Gå til innhold

Hardiskproblemer og null internett

Anbefalte innlegg

Hei!

Her om dagen fikk jeg et problem med macen min, som er en skolepc, macbook air. Jeg får ikke koblet meg til WiFi, fordi det str "Maskinvare ikke installert". Jeg tenkte å levere den inn til reperasjon på skolen, men har en del filer jeg *må* ta vare på...

Jeg koblet til min eksterne harddisk, som jeg har brukt til windows før, og får ikke kopiert filer inn der.

Å slette de filene som er på den er totalt uaktuelt, jeg har ingensteds å gjøre av dem, og jeg må beholde det som ligger på den...

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antagelig er filsystemet på den eksterne harddisken NTFS (som brukes av Windows). Mac-en kan lese dette formatet, men ikke skrive til det uten ekstra programvare.

Et alternativ er å krympe eksisterende partisjon, for deretter å opprette en ny partisjon på den tilgjengelige plassen. Et filsystem som leses av både Windows og OSX er f.eks. FAT32 og exFAT. Dette gjøres via Diskbehandling i Windows.

Et annet alternativ er å dele en mappe på din Windows-PC, og på den måten kopiere ut filene fra Mac-en over lokalt nettverk. Da regner jeg med du må bruke kabel, siden det trådløse ikke fungerer? MacBook Air har kanskje ikke nettverksport?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...