Gå til innhold

Ny stasjonær PC fra fysisk butikk (5-8.000)

Anbefalte innlegg

Til helt vanlig surfing/office-bruk er 120GB mer enn nok plass. Har du derimot mye bilder og filmer, kan det bli lite plass. Ekstra HDD/SSD kan også settes inn senere. Det er kanskje mer aktuelt å kjøpe en ekstern harddisk til å bruke som backup.

Siden TS ikke er av den som åpner og installerer/utvider med deler i PC tenkte jeg at det er like greit nå med det samme å bruke en liten drøy 500 lapp (679,-) på "de facto" normal mengde lagringsplass i en pc idag for å få det installert i leveransen.

120GB minus Windows og recovery partisjon er smått selv for en "kontor/familie PC".

Ekstern usb disker er greit som backup (bruker det selv) men ikke som eneste masselagrings enhet. Bare se antall poster om eksterne disker som har ymse problemer på dette forumet.

Det beste er begge deler.

Hvis vi føre skal pirke kan TS med fordel bytte ut primær ssd fra crucial m500 til Samsung EVO 120GB også. Tillegget blir på kun 60 kroner.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller så kan han legge på kr 510 og heller utvide SSD'en til Samsung 840 EVO 250GB. Hvis han har beskrevet bruksmønsteret sitt korrekt er imidlertid 120GB mer enn nok. Hvis hans nåværende maskin er 10 år gammel, har den neppe særlig større disk. Recovery partisjon er det neppe på Komplett-PC'en.

Lenke til kommentar

Er ikke enig med deg (kun delvis).

120GB SSD pluss 2TB HDD vil være mere lønnsomt , og sikre nok plass. Og et bedre valg enn pluss 500,- for kun 250GB SSD.

Jo , det de bruker er visstnok en type recovery skriptet partisjon i form av en sysprep.

Vi diskuterte det tidligere her i forumet i en annen tråd om factory resetting.

Vi er uenige i et par ting , nok om det.

Trådstarteren får vurdere lagrings behovet sitt og velge deretter.

Lenke til kommentar

Igjen, takker for tips.

Da blir denne bestilt i kveld så sant det ikke er noen protester/forslag til små justeringer.....

Prodnr. Produktnavn Antall Pris Totalt 796982 Komplett Home i05
-

200504 Støtsikker PC-eske
781710 Komplett OEM Chassis
635831 Corsair CX 500W PSU
780489 Intel Core i5-4570 Processor
782480 ASUS B85M-G, Socket-1150
744175 Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 4GB
778356 Samsung DVD Writer, SH-224DB
791617 Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM
628746 WD Desktop Green 3TB
756059 ASUS PCE-N53 11n N600 PCI-E Adapter
799791 MS ROYALTY Windows 8.1 Nordic
799563 MS COA Win 8.1 Nordic
200502 Garanti 3 år - Sende inn 1 6527,25 6527,25
Lenke til kommentar

Ser flott ut det.

Du blir sikkert kjempefornøyd.

Sikkert at du trenger så mye som 3TB lagring WD green.

Og ser du har lagt inn trådløst nettverkskort ? Litt usikker på den valgte (har fått endel dårlige omtaler)

Merk at det er kablet LAN nettverksport integrert i hovedkortet (ASUS B85M-G, Socket-1150).

Lenke til kommentar

Ser flott ut det.

Og ser du har lagt inn trådløst nettverkskort ? Litt usikker på den valgte (har fått endel dårlige omtaler)

Merk at det er kablet LAN nettverksport integrert i hovedkortet (ASUS B85M-G, Socket-1150).

Hei. Jeg la først inn 3TB, men har nå endret det til 2TB (før jeg leste svaret ditt). Tenkte bare jeg skulle ta mest mulig, men selv om jeg har ganske mange bilder/mail/dokumenter og slikt så utgjør det jo bare noen få GB så sannsynligvis hadde også 1TB holdt i massevis.

Jeg har forsåvidt kabel, men tenkte jeg skulle sikre meg med trådløst nettverk.

Lenke til kommentar

Ser flott ut det.

Hei. Jeg la først inn 3TB, men har nå endret det til 2TB (før jeg leste svaret ditt). Tenkte bare jeg skulle ta mest mulig, men selv om jeg har ganske mange bilder/mail/dokumenter og slikt så utgjør det jo bare noen få GB så sannsynligvis hadde også 1TB holdt i massevis.

Jeg har forsåvidt kabel, men tenkte jeg skulle sikre meg med trådløst nettverk.

Da så. ,det blir nok bra det der.

Jeg har egentlig ingen innvendinger (bare lurte siden det ble sånn diskusjon om lagringsplass igår).

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så skjønner jeg ikke at du velger bort støydempet kabinett og 8GB RAM. Det er en liten investering du vil bli fornøyd med. 4GB holder, men 8GB gjør at du slipper å tenke på oppgradering på mange år.

Trådløst nettverkskort ville jeg ha kjøpt eksternt. Da kan du plassere "antennen" der du får best signal, og det er sjelden bak kabinettet. Denne er bra https://www.komplett.no/tp-link-tl-wn8200nd-11n-wireless-adapter/799004

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så skjønner jeg ikke at du velger bort støydempet kabinett og 8GB RAM. Det er en liten investering du vil bli fornøyd med. 4GB holder, men 8GB gjør at du slipper å tenke på oppgradering på mange år.

Trådløst nettverkskort ville jeg ha kjøpt eksternt. Da kan du plassere "antennen" der du får best signal, og det er sjelden bak kabinettet. Denne er bra https://www.komplett.no/tp-link-tl-wn8200nd-11n-wireless-adapter/799004

Nettopp derfor jeg poster. Støydempet kabinett er viktig så det er nettopp slike ting jeg typisk hadde oversett hvis jeg hadde gjort denne bestillingen alene. PC'en skal stå i kabinett som henger under databordet og det er 24 cm. bredt. Det går greit at det er så trangt (0,5 cm. på hver side). Det er vel bak/foran som er viktig. Evnt. bytte til annet kabinett?

Så da blir det altså slik:

Komplett Home i05

Støtsikker PC-eske

Fractal Design Define R4 Black Pearl

Corsair CX 500W PSU

Intel Core i5-4570 Processor

ASUS B85M-G, Socket-1150

Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9

Samsung DVD Writer, SH-224DB

Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM

WD Desktop Green 3TB

MS ROYALTY Windows 8.1 Nordic

MS COA Win 8.1 Nordic

Garanti 3 år - Sende inn

Varenr.:796982
Lagerstatus:

Slett produkt

7.081,86 7.081,8

Endret av VivaNorge
Lenke til kommentar

Etter en ekstra måling fant jeg ut av kabinettet er 24 cm. bredt. Pga. hengslet dør vi det si at når jeg skal ta pc inn/ut må jeg ta den ut bakveien og dra databordet frem, men det skal gå greit.

Da er PC bestilt og betalt:

Prodnr. Produktnavn Antall Pris Totalt 796982 Komplett Home i05
-

200504 Støtsikker PC-eske
757466 Fractal Design Define R4 Black Pearl
635831 Corsair CX 500W PSU
780489 Intel Core i5-4570 Processor
782480 ASUS B85M-G, Socket-1150
574681 Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9
778356 Samsung DVD Writer, SH-224DB
791617 Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM
760514 WD Desktop Green 2TB
756059 ASUS PCE-N53 11n N600 PCI-E Adapter
799791 MS ROYALTY Windows 8.1 Nordic
799563 MS COA Win 8.1 Nordic
200502 Garanti 3 år - Sende inn 1 7331,86 7331,8 Endret av VivaNorge
Lenke til kommentar

I tillegg skulle jeg hatt en ruter. Jeg har som sagt kabel til PC og planlegger og fortsette med det.

Men jeg har tenkt og plugge kabelen inn i en ruter og så kabel videre fra den igjen til PC'en.

Det er tregt trådløst internett ellers i huset (unger på nettbrett, bærbar PC, mobil etc. etc.) så jeg trenger ett punkt til (det eksisterende ligger i kjeller).

Altibox anbefaler denne, men den koster jo ganske stive 1890 kr.:

https://www.komplett.no/search?q=asus+rt+ac66u

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...