlig rom kan folk ta så mye bilde dem bare vil uten at du kan gjøre noe med det, i andre land kan det stille seg annerledes.

Det er en grunn til at man forsøker å skjule litt når man tar bilder av andre mennesker, du vil ikke at dem skal oppdage at du tar bilde, for du vet at det ikke er populært....

• Liker 3
Lenke til kommentar

Spør du meg så er det generelt sett ganske dårlig folkeskikk å ta bilder av folk uten deres samtykke. De tre guttene reagerte ganske uproft, det er klart, men man kommer ikke unna at det var fyren som tok bildet som skapte hele situasjonen. Om folk begynte å ta bilder av meg på T-banen helt uten videre hadde jeg blitt sur jeg også.

Er forøvirg forum som er bedre egnet enn Samliv og relasjoner til å diskutere innvandring og hvorvidt Oslo er en trygg by eller ikke, noe jeg mistenker er TS sin egentlige hensikt her.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Spør du meg så er det generelt sett ganske dårlig folkeskikk å ta bilder av folk uten deres samtykke. De tre guttene reagerte ganske uproft, det er klart, men man kommer ikke unna at det var fyren som tok bildet som skapte hele situasjonen. Om folk begynte å ta bilder av meg på T-banen helt uten videre hadde jeg blitt sur jeg også.

Er forøvirg forum som er bedre egnet enn Samliv og relasjoner til å diskutere innvandring og hvorvidt Oslo er en trygg by eller ikke, noe jeg mistenker er TS sin egentlige hensikt her.

Må til dels si meg enig i det første du skrev. Det er for øvrig et godt poeng. Å ta bilde av andre er frekt, helt klart. Jeg vil dog uttrykke min tanke om at afrikanernes oppførsel var lavmål i forhold til hans bildetakning av dem og situasjonen, i forhold til deres konflikt.

Jeg mener det kan diskuteres om hvorvidt denne tråden er mest passende under "Samliv og relasjoner", eller "politikk og samfunn". Jeg posten den her, under "tvil". Ja, det er klart det handler mye om det aktuelle i dagens samfunn, men samtidig har det også med relasjoner (forhold) mellom mennesker å gjøre. Moderator får bedømme hvor denne tråden egner seg mest, men nok om det.

Det er interessant å lese andres tanker rundt tema.

Anonymous poster hash: 4b0fd...962

• Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig griper jeg alltid inn i slike situasjoner, og gjerne situasjoner som er mindre alvorlig. Det er mulig at et par år i Forsvaret, og snart syv år i vaktbransjen har skapt et naturlig grunnlag for nettopp dette, men føler rett og slett at det er på sin plass.

Om Oslo er en trygg by får bli en egen sak.

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde kommet veldig an på situasjonen. Som kvinne føler jeg ikke at det alltid ville være trygt for meg å gripe inn.

Så du mener at for menn er det tryggere å gripe inn? Eller er det bare at om en mann blir skadet er det ikke noe tap?

Angående tema mener jeg at alle har en moralsk plikt til å hjelpe med å roe ned situasjonen, hvis noen bare sier i fra er man langt på vei til å få stoppet det.

Om Oslo er trygg by vet jeg ikke, men det eneste som bekymrer meg når jeg er der er hvordan taxi-sjåførene kjører.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske noen grep inn da jeg sto med en kniv oppunder haga med en 5-6 somaliere rundt meg. Jeg regner med de var fra somalia siden de ringte dit med mobilen min...

Hva skjedde?

Var en tur på byen i Oslo med noen kamerater og vi kom bort fra værandre. Jeg er ikke så godt kjent i Oslo så jeg klarte å vimse meg inn i ei gate som var tom, nesten... Plutselig var jeg omringet av en 5-6 unge karer som av utseende var av utenlandsk opprinnelse. Alle stimler forholdsvis tett rundt meg og før jeg visste ordet av det trykket en av dem en kniv oppunner haka på meg så jeg måtte bøye hodet bakover for at den ikke skulle gå gjennom. "Få jakka, lommeboka og mobilen din..." "Du kan få jakka og mobilen min, men lommeboka mi skal du få jobbe for" sa jeg. De tok jakka og ene mobilen min, men fant det vel ikke bryet verd å jobbe for lommeboka når nordlenningen ganske klart hadde tenkt å slå seg vrang. Da de hadde tatt det de så seg fornøyd med forsvant de ganske raskt og så snart de var ute av syne fant jeg fram den andre mobilen min og ringte for å sperre den andre, likevel fikk de som sagt ringt fire timer til somalia med den.

Jeg så ingen poeng i å ringe noe politi, hva skulle jeg si? "Hei, jeg er i Oslo og har blitt ranet av 5-6 mørkhudede, kom å finn dem..."? Jeg visste jo ikke navnet på gata jeg var i engang.

Det var en sånn varm og god vinterjakke med tilhørende bukse, den buksa har jeg enda, til minne om hva som kan skje om du er uoppmerksom et øyeblikk. Javisst har jeg mange ganger drømt om muligheten til å ta igjen, men den sjangsen får jeg selvsagt aldri. Hendelsen har selvfølgelig preget meg, jeg forsøker å ikke være fordomsfull, men uten at jeg kan gjøre noe med det finner jeg det veldig ubehagelig å være alene omgitt av folk med den typen utseende. Det kunne ikke falle meg inn å drasse med meg Glocken eller en kniv heller, det er vel bare et av livets faktum at innimellom er man prisgitt omstendighetene.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske noen grep inn da jeg sto med en kniv oppunder haga med en 5-6 somaliere rundt meg. Jeg regner med de var fra somalia siden de ringte dit med mobilen min...

Hva skjedde?

Var en tur på byen i Oslo med noen kamerater og vi kom bort fra værandre. Jeg er ikke så godt kjent i Oslo så jeg klarte å vimse meg inn i ei gate som var tom, nesten... Plutselig var jeg omringet av en 5-6 unge karer som av utseende var av utenlandsk opprinnelse. Alle stimler forholdsvis tett rundt meg og før jeg visste ordet av det trykket en av dem en kniv oppunner haka på meg så jeg måtte bøye hodet bakover for at den ikke skulle gå gjennom. "Få jakka, lommeboka og mobilen din..." "Du kan få jakka og mobilen min, men lommeboka mi skal du få jobbe for" sa jeg. De tok jakka og ene mobilen min, men fant det vel ikke bryet verd å jobbe for lommeboka når nordlenningen ganske klart hadde tenkt å slå seg vrang. Da de hadde tatt det de så seg fornøyd med forsvant de ganske raskt og så snart de var ute av syne fant jeg fram den andre mobilen min og ringte for å sperre den andre, likevel fikk de som sagt ringt fire timer til somalia med den.

Jeg så ingen poeng i å ringe noe politi, hva skulle jeg si? "Hei, jeg er i Oslo og har blitt ranet av 5-6 mørkhudede, kom å finn dem..."? Jeg visste jo ikke navnet på gata jeg var i engang.

Det var en sånn varm og god vinterjakke med tilhørende bukse, den buksa har jeg enda, til minne om hva som kan skje om du er uoppmerksom et øyeblikk. Javisst har jeg mange ganger drømt om muligheten til å ta igjen, men den sjangsen får jeg selvsagt aldri. Hendelsen har selvfølgelig preget meg, jeg forsøker å ikke være fordomsfull, men uten at jeg kan gjøre noe med det finner jeg det veldig ubehagelig å være alene omgitt av folk med den typen utseende. Det kunne ikke falle meg inn å drasse med meg Glocken eller en kniv heller, det er vel bare et av livets faktum at innimellom er man prisgitt omstendighetene.

Oslo er utvilsomt blitt en mindre trygg by de siste årene, mye takket være en elendig integreringspolitikk og en innvandringspolitikk som ikke holder mål, fra de rødgrønnes side.

Episoden du forteller om, Leo, minner meg om da fetteren min var på russetreffet på Tryvann for et par år tilbake. Han forlot treffet alene om natten, da festlighetene hadde begynt å roe seg og han følte for å dra hjem.

Han hadde ikke kommet veldig langt ned i gaten, før han ble omringet av 5-6 karer av utenlandsk opprinnelse. Aggressive som de var truet de han med kniv, for verdisaker som penger og mobil. Såvidt jeg husker fikk de vel med seg lommeboken hans, men mobilen fant han ikke selv en gang, da han (heldigvis) hadde klart å legge den i et "skjult" rom i jakken. Maken!

Når det gjelder situasjonen TS nå var vitne, er det vanskelig å si om jeg ville grepet inn, men hadde det vært hakket mer dramatisk en hva som beskrives her, ville jeg definitivt sagt og gjort mitt. Jeg mener vi alle har et visst ansvar for et tryggere samfunn, og da må man til tider tørre å ta enkelte ting i egne hender, spesielt hvis mye tyder på at en føler seg maktesløs og åpenbart blir utsatt for hets (f. eks mobbing) eller vold.

Endret av SilvioBerlusconi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde kommet veldig an på situasjonen. Som kvinne føler jeg ikke at det alltid ville være trygt for meg å gripe inn.

Så du mener at for menn er det tryggere å gripe inn? Eller er det bare at om en mann blir skadet er det ikke noe tap?

Angående tema mener jeg at alle har en moralsk plikt til å hjelpe med å roe ned situasjonen, hvis noen bare sier i fra er man langt på vei til å få stoppet det.

Om Oslo er trygg by vet jeg ikke, men det eneste som bekymrer meg når jeg er der er hvordan taxi-sjåførene kjører.

Nå drar du den litt vel langt. Det er ikke nødvendigvis sikkert at det er trygt for noen å gripe inn. Er ikke bra om noen blir skadet. Hvordan kan du få deg til å si at jeg ikke anser det som et tap om en mann blir skadet? Jeg vil da ikke at noen skal bli skadet.

Okei, jeg er feig. Jeg liker ikke å gå alene i mørket. Jeg er forsiktig av meg. Jeg er redd selv når jeg ikke aner umiddelbar fare om jeg må gå ned ei mørk gate.

Er ikke superglad i taxier heller, ble antastet av en sjåfør en gang. Gikk heldigvis bra og ha stoppet når jeg sa fra men det var ekkelt.

Flott med de som hjelper til med å prøve å stoppe og jeg skulle ønske jeg var modigere, men jeg er å en gang ikke det. Jeg måtte sett veldig an situasjonen...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er tvilsomt folk hadde gripet inn med mindre situasjonen hadde eskalert veldig. De fleste vil ikke bli involvert eller håper at noen andre skal gripe inn. Selv tenker jeg også jeg hadde gripet inn og hjulpet, men kan helt ærlig si jeg ikke er sikker på om jeg faktisk hadde turt eller gjort det, selv om jeg hadde hatt lyst i en slik situasjon. Hadde nok gripet inn uansett hvor alvorlig hadde det vært en eldre person eller en kvinne.som hadde slitt.

Har en far som har drevet med kampsport og jobbet som dørvakt i mange år. Han hadde en hendelse på buss for tog der det satt en eldre mann, kanskje i 80 årene, og en somalier foran han som tok stolen helt bakover og moste nærmest den stakkars eldre mannen. Den eldre mannen spurte pent om vedkommende kunne ta stolen litt framover, men drittungen nektet å gjøre noe og begynte å kjefte høylytt på mannen. Dette var nok frustasjon for faren min og han fortalte han reiste seg opp, gikk til vedkommende og stod rett i trynet på han og sa han skulle flytte seg ellers ble det bråk. Det var mange på bussen og alle så på konfrontasjonen mellom den eldre mannen og pøbelen, men selvfølgelig ingen som gjorde noe.

Lenke til kommentar

Nå drar du den litt vel langt. Det er ikke nødvendigvis sikkert at det er trygt for noen å gripe inn. Er ikke bra om noen blir skadet. Hvordan kan du få deg til å si at jeg ikke anser det som et tap om en mann blir skadet? Jeg vil da ikke at noen skal bli skadet.

Okei, jeg er feig. Jeg liker ikke å gå alene i mørket. Jeg er forsiktig av meg. Jeg er redd selv når jeg ikke aner umiddelbar fare om jeg må gå ned ei mørk gate.

Er ikke superglad i taxier heller, ble antastet av en sjåfør en gang. Gikk heldigvis bra og ha stoppet når jeg sa fra men det var ekkelt.

Flott med de som hjelper til med å prøve å stoppe og jeg skulle ønske jeg var modigere, men jeg er å en gang ikke det. Jeg måtte sett veldig an situasjonen...

Om du er feig eller ikke er noe jeg ikke vil diskutere, men du sa "Som en kvinne..." som om ditt kjønn fritar deg fra å gripe inn.

Som Poopadoop fint demonstrerer er det enklere for grupper som blir sett på som "svake" å få hjelp enn det er for en voksen mann, som samfunn forventer vi at menn skal kunne ta vare på seg selv.

Og kansje derfor er det mer grunn til å si at de grupper som blir sett på som "svake" burde ha ett større ansvar for å si i fra når de ser noe, spesielt når det skjer mot en mann. Det er noe jeg har observert blandt endel eldre, de vet at menneskene rundt dem kommer til deres hjelp hvis situasjonen blir truende og bruker det til å si i fra om situasjoner de ikke liker. Desverre har jeg ikke observert det samme fra kvinner eller minoriteter.

En mann som griper inn i en situasjon har større sjangse for at ikke menneskene rundt han støtter opp om han fordi "den sterke mannen har kontroll på situasjonen og jeg trenger ikke gjøre noe", er han heldig inspirerer han folkene rundt seg til å åpne munnen men det er ingen garanti.

Hvis man er 1 mot 3+ har det mindre å si hvor sterk man er, man må jevne ut oddsen.

Som det sies:

"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing."

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke direkte sett noen situasjoner jeg kunne ha stoppet, men om det hadde vært mange mannfolk som kanskje var bevæpnet... Jeg tror det hadde ville føltes veldig skummelt. Mannfolk generelt er mye sterkere enn kvinnfolk også. For min del anser jeg denne debatten som ferdig fra min side.

Folk er vel ofte redd for at det skal skje noe med dem.

Lenke til kommentar

Hadde selvsagt gjort noe i den situasjonen.
Når du ser at en person ikke har kontroll over en situasjon, og "gjerningsmennene" er aggressive i kroppsspråket, språket osv osv, da skjønner du veldig fort at vedkommende trenger hjelp.
Ett ran er ikke en lek. Uansett hvem/hvor mange det er som begår ranet.
Slike ting må taes veldig seriøst, og få alvorlige konsekvenser..

Husk på at det er mange av disse pøblene som fryder seg over passiviteten den større andel av det norske folk utviser i en slik sammenheng.

Selv gikk jeg så langt å utgi meg for å være en politibetjent mens jeg løp mot 3 ranere som også banket skiten ut av en norsk ung mann, på vei hjemover (etter midnatt) en helt vanlig hverdag.

Hadde mitt eget ID kort (vekter) rundt nakken og gikk sivilt kledd. Dette gjorde susen for å si det sånn, men er selvfølgelig ikke til å anbefale andre å gjøre.

FYI; Politiet ble i etterkant informert og det ble møtt meg stor forståelse og også en "klapp på skulderen".

Nødrett er en fantastisk greie vet dere. Bruk den.

Lenke til kommentar

Hadde selvsagt gjort noe i den situasjonen.

Når du ser at en person ikke har kontroll over en situasjon, og "gjerningsmennene" er aggressive i kroppsspråket, språket osv osv, da skjønner du veldig fort at vedkommende trenger hjelp.

Ett ran er ikke en lek. Uansett hvem/hvor mange det er som begår ranet.

Slike ting må taes veldig seriøst, og få alvorlige konsekvenser..

Husk på at det er mange av disse pøblene som fryder seg over passiviteten den større andel av det norske folk utviser i en slik sammenheng.

Selv gikk jeg så langt å utgi meg for å være en politibetjent mens jeg løp mot 3 ranere som også banket skiten ut av en norsk ung mann, på vei hjemover (etter midnatt) en helt vanlig hverdag.

Hadde mitt eget ID kort (vekter) rundt nakken og gikk sivilt kledd. Dette gjorde susen for å si det sånn, men er selvfølgelig ikke til å anbefale andre å gjøre.

FYI; Politiet ble i etterkant informert og det ble møtt meg stor forståelse og også en "klapp på skulderen".

Nødrett er en fantastisk greie vet dere. Bruk den.

Bra skrevet. Ville gjort akkurat det samme. Ofte vil det holde å gripe inn i situasjonen med hevet brystkasse, og gjerne fortelle at politiet er informert om hendelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...