Gå til innhold

Ny stasjonær PC fra fysisk butikk (5-8.000)


Anbefalte innlegg

Jeg skal i morgen kjøpe ny stasjonær PC fra en fysisk butikk (SIBA, Elkjøp, Expert eller Lefdal) i Drammensområdet.

 

PC'en skal forsåvidt kun brukes til helt vanlig surfing/office-bruk, men jeg kjøper ikke PC så ofte (har en 10 år gammel Dell Dimension 4600) så når jeg først skal kjøpe ny PC så gjør det ikke noe om den koster oppimot 8.000 kr.

 

Tross alt husker jeg godt mine 2 første PC kjøp som kostet hhv. 14.000 og 12.000 og i sine dager var det en liten formue for meg.

 

Jeg har ikke så veldig greie på det med PC men har hengt meg litt opp i internminne.

Elkjøp hadde jo denne tilsalgs rundt juletider:

http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/ACDTSREEQ002/acer-aspire-tc-stasjonar-pc-tc105

 

Altså 16GB minne, men det er jo relativt lite utvalg av PC'er med 16GB minne pr. i dag. Ihvertfall i den prisklassen som den PC'en var (kr. 6.995).

 

Som dere forstår siden jeg ikke er så datakyndig så er alt med muligheter for å installere skjermkort, overklokking og sånne ting uviktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet at om du hadde fått hjelp her til å sette sammen selv, hjelp under byggingen sosm er lettere en lego og hjelp med alt det måtte være hadde du fått dobbel ytelse for pengene.

Du hadde lært noe du hadde fått bruk for hvert år og kanskje utviklet en ny interesse og aldri angret ett sekund.

 

Fysisk butikk leser jeg, gjør det noe om den kommer bygget fra for eks komplett ol?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik er det nå engang. 95% foretrekker og kjøpe ett produkt ferdig og ikke bygge det selv.

 

Spesielt når man har passert de 40 og har utviklet en ganske sterk teknoangst for ting som er nytt. Har som sagt en 10 år gammel PC....

 

Og skal helst ha PCen i morgen og i tillegg syntes jeg det også er enklere og mer praktisk med en fysisk butikk ifht. returer og slikt.

Lenke til kommentar

Da kjøper du en pc med skjermkort i prosessoren så slipper du ha et støyende skjermkort.

Dvs integrert gpu.

 

Hele pc-opplevelsen vil bli 2-3 ganger raskere med windows på SSD og ikke harddisk.

Disse er typisk 120gb i størrelse så da følger det ofte med en annen disk til lagring på 500-1000GB.

 

Du får nesten garantert windows 8.1

 

Da behøver du neppe gå så høyt opp i pris og vil få en tilnærmet lydløs pc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dell, Lenovo , HP har vel alle web online store hvor du kan konfigurere , og kjøpe din ferdige PC.

Det samme har komplett.no (du får ferdig PC til sendt,eller kan hente den i 'hentebu' )

Alle disse er bedre enn å gå inn i en fysisk butikk å bli prakket på noe som er for dyrt og ikke passer ditt bruksområde.

I en nettbutikk er det ingen "overivrige bonus jaktende selgere" som distraksjon.

Og med en nettbutikk kan folk her i forumet hjelpe deg med en PC konfigurator å komme frem til et "best bang for the buck" som er tilpasset deg.

 

Men om du "må" ha noe i morgen blir det jo en el kjede butikk.

 

Edit:

Hva med en bærbar PC ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Dell, Lenovo , HP har vel alle web online store hvor du kan konfigurere , og kjøpe din ferdige PC.

Det samme har komplett.no (du får ferdig PC til sendt,eller kan hente den i 'hentebu' )

Alle disse er bedre enn å gå inn i en fysisk butikk å bli prakket på noe som er for dyrt og ikke passer ditt bruksområde.

I en nettbutikk er det ingen "overivrige bonus jaktende selgere" som distraksjon.

Og med en nettbutikk kan folk her i forumet hjelpe deg med en PC konfigurator å komme frem til et "best bang for the buck" som er tilpasset deg.

 

Men om du "må" ha noe i morgen blir det jo en el kjede butikk.

 

Edit:

Hva med en bærbar PC ?

 

Takker for interessen. Men igjen, jeg er en GKB (Gammel Konservativ Gubbe). Bærpar PC har vi forsåvidt allerede i huset, men skjerm blir for liten, tastatur for liten og mange andre grunner. Så det er stasjonær PC som gjelder.

 

Siden det var så massiv fordømmelse mot elektronikkbutikk så vurderer jeg komplett. Men jeg er jo sjanseløs hvis man skal sette den sammen selv og må gjøre utallige valg som jeg har liten/ingen forutsetning for og gjøre. Slik at da må noen evnt. sette sammen en ferdig pakke for meg....

Lenke til kommentar

Takker for tipsene. Nå begynner jeg virkelig og nærme meg.

 

Men PC'en står på kjøkkenet og der har jeg ett kabinettskap som henger under databord, slik at PC skal helst ikke være mer enn 23 cm. bred....

 

Hva med denne?

http://www.multicom.no/437-PC-100-ferdig-4e-gen-Intel-Core-i5-4440e-8GBe-1TB-7200rpme-Intel-HD-Graphics-4600e-DVDRWe-Windows-7-Office-starter-Multicom/cat-p/c/p10627259

Lenke til kommentar

Du sier kun kontorbruk.

Vanskelig å se at du trenger 16GB internminne (RAM) til slik bruk.

Flesteparten klarer seg fint med 6-8 GB inklusive de som spiller.

 

 

Komplett er forhandler av Lenovo faktisk.

Du kan jo se her om noe du føler passer :

https://www.komplett.no/search?category=11095_Stasjon%C3%A6r+PC&cnet=Produktformfaktor_A00030++%C2%A7T%C3%A5rn&cnet=Produktformfaktor_A00030++%C2%A7Desktop&cnet=Type_A00035++%C2%A7Core+i5&cnet=Type_A00035++%C2%A7Core+i7&q=LENOVO&sortBy=p&sortOrder=d

 

Jeg ser et par interessante der.

 

Skal max 8000,- inkludere en full arbeidsplass med multimedia høyttalere, mus ,ta status og skjerm.

Eller er den kun PC toweret du skal ha nytt.

Lenke til kommentar

Takker for tipsene. Nå begynner jeg virkelig og nærme meg.

 

Men PC'en står på kjøkkenet og der har jeg ett kabinettskap som henger under databord, slik at PC skal helst ikke være mer enn 23 cm. bred....

 

Hva med denne?

http://www.multicom.no/437-PC-100-ferdig-4e-gen-Intel-Core-i5-4440e-8GBe-1TB-7200rpme-Intel-HD-Graphics-4600e-DVDRWe-Windows-7-Office-starter-Multicom/cat-p/c/p10627259

Den ser bra ut .

Men selv hadde jeg heller valgt denne som har solid state drive (SSD) i stedet for harddisk som primær disk. Hele Windows opplevelsen blir mange mange ganger bedre (raskere)

http://www.multicom.no/business/438-PC-100-ferdig-4e-gen-Intel-Core-i5-4440e-8GBe-240GB-SSDe-Intel-HD-Graphics-4600e-DVDRWe-Windows-7-Office-starter-Multicom/cat-p/c100585/p10628805

Lenke til kommentar

Jeg har bare hengt meg opp at størst RAM er best. PCen jeg har hadde vel i sin tid 500MB internminne og så har jeg utvidet til 2GB eller noe slikt (ta disse med forbehold). Så jeg har da bare tenkt at for og ha PCen lengst mulig så må man ha størst mulig RAM-minne.

 

Men mulig det er en gammeldags tenkemåte og at man ikke kan tenke slik i 2014?

 

Trenger kun PC toweret. Det andre har jeg.

Lenke til kommentar

 

Takker for tipsene. Nå begynner jeg virkelig og nærme meg.

 

Men PC'en står på kjøkkenet og der har jeg ett kabinettskap som henger under databord, slik at PC skal helst ikke være mer enn 23 cm. bred....

 

Hva med denne?

http://www.multicom.no/437-PC-100-ferdig-4e-gen-Intel-Core-i5-4440e-8GBe-1TB-7200rpme-Intel-HD-Graphics-4600e-DVDRWe-Windows-7-Office-starter-Multicom/cat-p/c/p10627259

Den ser bra ut .

Men selv hadde jeg heller valgt denne som har solid state drive (SSD) i stedet for harddisk som primær disk. Hele Windows opplevelsen blir mange mange ganger bedre (raskere)

http://www.multicom.no/business/438-PC-100-ferdig-4e-gen-Intel-Core-i5-4440e-8GBe-240GB-SSDe-Intel-HD-Graphics-4600e-DVDRWe-Windows-7-Office-starter-Multicom/cat-p/c100585/p10628805

 

 

Takker for tips. Nå nærmer vi oss virkelig. Nå skal jeg sove på det så får vi se i morgen. Denne ligger bra an.....

 

Forøvrig har jeg en genial forretningside som jeg enda har tilgode og se noen setter ut i bruk. Kanskje ikke så smart og avsløre den her da.....

Man er jo vant til og legge inn tombler både her og der, men for gode tips trur jeg faktisk mange kunne betalt noen kroner/øre her og der. Jeg skal ikke overdrive min egen betalingsvillighet, men når folk faktisk seriøst setter seg ned og bruker 2-5 minutter hadde det nok vært ett par brukere her på denne tråden jeg kunne slengt en femmer til.

Nå kan jo 5 kroner høres lite ut, men mange "tunge brukere" har vel flere tusen innlegg pr. år og hvis man kan få 5.000 utbetalt for og "gjøre ingenting" så hadde vel de fleste sagt ja takk.

Lenke til kommentar

Komplett PC'en jeg linket til er 23,2 cm bred. Hvis du trykker konfigurer og velger Cooler Master Silencio 652 som kabinett, blir bredden 22 cm.

 

8GB minne holder i mange år fremover.

Den PCen er og et godt forslag. Litt bedre enn multicom PCen.

Kan konfigureres med installert 16GB minne , og ekstra lagrings disk om du vil. Men 8GB internminne vil greie seg til din bruk etter min mening. Men ekstra lagringsdisk på f.eks 1 terrabyte kan kanskje være lurt å konfigurere. Blir kun 6-700 kr i tillegg. En 120GB SSD blir plassen fort oppbrukt på , og den ønsker du helt kun å ha Windows og installerte programmer på. Bilder,musikk,video etc kan helst lagres på tradisjonell harddisk .

Lenke til kommentar

det kan være fornuftig å gå fot 16GB ram, ram e billig nå og du kan sikkerr dra nytte av 16 senere

Hvorfor bruke penger på noe en mest sannsynlig aldri får bruk for. 8GB er i realiteten allerede dobbelt så mye som behøves for en god opplevelse med TS bruksmønster. Minnet kan oppgraderes senere, hvis det mot all formodning skulle bli nødvendig. PC'en er nok utdatert før en får behov for 16GB RAM.

Lenke til kommentar

 

Komplett PC'en jeg linket til er 23,2 cm bred. Hvis du trykker konfigurer og velger Cooler Master Silencio 652 som kabinett, blir bredden 22 cm.

 

8GB minne holder i mange år fremover.

Den PCen er og et godt forslag. Litt bedre enn multicom PCen.

Kan konfigureres med installert 16GB minne , og ekstra lagrings disk om du vil. Men 8GB internminne vil greie seg til din bruk etter min mening. Men ekstra lagringsdisk på f.eks 1 terrabyte kan kanskje være lurt å konfigurere. Blir kun 6-700 kr i tillegg. En 120GB SSD blir plassen fort oppbrukt på , og den ønsker du helt kun å ha Windows og installerte programmer på. Bilder,musikk,video etc kan helst lagres på tradisjonell harddisk .

 

 

Takk for tipset. Som dere skjønner så er jeg ikke helt oppdatert med SSD og slike ting.

Under konfigerasjon står det krysset av under "SSD/Harddisk - primær lagringsenhet" men blank under SSD/Harddisk. Det er altså en fordel og krysse av på ett eller annet under dette valget?

Lenke til kommentar

Ja . For å få en ekstra lagringsenhet av tradisjonell art.

Velge f.eks

Seagate Barracuda® 2TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5" [info. ]+679.00

 

2 terrabyte lagring i tillegg på egen lagrings enhet internt montert i PCen.

Den er da i tillegg til den 120GB Primær SSD som operativsystemet blir installert på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...