Den Ukjente Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Å gå på ski er en hobby, han er heldig nok til å tjene fett på en hobby, selv om det selvsagt krever tid å være god til å gå på ski, det er ingen som har som hobby å være revisor eller parkeringsvakt feks. Mange har som hobby å gå på ski. Greit nok, han kunne hatt audien, men han hadde ikke fått den under slike gunstige vilkår om han ikke var kjendis. Ja, det er ulemper med å være kjendis, men hvorfor mener du det er slik at han automatisk skal slippe unna det? Når du får masse penger for å gjøre noe unyttig fordi du er kjendis, er det ikke da å forvente at handlinger som skader ryktet sitt påvirker deg mer? Hva er worst case? At han må skaffe seg en ordentlig jobb? AtW Så det du sier, er at hvis man driver med noe rundt 1500 timer i året + konkurranser, er det hobby uansett? Jobben til Messi, Ronaldo, Ole Einar Bjørndalen, Marit Bjørgen og Zlatan er en hobby? Med andre ord mener du at alle disse er arbeidsledige. Revisorene og parkeringsvakten gjør vel det like mye på hobbybasis, som Northug, Zlatan eller andre, ifølge din tankegang? Hvilke vilkår han har Audien under er da revnende likegyldig. Om han importerte den, kjøpte den brukt, fikk den "billig" eller hva han gjorde har ingen relevanse for denne diskusjonen. Jeg har ikke sagt at han skal slippe unna ulempene ved å være kjendis, men etterhvert som "alle" mener at han må dømmes som "mannen i gata", kan man ikke samtidig mene at han skal dømmes som en "kjendis". Det er totalt selvmotsigende. Jeg mener Northug skal slippe dobbeltstraffen han får ved å være en samfunnsperson Mener du at det er unyttig å bidra til økte inntekter for AS Norge, og samtidig spre masse glede ved å gjøre det han gjør? Han har garrantert generert mer inntekter for AS Norge enn det jeg og du noen gang vil gjøre, tilsammen! Ifølge din tankegang er det da også unyttig med kino, tivoli og andre underholdningselementer, og ikkeminst byråkrater (Er forsåvidt enig i det med byråkrater). Det du sier henger virkelig ikke på greip, i det hele tatt. Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 I utgangspunktet mener jeg at han bør straffes på samme måte som en hver normal person, som har tilstått og avgitt forklaring som samsvarer med det politiet finner ut. Men; synspunktene mine har ett par unntak: Northug bør ikke innkalles til en evt. soning samtidig som VM i Falun går. Jeg mener vi bør gi han sjangsen til å gå Falun-VM, og vise at han kan komme tilbake og vinne - og dermed også gi han en medmenneskelig sjangse. I mine øyne, og muligens også rettsvesenets øyne, er det formildende for straffen at Northug er en offentlig person, og dermed får den samfunnsmessige straffen, som jeg mener er en mye større straff enn den/de månedene han eventuelt må sone for forbrytelsene han begikk. Straffen samfunnet gir ham, er slik jeg ser det høyere enn hva rettsvesenet gir ham. Å gi en formildene dom kun fordi han er kjendis vil jo stride mot prinsippet om at alle personer er likeverd. Han kan ikke få en mildere dom fordi han blir hengt ut i mediene. Med den statusen og oppmerksomheten Petter Northug får i Norge, burde han visst hva konsekvensene kom til å bli. Han viser totalt mangel på dømmekraft og må ta konsekvensene deretter. Nei, det er nettopp det det ikke vil. Prinsippet om at alle mennesker er likeverd, sier jo at alle mennesker er verdt det samme, og skal behandles likt også. Northug blir ikke behandlet på samme måte som meg eller deg når han får en stor samfunnsmessig straff i tillegg til den juridiske. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Jeg mener at han lever av noe unyttig som er en hobby, i motsetning til de fleste andre, hvem er det som er parkeringsvakter og revisorer som hobby, kontra hvor mange som går på ski som hobby, du ser vel forskjellen? Det ene er en hobby hos mange, og noen få heldig utvalgte får godt betalt for å drive med det, det andre er ikke hobbyer for noen, og man får greit betalt og tar en utdannelse for å jobbe med det. Og nei, vilkårene er ikke revnende likegyldig, hele poenget er at han fikk den under svært gunstige vilkår nettopp fordi han er kjendis, en av fordelen han høster av sin kjendisstatus. Du eller jeg hadde ikke fått den på tilsvarende vilkår. Folk mener han juridisk bør dømmes som mannen i gata, du mener han bør slippe unna ulempene med en kjendisstatus, og kun få fordelene. Tror du norge hadde tjent mindre om idrettsutøvrere tjente mindre? Om idrettsutøvere var mindre kjendiser, og fikk færre fordeler? At folk hadde funnet mindre glede i underholdning? Det tror ikke jeg. AtW I utgangspunktet mener jeg at han bør straffes på samme måte som en hver normal person, som har tilstått og avgitt forklaring som samsvarer med det politiet finner ut. Men; synspunktene mine har ett par unntak: Northug bør ikke innkalles til en evt. soning samtidig som VM i Falun går. Jeg mener vi bør gi han sjangsen til å gå Falun-VM, og vise at han kan komme tilbake og vinne - og dermed også gi han en medmenneskelig sjangse. I mine øyne, og muligens også rettsvesenets øyne, er det formildende for straffen at Northug er en offentlig person, og dermed får den samfunnsmessige straffen, som jeg mener er en mye større straff enn den/de månedene han eventuelt må sone for forbrytelsene han begikk. Straffen samfunnet gir ham, er slik jeg ser det høyere enn hva rettsvesenet gir ham. Å gi en formildene dom kun fordi han er kjendis vil jo stride mot prinsippet om at alle personer er likeverd. Han kan ikke få en mildere dom fordi han blir hengt ut i mediene. Med den statusen og oppmerksomheten Petter Northug får i Norge, burde han visst hva konsekvensene kom til å bli. Han viser totalt mangel på dømmekraft og må ta konsekvensene deretter. Nei, det er nettopp det det ikke vil. Prinsippet om at alle mennesker er likeverd, sier jo at alle mennesker er verdt det samme, og skal behandles likt også. Northug blir ikke behandlet på samme måte som meg eller deg når han får en stor samfunnsmessig straff i tillegg til den juridiske. Mener du at det er imot likeverdsprinisippet av northug høster fordeler av kjendisstatusen også? AtW Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 5. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2014 Når man blir "proff" forlater man tittelen som hobbyspiller. Proffer har muligheten til å leve av hobbyen sin. Lenke til kommentar
Stephenjazz Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 I utgangspunktet mener jeg at han bør straffes på samme måte som en hver normal person, som har tilstått og avgitt forklaring som samsvarer med det politiet finner ut. Men; synspunktene mine har ett par unntak: Northug bør ikke innkalles til en evt. soning samtidig som VM i Falun går. Jeg mener vi bør gi han sjangsen til å gå Falun-VM, og vise at han kan komme tilbake og vinne - og dermed også gi han en medmenneskelig sjangse. I mine øyne, og muligens også rettsvesenets øyne, er det formildende for straffen at Northug er en offentlig person, og dermed får den samfunnsmessige straffen, som jeg mener er en mye større straff enn den/de månedene han eventuelt må sone for forbrytelsene han begikk. Straffen samfunnet gir ham, er slik jeg ser det høyere enn hva rettsvesenet gir ham. Å gi en formildene dom kun fordi han er kjendis vil jo stride mot prinsippet om at alle personer er likeverd. Han kan ikke få en mildere dom fordi han blir hengt ut i mediene. Med den statusen og oppmerksomheten Petter Northug får i Norge, burde han visst hva konsekvensene kom til å bli. Han viser totalt mangel på dømmekraft og må ta konsekvensene deretter. Nei, det er nettopp det det ikke vil. Prinsippet om at alle mennesker er likeverd, sier jo at alle mennesker er verdt det samme, og skal behandles likt også. Northug blir ikke behandlet på samme måte som meg eller deg når han får en stor samfunnsmessig straff i tillegg til den juridiske. Selvfølgelig vil mediene skrive om dette, noe annet ville vært rart. Hvor var støtten til Gerd Liv Valla eller Liv Signe Navarsete da mediene holdt på som verst? Som en profilert person er man nødt til å ta konsekvensene av at man kan bli eksponert av mediene. Man vil jo få en svekket rettsstat om man skal gjøre forskjell på folk. Skal man da også gi Rune Øygarden mildere dom fordi han til de grader har blitt uthengt av mediene? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Ifølge din tankegang er det da også unyttig med kino, tivoli og andre underholdningselementer Northugs Fyllekjøring faller inn under gruppen "andre underholdningselementer" og er dermed utvilsomt nyttig. 1 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Northug bør ikke innkalles til en evt. soning samtidig som VM i Falun går. Jeg mener vi bør gi han sjangsen til å gå Falun-VM, og vise at han kan komme tilbake og vinne - og dermed også gi han en medmenneskelig sjangse. Skjønner dette ønsket, men det er avhengig av at praksis åpner for dette. Det vil være en bjørnetjeneste mot Northug om han får spesialbehandling. Folkets tilgivelse er til en viss grad påvirket av om vi opplever at han gjør opp for seg som en hvilken som helst annen. Til dem som ikke kan tilgi Northug fordi fyllekjøring er en forferdelig handling, vil jeg si: Det er ikke handlingen som tilgis, men personen. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Rettsvesenet, politiet, domstolen, poenget mitt står likefullt. Nei, absolutt ikke. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Skal bilen repareres, eller er den skrot? Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Jeg mener at han lever av noe unyttig som er en hobby, i motsetning til de fleste andre, hvem er det som er parkeringsvakter og revisorer som hobby, kontra hvor mange som går på ski som hobby, du ser vel forskjellen? Det ene er en hobby hos mange, og noen få heldig utvalgte får godt betalt for å drive med det, det andre er ikke hobbyer for noen, og man får greit betalt og tar en utdannelse for å jobbe med det. Og nei, vilkårene er ikke revnende likegyldig, hele poenget er at han fikk den under svært gunstige vilkår nettopp fordi han er kjendis, en av fordelen han høster av sin kjendisstatus. Du eller jeg hadde ikke fått den på tilsvarende vilkår. Folk mener han juridisk bør dømmes som mannen i gata, du mener han bør slippe unna ulempene med en kjendisstatus, og kun få fordelene. Tror du norge hadde tjent mindre om idrettsutøvrere tjente mindre? Om idrettsutøvere var mindre kjendiser, og fikk færre fordeler? At folk hadde funnet mindre glede i underholdning? Det tror ikke jeg. AtW I utgangspunktet mener jeg at han bør straffes på samme måte som en hver normal person, som har tilstått og avgitt forklaring som samsvarer med det politiet finner ut. Men; synspunktene mine har ett par unntak: Northug bør ikke innkalles til en evt. soning samtidig som VM i Falun går. Jeg mener vi bør gi han sjangsen til å gå Falun-VM, og vise at han kan komme tilbake og vinne - og dermed også gi han en medmenneskelig sjangse. I mine øyne, og muligens også rettsvesenets øyne, er det formildende for straffen at Northug er en offentlig person, og dermed får den samfunnsmessige straffen, som jeg mener er en mye større straff enn den/de månedene han eventuelt må sone for forbrytelsene han begikk. Straffen samfunnet gir ham, er slik jeg ser det høyere enn hva rettsvesenet gir ham. Å gi en formildene dom kun fordi han er kjendis vil jo stride mot prinsippet om at alle personer er likeverd. Han kan ikke få en mildere dom fordi han blir hengt ut i mediene. Med den statusen og oppmerksomheten Petter Northug får i Norge, burde han visst hva konsekvensene kom til å bli. Han viser totalt mangel på dømmekraft og må ta konsekvensene deretter. Nei, det er nettopp det det ikke vil. Prinsippet om at alle mennesker er likeverd, sier jo at alle mennesker er verdt det samme, og skal behandles likt også. Northug blir ikke behandlet på samme måte som meg eller deg når han får en stor samfunnsmessig straff i tillegg til den juridiske. Mener du at det er imot likeverdsprinisippet av northug høster fordeler av kjendisstatusen også? AtW Nei, fordi fordelene er noe han har jobbet steinhardt for å oppnå. Jeg beundrer alle som har jobbet målrettet og slitt hardt å lenge for å oppnå noe, og da er det ikke annet enn rett og rimelig at de høster fordeler for det. Dette er trossalt noe de fleste kan gjøre, hvis de bare orker og vil nok. Igjen så er ikke "kjendisstatusen" noe Northug i utgangspunktet var ute etter å oppnå. Han ville bare bli verdens beste i jobben sin, men må selvfølgelig ta de fordeler og ulemper som ligger i det. Dobbeltstraff er IKKE en ulempe som i utgangspunktet ligger ved det. Dog faller alt tilbake på at Northug ikke er mer verdt enn andre i rent moralske og etiske synsvinkler. Hvorvidt han er mer verdt rent økonomisk kan diskuteres, men det er ikke en diskusjon jeg er ute etter å ta. I utgangspunktet mener jeg at han bør straffes på samme måte som en hver normal person, som har tilstått og avgitt forklaring som samsvarer med det politiet finner ut. Men; synspunktene mine har ett par unntak: Northug bør ikke innkalles til en evt. soning samtidig som VM i Falun går. Jeg mener vi bør gi han sjangsen til å gå Falun-VM, og vise at han kan komme tilbake og vinne - og dermed også gi han en medmenneskelig sjangse. I mine øyne, og muligens også rettsvesenets øyne, er det formildende for straffen at Northug er en offentlig person, og dermed får den samfunnsmessige straffen, som jeg mener er en mye større straff enn den/de månedene han eventuelt må sone for forbrytelsene han begikk. Straffen samfunnet gir ham, er slik jeg ser det høyere enn hva rettsvesenet gir ham. Å gi en formildene dom kun fordi han er kjendis vil jo stride mot prinsippet om at alle personer er likeverd. Han kan ikke få en mildere dom fordi han blir hengt ut i mediene. Med den statusen og oppmerksomheten Petter Northug får i Norge, burde han visst hva konsekvensene kom til å bli. Han viser totalt mangel på dømmekraft og må ta konsekvensene deretter. Nei, det er nettopp det det ikke vil. Prinsippet om at alle mennesker er likeverd, sier jo at alle mennesker er verdt det samme, og skal behandles likt også. Northug blir ikke behandlet på samme måte som meg eller deg når han får en stor samfunnsmessig straff i tillegg til den juridiske. Selvfølgelig vil mediene skrive om dette, noe annet ville vært rart. Hvor var støtten til Gerd Liv Valla eller Liv Signe Navarsete da mediene holdt på som verst? Som en profilert person er man nødt til å ta konsekvensene av at man kan bli eksponert av mediene. Man vil jo få en svekket rettsstat om man skal gjøre forskjell på folk. Skal man da også gi Rune Øygarden mildere dom fordi han til de grader har blitt uthengt av mediene? Nå var ikke jeg nok utviklet hverken tankemessig eller sosialt til å kunne huske mye av mediestormen som var rundt Gerd Liv Valla og Liv Signe Navarsete, da det ikke interesserte meg overhode. Men prinsippet er det samme, selv om det retter seg en del etter hvilke lovbrudd som er begått. Nå fikk vel forsåvidt hverken Valla-saken eller Navarsete-saken noen juridiske etterspill i form av straff, såvidt jeg kan huske (Correct me if I'm wrong, som nevnt tidligere har jeg ikke full innsikt i disse, fra ett medieperspektiv), så det stiller seg noe anerledes. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Nei, fordi fordelene er noe han har jobbet steinhardt for å oppnå. Jeg beundrer alle som har jobbet målrettet og slitt hardt å lenge for å oppnå noe, og da er det ikke annet enn rett og rimelig at de høster fordeler for det. Dette er trossalt noe de fleste kan gjøre, hvis de bare orker og vil nok. Igjen så er ikke "kjendisstatusen" noe Northug i utgangspunktet var ute etter å oppnå. Han ville bare bli verdens beste i jobben sin, men må selvfølgelig ta de fordeler og ulemper som ligger i det. Dobbeltstraff er IKKE en ulempe som i utgangspunktet ligger ved det. Dog faller alt tilbake på at Northug ikke er mer verdt enn andre i rent moralske og etiske synsvinkler. Hvorvidt han er mer verdt rent økonomisk kan diskuteres, men det er ikke en diskusjon jeg er ute etter å ta. Skjønner, så du er for likeverd, unntatt når det gjelder de som jobber hardt? Hadde han jobbet mindre, så burde han ikke høstet fordeler av kjendisstatusen da? Hvor mye trener Northug i året, og hvor mye jobber en gjennomsnittlig arbeidstaker, tror du det ikke er mange med tilsvarende antall arbeidstimer som northug har treningstimer i ett år? De fleste kan ikke leve av å gå på ski, du lever i en fantasiverden om du tror det. Ikke er det noe i nærheten av ønskelig at de fleste prøver heller. Er det ikke? Mitt inntrykk er at han stadig med vilje skaper oppmerksomhet rundt egen person, og er ikke mer oppmerksomhet, også om du gjør noe idiotisk, noe som i utgangspunktet ligger i en kjendisstatus? Er ikke det veldig naivt å mene? Det virker som du synes det er greit om slike utøvere blir behandlet bedre enn andre, men de skal for all del ikke få noen negative følger. AtW Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Han er vel ikke den første som har fyllekjørt i år. Dette er bare en sak fordi media sier "Hei, han fyren som alle har hørt om, fyllekjørte på Søndag, det har du sikkert lyst til å lese om". Så lenge han får den straffen han fortjener, så er jeg ferdig med å bry meg om saken. 1 Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Rettsvesenet, politiet, domstolen, poenget mitt står likefullt. Nei, absolutt ikke. Poenget mitt står, om du er enig eller ikke er en helt annen sak. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Poenget rant ut i sanden fordi du ikke utøvde korrekthet. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Rettsvesenet, politiet, domstolen, poenget mitt står likefullt. Nei, absolutt ikke. Poenget mitt står, om du er enig eller ikke er en helt annen sak. Nei, det er direkte feil. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Rettsvesenet, politiet, domstolen, poenget mitt står likefullt. Nei, absolutt ikke. Poenget mitt står, om du er enig eller ikke er en helt annen sak.Nei, det er direkte feil. Etter mitt syn nei. Skal vi fortsette? Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Poenget rant ut i sanden fordi du ikke utøvde korrekthet. Så fordi jeg skrev "politiet" i stedet for rettsvesenet så er det feil at jeg ikke sympatiserer med Northug? Jaok. Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Nei, det er bare det at du tok feil, kan du ikke bare ta det til deg og slutte å oppføre deg som du er tre år gammel? Postene dine med 'comeback' er nesten like patetisk som Northug. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 (endret) Nei, det er bare det at du tok feil, kan du ikke bare ta det til deg og slutte å oppføre deg som du er tre år gammel? Postene dine med 'comeback' er nesten like patetisk som Northug. Så når folk henger seg opp i at jeg skrev feil, hvorpå jeg etterpå indikerer at folk nok forsto hva jeg mente uansett er å oppføre seg som en 3-åring? Meningen min kom uansett klart frem, og hvis folk heller vil bruke tid på å påpeke at jeg oppga feil instans så får da det være deres problem, og jeg må få svare. Irriterer det deg får du heller la være å delta i kverruleringen. Men nok om det, jeg orker ikke holde mer liv i kverruleringen etter dette så får folk synes hva de vil, som de jo har all rett til. Endret 6. mai 2014 av Snurreleif Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Det at du påstår at poenget ditt står når du må endre noe fundamentalt i setningen din for at det skal gi mening er jo direkte galt og at du står på ditt er det som får deg til å virke umoden. Du ser også ut til å misforstå med vilje i flere innlegg. Denne kveruleringen er dog mye mer interessant, morsomt og spennende enn hele saken så jeg får min del fortsetter gjerne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå