fine i'll leave Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Heisann! Har plutselig havnet i ei skikkelig knipe med Sergel, et inkassoselskap. Fikk mail og brev fra de rundt i slutten av februar om inkasso på en regning fra Netcom, som originalt var utsendt november 2013. Så ble vi sittende å sende ett par mailer frem og tilbake, der jeg sa at jeg aldri hadde fått regningen, og ikke var interessert å betale ei krone mer enn hva den originalt var på, og de sto på sitt at to brev var sent ut, så jeg måtte ha fått den. I midten av dette ble jeg også smått skeptisk til hele greia, da de oppførte seg veldig lite seriøst mot meg, og aldri ga meg skikkelige svar på noe, eller hørte på hva jeg sa, så jeg spurte om kopi av den originale regningen - og den visste seg som sagt tidligere at var ifra november 2013, og sent til en adresse jeg flyttet ifra rundt april 2013! Dette har jeg sagt til de, og da gir de meg bare et kort svar som "du har selv plikt i å melde fra om flytting" eller noe i den duren, noe jeg åpenbart hadde gjort, da jeg fikk regninger fra Netcom på den nye adressen min lenge før den tid (og muligens etter, byttet til One Call rundt vinteren en gang, så muligens dette var en av de siste, det er jeg usikker på) Hvordan kan jeg løse dette? Etter at jeg skrev til de om flyttingen gir de meg bare korte svar, nekter å høre på meg, og står på sitt, Netcom er det heller ingen hjelp i, da de sier de ikke ikke kan gjøre noe for meg når det har gått til faktura. Begynner å bli jævlig oppgitt her, og håper på noen hjelpsomme svar. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Gi skriftlig beskjed til inkassoselskapet om at du bestrider kravet. Da har de plikt til å sette saken på vent til den er avgjort. Du kan da ta saken videre til Forbrukerrådet og eventuelt videre til Forbrukertvistutvalget. Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Det kan se ut som inkassofirmaer er svært ivrige med å overkjøre folk, så ikke fir en tomme! Betal det opprinnelige beløpet om det er riktig og ferdig med det. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Juridisk sett så er problemet ditt at inkassoselskapet har sitt på det tørre, og det er du som i utgangspunktet er ansvarlig for at du mottar regningen. Det du må gjøre er å ta det med Netcom, "bevise" at du meldte flytting til de FØR de sendte ut regningen (eks via registrert tlf-samtale hos de) og overbevise Netcom om at de har gjort en feil og få de til å trekke saken - det er den eneste muligheten du har til ikke å betale. Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Juridisk sett så er problemet ditt at inkassoselskapet har sitt på det tørre, og det er du som i utgangspunktet er ansvarlig for at du mottar regningen. Er du sikker på det? Posten sier alltid at det er avsender som er ansvarlig for at brev, herunder også regninger, kommer fram til mottaker. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Juridisk sett så er problemet ditt at inkassoselskapet har sitt på det tørre, og det er du som i utgangspunktet er ansvarlig for at du mottar regningen. Er du sikker på det? Posten sier alltid at det er avsender som er ansvarlig for at brev, herunder også regninger, kommer fram til mottaker. Da mener de at det ikke er posten sitt ansvar. Det er bare ansvarsfraskrivelse fra postens side. 1 Lenke til kommentar
xelp Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 (endret) Juridisk sett så er problemet ditt at inkassoselskapet har sitt på det tørre, og det er du som i utgangspunktet er ansvarlig for at du mottar regningen. Det du må gjøre er å ta det med Netcom, "bevise" at du meldte flytting til de FØR de sendte ut regningen (eks via registrert tlf-samtale hos de) og overbevise Netcom om at de har gjort en feil og få de til å trekke saken - det er den eneste muligheten du har til ikke å betale. Støtter denne. Ønsker ikke å uttale meg om hvor jeg jobber, men vet av erfaring fra min egen jobb at dette absolutt er veien å gå. Det er jo i bunn og grunn Netcom som fører kravet mot deg, og har du meldt flytting til de skal det også meldes til inkassobyrået. Endret 4. mai 2014 av ergal Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Juridisk sett så er problemet ditt at inkassoselskapet har sitt på det tørre, og det er du som i utgangspunktet er ansvarlig for at du mottar regningen. Er du sikker på det? Posten sier alltid at det er avsender som er ansvarlig for at brev, herunder også regninger, kommer fram til mottaker. Da mener de at det ikke er posten sitt ansvar. Det er bare ansvarsfraskrivelse fra postens side. Det har de sagt i alle år og betonet det som om det var en lovparagraf. Om det ikke stemmer er det oppsiktsvekkende. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Juridisk sett så er problemet ditt at inkassoselskapet har sitt på det tørre, og det er du som i utgangspunktet er ansvarlig for at du mottar regningen. Er du sikker på det? Posten sier alltid at det er avsender som er ansvarlig for at brev, herunder også regninger, kommer fram til mottaker. Da mener de at det ikke er posten sitt ansvar. Det er bare ansvarsfraskrivelse fra postens side. Det har de sagt i alle år og betonet det som om det var en lovparagraf. Om det ikke stemmer er det oppsiktsvekkende. For vanlig post, ja - Dessverre så stiller det seg litt annerledes med regninger og purringer ref Inkassoloven; Merk deg at mottaker har risiko for postgangen. Det betyr at hvis kreditor/inkassobyrået kan sannsynliggjøre at varsel er sendt på en betryggende måte, er det uten betydning om du faktisk har mottatt det eller ei. Kilde forbrukerrådet. Og PS. - Husk at det hjelper deg ingenting å bestride kravet derom du ikke er uenig i selve kravet (altså at du mener regningen er feil) - at du ikke har fått regningen eller purringene vil ikke ha noen betydning med mindre du tar det med NetCom som jeg skrev over. - Det eneste som vil skje er at det havner i forliksrådet, der du sier du ikke har fått regningen eller purringene, Inkassoselsskapet sier de har sendt disse til registrert adresse, og du taper. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Inkassoselsskapet sier de har sendt disse til registrert adresse, og du taper.Inkassoselskapet innrømmer jo at de er sendt til feil addresse. Spørsmålet er om Netcom har visst hva som er riktig addresse. Her er det bare for trådstarter å legge frem en regning fra før denne regningen som har vært sendt riktig og dermed viser at netcom faktisk har visst hva som har vært riktig adresse. 1 Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Juridisk sett så er problemet ditt at inkassoselskapet har sitt på det tørre, og det er du som i utgangspunktet er ansvarlig for at du mottar regningen. Er du sikker på det? Posten sier alltid at det er avsender som er ansvarlig for at brev, herunder også regninger, kommer fram til mottaker. Da mener de at det ikke er posten sitt ansvar. Det er bare ansvarsfraskrivelse fra postens side. Det har de sagt i alle år og betonet det som om det var en lovparagraf. Om det ikke stemmer er det oppsiktsvekkende. For vanlig post, ja - Dessverre så stiller det seg litt annerledes med regninger og purringer ref Inkassoloven; Merk deg at mottaker har risiko for postgangen. Det betyr at hvis kreditor/inkassobyrået kan sannsynliggjøre at varsel er sendt på en betryggende måte, er det uten betydning om du faktisk har mottatt det eller ei. Kilde forbrukerrådet. Og PS. - Husk at det hjelper deg ingenting å bestride kravet derom du ikke er uenig i selve kravet (altså at du mener regningen er feil) - at du ikke har fått regningen eller purringene vil ikke ha noen betydning med mindre du tar det med NetCom som jeg skrev over. - Det eneste som vil skje er at det havner i forliksrådet, der du sier du ikke har fått regningen eller purringene, Inkassoselsskapet sier de har sendt disse til registrert adresse, og du taper. Det lyder ikke fornuftig, mer som en påstand mot påstand. På generelt grunnlag vil jeg si at dette er meget interessant; Posten kan ikke ha én type ansvar for brev og en annen for regninger, det henger ikke på greip, for meg virker det som om noen kan være svært flinke til å forvrenge fakta. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Det lyder ikke fornuftig, mer som en påstand mot påstand. På generelt grunnlag vil jeg si at dette er meget interessant; Posten kan ikke ha én type ansvar for brev og en annen for regninger, det henger ikke på greip, for meg virker det som om noen kan være svært flinke til å forvrenge fakta. Du misforstår. - Posten har ansvar for at posten kommer frem til deg - ja, men i juridisk forstand ang, inkasso så anses det at du har mottatt varselet hvis inkassoselskapet kan sannsynliggjøre at de har levert varselet til posten - og om du faktisk har mottatt dette har ingen betydning. - Det høres kanskje ikke rettferdig ut, men slik er det. 1 Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Det lyder ikke fornuftig, mer som en påstand mot påstand. På generelt grunnlag vil jeg si at dette er meget interessant; Posten kan ikke ha én type ansvar for brev og en annen for regninger, det henger ikke på greip, for meg virker det som om noen kan være svært flinke til å forvrenge fakta. Du misforstår. - Posten har ansvar for at posten kommer frem til deg - ja, men i juridisk forstand ang, inkasso så anses det at du har mottatt varselet hvis inkassoselskapet kan sannsynliggjøre at de har levert varselet til posten - og om du faktisk har mottatt dette har ingen betydning. - Det høres kanskje ikke rettferdig ut, men slik er det. I så fall misforstår jeg ikke. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Inkassoselsskapet sier de har sendt disse til registrert adresse, og du taper.Inkassoselskapet innrømmer jo at de er sendt til feil addresse. Spørsmålet er om Netcom har visst hva som er riktig addresse. Her er det bare for trådstarter å legge frem en regning fra før denne regningen som har vært sendt riktig og dermed viser at netcom faktisk har visst hva som har vært riktig adresse. Usikker på hva du mener her - jeg beskrev jo hvordan man måtte gå fram i mitt første svar. For inkassoselskapet er det registrert adresse som er "riktig" adresse. - Dvs den adressen de har fått fra NetCom. Dersom du har fått inkassovarselet før du flytter er det ditt ansvar som skyldner å melde adresseendring til både NetCom og inkassoselskapet. - Men ingenting av dette påvirker inkassosaken og dens forløp. - Det må tas med NetCom og få de til å innrømme feil og trekke saken. Du misforstår. - Posten har ansvar for at posten kommer frem til deg - ja, men i juridisk forstand ang, inkasso så anses det at du har mottatt varselet hvis inkassoselskapet kan sannsynliggjøre at de har levert varselet til posten - og om du faktisk har mottatt dette har ingen betydning. - Det høres kanskje ikke rettferdig ut, men slik er det. I så fall misforstår jeg ikke. Ok. Da er vi enige da. - Posten har ansvar for levering av post. - Men dette har ingen betydning for om du får regninger eller purringer/varsler eller ikke ifm inkassosaker Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Inkassoselsskapet sier de har sendt disse til registrert adresse, og du taper.Inkassoselskapet innrømmer jo at de er sendt til feil addresse. Spørsmålet er om Netcom har visst hva som er riktig addresse. Her er det bare for trådstarter å legge frem en regning fra før denne regningen som har vært sendt riktig og dermed viser at netcom faktisk har visst hva som har vært riktig adresse. Usikker på hva du mener her - jeg beskrev jo hvordan man måtte gå fram i mitt første svar. For inkassoselskapet er det registrert adresse som er "riktig" adresse. - Dvs den adressen de har fått fra NetCom. Dersom du har fått inkassovarselet før du flytter er det ditt ansvar som skyldner å melde adresseendring til både NetCom og inkassoselskapet. - Men ingenting av dette påvirker inkassosaken og dens forløp. - Det må tas med NetCom og få de til å innrømme feil og trekke saken. Du misforstår. - Posten har ansvar for at posten kommer frem til deg - ja, men i juridisk forstand ang, inkasso så anses det at du har mottatt varselet hvis inkassoselskapet kan sannsynliggjøre at de har levert varselet til posten - og om du faktisk har mottatt dette har ingen betydning. - Det høres kanskje ikke rettferdig ut, men slik er det. I så fall misforstår jeg ikke. Ok. Da er vi enige da. - Posten har ansvar for levering av post. - Men dette har ingen betydning for om du får regninger eller purringer/varsler eller ikke ifm inkassosaker Og det synes jeg fortsatt er litt molboaktig. Lenke til kommentar
fine i'll leave Skrevet 6. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2014 Etter enda en del frem og tilbake lar de meg nå betale den originale summen. De påstår fremdeles feilen er min, og jeg er som kjent fremdeles uenig, men skal ikke være så barnslig av meg å krangle om det noe mer. 2 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Høres ut som en fornuftig løsning for din del Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 (endret) Det er ditt ansvar at posten din ikke blir borte. Så lenge de kan bevise at brevet er sendt er det ditt ansvar at du mottar det. Hvorfor? Ellers hadde ingen trengt å betale regningene sine i tide."Har da ikke fått noen regning?" Du har i tillegg fått en vare/tjeneste og da er det din plikt å sørge for at du betaler denne. Ingenting er gratis i denne verden. Vær glad de var greie med deg Endret 9. mai 2014 av Dapp47 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå