Gå til innhold

Kjøpe datakomponenter fra usa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mine eksterne disker virker med input mellom 100-240V. Du må ha overgang fra amerikansk til EU-støpsel.

Så jeg trenger ikke noen converter mellom 110 ---> 220v ?

kun en overgang fra 3-punkt til euro kontakt. ?

Endret av alphadec
Lenke til kommentar

Hvis du kjøper data utstyr fra usa (ekstern hd) vil denne virke i norge, p.g.a dette med forskjellig strøm styrke.

Noen som har prøvd dette tidligere.

Det har ingenting med strømstyrke å gjøre. USA har 60Hz og ca 115V-strømnett, mens Norge har 50 Hz og 230V ca. Ergo er både spenning og frekvens forskjellig, noe som fra et elektrisk standpunkt er det dårlig deal å blande.

Og med dårlig deal, så snakker jeg om at utstyr som ikke er ment å tåle dette vil kunne smelte, brenne eller til og med si poff. I moderne strømforsyninger så har du en såkalt aktiv PFC-krets som korrigerer dette, og deretter gjør strømmen til DC (og deretter til høyfrekvens AC før det går gjennom trafoen), dermed vil ikke frekvensen utgjøre noe problem.

I små og billige strømforsyninger du finner bla. til eksterne harddisker, så er det nok ikke helt garantert at du alltid finner noe slik, selv om det som omnithunder nevner, det er muligheter.

Bare å se etter om det står 220V-240V eller 100-240V (ca). Dessverre er det nok slik at det ikke alltid står på nettsiden, men har man flaks så kan litt googlig av bilder hjelpe. (står vel alltids under strømadapteret på en liten lapp)

Har vært litt blandet om det er støttet på mine ladere/strømadaptere til diverse utstyr her i huset.

En konverter er nok dog dyrere enn å kjøpe et nytt 12V-adapter, som er standardisert vare.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Strømadapteret dekker 100-240V, 50-60Hz. Dette er i dag helt vanlig på en masse utstyr.

Ja vanlig ja, men har tilsvarende utstyr som ikke er det. ;)

På samme måte som at det er store forskjeller i kvalitet og sikkerhetsutstyr på moderne strømforsyninger også.

Og med rimelig hissig konsekvens, så er det ikke å kimse av. Men sjekker man i hvert fall før man kobler til, så er det trygt.

Noen 12V-adaptere har så lite at det KUN sitter en trafo, fire dioder og en liten kondensator. Ekstremt billig, og ingen korrigering der i gården. XD

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...