Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Går over fra AMD til NVIDIA... 780

Anbefalte innlegg

Morn

Veit ikke hva jeg skal ta som tittel... men det går sikkert greit

Så ja! Trenger deres ekspert hjelp med å velge en eller annen GTX 780.

Jeg har fått satt sammen en PC fra Komplett i Des. 2011. Den har da:
- AMD AM3 Phenom II X6 1100T Black Ed.
- Chieftec Nitro Series BPS - 750C 750W PSU
- Gigabyte GA - 970A - UD3, Socket - AM3+

- Antec Kuhler H2O 620 CPU Cooler
- Corsair XMS3 1600MHz 8GB Vegeance CL9
- 2 x PowerColor Radeon HD6950 2GB GDDR5 PCI - E

I et mer enn et halvt år så har jeg slitet med korrupte drivere fra AMD og de to 6950'ene jeg har.
Problemet med de var bl.a splittet skjerm og lignende.

Nå på Torsdag så har jeg tatt en clean Windows 7 Reinstall hvor jeg sletta alt og installerte alt på nytt i håp om å få fikset problemet. Men neida...
Har byttet om på korta for å sjekke om det hjelper, men det viser seg at det ene kortet er ødelagt på en eller annen måte. Så nå kjører jeg kun med en 6950 hvor av den andre er lagt til siden. Verste av alt er at de aldri har vært overclocka.

Men ja, det er ikke det jeg kom hitt for å preike om.

Jeg kom hit for å spørre dere hvilken av 780'ene bør jeg velge. Og kommer de til å passe fint med det jeg har nå fra den lista over?

Så jeg fant to 780'ere som er Mest Kjøpt for god penge. Den ene koster 5kr mer akkurat nå siden den er på 5% salg.

EVGA GTX780

ASUS GTX780

Jeg lo merke til at EVGA har høyere kjerneklokke og Boost Clock. Jeg tenker meg at der er en +. Kom jo hit siden jeg mangler litt kunnskap når det kommer til sånt. Så bare på Benchmark tests mellom AMD's 290X og denne her.
Den faktiske klokkehastigheten ser ut til å være det samme på begge. 6.008 GHz.

Legger også merke til at 780'en har "6-pin + 8-pin strømkontakter" mens 6950'ene jeg har nå har 2+6-pin kontakter pr. kort hvor av kun to 6 pin'er er brukt og de to 2 pin'ene ikke er koblet til. (Sånn som på dette bildet her) Må jeg da få takk i nye strømkabler som går fra PSUen til 780? 8 Pins? Ser at det er "8- til 4-pins strømkabel, 6- til 4-pins strømkabel" inkludert som ink. tilleggsutstyr. Tenker meg at jeg ikke trenger å kjøpe kabler separat.

Når det kommer til drivere så er det bare å avinstallere dem med AMD's Uninstall Utility programmet før man installerer NVIDIA's. Right?

Er det noe annet jeg må oppgradere før montering av 780?
Er det noe annet jeg bør oppgradere?

Tror det var alt jeg lurer på nå...

Takk på forhånd :)

Endret av TeraPower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste forskjellen er at superklokka evga er klokket litt mer.

Ellers er eneste forskjellen hva som følger med i esken og selve kjøleren.

Med amd til nvidia er det bare til å trykke avinstall på amd, men det ligger 700mb med amd-filer igjen men det gir ikke noe trøbbel for nvidiakortet.

Følger det med 8pin-adapter burde den være 2x 6-pin til en 8 pin og da trenger du 3x 6pin.

Om du har 8pin på PSU delt opp i 6+2, bare sett den løse delen sammen 6pinnen og sett hele gria i kortet.

Endret av War
Lenke til kommentar

Har 2 slike evga SC selv (780ti SC) , beste kvalitet på kjøler jeg har sett.

Ser sykt fin ut også med alu og ikke bare plast.

Husk å ta av all plasten over metalldelene på alle kanter.

Endret av War
Lenke til kommentar

når det gjelder korta har det ikke så mye å si utenom at de begge bruker gpu boost 2.0 så jeg hadde nok gått for asus kortet siden det har en kraftigere kjøler som gjør at gpu boost kan gjøre kortet noen få fps sterkere (minimalt) er du en som liker mer stillrent å liker bedre looken til evga gå heller for den siden fps messig i spill er de ganske like.

2+6 pins = 8 pin conector, så du trenger ikke extra kabler :)

ja er bare til å avinstalere amd å instalere nvidia drivers :) bare husk å avinstaler før du setter i nvidia kortet siden dette kan krølle seg for noen :)

trenger ikke oppgradere mer før montering av 780 :p plug and play as i say :p

gl and hf :)

Lenke til kommentar

Har 2x MSI også (780ti)

Beste kortene jeg har med tanke på temp og støy^^ og jeg har flere kort en fingre.

Hadde ikke trudd det om det merket før jeg prøvde de.

I teorien har det lite å si, pleier å velge kort basert på ønsket type kjøler, så klokker man det selv til langt over fabrikklokkede med eget software.

De skal liksom plukke ut de beste brikkene og selge de som OC med egen kjøler, men av erfaring klokker OC-kortene dårligere en ikke OC.

Har ett gigabyte 780ti OC i RMA nå, tåler ikke stock engang^^

Endret av War
Lenke til kommentar

2+6 pins = 8 pin conector, så du trenger ikke extra kabler :)

Fant enda en ubrukt connector. Ser ut til å være 8 pin uten noe ekstra.

Den ser ut til å gå rett i PSU'en uten noe connector. Skal jeg bruke den da?

Eller skal jeg bruke de jeg bruker på 6950'en hvor av de ender opp i en rød connector ved PSU'en.

Bildene er lenket i teksten.

Går ikke etter looken når det gjelder komponenter i PCen :p Går etter ytelsen. Så lenge det er trøkk i det så er det flott.

Men fy. Rått med respons fra dere peps :D

Endret av TeraPower
Lenke til kommentar

8pin kan være til cpu eller gpu, det skal stå på kontakten.

Skal ikke gå an å koble feil med tanke på sporene i hullene.

Nice. Har lagt merke til sporene nå.

Er det noe jeg kan bruke den ene 6950'en jeg har nå? F.eks ha 780 som hovedkort til alt og 6950'en til en annen skjerm med andre ting på? Eller er det ikke noe vits. Kanskje like greit å selge 6950'en...

Og er det noe jeg må endre i BIOSen? Hvor mye Volt og Watt den kan få? Eller blir dette justert automatisk når jeg kobler det sammen?

Har også lagt 6950 og 780'en side ved side på en nettside hvor det står at

Recommended RAM 780: 12GB og 6950: 8GB.

Akkurat nå så har jeg 8GB Ram, Bør jeg legge på mer?

Og dersom jeg skulle legge på mere RAM, må jeg velge samme brikker som jeg har nå eller kan jeg ta en av den? Eller trenger jeg ikke mere RAM

Leste litt rundt om dette. Går greit med 8GB som en av dere sa på starten

Endret av TeraPower
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...