Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

balansere likninger

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som kan hjelpe meg med å forstå åssen jeg kan balansere ligninger. Nedfor er det en ligning som jg sliter litt med som r tatt av en gammel eksamensoppgave.

NH3 + O2 -----> NO + H2O

Jeg prøde den metoden med å sette oksidasjonstall ,men alt gikk gærnt. Kunne noen her hjelpe meg med å forstã den.

Mange takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det sånn bare å gjette liksom? Det lønner ike seg her å bruke oksidasjonstallet? Jeg har fasiten til den ligningen ,men klarer fortsatt ikke å balansere det uten å ta kikk på fasiten.

Lenke til kommentar

Jepp, det er ren gjetting. Det er ikke gjetting, men en måte å finne de ukjente faktorene som får regnestykket til å gå opp. Flere ukjente enn antall kjemiske ligninger får det tilsynelatende til å minne om gjetting, men husk at hvert av grunnstoffene i ligningen har hver sin ligning.

Glem oksidasjonstallet i denne type oppgaver. Det hjelper deg ikke med balanseringen.

Begynn med å telle atomer av de ulike typene på hver side. F.eks antall C. Så ganger du opp de leddene som trenger det for å få C i balanse. Deretter teller du for eksempel O og gjør samme øvelse der. Slik fortsetter du til du har gått gjennom de ulike grunnstoffene og dobbeltsjekker at det stemmer. Dvs. gå gjennom C, O osv på nytt for å se om det fortsatt stemmer.

NH3 + O2 -----> NO + H2O

I eksemplet ditt ville jeg tenkt slik:

1. Nitrogenet er allerede i balanse. En på hver side.

2. Hydrogenet er ikke i balanse. 3 på venstre side og 2 på høyre. Gang H2O med 3/2 for å rette det opp. Ikke gang NH3 med 2/3 for da mister du balansen i antall nitrogenatomer.

3. Tell oksygenet. 2 på venstre side og 2,5 på høyre (husk at brøken 3/2 du satt inn for å balansere hydrogenet gjelder hele molekylet, ikke bare hydrogenet). For å ikke bryte balansen i hydrogenet ganger du ikke det leddet med noe annet. Gang heller O2 på venstre side med 5/4 for å få balanse i oksygenet.

Nå ser ligningen slik ut: NH3 + 5/4 O2 -----> NO + 3/2 H2O

Hvis du kan unngå eller minimere antall brøker så ser det litt penere ut. Gang alle ledd med 4 for å få bort brøkene. Resultat: 4 NH3 + 5 O2 -----> 4 NO + 6 H2O

Tell over på nytt for å dobbeltsjekke. For meg ser dette riktig ut.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei moderator

Ahh,jeg prøvde å følge tenkegangen din her for å løse en annen likning,men ting r ike lett som jg trodde. Så kunne du hjelpe meg med følgende likning

Fe s + O2-----> Fe2 O3 + So4

Kunne du hjelpe mg med å balansere den ligningen og gjerne forklare åssen du kom fram t det særlig Oksygen molekylet

Takk på forhånd

Lenke til kommentar

Her er min balansering steg for steg.

Utgangspunktet:
FeS + O2 -> Fe2O3 + SO4

Ser at det er 7 oksygenetatomer på høyresiden og 2 på venstre. Ganger derfor opp for å få 10 oksygenatomer på høyresiden:
FeS + O2 -> 2Fe2O3 + SO4

Har nå 4 jernatomer på høyresiden og må justere på venstresiden:
4FeS + O2 -> 2Fe2O3 + SO4

Har nå 4 svovelatomer på ventresiden, justerer på høyresiden:
4FeS + O2 -> 2Fe2O3 + 4SO4

Har nå 22 oksygenatomer på høyresiden, justerer på venstresiden:
4FeS + 11O2 -> 2Fe2O3 + 4SO4

Tilslutt ser jeg over og sjekker at atomene er i samme antall på begge sider.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow, det er så kjekt å vite at det går også an å balansere redoksreaskjoner på den tradisjonelle måten ,altså balansere uten at jeg trenger å tenke på oksidasjonstaller . Tusen igjen takk til simen 1 og mobile 999 for informasjonene dere deler med oss. Stå på !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...