Duaa Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Hei Er det noen som kan hjelpe meg med å forstå åssen jeg kan balansere ligninger. Nedfor er det en ligning som jg sliter litt med som r tatt av en gammel eksamensoppgave. NH3 + O2 -----> NO + H2O Jeg prøde den metoden med å sette oksidasjonstall ,men alt gikk gærnt. Kunne noen her hjelpe meg med å forstã den. Mange takk på forhånd Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Antall atomer av hver type må være lik på begge sider. Klarer du det nå? Lenke til kommentar
Duaa Skrevet 4. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2014 Er det sånn bare å gjette liksom? Det lønner ike seg her å bruke oksidasjonstallet? Jeg har fasiten til den ligningen ,men klarer fortsatt ikke å balansere det uten å ta kikk på fasiten. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 (endret) Jepp, det er ren gjetting. Det er ikke gjetting, men en måte å finne de ukjente faktorene som får regnestykket til å gå opp. Flere ukjente enn antall kjemiske ligninger får det tilsynelatende til å minne om gjetting, men husk at hvert av grunnstoffene i ligningen har hver sin ligning. Glem oksidasjonstallet i denne type oppgaver. Det hjelper deg ikke med balanseringen. Begynn med å telle atomer av de ulike typene på hver side. F.eks antall C. Så ganger du opp de leddene som trenger det for å få C i balanse. Deretter teller du for eksempel O og gjør samme øvelse der. Slik fortsetter du til du har gått gjennom de ulike grunnstoffene og dobbeltsjekker at det stemmer. Dvs. gå gjennom C, O osv på nytt for å se om det fortsatt stemmer. NH3 + O2 -----> NO + H2O I eksemplet ditt ville jeg tenkt slik: 1. Nitrogenet er allerede i balanse. En på hver side. 2. Hydrogenet er ikke i balanse. 3 på venstre side og 2 på høyre. Gang H2O med 3/2 for å rette det opp. Ikke gang NH3 med 2/3 for da mister du balansen i antall nitrogenatomer. 3. Tell oksygenet. 2 på venstre side og 2,5 på høyre (husk at brøken 3/2 du satt inn for å balansere hydrogenet gjelder hele molekylet, ikke bare hydrogenet). For å ikke bryte balansen i hydrogenet ganger du ikke det leddet med noe annet. Gang heller O2 på venstre side med 5/4 for å få balanse i oksygenet. Nå ser ligningen slik ut: NH3 + 5/4 O2 -----> NO + 3/2 H2O Hvis du kan unngå eller minimere antall brøker så ser det litt penere ut. Gang alle ledd med 4 for å få bort brøkene. Resultat: 4 NH3 + 5 O2 -----> 4 NO + 6 H2O Tell over på nytt for å dobbeltsjekke. For meg ser dette riktig ut. Endret 4. mai 2014 av Simen1 3 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Det er da ikke ren gjetting. Det er ren matematikk. Lenke til kommentar
Duaa Skrevet 4. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2014 Moderator. Tusen takk for forklaringen din. Den hjalp meg mye med å forstå. Lenke til kommentar
Duaa Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 Hei moderator Ahh,jeg prøvde å følge tenkegangen din her for å løse en annen likning,men ting r ike lett som jg trodde. Så kunne du hjelpe meg med følgende likning Fe s + O2-----> Fe2 O3 + So4 Kunne du hjelpe mg med å balansere den ligningen og gjerne forklare åssen du kom fram t det særlig Oksygen molekylet Takk på forhånd Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Her er min balansering steg for steg.Utgangspunktet:FeS + O2 -> Fe2O3 + SO4Ser at det er 7 oksygenetatomer på høyresiden og 2 på venstre. Ganger derfor opp for å få 10 oksygenatomer på høyresiden:FeS + O2 -> 2Fe2O3 + SO4Har nå 4 jernatomer på høyresiden og må justere på venstresiden:4FeS + O2 -> 2Fe2O3 + SO4Har nå 4 svovelatomer på ventresiden, justerer på høyresiden:4FeS + O2 -> 2Fe2O3 + 4SO4Har nå 22 oksygenatomer på høyresiden, justerer på venstresiden:4FeS + 11O2 -> 2Fe2O3 + 4SO4Tilslutt ser jeg over og sjekker at atomene er i samme antall på begge sider. Endret 7. mai 2014 av mobile999 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Alternativt kunne du begynt med jern: Utgangspunkt: FeS + O2 -> Fe2O3 + SO4 2FeS + O2 -> Fe2O3 + SO4 2FeS + O2 -> Fe2O3 + 2SO4 2FeS + 11/2 O2 -> Fe2O3 + 2SO4 Ganger alt med 2: 4FeS + 11O2 -> 2Fe2O3 + 4SO4 1 Lenke til kommentar
Duaa Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 Takk for hjelpen mobile 999.det var snilt av deg å hjelpe meg. Lenke til kommentar
Duaa Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 Wow, det er så kjekt å vite at det går også an å balansere redoksreaskjoner på den tradisjonelle måten ,altså balansere uten at jeg trenger å tenke på oksidasjonstaller . Tusen igjen takk til simen 1 og mobile 999 for informasjonene dere deler med oss. Stå på ! Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Med det sagt burde du absolutt lære deg å balansere ved hjelp av oksidasjonstall. Enkelte reaksjoner er skikkelig knotete ellers. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå